Geld & Recht alle pijlers

Bod afgewezen

21-09-2012 16:18 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben een bod gedaan op een huis, deze is afgewezen. Wel of niet een nieuw bod uitbrengen, als je bij voorbaat weet dat je in de huidige markt te veel gaat betalen. Graag tip.

I.v.m. herkenning heb ik het één en ander even ingekort.
quote:merlyn schreef op 21 september 2012 @ 16:37:

@Skylge, van de makelaar begreep ik dat zij het huis in 2004 gekocht hebben voor 278.000

Maar huizen zijn in waarde gezakt, wij hebben ook 15.000 verlies op ons eigen huis.

En dan hebben zij daar dan ook nog 6 % overdrachtsbelasting over moeten betalen, is ongeveer 14.000 euro extra. Dus dan hebben ze ongeveer 292.000 er voor betaald. Kan mij voorstellen dat ze niet al teveel verlies willen maken.

lastig hoor !
quote:tinydancer schreef op 22 september 2012 @ 11:58:

[...]

En dan hebben zij daar dan ook nog 6 % overdrachtsbelasting over moeten betalen, is ongeveer 14.000 euro extra. Dus dan hebben ze ongeveer 292.000 er voor betaald. Kan mij voorstellen dat ze niet al teveel verlies willen maken.

lastig hoor !Maar het staat al zo lang te koop omdat zij gewoon te veel vragen.
Tsja als zij geen haast hebben dan is de kans groot dat ze niet met zo'n restschuld willen blijven zitten. Je kan 270.000 bieden, maar kans is best groot dat ze niet onder 290.000 willen en dat zou ik als ik jou was echt niet gaan betalen als zij hem voor veel minder hebben gekocht. Misschien is het slim om een max bod van 275.000 te doen en aan te geven dat bod 3 maand geldt. Misschien bedenken ze in de tussen tijd dat ze echt teveel vragen
quote:merlyn schreef op 22 september 2012 @ 12:14:

[...]

Oei als wij zo zouden rekenen hebben wij 36.000 verlies op ons huis. Wij hebben k.k. niet meegerekend.

290.000 gaan ze echt niet voor krijgen. Dat is heel onwaarschijnlijk. Het huis naast hun is een half jaar geleden voor 263.000 verkocht. Zelfde type huis. Twee onder één kap.

Voor het bedrag wat zij vragen kun je een paar straten verderop een vrijstaand huis krijgen.Waarom zoek je dan geen huis een paar straten verderop. Voor zoveel geld zou ik wel vrijstaand willen wonen.
Soms moet je veranderen om jezelf te blijven
quote:missesl schreef op 22 september 2012 @ 17:24:

[...]

Waarom zoek je dan geen huis een paar straten verderop. Voor zoveel geld zou ik wel vrijstaand willen wonen.Omdat dit huis een slaapkamer beneden heeft en op zo'n manier gebouwd (nieuwbouw) zonder drempels dat je er goed met een rolstoel kunt bewegen.
Wat onzakelijk van die mensen om niet met een tegenbod terug te komen. Dat is toch gebruikelijk?

Hebben zij geen makelaar die dat advies geeft?

Ik zou toch geduld op brengen. Nu in deze tijd is er kans om nog een droomhuis tegen te komen, maar het is geen tijd om te hoog te gaan zitten.

En je kunt je die tijd wel permitteren, maar niet met een tegenbod aan komen is in deze tijd gewoon dom. Dus wacht gerust af. Misschien komen ze alsnog met een tegenbod, misschien gaan de prijzen nóg meer zakken en komen zij nog meer omhoog te zitten.... Op een gegeven moment zullen ze toch wel een keer er aan moeten geloven. Het is een kopersmarkt, niet een verkopersmarkt. Profiteer daarvan als koper.
Dat zijn beslissingen die wij niet voor jou kunnen nemen. Je moet het goed met je vriend bespreken wat je graag wilt. Als je het goed kan betalen, waarom niet?

Als het je droomhuis is, waarom niet?

Als je het graag wilt, waarom niet ?

Als het al zoveel gedaald is in prijs,w aarom niet?

Je makelaar raad het af? waarom? zal hij wel redenen voor hebben toch? Weet je die ook?

Als je het gewoon geod kan betalen en het is een huis waar je lekker jaren in kan blijven en wonnen, en misschien in een goede tijdd voor veeel meer kan verkopen.. zou ik het doen, maar ik kan het huisje niet zien, en kan ook niet in jullie financien kijkenn..
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
quote:merlyn schreef op 22 september 2012 @ 12:14:

[...]

290.000 gaan ze echt niet voor krijgen. Dat is heel onwaarschijnlijk. Het huis naast hun is een half jaar geleden voor 263.000 verkocht. Zelfde type huis. Twee onder één kap.

Voor het bedrag wat zij vragen kun je een paar straten verderop een vrijstaand huis krijgen.Als dát zo is, lijkt me de kans dat ze de vraagprijs krijgen voor hun huis echt bijna nihil. Ik zou gewoon rustig wachten tot ze met de prijs zakken.
.
quote:merlyn schreef op 22 september 2012 @ 17:39:

[...]

Omdat dit huis een slaapkamer beneden heeft en op zo'n manier gebouwd (nieuwbouw) zonder drempels dat je er goed met een rolstoel kunt bewegen.En waarom is dat voor jou belangrijk?
Of eigenlijk bedoel ik met die vraag: is het voor jou noodzakelijk om een rolstoel-vriendelijk huis te hebben? Want zo ja, dan kun je dit huis natuurlijk niet vergelijken met andere huizen die nog rolstoelvriendelijk gemaakt moeten worden. Die andere huizen zijn dan de koopprijs + de verbouwingskosten die nodig zijn om het rolstoelvriendelijk te maken. Wellicht kom je dan op hetzelfde bedrag uit dat deze mensen als vraagprijs hebben.
@Iones zij doen alles zelf (via makelaarsland) maar hoofdkantoor zit in Alkmaar dacht ik. Wij kregen de indruk dat die mensen geen idee hebben van de huizenprijzen in Friesland toen we een bod uitbrachten.

@Wished: de reden waarom makelaar het afraad is omdat hij het heel dom vind om meer voor een huis te betalen dan het waard is.

@Twinkle, het staat niet voor niets al heel lang te kopen, en zijn ze een heel klein beetje gezakt. De mensen die wij spraken zeiden hetzelfde als jij . We hebben goede hoop dat ze in de toekomst misschien nog terugkomen op het bod. Wij laten het even rusten nu. Sowieso met huizen kijken want we zullen nu toch alles met dit vergelijken.
quote:qwerttu schreef op 22 september 2012 @ 18:06:

Of eigenlijk bedoel ik met die vraag: is het voor jou noodzakelijk om een rolstoel-vriendelijk huis te hebben? Want zo ja, dan kun je dit huis natuurlijk niet vergelijken met andere huizen die nog rolstoelvriendelijk gemaakt moeten worden. Die andere huizen zijn dan de koopprijs + de verbouwingskosten die nodig zijn om het rolstoelvriendelijk te maken. Wellicht kom je dan op hetzelfde bedrag uit dat deze mensen als vraagprijs hebben.Het is gewoon een nieuwbouw huis, die hebben nagenoeg geen drempels, maar hij is niet speciaal aangepast. Dat moeten we verder zelf nog doen. Dit huis is handiger dan die huizen een paar straten verderop. Die zijn wat ouder, met een stoepje enzo. En die hebben geen slaapkamer beneden.
quote:merlyn schreef op 22 september 2012 @ 18:08:

@Iones zij doen alles zelf (via makelaarsland) maar hoofdkantoor zit in Alkmaar dacht ik. Wij kregen de indruk dat die mensen geen idee hebben van de huizenprijzen in Friesland toen we een bod uitbrachten.

@Wished: de reden waarom makelaar het afraad is omdat hij het heel dom vind om meer voor een huis te betalen dan het waard is.

@Twinkle, het staat niet voor niets al heel lang te kopen, en zijn ze een heel klein beetje gezakt. De mensen die wij spraken zeiden hetzelfde als jij . We hebben goede hoop dat ze in de toekomst misschien nog terugkomen op het bod. Wij laten het even rusten nu. Sowieso met huizen kijken want we zullen nu toch alles met dit vergelijken.

Oke, goede reden toch?

in dit geval, moet je misschien naar je makelaar luisteren? Over een paar jaar wil je het huis mischien toch ook goed kkunnen verkopen en dat word dan moeilijker!! ?

Snap ook dat dat moeilijk is, als je het een super mooi huis vind en je hart roept dat je het willt...

Maar je moet ook realistisch blijven denk ik..
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Hoger bieden natuurlijk!

Straks is dit huis wel opeens verkocht en kan je je wel voor je kop slaan!

Hiernaast was het huis ook binnen twee maanden verkocht dus niets is onmogelijk.
De makelaar kan dat wel dom vinden, maar jullie zijn degenen die bepalen of de woning dit bedrag voor jullie waard is.

Zeker als daar nog extra dingen bij komen, zoals bijvoorbeeld rolstoel-vriendelijkheid, dan kan het zijn dat dit huis voor jullie wel meer waard is.

En die keuze kunnen jullie dus alleen maar zelf maken. Hoe belangrijk is dit huis, zijn er vergelijkbare huizen (ook nieuwbouw, ook minder aanpassingen nodig) waar je naar kunt kijken/al naar gekeken hebt, wil je er lang blijven wonen, etc. Je makelaar heeft verstand van de waarde van stenen, maar al die andere dingen moet je natuurlijk wel gewoon meewegen in je keuze. Zou je erg verdrietig of teleurgesteld zijn als een ander dit huis (tegen de vraagprijs) voor jullie neus weg zou kopen?
Ik zou in deze tijd alleen een verstandige koop doen. De huizenprijzen dalen nog steeds sterk en de werkloosheid neemt toe. Jullie leggen al toe op jullie eigen huis. Dan zou ik niet te veel betalen voor een ander huis en gewoon afwachten tot deze verkopers ingaan op jullie bod of een ander huis zoeken of je eigen hypotheek aflossen. Droomhuis is een luxe die je je niet meer kunt permiteren.
Voet bij stuk houden, het is een makelaars trucje om een bod af te slaan. Met een maand of wat weer het zelfde bod doen.
ik zou een taxatie laten doen. Wij hadden geen aankoop makelaar, maar wij hadden een huis gezien wat we echt graag wilde hebben. Taxatie rapport laten maken en bod gedaan (ook meer dan 30.000 onder de vraag prijs). De tegen partij heeft ook van hun makelaar het advies gekregen bod af te wijzen. Maar ik heb toen geroepen: nou dit huis is dit waard en als je dat hele bedrag wil hebben of zelfs meer in deze klote markt, wil je je huis dus niet kwijt, doei! (ik was echt boos). Toen hapte ze. Maar ik was dus wel vrij zeker van de redelijkheid van mijn bod, omdat ik een taxatie had. (en ik wist dat ze snel moesten verhuizen ivm nieuwe baan ver weg etc).

Ik dacht, leuk een droomhuis, maar ik ga me niet laten bedonderen omdat ik iets graag wil hebben.

Je kunt ook bij het kadaster op vragen voor hoeveel vergelijkbare huizen in dezelfde straat verkocht zijn.
Wij hebben in 2006 zwaar moeten onderhandelen. Toen de verkoper niet met ons uiterste bod accoord ging, hebben we twee dagen later zijn makelaar gebeld en gezegd dat we de onderhandelingen sloten. zmet de toevoeging dat we nog wel belangstelling hadden en over een half jaar misschien wel weer een bod zouden doen, maar dan lager omdat de rentes gingen stijgen.

Twee uur later kregen we bericht dat ons laatste bod was geaccepteerd.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Oh ja, ons huis was/is superaangepast voor rolstoelen. Geen drempels, deuren van een meter breed met afstandsbediening etc.

Gelukkig hebben wij geen aanpassingen nodig, maar als we het ooit gaan verkopen dan mikken we op de markt van pensionados die een verzorgingsflat beneden hun stand vinden.Dus adverteren in het ANBO-blaadje e.d.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Even een vraagje tussendoor: iemand zegt hier: de woning laten taxeren. Maar komt daar dan ook de prijs uit die de woning echt waard is? Wij hebben 3 taxaties laten doen op onze oude woning en daar kwam 3x een bedrag wat voor mijn gevoel veel te hoog was. De laatste keer was een paar weken terug. De taxateur had een bedrag in gedachten wat 20.000 euro boven de prijs die ik verwachtte als eigenaar.
Ik wou dat mijn makelaar 5 jaar geleden tegen mij had gezegd dat het niet verstandig was om een huis te kopen boven de taxatiewaarde. Maar nee, iedereen (taxateur, bank, financieel adviseur, makelaar) vond het normaal om ruim 10000 euro meer te betalen. En nu zit ik met de gebakken peren.

Dus, dat zou ik nooit meer doen.
Tja het kopen van een woning zou geen emotionele aankoop moeten zijn.

Ik vind dat je een goed insteek hebt TO. Vergelijken met de huizen in de buurt. Prijzen zakken ook nog steeds en volgens de voorspellingen gaat het er ook niet beter uitzien. Dus als ik jou zo hoor zou ik ook zeker geen hoger bod doen.

Ik zou zeggen snuffel eventjes verder. Woningen genoeg te koop en vast ook wel met de voorzieningen die jij nodig acht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven