Gordijn vraagje

26-09-2012 13:15 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben op zoek naar gordijnen voor in de woonkamer. Maar we hebben achter een deur en een raam in een kozijn zeg maar. Totale lengte is 3meter. De deur is 1m en het raam dus 2. Maar hoe je doe je dat met gordijnen ? Beiden even breed of juist niet ? Op de muur of in het kozijn!

Wil de gordijnen het liefste op rails (omdat ik die al heb) , maar kom overal alleen maar kant en klaar gordijnen tegen op stang. Hebben jullie nog tips ?

Dankjewel alvast !
Ik zou beide gordijnen even breed doen.

stang zou ik vastmaken aan de muur.

Rails aan het plafond.

Gordijnen voor aan rails kun je op maat laten maken bij de hema, Leen Bakker, Kwantum Decorette, Dekokay en nog veel meer winkels.
Lekker naar de markt gaan en daar een leuk gordijntje uitzoeken. Stofje kopen, en zelf een gordijn naaien/iemand vragen die daar handig in is/stof aanleveren en gordijn laten maken, op maat. Heb zo heel cheap ass een prachtig gordijntje op maat voor mijn enorme ramen weten te fabriceren.
@ sugarmiss

Als ik beide gordijnen even groot doe, dan komen ze over de muur. Het raam en de deur zijn zeg maar verzonken in de muur. Liggen wat dieper.

@ tape_

Zou schoonmoeder kunnen vragen, maar ze heeft het al zo ontzettend druk. Nou ja vragen kan natuurlijk altijd !

Vraag me alleen af of het echt scheelt aangezien stof ook vrij prijzig is. Vrijdag maar eens naar de markt !
Kun je het gordijn ook in 1 deel maken? Dan kun je het misschien beter opzij schuiven.
[quote]warmwaterbadeendje schreef op 26 september 2012 @ 13:28:

@ sugarmiss

Als ik beide gordijnen even groot doe, dan komen ze over de muur. Het raam en de deur zijn zeg maar verzonken in de muur. Liggen wat dieper.

Ik heb thuis een raam, stukje muur, weer een raam en een deur.

Links van het eerste raam hangt de ene helft van het gordijn en rechts naast de deur de andere helft.

Als de gordijnen dicht zijn hangt er inderdaad een stuk gordijn voor een muur. Maar zo krijg je wel een rustiger beeld 's avonds als de gordijnen dicht zijn. Ik vind gordijn, stukje muur en dan weer gordijn niet mooi. Nu hebben we gewoon een ""gordijnen wand"
Ik zou op de muur doen, niet in het kozijn. Geeft een rustiger beeld als ze dicht zijn ( een 'wand' van gordijn) en het open geschoven gordijn neemt minder licht weg als de gordijnen open zijn overdag, hangen minder voor het raam.

Even breed of niet hangt er beetje vanaf wat je er mee wil. Als ze dicht zijn is even breed denk ik mooier. Maar als je ook wel eens alleen het gordijn voor het raam dicht wil, of alleen dat voor de deur (vanwege inkijk of vanwege de zon ofzo), ziet het netter uit als je 1 om 2 meter doet.

Qua kant-en-klaar: IKEA heeft (of althans: had de laatste keer dat ik ervoor ging een paar jaar geleden) kant-en-klare gordijnen met gordijnband aan de achterkant waar je alleen nog maar haakjes in hoefde te schuiven voor aan een gewone rail. Maar die zijn denk ik niet breed genoeg.

Maar gordijnband kun je ook zo kopen, en gordijnen zijn zo gemaakt: in de breedte paar lappen aan elkaar naaien tot de gewenste breedte, zoompje onderin, gordijnband en zoompje bovenin en klaar. Als je een naaimachine hebt of kunt lenen is het zo gepiept. Reken in verband met plooien ongeveer 1,5 (dunne stof) tot 2x (dikke stof) zoveel breedte als wat het uiteindelijk moet zijn. En met de gordijnhaakjes maak je dan bij het ophangen de plooien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven