Geld & Recht alle pijlers

btw omhoog

27-09-2012 09:28 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanaf maandag gaat de btw omhoog. Wat betekent dit voor jullie? En weet iemand waarop de btw NIET omhoog gaat? Het ergste vind ik nog dat de bezine nog duurder word en ook verhoging voor gas en stroom.. En wat heeft het eigenlijk voor nut dat we meer btw moeten betalen?
Alles waar 19% op zit gaat naar 21%.

voor producten met 6% btw zie hier: http://www.belastingdiens ... _6_btw/goederen_met_6_btw
Been there, done that, got the T-shirt.
Die Btw gaat omhoog op luxe artikelen d.w.z. kleding, electronica, restaurant eten, caviavoer.

Het gaat van 19% naar 21% en voor de rest betalen we 6% op levenmiddelen.

Het nut ervan is o.a. dat het koninghuis meer kost, en dat geld moet ergens vandaan komen, toch?

De oplossing is simpel....gewoon alleen eten kopen!
Het betekent in eerste instantie weinig denk ik..veel winkeliers nemen de verhoging (voorlopig) voor hun rekening waardoor producten dus niet duurder worden, bij bijv de bouwmarkten.

Artikelen met 6% blijven 6%, dus op eten gaat de BTW niet omhoog. Ook boeken e.d. zijn niet onderhevig aan de btw verhoging. Dus je zult het dalijk met name inderdaad aan je energie/waterrekening merken, tv/internetabonnement, dat soort zaken. Het nut is, dat er meer geld in de staatskas komt.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Ik schaf maar weinig luxe goederen aan, dus betaal ook relatief weinig extra btw.

En waar het extra geld naar toe gaat? Naar de staatskas? en via via naar mijn salaris.
Waarom? Nou omdat de staat meer moet betalen dan ze te besteden heeft en dus meer geld nodig heeft.
Wat het voor mij betekent is dat ik dit weekend nog even mn drankvoorraad ga aanvullen Accijns op drank gaat namelijk in januari óók stijgen, dus dat wordt echt flink duurder.

Voor de aanschaf van luxeproducten zoals meubelen of keukens of auto's ben je nu te laat, want voor btw is het aflevermoment bepalend en niet het moment dat je de koop sluit, en ik denk niet dat je nog ergens een keuken kunt krijgen die voor 1 okt geleverd wordt.

Alleen alles waarop 19% zat wordt duurder, het gaat naar 21%. Zo'n grote prijsstijging is dat dus ook weer niet en waarschijnlijk gaan veel winkeliers niet eens de prijzen aanpassen omdat alles omprijzen ook tijd en dus geld kost. Denk eerder dat prijzen in januari (of met nieuwe collecties) zullen stijgen en dan iets meer dan gebruikelijk.

Vergeleken met landen om ons heen zaten we overigens vrij laag met ons hoge tarief, kijk maar:

http://www.cijfernieuws.nl/btw-in-eu/
Zeg maar Spijker.
Potverdorie zeg, 15% accijnsverhoging op wijn is het plan.

En dat naast de BTW verhoging.

Ik woon gelukkig niet zover van de grens. Denk dat ik binnenkort maar weer eens een middagje buitenland ga doen .
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ik ga nog ff kleding shoppen dit weekend
Schorpioentje, bij de Hornbach zijn ze al druk bezig om de prijzen aan te passen en ik heb al meer winkels gezien dus het wordt wel degelijk gedaan.

Verder denk ik dat het vooral te merken is in de rekeningen voor water / energie en zo.
quote:toetyfroety schreef op 27 september 2012 @ 09:39:

caviavoer...

Maar konijnenvoer niet omdat het in Nederland niet ongebruikelijk is om konijnen te eten en cavias wel.

quote:Het nut ervan is o.a. dat het koninghuis meer kost, en dat geld moet ergens vandaan komen, toch?Ik ben het met je eens dat het van de zotte is dat het toch al zeer riante salaris van de koniging en WA + Max dit jaar wel omhoog gaat met een inflatiecorrectie. Het bedrag dat hier mee gemoeid is, stelt op de hele begroting echter geen ruk voor dus daar is de BTW verhoging niet voor.
quote:love_my_babyboy schreef op 27 september 2012 @ 10:51:

Verder denk ik dat het vooral te merken is in de rekeningen voor water / energie en zo.

Water valt onder de 6% en wordt dus niet duurder.

energie helaas wel.
quote:merano schreef op 27 september 2012 @ 10:26:

Potverdorie zeg, 15% accijnsverhoging op wijn is het plan.

En dat naast de BTW verhoging.

Ik woon gelukkig niet zover van de grens. Denk dat ik binnenkort maar weer eens een middagje buitenland ga doen .Dit heb ik even gemist dat die accijns zo omhoog gaat. Wijn is toch een eerste levensbehoefte?
Belachelijk eigenlijk Energie is toch geen luxe artikel?
Denk dat je het nog het meeste merkt aan benzine...

Overigens is het Nederlandse btw-stelsel nogal onsamenhangend, zo zijn bloemen bijvoorbeeld 6% belast, maar als je er een boeket van laat maken wordt het 19% (arbeidskosten). Zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen.
quote:viennas schreef op 27 september 2012 @ 11:10:

[...]

Dit heb ik even gemist dat die accijns zo omhoog gaat. Wijn is toch een eerste levensbehoefte?Het scheelt anders al een poosje in de prijs wat betrefd de alcohol, in Duitsland ben je al dik 2 jaar goedkoper uit en flink ook .
quote:pruttel schreef op 27 september 2012 @ 11:27:

Belachelijk eigenlijk Energie is toch geen luxe artikel?Dat dacht ik ook niet ,hoewel de laatste jaren wij wel met meer dan 1 trui en meerdere playds in de winter zitten,omdat het toen al bijna niet te betalen was om je verwarming op 20 te zetten.
Ja de accijns van wijn stijgt met 15%, bier met 10% en sterke drank met 8%. Vandaar: hammmsteren!

Een kapper valt dan weer onder 6%. Typisch he.
Zeg maar Spijker.
Aaargh... En ik heb al zo'n hoge energierekening, in mijn oude, slecht geisoleerde huurhuisje met alleen een gaskachel...

Maar inderdaad laatst bij Kassa:

- Konijnenvoer 6%, maar caviavoer van 19 naar 21% (want cavia's eten we niet)

- Vogelvoer 6%, maar zangzaad van 19 naar 21% (want als je vogel ervan gaat zingen is het een luxeproduct, haha)

Zelfde geldt bij tankstation: als ik bonnetjes inboek (adm) zit er op de benzine het hoge tarief, maar het broodje en candybar die je er bij afrekent is maar 6%, want eten, dus laag tarief. Terwijl ik dat meer als een luxe-artikel zie (heb je niet nodig), dan de benzine die voor vele mensen toch echt nodig is....

Raaarrr
Ik zit nog steeds te dubben of ik mijn producten moet verhogen of 2 % verlies moet nemen. Ik baal er enorm van in ieder geval.
quote:waterplant schreef op 27 september 2012 @ 12:18:

Ik zit nog steeds te dubben of ik mijn producten moet verhogen of 2 % verlies moet nemen. Ik baal er enorm van in ieder geval.Als ik jou was, zou ik het ene product niet verhogen en het ander met 5%, zodat je een goede mix overhoudt en er per saldo niet of nauwelijks op achteruit gaat. Geen idee in welke branche je werkt, maar er zijn vast wel producten die je beter kan verhogen dan de andere (gelet op de concurentie en gelet op de mogelijke wens "mooie" prijzen te willen behouden)
Ik zou ook mixen, anders is het toch niet meer te doen.

Waarom zou jij de kosten in je eentje gaan dragen, terwijl het bedoeld is dat iedereen mee gaat betalen aan die verhoging?
quote:spijk-er schreef op 27 september 2012 @ 09:49:

Wat het voor mij betekent is dat ik dit weekend nog even mn drankvoorraad ga aanvullen Accijns op drank gaat namelijk in januari óók stijgen, dus dat wordt echt flink duurder.

Voor de aanschaf van luxeproducten zoals meubelen of keukens of auto's ben je nu te laat, want voor btw is het aflevermoment bepalend en niet het moment dat je de koop sluit, en ik denk niet dat je nog ergens een keuken kunt krijgen die voor 1 okt geleverd wordt.

Alleen alles waarop 19% zat wordt duurder, het gaat naar 21%. Zo'n grote prijsstijging is dat dus ook weer niet en waarschijnlijk gaan veel winkeliers niet eens de prijzen aanpassen omdat alles omprijzen ook tijd en dus geld kost. Denk eerder dat prijzen in januari (of met nieuwe collecties) zullen stijgen en dan iets meer dan gebruikelijk.

Vergeleken met landen om ons heen zaten we overigens vrij laag met ons hoge tarief, kijk maar:

http://www.cijfernieuws.nl/btw-in-eu/Volgens mij klopt dat niet Spijker. Ik heb afgelopen weekend een bank gekocht en deze wordt pas over 8 weken geleverd. Dit nog tegen btw tarief an 19%.
quote:3wieler schreef op 27 september 2012 @ 13:04:

[...]

Volgens mij klopt dat niet Spijker. Ik heb afgelopen weekend een bank gekocht en deze wordt pas over 8 weken geleverd. Dit nog tegen btw tarief an 19%.

BTW betaal je achteraf en het moment van levering is daarbij echt bepalend.

Kijk maar:

http://www.belastingdiens ... ngen_bij_de_btw_verhoging

U past het nieuwe 21%-tarief toe voor goederen en diensten die u levert vanaf 1 oktober. Bepalend is de leveringsdatum en dus niet de factuurdatum. Levert u de goederen of diensten vóór 1 oktober 2012? Dan moet u 19% btw in rekening brengen, ook al factureert u ná 30 september 2012.

Let op!

Levert u goederen of diensten op of ná 1 oktober 2012 maar factureert u vóór die datum? Het nieuwe tarief geldt dan nog niet, dus zou u eigenlijk 19% btw moeten berekenen en op 1 oktober de resterende 2%. In deze situatie mag u echter meteen 21% btw factureren.

Ik denk dat je nog een aanvullende factuur gaat ontvangen na 1 oktober.
Zeg maar Spijker.
Ja hoor, wie wilde er ook alweer zo graag een cavia ipv een konijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven