Geld & Recht alle pijlers

armoede

29-09-2012 01:05 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jullie zullen wel denken, weer een zeur vraag van bloem maar dit is echt een serieuze vraag.

In polen waar mijn moeder vandaan komt zit je echt zonder geld als je geen werk hebt, geen uitkeringen enzo. Je moet dan echt zelf op een manier aan geld komen, of familie, of zwart werken.

Mijn moeder heeft een Nederlandse Nationaliteit, wat als mijn vader er niet meer is of ze gaan scheiden? Hoe komt ze dan aan geld? ze heeft geen werk en is half arbeidsongeschikt. Kan ze dan zomaar een uitkering krijgen?

En eigenlijk in het algemeen, als je echt geen baan hebt en niet kunt vinden, laten ze je hier dan niet in de kou staan?
Ik ga naar school dus heb inderdaad geen inkomen, over drie jaar ben ik klaar en kan ik gaan werken.

Ik weet ook wel dat ik mij hier niet druk om moet maken, maar het zit gewoon in mijn hoofd en er is geen dag dat ik mij niet druk maak! :(
quote:bloem55 schreef op 29 september 2012 @ 01:05:

Mijn moeder heeft een Nederlandse Nationaliteit, wat als mijn vader er niet meer is of ze gaan scheiden? Hoe komt ze dan aan geld?

Als je vader overlijdt, dan heeft je moeder wellicht recht op nabestaanden-uitkering via de ANW (Algemene Nabestaandenwet):

http://www.rijksoverheid. ... emene-nabestaandenwet-anw

Tevens is het mogelijk dat je vader een pensioen heeft opgebouwd inclusief nabestaandenpensioen. ANW heeft dat bijvoorbeeld:

http://www.abp.nl/overlij ... den/nabestaandenpensioen/

Er zijn hier twee varianten in:

- je vader overlijdt voor zijn 65e

- je vader overlijdt na zijn 65e

Als je vader meerdere werkgevers heeft gehad, dan moet je dat bij elk pensioenfonds navragen, en optellen. Je kunt de pensioenen samen met je vader nakijken op https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/

... maar ik weet niet of daar ook die extra verzekeringen bij staan.

Overige vragen heb ik geen antwoord op.
quote:bloem55 schreef op 29 september 2012 @ 10:30:

Ik hou mij ook zeker wel bezig met mijn eigen leven hoor!!

Ik weet niet of mijn vader een overlijdingsrisico heeft, wel een levensverzekering.

Maar ik bedoel dus eigenlijk; het kan toch niet zo zijn als mijn vader overlijd dat we helemaal geen geld krijg van de overheid? Omdat mijn moeder geen inkomen heeft? Dat ze echt helemaal zonder geld zit en niet eens voedsel kan betalen? Ze laten hier in Nederland een mens toch niet zonder geld?

Jawel hoor, als mensen voor zichzelf kunnen zorgen doet de overheid het niet. In het geval van overlijden van je vader, moet hij zorgen dat hij dingen goed geregeld achterlaat voor je moeder.

Jij kan haar in de toekomst in huis nemen als je klaar bent met school.

Werk aan de winkel dus, je vader zijn geldzaken goed regelen en jij zorgen voor woonruimte voor jezelf.
quote:bloem55 schreef op 29 september 2012 @ 13:19:

Ik ga naar school dus heb inderdaad geen inkomen, over drie jaar ben ik klaar en kan ik gaan werken.

Ik weet ook wel dat ik mij hier niet druk om moet maken, maar het zit gewoon in mijn hoofd en er is geen dag dat ik mij niet druk maak! :(Heb je er intussen al eens met je ouders over gesproken?
Ik heb al mijn zorgen uitgesproken tegen over mijn vader net. Hij vertelde dat hij verzekerd is bij pbf bouw, volgens mij heet dat zo! Dus mijn moeder krijgt daarvan een levenslange uitkering bij overlijden, ook heeft mijn vader een overlijdingsrisico daar. Dus ik moet mij echt geen zorg maken. En nee, mijn moeder is eigenwijs en krijg je echt niet aan het werk.
Bloem, ook naast je opleiding kun je een bijbaan hebben hè! En als je je elke dag zorgen maakt over je ouders dan klopt er iets niet helemaal . Het wordt echt tijd dat je dingen loslaat. Je ouders zijn oud en wijs genoeg. Maar goed, het is praten tegen een betonnen muur, want je doet toch niks met wat hier gezegd wordt.
Hoe oud is je moeder ? Als ze geen kinderen onder de 18 jaar heeft dan krijgt ze waarschijnlijk geen ANW als haar man zou overlijden. Dan is er alleen zijn pensioen, als hij dat heeft opgebouwd bij zijn werkgever. Plus eventuerl verzkeringsgeld. Dat wordt misschien nog aangevuld vanuit de bijstand.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven