Gezondheid alle pijlers

Vader naar bejaardenhuis, nee toch?? Even meedenken?

30-09-2012 21:53 200 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
Tafeltje dekje?

Mijn oma heeft door zo'n maaltijd service nog heel lang zelfstandig kunnen wonen. Scheelt boodschappen en koken.

Misschien toch uitkijken naar een gelijkvloerse woning?

Hoe zit het met de badkamer? Je kun vaan in de douche wel een stoeltje monteren en bij het toilet van die beugels voor meer houvast.
Auto zou ik al verkocht hebben.
Met een scootmobiel/brommobiel gaan testrijden als alternatief voor de auto?
Er bestaat toch ook zoiets als een aanleunwoning? Dan kan hij zelfstandig blijven wonen, maar kan hij wel terugvallen op de service van een verzorgingshuis.

Het is zeker niet zo dat hij (ook al zou hij in het bejaardenhuis zitten) dat hij dan iedere dag mee moet doen aan de gezamenlijke koffie of de bingo.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:daydream schreef op 30 september 2012 @ 21:58:

Auto zou ik al verkocht hebben.

De auto is eigendom van haar vader van 72.

Niet van haar kind van 4.
Wat naar om je vader zo te zien aftakelen..

Kan hij zelf een taxi betalen, dus als hij aan zijn km limiet zit? Of is een scootmobiel iets voor hem?

En anders is een aanleunwoning misschien iets voor hem. Dan heb je de zorg van een verzorgingstehuis dichtbij en woont hij toch zelfstandig. Maar ik snap dat dat ook een stap is. Net zoals het wegdoen van de auto. Dat heeft heel wat meer betekenis dan alleen een 'ding' wat je wegdoet.....
met een bitterbal graag.
Is het mogelijk om meer thuiszorg aan te vragen? Of is een aanleunwoning misschien wat? Wel zelfstandig wonen, maar ook zorg in de buurt voor als het nodig is. Ook kan je kijken of er een alarm systeem beschikbaar is, dan draagt hij om zijn nek, en als hij hulp nodig heeft (omdat hij is gevallen en niet overeind kan komen) kan hij toch om hulp roepen. Verder moet hij zijn auto echt wegdoen. Blijven rijden is levensgevaarlijk, niet alleen voor je vader, maar ook voor andere weggebruikers! Je moet er toch niet aan denken dat hij een ongeluk veroorzaakt waarbij iemand om het leven gaat komen...
quote:Splinter02 schreef op 30 september 2012 @ 22:01:

met een bitterbal graag.Vast wel te krijgen bij Tafeltje Dekje
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Een aanleunwoning,zodat ie nog wel zelfstandig woont maar hulp aan huis kan krijgen. Bovendien alles gelijkvloers.

Koop zo'n 45 km wagentje voor 'm zodat ie z'n onafhankelijkheid niet verliest.

Regel verder schoonmaakster e.d. en doe zijn boodschappen.
In welke regio woont je vader? Ik ken in 0570 een mooi aanleunwoningen complex wat ik kan aanraden.
Kunnen er drempels uit zijn huis verwijderd worden? Dan is een trippelstoel misschien wel iets voor je vader.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Zou eerst zorgen dat hij niet meer gaat aurorijden. Is natuurlijk niet voor niets dat de artsen dit hebben verboden. Aan een taxipas zit een kilometerlimiet, maar als hij alleen in de buurt reist is als de limiet is bereikt gewoon een taxi nemen ook nog een optie. Ook zijn er vrijwilligers, denk aan Zonnebloem, maatjesproject oid, die samen met je vader ergens naar toe kunnen gaan of bv boodschappen voor hem kunnen doen. Tafeltje dekje scheelt ook al veel gedoe, minder boodschappen hoeven doen en niet meer hoeven koken.

Aanleun is inderdaad ook een goed idee. Wel dichtbij zorg indien nodig, maar wel je zelfstandigheid behouden. Traplift, scootmobiel etc kunnen het ook allemaal net even makkelijker maken. Ga daar wel gelijk werk van maken want volgend jaar gaat er in dat soort dingen behoorlijk gesneden worden qua vergoedingen.
Geen ervaring mee maar zou je vader iemand in huis kunnen laten wonen om hem te helpen? Iets als een soort au pair? Ik weet niet of het uberhaubt financieel mogelijk is.

Ik heb er geen ervaring mee hoor dus misschien is het een stom idee.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
En ook al woon je wel in het bejaardentehuis zelf, dan nog hoef je niet verplichtnaan de bingo, de paasbrunch etc mee te doen.

Hebben jij en je vader en je vader een goed beeld van hoe het zou zijn in een bejaardentehuis/aanleunwoning?. In amsterdam zijn er ook bijvoorbeeld bejaardentehuizen die zelf wat artistiek zijn.
Rijplaten voor al die afstapjes? Zodat hij er gewoon met z'n rollator op en af kan?

Slaapt hij al beneden?

Wat voorzieningen in de badkamer aanbrengen? Zoals douchestoel.
-
Wat vervelend dat je vader achteruitgaat. Heeft je vader al fysiotherapie? Ik ben zelf fysiotehrapeut en specifiek opgeleid om mensen met de ziekte van Parkinson en parkinsonisme te behandelen. Misschien kan de fysio je vader handvaten geven om dingen gemakkelijker te maken. Of evt. met een ergotherapeut kijken naar mogelijkheden voor vervoer/scootmobiel etc. Op de website: www.parkinsonnet.nl kan je kijken welke zorgverleners er in jullie buurt zitten.
En misschien is één of enkele dagen dagbehandeling een optie. Daar is hij onder de mensen, krijgt hij evt. behandeling en kan hij lekker eten.
quote:ioni schreef op 30 september 2012 @ 22:09:

Luonto: hij luncht op dit moment elke dag buiten de deur (met zijn auto dus) en wil dat heel graag blijven doen. Hij krijgt niet zoveel bezoek en heeft niet veel kennissen. Hij wordt ook gek van de hele dag thuiszitten. Maar tafeltje dekje is natuurlijk wel een idee wat hem zou passen. Ik stel het voor. Dank je wel!

Scootmobiel en brommobiel weet ik niet. De afstanden zijn best groot voor naar de winkel bijv. Toch al snel 4 km ongeveer voor een winkel.

Aanleunwoning hebben we het over gehad. Bejaardenhuis wil hij echt niet. Hij heeft me zelfs niet eens gebeld toen hij afgelopen vrijdag gevallen was (met hechtingen in zijn hoofd) omdat hij bang was dat "ik hem in een bejaardenhuis zou stoppen". Ik heb hem gezegd dat ik weet dat hij dat niet wil. Maar dat ik met hem wil meedenken wat er dan wel moet veranderen.

Ik moest net echt lullen als brugman over die auto. Hij wil er gewoon niet aan. En ik snap het zo goed. Maar het is gewoon onveilig.4 kilometer is toch goed te doen met een brommobiel? Die auto moet echt weg, levensgevaarlijk.
Een aanleunwoning klinkt leuk. Maar als hij in een koopwoning woont moet je die nog maar net kwijt zien te raken.

Bedoel je met dat beperkte vervoer de Regiotaxi? Je hebt voor langere afstanden ook Valys, zie hier: http://www.valys.nl/

Verder tafeltje dekje of (goede) magnetronmaaltijden. Ik zou kijken of er beugels aan de muur kunnen worden gemaakt zodat hij zich bij het op- en afstappen vast kan houden. Badkamer aan laten passen, zitje aan de muur in de douche en op strategische plaatsen beugels. Eventueel een traplift.

Veel dingen kun je aanvragen/vergoed krijgen/lenen via de WMO van zijn gemeente.
x
In een aanleunwoning krijg je hulp van thuiszorg tegenwoordig, vaak niet meer vanuit het aanliggende verzorgingshuis. Bezuinigingen, kan ik ook niks aan doen. Thuiszorg kan hij ook in zijn eigen woning krijgen. Dus voor de zorg hoeft dat geen vooruitgang te zijn. Voor woongenot en veiligheid uiteraard wel....

En de auto, tja.....blijft moeilijk, maar het beste is verkopen. Wanneer moet hij weer voor een herkeuring voor zijn rijbewijs? Een 45km is dan geen oplossing. Want daar heeft hij ook een rijbewijs voor nodig en als hij Parkinson heeft, wordt deze niet verlengd. Een scootmobiel kan dan een oplossing zijn. Zul je aan kunnen vragen bij de gemeente.

Ik snap dat hij opname in een verzorgingshuis tegen wil houden, maar een arts zegt het niet voor niets. Ga eens met hem rondkijken bij verschillende huizen. Nu heeft hij nog een keuze.

Als hij eens wat breekt, komt hij er ook terecht, maar dan mag hij niet meer kiezen, dan komt hij waar dan plek is. Dit kan ook 50 km verderop zijn.

Succes met deze lastige kwestie.
-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven