Werk & Studie alle pijlers

4x9 + 4?

01-10-2012 11:04 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Even een vraag aan de HR dames en heren hier.

Een aantal van mijn collega's en ik willen aan onze werkgever voorstellen om onze 40 urige werkweek van 5x8, om te zetten naar 4x9 + 4. Heeft een werknemer hierin 'rechten'?

Ons bedrijf 'wil' geen parttimers, maar toch hebben ze dit een aantal van onze collega's toegestaan (4x8). De 'rest', wij dus, werken 5x8. Omdat er een ontzettende werkdruk bij ons is, die de directie niet wil/kan oplossen, merken wij dat we echt op het randje van burn out/overspannenheid balanceren.

Met 4x9+4 hebben wij iedere week het uitzicht op vrije tijd. Ook kunnen we een uur voordat het bedrijf telefonisch bereikbaar is al aan de slag, en dit scheelt echt.

We willen natuurlijk in gesprek gaan met de werkgever, maar ook zeker goed voorbereid dit gesprek ingaan.

Bedankt alvast!
Of je recht hebt op verandering van je werktijden weet ik niet.

Maar ik denk dat je er helemaal niets mee opschiet.

Ten eerste moet je bij een werkdag van 9 uur 45 minuten pauze nemen in plaats van 30 minuten. Dat houd in dat je dus al een uur langer per week op kantoor zit.

Daarnaast een uurtje extra werken per dag lijkt weinig maar als je dit structueel doet dan is dat wel extra vermoeiend.

Je bent dus elke dag een uur (en een kwartier vanwege die pauze ) later thuis. Dat houd in dat je 's avonds na werktijd dus minder tijd hebt om dingen te doen.

Die dingen blijven dus liggen tot juist ja jouw vrije middag.

Qua werkdruk schiet je er dus niets mee op.

4x9 i.p.v. 5 x 8 is wel fijn omdat je dan daadwerkelijk een dag extra vrij krijgt terwijl je er naar verhouding maar weinig looon (4 uur ) voor hoeft in te leveren. Dat weegt wel op tegen extra lange werkdagen. Maar een vrije middag is toch al vaak half voorbij voordat je thuis komt vanwege reistijd.

Als de werkdruk zo hoog is en jullie bijna allemaal op het randje van een burnout zitten kan je beter de baas overtuigen dat er een extra werknemer ingehuurd moet worden. Desnoods wel een part timer. De baas kan dan gaan protesteren dat het te duur is maar dat lijikt alleen maar zo op het eerste gezicht.

Wat dacht je dat een zieke werknemer die maanden afwezig is door een burn out de baas kost? Als meerdere werknemers op die manier gaan uitvallen kost hem dat heel wat meer dan een extra part timer.
Parttime werken kan alleen worden geweigerd bij zwaarwegende bedrijfsomstandigheden.

Flexibele arbeidstijden, zoals 4 x 9 uur werken, is geen wettelijk recht.

Verder vraag ik me af of je werkdruk hiermee wel naar beneden krijgt. Je werkt immers nog steeds hetzelfde aantal uren dus hoezo neemt door verschuiving van de werktijden de werkdruk af?

Als de telefoon een storende factor is kun je daar misschien een plan voor verzinnen, bijvoorbeeld dat iedereen dagelijks een uurtje 'telefoonvrij' krijgt om zaken af te handelen?
Als jullie op het randje van burn out/overspannen aanzitten zou ik niet een uur per dag extra gaan werken.
Blijkbaar slokt de telefoon erg veel van jullie tijd op, wellicht kun je dit beter stroomlijnen. Bijvoorbeeld door een 0900 nummer ofzo, het is maar een idee(kan het bedrijf nog mee verdienen ook). Of alleen al een menu, zodat telefoontjes efficienter worden afgehandeld.
Parttime mag wettelijk gezien trouwens niet eens geweigerd worden, ik meen vanaf het moment dat men langer dan een jaar in dienst is, maar ik ben geen pro.
Ik denk dat je eerst het probleem, namelijk werkdruk, moet gaan analyseren voordat je met oplossingen komt. Ga tijd schrijven, maak inzichtelijk hoeveel werk er nog ligt en breng je overuren van dit jaar in kaart. Als blijkt dat er structureel te veel werk ligt voor het aantal uren dat je werkt, dan moet je dat neerleggen bij de persoon die daar verantwoordelijk voor is, namelijk je manager.
@sugermiss en 12twister, bedankt voor jullie reactie.

Pauze zou ik eens moeten nakijken in de CAO, of daar iets over geregeld is. Als ik nu bijvoorbeeld om 8 uur moet beginnen, ren ik daar om 07.30 al rond, en we beginnen regelmatig uit ons zelf nog eerder, om al werk af te kunnen krijgen (7-17.00). Dat de dagen langer worden, is voor ons eigenlijk geen punt. De wens is dan ook om van 07.30 tot 17.00 uur te gaan werken, of van 08.00 tot 17.30 uur. Op de halve dag dan van 08.00 tot 12.00, waarmee we de pauze opvangen van de hele dag werkers.

Werkdruk is aangekaart, maar gaat niet opgelost worden, aldus werkgever.... De bestaande poppetjes moeten dan maar wat harder werken.....

Het liefst zou ik ook parttime werken (32 uur), en mijn andere fulltime collega's ook, maar dat wordt hier echt niet toegestaan.

Met 4x9+4 kunnen we de vrije ochtend/middag laten rouleren, en is er altijd genoeg bezetting (naar norm werkgever) .

Daarom willen we onze uren beter verdelen. We hebben allemaal het geluk dat we vrij dichtbij wonen, dus binnen 15 minuten thuis zijn. En al kan ik in die 4 uurtjes verlof alleen maar boodschappen doen, en mijn huis poetsen dan is dat toch iets dat ik niet in het weekend hoef te doen.

Het is eigenlijk ook meer het vooruitzicht op tijd voor jezelf, dat de werkdruk wat dragelijker maakt, en de ervaring dat we meer gedaan krijgen als we voor de drukte kunnen werken.
quote:sugarmiss schreef op 01 oktober 2012 @ 11:29:

Of je recht hebt op verandering van je werktijden weet ik niet.

Maar ik denk dat je er helemaal niets mee opschiet.

Ten eerste moet je bij een werkdag van 9 uur 45 minuten pauze nemen in plaats van 30 minuten. Dat houd in dat je dus al een uur langer per week op kantoor zit.

Daarnaast een uurtje extra werken per dag lijkt weinig maar als je dit structueel doet dan is dat wel extra vermoeiend.

Je bent dus elke dag een uur (en een kwartier vanwege die pauze ) later thuis. Dat houd in dat je 's avonds na werktijd dus minder tijd hebt om dingen te doen. Die dingen blijven dus liggen tot juist ja jouw vrije middag.

Qua werkdruk schiet je er dus niets mee op.

4x9 i.p.v. 5 x 8 is wel fijn omdat je dan daadwerkelijk een dag extra vrij krijgt terwijl je er naar verhouding maar weinig looon (4 uur ) voor hoeft in te leveren. Dat weegt wel op tegen extra lange werkdagen. Maar een vrije middag is toch al vaak half voorbij voordat je thuis komt vanwege reistijd.

Als de werkdruk zo hoog is en jullie bijna allemaal op het randje van een burnout zitten kan je beter de baas overtuigen dat er een extra werknemer ingehuurd moet worden. Desnoods wel een part timer. De baas kan dan gaan protesteren dat het te duur is maar dat lijikt alleen maar zo op het eerste gezicht.

Wat dacht je dat een zieke werknemer die maanden afwezig is door een burn out de baas kost? Als meerdere werknemers op die manier gaan uitvallen kost hem dat heel wat meer dan een extra part timer.Of je begint een uurtje eerder. Sandtman werkt al zeker 9 jaar zo. Hij begint heel vroeg, rijdt om 6.00 uur weg is dan om 6.40 al op kantoor en vertrekt rond 16.30 uur weer. Om 17.30 uur is hij meestal weer thuis. Hij is wel heel erg een ochtend mens, dus dat scheelt.
Ander idee zou nog kunnen zijn een veertiendaags rooster. Ene week 4x9 en hele vrije dag. Andere week 5x9. Weet niet of dat wettelijk wel mag maar ken wel iemand die zo werk. Een hele vrije dag voelt veel meer aan als vrije tijd dan een halve. Bij een halve dag is de verleiding ook groter om nog even iets af te maken waardoor je in je eigen vrije uren aan het werk blijft.
quote:sandt schreef op 01 oktober 2012 @ 11:51:

[...]

Of je begint een uurtje eerder. Sandtman werkt al zeker 9 jaar zo. Hij begint heel vroeg, rijdt om 6.00 uur weg is dan om 6.40 al op kantoor en vertrekt rond 16.30 uur weer. Om 17.30 uur is hij meestal weer thuis. Hij is wel heel erg een ochtend mens, dus dat scheelt.

Als je een uur eerder begint dan moet je ook een uur eerder opstaan. Als je vermoeit bent dan kun je nog slechter tegen een hoge werkdruk. Dat zou je dan kunnen oplossen door 's avonds een uur eerder te gaan slapen maar dan wordt je avond dus wel korter.

Minder gaan slapen kan maar minder slapen dan je nodig hebt hou je ook geen maanden vol.

Hoe je het ook wend of keert langer dan die 24 uur wordt een dag niet.

Als je per dag maar een uur of 6 slaap nodig hebt dan bof je maar de meeste mensen hebben toch wel een uur of 7 en liefst 8 uur nodig.
quote:sandt schreef op 01 oktober 2012 @ 11:56:

Ander idee zou nog kunnen zijn een veertiendaags rooster. Ene week 4x9 en hele vrije dag. Andere week 5x9. Weet niet of dat wettelijk wel mag maar ken wel iemand die zo werk. Een hele vrije dag voelt veel meer aan als vrije tijd dan een halve. Bij een halve dag is de verleiding ook groter om nog even iets af te maken waardoor je in je eigen vrije uren aan het werk blijft.Ja, als dat mogelijk is zou ik daar voor gaan!
Hoi Sandt,

Bedankt voor het meedenken,. 5x9 en 4x9 hadden wij zelf ook al bedacht, maar om voor de directie de 'schok' niet te groot te maken, dat we er regelmatig een hele dag niet zijn, willen we eerst een halve proberen.

Klein beginnen zeg maar.
Slecht plan. Als je uiteindelijk voor 4 x 9 wil gaan, kun je daar beter direct voor gaan.

Later nog een keer willen wijzigen zal veel meer irritatie opwekken. Hebben ze net hun zin gekregen willen ze weer wat anders. Wat willen ze nou!.

Bovendien kan een werkgever part time willen werken niet weigeren. Tenzij het bedrijf minder dan 12 mensen in dienst heeft of als je er minder dan een jaar werkt. Wil een bedrijf dat niet dan moeten ze daar hele goede redenen voor aan kunnen voeren.
Het lijkt me toch beter om de knelpunten van de werkdruk aan te geven en te bespreken met de directie hoe hiermee om te gaan. Als je simpelweg niet al het werk af kunt krijgen lijkt het me aan de directie om te bepalen welke werkzaamheden prioriteit hebben en welke blijven liggen. Zij nemen hier de verantwoordelijkheid voor.

Dan moet wel in kaart gebracht worden waar de problemen liggen en of hier ites in op te lossen valt.

Maar om nu allerlei kunstgrepen te gaan toepassen met die uren lijkt me voor nu niet de eerste oplossing omdat je daarmee niets doet aan de werkdruk inhoudelijk.
Over de pauze: pas als je meer dan 10 uur per dag werkt, moet deze minimaal 45 minuten zijn.

http://www.rijksoverheid. ... voor-mijn-werktijden.html

En je hebt idd recht op vermindering van je aantal uren. Werkgever kan dit bijna nooit weigeren. Tenzij je in een bedrijf werkt met minder dan 10 werknemers. Of je zin hebt in het gedoe om je recht te halen, is een tweede...

http://www.advocaatarbeid ... ermindering-weigeren.html

Maar wat al eerder is aangegeven: als de werkdruk idd zo hoog is, zal deze aangepakt moeten worden. Aanpassing van de werktijden is dan maar een lapmiddeltje. Kunnen er procedures efficienter? Kun je een "telefonisch spreekuur" instellen of het beantwoorden van de telefoon laten rouleren? Kunnen er taken vervallen? Kan er bij bepaalde taken genoegen worden genomen met een lager resultaat? (moet het altijd een 10 zijn?)

Noteren hoeveel tijd er aan elke taak besteed wordt, is een goed begin. Vervolgens kun je kijken hoeveel tijd alle taken samen dus vragen. En past dat niet binnen jullie werktijden, dan zal de leidinggevende moeten aangeven, wat dan wel en wat niet wordt gedaan. "Zeg het maar, baas. Ik heb klus 1, 2 en 3 liggen en heb maar tijd voor 2. Welke doe ik niet? Of wat ga ik minder goed/uitgebreid doen, zodat het toch past?"

Vraag me af of jullie ook nog wel voldoen aan de maximale wekelijkse arbeidstijd, die in de Arbeidstijdenwetgenoemd wordt (mn als je kijkt over een langere periode).

http://www.arbeidstijdenw ... tting-atw_nl_10112010.pdf

Misschien is het ook een idee om eens met de bedrijfsarts te praten? Werkgever heeft nl de verplichting (Arbeidsonstandighedenwet) om te zorgen voor een veilige en gezonde werkomgeving. En daar hoort ook bij: zorgen dat de werkdruk niet te groot is.

Ik weet dat het allemaal makkelijker klinkt dan dat het is, hoor. Maar uiteindelijk heeft de werkgever er ook geen belang bij, als de werkdruk zo hoog is, dat er straks mensen (langdurig) gaan uitvallen. En als het eenmaal zo ver is, wordt het probleem alleen maar groter. Als bv 1 persoon uitvalt, zal de rest nog harder moeten werken. Wat het risico weer verhoogt, dat er nog meer mensen uitvallen.
quote:Djuuls04 schreef op 01 oktober 2012 @ 12:46:

Als je simpelweg niet al het werk af kunt krijgen lijkt het me aan de directie om te bepalen welke werkzaamheden prioriteit hebben en welke blijven liggen. Zij nemen hier de verantwoordelijkheid voor.

Dit is een prima manier om de directie deelgenoot te maken van het probleem. Zoals jullie het nu 'oplossen', gewoon meer werken in eigen tijd, zorgt ervoor dat de directie dit niet als probleem ervaart. En waarschijnlijk ook niet veel inzicht heeft in het probleem

Dus, met je actielijstje naar je manager en laat hem maar aangeven wat prioriteit heeft en wat kan blijven liggen. Dan wordt het hun probleem en dan is de kans groter dat er op termijn iemand wordt aangenomen.
Wat goed dat jullie allemaal zo hard werken om je werk af te krijgen, ookal draagt dat nu niet bij aan het oplossen van het probleem. Jouw werkgever zou zuiniger op jullie moeten zijn als jullie allemaal zo op je tenen lopen. Zat mensen die om vijf uur de duur dicht trekken en het niets kan schelen hoeveel werk er nog ligt.
Confiture, het is maar zeer de vraag of het op termijn goed is dat iedereen meer gaat werken en op zijn tenen gaat lopen en nu het team allemaal tegen een burn out aan zit. Dat lost uiteindelijk niets op.

Beter is bij de directie het probleem aan te kaarten en de verantwoordelijkheid daar te leggen.

Natuurlijk is hard werken prima en je verantwoordelijk voelen ook maar niet te ver en niet ten koste van jezelf.
Dat is ook precies wat ik zeg Djuuls, ik geef haar alleen even een compliment.
quote:Asset schreef op 01 oktober 2012 @ 11:46:

Pauze zou ik eens moeten nakijken in de CAO, of daar iets over geregeld is. Als ik nu bijvoorbeeld om 8 uur moet beginnen, ren ik daar om 07.30 al rond, en we beginnen regelmatig uit ons zelf nog eerder, om al werk af te kunnen krijgen (7-17.00). Dat de dagen langer worden, is voor ons eigenlijk geen punt. De wens is dan ook om van 07.30 tot 17.00 uur te gaan werken, of van 08.00 tot 17.30 uur. Op de halve dag dan van 08.00 tot 12.00, waarmee we de pauze opvangen van de hele dag werkers.

Werkdruk is aangekaart, maar gaat niet opgelost worden, aldus werkgever.... De bestaande poppetjes moeten dan maar wat harder werken.....

Het liefst zou ik ook parttime werken (32 uur), en mijn andere fulltime collega's ook, maar dat wordt hier echt niet toegestaan.

Met 4x9+4 kunnen we de vrije ochtend/middag laten rouleren, en is er altijd genoeg bezetting (naar norm werkgever) .

Daarom willen we onze uren beter verdelen. We hebben allemaal het geluk dat we vrij dichtbij wonen, dus binnen 15 minuten thuis zijn. En al kan ik in die 4 uurtjes verlof alleen maar boodschappen doen, en mijn huis poetsen dan is dat toch iets dat ik niet in het weekend hoef te doen.

Het is eigenlijk ook meer het vooruitzicht op tijd voor jezelf, dat de werkdruk wat dragelijker maakt, en de ervaring dat we meer gedaan krijgen als we voor de drukte kunnen werken.

Dus je rent jezelf uit de naad voor je werkgever, offert vrije (onbetaalde?) tijd ervoor op en er is geen uitzicht op minder werkdruk? Ik zou met je collega's een paar weken precies werken voor de uren die je betaald krijgt en geen minuut langer. Kijken hoe er dan gereageerd wordt.

Je werkgever mag blij zijn met personeel dat hard werkt en oplossingsgericht is. Je leeft niet om te werken he?
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
quote:Asset schreef op 01 oktober 2012 @ 11:46:

Het is eigenlijk ook meer het vooruitzicht op tijd voor jezelf, dat de werkdruk wat dragelijker maakt, en de ervaring dat we meer gedaan krijgen als we voor de drukte kunnen werken.Asset, ik bedoel deze reactie niet zuur. Maar ik begrijp uit jouw bericht dat jullie eigenlijk nu al regelmatig 9 uur werken per dag. Als jullie officieel 9 uur per dag gaan werken en op de 5e dag 4 uur zal er misschien wel minder werk afkomen dan nu. Misschien moeten jullie eens beginnen met structureel 8 uur per dag te werken. En ik weet het dat is makkelijk gezegd dan gedaan.
Alcofrolic eens. Ik denk dat jullie hier zelf ook een verantwoordelijkheid in hebben en dat is grenzen stellen en de verantwoordelijkheid daar neer leggen waar het hoort, namelijk de werkgever.
Volgens mij is dit echt een schijnoplossing.

De oplossing is niet andere werktijden, de oplossing is meer grip op de bestaande werkzaamheden.
Verkijk je niet op die 4x9. De halve dag vrij lijkt aantrekkelijk en ik heb het zelf ook weleens geprobeerd maar ik vond het te lang. Af en toe een dag van 9 uur lukte prima, maar 4 dagen in de week + nog een halve dag?

En dan waren mijn dagen zo te lezen wat minder druk dan die van jou..
I'm not lazy
I'm on energy saving mode

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven