wat eten we vandaag-telegramstijl Deel 2

28-12-2011 17:13 2992 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat zet je vandaag op tafel??

Schrijf hier op wat je eet vandaag, en doe meteen ideeën op voor een andere maaltijd!

Eet smakelijk!

het vorige topic: Wat eten we vandaag *telegramstijl*
gisteren gegeten:

Helemaal onderaan zit een meergranen boterham. Dan een laagje veldsla en courgette gegrild in grillpan met beetje sojasaus. Dan een hamburger. Gemaakt van een magere hamburger met geraspte ui, ketchup, peper en zout. Daarbovenop nog wat gegrilde ui. Echt een aanrader!
quote:Liquorice schreef op 28 september 2012 @ 11:38:

Gisteren was het een restje vegetarische stoofpot (uien, courgette, champignons, tomaten uit blik) met een groenteburger en een pitabroodje. Erg lekker.

Om redenen die me niet helemaal duidelijk zijn zit ik opgescheept met drie preien, terwijl ik alleen voor mezelf kook. Dus daar ga ik vanavond wat mee maken. Het wordt waarschijnlijk een ovenschotel, ik heb zin in iets huiselijks en calorierijks.

Ook lekker, prei stamppotje. Ik bak spekjes uit, doe de gewassen prei in ringen erbij, bak ze even mee en dan een flinke schep mosterd erbij. Dat prutje door smeuïge aardappelpuree mengen en dan met gekookte eieren en jus erbij.

Als je vegetariër bent zou je zo'n pakje vegetarische ham kunnen gebruiken. Of lekker blokjes kaas erin. Of allebei. En je kunt het zonder ei (en eventueel kaas) ook goed invriezen om het later nog een keer te eten.
Vanavond gekookte aardappels, sperziebonen, salade met mozzarella, paprika, rode ui en pijnboompitten. Voor man draadjesvlees en voor mij en dochter vis uit de oven.
Vanavond homemade Provençaalse kippensoep met een lekker broodje
Bij de Chinees besteld: Wontonsoep voor Leendert, kippensoep en tomatensoep voor de kinderen en mini loempia's voor mij en nichtje. Daarna ossenhaas met zwarte bonensaus en koe loe kai met nasi, babi pangang spek en gefrituurde garnalen met Chinese bami, 3x pisang goreng, 3x kroepoek, portie atjar en extra sambal. Toetje wordt een Cornetto choco of aardbei.
Ravioli gevuld met mozzarella en zongedroogde tomaat, met een sausje van gebakken champignons,rode paprika en rode ui, met pesto. Erbij Parmezaanse kaas.
Mensen, hebben jullie misschien nog een tip voor me? Ik dacht veg blokjes te hebben ontdooid voor een prutje met wat groenten, woksaus en rijst, maar na het ontdooien bleken het soepballetjes te zijn! Nu heb ik nog 3 porties soep in de vriezer liggen dus ik ben op zoek naar een makkelijk recept waar ik de soepballetjes doorheen kan gooien. Iemand een idee? Hoeft niet perse met rijst te zijn, mag ook pasta zijn, en ik heb evt ook nog aardappelschijfjes liggen. Basisingredienten volop in huis.
Bedankt voor de tips leentjedb. Ik ben niet volledig vegetarier overigens maar probeer wel wat te minderen met vlees.

@ dignity: ik zou waarschijnlijk gewoon het recept maken met soepballetjes in plaats van stukjes, maar dat is vast niet het advies wat je zoekt. Ik ben nogal een Zweedse kok .

Uiteindelijk werd het eergisteren trouwens mie met prei, courgette en paddenstoelen. Had opeens helemaal geen zin meer in zwaar eten toen ik (laat) thuiskwam). Gisteren heel ongezond: friet met een lekkerbekje. Zalig, maar het lag wel als een blok beton op m'n maag. Vanavond wordt het een ovenschotel met spinazie, tomatensaus, mozzarella en ei.
@Dignity: Ik zou ze bakken en dan met tomatensaus met groenten erin en met pasta eten. Eventueel nog lekker kaas erop.
Das wel een goeie tip leentje! Ik kan ze dus gewoon bakken zoals je dat met gewoon gehakt ook zou doen? Dan gaan we gewoon wat improviseren vanavond!
Je kan ze rul bakken maar je kan ze ook gewoon heel/rond laten. Spaghetti and meatballs is een vrij bekend gerecht. Hooguit kruid je ze wat anders dan soepballetjes. Maar dat kun je wel weer rechttrekken in de saus, gewoon wat (meer) gedroogde Italiaanse kruiden erin of zo.
Dat wil zeggen, rul bakken kan alleen als je ze zelf gemaakt hebt en rauw ingevroren hebt. Met gare kant en klaar balletjes lukt dat niet.
Even copy/paste van een ander topic:

Er staat hier een enorme pan met spaghettisaus op het fornuis met daarin spekjes, rundergehakt, ansjovis, uien, bol knoflook, halve struik bleekselderij, winterpeen, rode en gele paprika, 2 courgettes, gezeefde tomaten, beetje zout, veel versgemalen peper, gedroogde Italiaanse kruiden, nootmuskaat, laurierbladeren en een beetje suiker. Straks nog een paar handjes vol verse kruiden erin. En dan op tafel met volkoren spaghetti, stuk Parmezaan en salade van ijsbergsla, tomaat, komkommer, rode uienringen (die ik even in ijswater leg zodat ze minder sterk worden), zwarte en groene olijven, mozzarella en gorgonzola in blokjes en misschien nog iets van noten of pijnboompitjes, moet ik nog even naar kijken. En er ligt deeg te rijzen voor een focaccia, door oudste in elkaar gefabriekt.

Het brood ligt inmiddels in de oven en de salade is klaar, het zijn pijnboompitjes geworden die nu staan af te koelen van het roosteren en ik heb nog een potje uitgelekte gedroogde tomaten en potje ook uitgelekte artisjokharten in de salade gedaan. Dressing van olijfolie, citroensap, zout, peper en verse bieslook erbij.

Toetje: fruitsalade want fruit is er vandaag bij ingeschoten, mango's, pitloze witte druiven, Elstar appels, bananen en blauwe bessen.
Wij zitten nog in de tuin met een wijntje en uitgebreidde borrelhapjes. Straks lekker makkelijk shoarma.
Vanavond in 3 minuten 'gekookt':

Tomatengroentesoep (uit zak) met gnocchi die ik nog in de vriezer had liggen. Smaakte best goed zo voor een luie zondagavond

Morgen weer echt koken.
Nou het werd dus pasta met rode saus, met groenten en soepballetjes . Was prima! En zoveel dat ik nog een bakje met saus de vriezer in heb kunnen gooien.

Komende week heb ik weer even tot vriezerweek gebombardeerd, omdat de vriezer uitpuilt. Dat betekent weer elke avond een maaltijd met iets uit de vriezer. Voor morgen ontdooi ik denk ik een stukje vis, met daarbij broccoli en aardappelschijfjes.
Spinaziesoep met cambozola en crostini's van bruin stokbrood met een tapenade van o.a. zwarte olijven en ansjovis vooraf. Dan vioolles. En tegen zevenen slavinken, reifkoek en tomatensalade.
Boerenkoolstamp met boerenrookworst en spekjes
Prei-paddenstoelenquiche. Pas de tweede keer dat ik een quiche bak en de eerste keer zonder pakjes en zakjes, en hij is gelukt!
quote:Liquorice schreef op 01 oktober 2012 @ 18:59:

Prei-paddenstoelenquiche. Pas de tweede keer dat ik een quiche bak en de eerste keer zonder pakjes en zakjes, en hij is gelukt!

Mag ik vragen hoe?

Ben op zoek naar een lekker recept voor het deeg,vriend vind bladerdeeg niet lekker en ik wil geen pak gebruiken.
quote:coeberghmetijs schreef op 01 oktober 2012 @ 20:22:

[...]

Mag ik vragen hoe?

Ben op zoek naar een lekker recept voor het deeg,vriend vind bladerdeeg niet lekker en ik wil geen pak gebruiken.

Voor het deeg: 250 g bloem; 150 g boter; ½ dl water; wat zout. Voorzichtig de ingredienten mengen en kneden tot je een bal deeg hebt. Het werkt trouwens het beste om de bodem eerst 10 minuten te bakken zonder vulling, dan wordt het geen kleffe boel.

Voor de saus: eieren, melk en kaas. Voor een standaardmaat quiche: 3 of 4 eieren (hangt van de grootte af), scheutje melk, dat over de vulling gieten en dan kaas eroverheen strooien (ik ben niet zo sterk met hoeveelheden en doe veel op de gok). Sommige mensen voegen slagroom of creme fraiche toe maar dat vind ik te vettig. De vulling wordt er wel romiger van.
Dank je wel!

Vulling maak ik zo'n beetje hetzelfde als jij.
Bij de Deka verkopen ze ook deeg voor hartige taart, ligt in de diepvries naast het bladerdeeg. Misschien is dat wat? En ik bak mijn bodems ook altijd even voor. Wordt de onderkant beter gaar.

Vandaag hamburgers van lamsgehakt met o.a. garam masala, gebakken aardappels met verse bieslook, fattoush salade, volkoren pita broodjes en tzaziki. Toetje: snelle tiramisu.
Ik schrijf wel "vandaag" maar dat was dus gewoon al gisteren, maandag 1 oktober...
reepjes koolraap en aardappel met zeezout en rozemarijn en olijfolie in de oven

+ kipfilet met citroenschil, tijm, prosciutto en parmezaanse kaas

+ kool heel kort gekookt met een beetje ketjap en zout erdoor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven