Werk & Studie alle pijlers

Lean manufacturing

02-10-2012 23:36 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft er iemand ervaring met Lean manufacturing, en hoe heb je dit ervaren?

Concreet is Lean een verbetermethodiek die zich richt op het verbeteren van de processen met als centrale waarde: De klant.

Ik zie dat deze ervaring erg veel word gevraagd bij het solliciteren. Ik heb dit proces doorgenomen op internet, en ik heb het idee dat ik hier mee heb gewerkt. Alleen werd dit niet zo genoemd. De methode werd toen gewoon een veranderingstraject genoemd.

Ik weet nu niet of ik kan vermelden of ik ervaring heb met deze methodiek.
Kun je voorbeelden aandragen waaruit blijkt dat je ervaring hebt met deze methodiek?

Kun je vertellen welke rol jij had tijdens de implentatie/uitvoering van deze methodiek?

Zo ja, dan kun je het best vermelden dat je bekend bent met de methode lijkt me. Zo nee, dan zou ik een ander bull shit bingo woord uitkiezen

Eerlijk gezegd denk ik dat je beter zonder zo'n term te gebruiken (als je er niet speciaal een cursus voor hebt gedaan oid) kunt vertellen dat je in staat bent om strategisch na te kunnen denken over productie. Zowel op de lange termijn als de korte.

Voor wat voor functie solliciteer je eigenlijk?
Een hoop bedrijven doen aan lean, maar dat wil niet zeggen dat je het kent. Ik heb er een keer een cursus in gehad, maar het is zeer veel omvattend. Ik zou niet op je cv of brief zetten dat je het beheerst, wel kan je schrijven dat je er van gehoord hebt.

Lean is tegenwoordig wel een mode woord bij grote werkgevers, vaak weten ze zelf niet eens precies wat het inhoudt.
Ik solliciteer naar de functie van teamleider bij het kcc van een gemeente. Ik heb deze functie al eens eerder gehad, maar dan bij een andere gemeente.

Nu heb ik zeker het een en ander veranderd bij de eerste gemeente. Als voorbeeld; De random mensen bij de recepties en balies zijn vervangen door roulerende mensen van het Kcc.

Als gevolgd hiervan verkort dit bijvoorbeeld sterk de wachttijd bij bijvoorbeeld de balies van de afdeling burgerzaken. Mensen die enkel met een vraag komen over een bepaald product kunnen nu ook aan de receptie worden geholpen. Zij hoeven nu niet in de rij te wachten om daadwerkelijk iemand van de afdeling burgerzaken te spreken. De medewerkers van het Kcc zijn breed opgeleid en kunnen daar de standaard vragen beantwoorden.

De gemeentelijke processen worden dusdanig ingericht dat continu de vraag wordt gesteld of een klant baat heeft bij een bepaalde processtap. Zo niet, dan wordt de proces stap verwijderd. Dit waren dus de '' de random receptionisten die alleen nummertjes uitgaven voor de loketten"

De gemeente waar ik heb gesolliciteerd vraagt om de Lean ervaring. Ik denk dat ik deze zeker wel bezit, maar wil ook niet verkeerd informeren.

Ik ben wel uitgenodigd op gesprek!
Het verbeteren van processen door overbodige stappen te schrappen of aan te passen is een onderdeel van lean, maar is nog niet alles.

Je kan ook een korte omschrijving hiervan geven, dat je van dat deel kennis hebt.
Ik heb 1 onderdeel beschreven.

De onderdelen waar ik ervaring mee heb zijn

wachttijd (doorlooptijden), voorraden intern , transport en kosten drukken, onnodige extra's, overproductie folders digitaliseren etc , defecten (fabricagefouten) en beweging (verplaatsing) interne verhuizingen.

Ik weet niet of ik dan een groot deel heb gehad of toch nog een redelijk stuk mis?
Zo te lezen heb je een hoop kennis ervan.

Wat bij ons een onderdeel is van lean is het maken van goede weekplanningen en lange termijnplanningen. Hierbij horen ook de onvermijdelijke stoplichten.
@Diorissima: als ik zo lees waar je mee bezig bent geweest heb je wel allerlei nuttige dingen gedaan die aansluiten bij de lean gedachte. Komt ook omdat Lean nog wel eens goed nadenken en "gezond boeren verstand" is.

Maar...... Lean kent ook een vrij uitgebreid theoretisch/methodologisch kader dat je niet kent. Ik zou dan ook niet op je c.v. zetten dat je bekend bent met de lean methodologie, maar wel dat je ervaring hebt met procesoptimalisatie door middel van proces analyse (als je dat hebt), het elimineren van overbodige stappen, het vermijden van voorraden en het optimaal inzetten van resources.

Daarmee laat je zien dat je in principe wel veel ervaring hebt met soort gelijke trajecten en feeling hebt voor de uitgangspunten van lean.

Als hoofd van een afdeling kan ik me niet voorstellen dat je dit soort projecten zelf moet kunnen draaien, maar je zult ze wel moeten ondersteunen, begrijpen en er draagvlak voor creeeren, daarom zou je hier volgens mij genoeg aan moeten hebben.

Je Yellow belt is overigens erg makkelijk te halen en ook een green belt is in prinipe goed te doen. Dus je kan prima aangeven dat je hier interesse in hebt. Het wordt ruimschoots aangeboden dus dat moet goed te realiseren zijn.
En ja ik heb er ervaring mee, ook in een dienstverlenende organisatie. En ja het is soms echt zo makkelijk en aan de andere kant moet je ook maa rnet weten welke van de vele instrumenten die je tot je beschikking hebt nu leidt tot de makkelijkste oplossing.
Ik realiseer me nu ineens dat jij ook de vraag stelde over het berekenen van je loon.

Over het algemeen is het bij het starten van een lean six sigma traject vaak handig als je wel wat kunt rekenen. Daar zou ik dus nog even aan bijschaven.
Hartelijk dank voor jullie antwoorden.

Ik heb erg veel samengewerkt met de formulemanagers. Vandaar dat ik het nodige heb meegekregen.

Ik ga het inderdaad niet op mijn cv zetten. Toch ga ik wel aangeven welke ervaringen ik wel heb omdat het voor een werkgever zeker als nuttig te ervaren valt.

Gelukkig heb ik in mijn branche al heel veel kennis en hoop dat ik daarom een stapje voor heb op de andere kandidaten.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 03 oktober 2012 @ 00:37:

Ik realiseer me nu ineens dat jij ook de vraag stelde over het berekenen van je loon.

Over het algemeen is het bij het starten van een lean six sigma traject vaak handig als je wel wat kunt rekenen. Daar zou ik dus nog even aan bijschaven.

Hahaha dat klopt. Dit is inderdaad niet mijn sterkste vak. Ik heb er ook nooit echt wat mee moeten doen tijdens en na mijn studie.

Hoewel ik wel met een 9 ben afgestudeerd op de middelbare school voor wiskunde. Gek dat dat dan niet blijft hangen he? Vreemde natuurkundige dingen dan weer wel. Waar overigens ook totaal mijn interesse niet ligt.
Een stapje voor op andere kandidaten heb je als je al voorbeelden kunt geven van vereiste competenties en als je je profileert als eager to learn (more).

Je hebt ook een stapje voor als je jouw energie over kunt brengen op de ander. Dat klinkt misschien nogal wollig, maar laat gewoon weten waar jij energie van krijgt en heb het over dat onderwerp. Dan neem je mensen mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven