Eigen bedrijf
woensdag 3 oktober 2012 om 19:48
Ik ben erg benieuwd naar t verhaal achter je eigen bedrijf. Hoe oud van je toen je begon? Wat is je grootste drijfveer en inspiratie? Zou je het weer opnieuw doen of ben je teruggegaan in loondienst..welke branche werk je?
Ben zelf aan het orienteren om voor mezelf te beginnen. Ben benieuwd naar verhalen, tips enz.
Mij lijkt de vrijheid en creativiteit echt heerlijk..
Ben zelf aan het orienteren om voor mezelf te beginnen. Ben benieuwd naar verhalen, tips enz.
Mij lijkt de vrijheid en creativiteit echt heerlijk..
woensdag 3 oktober 2012 om 22:04
quote:Philein schreef op 03 oktober 2012 @ 21:59:
Het is mijn droom om voor mezelf te beginnen en er dan ook volledig van rond te komen. Als dat toch eens kon..Waarom zou dat niet kunnen? Het is niet alsof je de loterij moet winnen, geen kwestie van geluk maar van hard werken en af en toe (weloverwogen) risico's durven nemen.
Het is mijn droom om voor mezelf te beginnen en er dan ook volledig van rond te komen. Als dat toch eens kon..Waarom zou dat niet kunnen? Het is niet alsof je de loterij moet winnen, geen kwestie van geluk maar van hard werken en af en toe (weloverwogen) risico's durven nemen.
woensdag 3 oktober 2012 om 22:07
Goede vraag Lindelunelente (zo, da's een hele mond vol). Ik zou eigenlijk echt helemaal niet weten waar ik moet beginnen en hoe ik zoiets moet opzetten, wat er bij komt kijken (qua kosten e.d.) etc. Hetgeen ik zou willen, daar zou ik nooit direct mijn brood mee kunnen verdienen (maar ja, met welk startend bedrijf wel?) en dus zou ik het naast het werken voor een baas moeten doen.
Zoals ik al zei, geen idee hoe ik dat allemaal aan moet pakken eigenlijk.
Zoals ik al zei, geen idee hoe ik dat allemaal aan moet pakken eigenlijk.
woensdag 3 oktober 2012 om 22:16
Ik weet niet waar je aan zit te denken, maar handigste is om eerst zoveel mogelijk informatie in te winnen (hoe doen anderen het, hoe is de markt, wat zijn reële opties), en een bedrijfsplan op te stellen. Je kunt op internet allerlei tips daarover vinden, maar ook bij de kvk terecht voor advies of bij ondernemershuizen ed.
woensdag 3 oktober 2012 om 22:18
woensdag 3 oktober 2012 om 22:22
Advies. Bezint eer ge begint.
Staar je niet blind op de leuke kanten. Het leek mij ook allemaal wel ideaal, maar de praktijk is in mijn geval heel anders.
Werkweken van meer dan 70 uur, een bruidsjurk proberen te passen en ondertussen je telefoon proberen op te nemen omdat het een belangrijk telefoontje is. Bijna geen vakantie kunnen plannen. Financiële zorgen, gemeenteraadsleden die geweldige dingen bedenken waar ik (en andere ondernemers met mij) de rekening van mogen betalen. Een bank die je met liefde binnenhaalt maar in mindere tijden geen enkele compassie tonen. Tsja, als ik alles van te voren geweten had, dan was ik lekker in mijn oude baan gebleven.
Staar je niet blind op de leuke kanten. Het leek mij ook allemaal wel ideaal, maar de praktijk is in mijn geval heel anders.
Werkweken van meer dan 70 uur, een bruidsjurk proberen te passen en ondertussen je telefoon proberen op te nemen omdat het een belangrijk telefoontje is. Bijna geen vakantie kunnen plannen. Financiële zorgen, gemeenteraadsleden die geweldige dingen bedenken waar ik (en andere ondernemers met mij) de rekening van mogen betalen. Een bank die je met liefde binnenhaalt maar in mindere tijden geen enkele compassie tonen. Tsja, als ik alles van te voren geweten had, dan was ik lekker in mijn oude baan gebleven.
woensdag 3 oktober 2012 om 22:23
donderdag 4 oktober 2012 om 08:42
Ik ben ook ZZP'er in de culturele sector. Zit in mijn tweede jaar en kan ervan leven, maar heb dan ook weinig kosten/wensen.
Grote voordelen: thuis of waar dan ook kunnen werken, afwisselende opdrachten, inhoudelijk en uitdagend werk. Grote nadelen: stress vanwege deadlines, en wat lindelunelente ook zei: opdrachten die veel meer werk blijken te zijn dan gedacht. In mijn vakgebied valt over (de lage) tarieven vaak niet te onderhandelen, want opdrachtgevers weten dat ze altijd wel iemand kunnen vinden die het er wel voor wil doen.
Grote voordelen: thuis of waar dan ook kunnen werken, afwisselende opdrachten, inhoudelijk en uitdagend werk. Grote nadelen: stress vanwege deadlines, en wat lindelunelente ook zei: opdrachten die veel meer werk blijken te zijn dan gedacht. In mijn vakgebied valt over (de lage) tarieven vaak niet te onderhandelen, want opdrachtgevers weten dat ze altijd wel iemand kunnen vinden die het er wel voor wil doen.
donderdag 4 oktober 2012 om 10:06
Cine, lastig is dat, hè. Gelukkig valt er meestal wel iets te onderhandelen, maar voor een deel is het ook vrijwilligerswerk. Gelukkig is mijn vak heel leuk, en vind ik het niet erg om eigen uren erin te steken. Maar goed, als iedereen dit doet, wordt het wel in stand gehouden en is het heel moeilijk er fatsoenlijk van te leven.
Anderzijds, de sector zou het niet overleven als iedereen min. 100,- per uur zou vragen en voor elk telefoontje een factuur zou sturen, zoals in andere sectoren gebruikelijk lijkt te zijn.
Anderzijds, de sector zou het niet overleven als iedereen min. 100,- per uur zou vragen en voor elk telefoontje een factuur zou sturen, zoals in andere sectoren gebruikelijk lijkt te zijn.