wat eten we vandaag-telegramstijl Deel 2
vrijdag 5 oktober 2012 om 20:55
quote:charl0tte schreef op 05 oktober 2012 @ 19:46:
Volkoren spaghetti met witte wijn/roomsaus à la Leentje:
ui, knoflook, witte wijn, kookroom, gesneden witlof (lekker knapperig), gerookte zalm, dille en versgemalen peper.
Toetje: volle yoghurt met zelfgemaakte sinaasappelmarmelade
Die zelfde saus heb ik vandaag gebruikt tussen mijn lasagne vellen. Alleen dan met verse spinazie (en Pecorino) i.p.v. witlof.
Volkoren spaghetti met witte wijn/roomsaus à la Leentje:
ui, knoflook, witte wijn, kookroom, gesneden witlof (lekker knapperig), gerookte zalm, dille en versgemalen peper.
Toetje: volle yoghurt met zelfgemaakte sinaasappelmarmelade
Die zelfde saus heb ik vandaag gebruikt tussen mijn lasagne vellen. Alleen dan met verse spinazie (en Pecorino) i.p.v. witlof.
zaterdag 6 oktober 2012 om 09:49
zaterdag 6 oktober 2012 om 19:26
Weer even een probeersteltje van de appie site: lentecouscous met doperwten, gedroogde abrikozen en zachte geitenkaas, gekruid met komijn, munt en wat versgeperste limoen erover. Was op zich lekker (maar ik vind alles met geitenkaas lekker
), maar niet uitzonderlijk wat mij betreft. Bovendien vulde het voor mij niet genoeg.
zaterdag 6 oktober 2012 om 20:05
zondag 7 oktober 2012 om 01:01
Vanavond uit eten geweest met Olijf (a.k.a. Olivia1975) en haar Popeye. Uitgebreide Indonesische rijsttafel met als voorgerechten pangsit, loempia, saté ajam en soto ajam. Daarna 16 hoofdgerechten met nasi en bami goreng, nasi kuning en witte rijst. Toetje keuze uit dame blanche of koffie met spekkoek. Ik heb de dame blanche gehad, Leenderts spekkoek opgegeten want die wou hij niet meer en nog een koffie verkeerd met suiker gedronken. Heel erg ons best gedaan, bijna alles op.
De kinderen waren thuis met nichtje/au pair en die hadden een hapjes avond. Stokbroodjes, foccacia met knoflook en olijven, zelfgemaakte kruidenboter, zelfgemaakte aïoli, roompaté, kruidenkaas, zelfgemaakte eiersalade, rolletjes boterhamworst met zoetzuur augurkje erin, zwarte olijven, zelfgemaakte mini saucijzenbroodjes, blokjes jonge kaas, cherrytomaatjes, naturel chips met Festival dipsaus en voor de zoete trek carrotcake, Kinderchocolade, chocoladerozijnen en pepernoten. De enige regel hierbij: niet zoveel eten dat je misselijk wordt en moet overgeven. En dat is nog goed gegaan ook.
De kinderen waren thuis met nichtje/au pair en die hadden een hapjes avond. Stokbroodjes, foccacia met knoflook en olijven, zelfgemaakte kruidenboter, zelfgemaakte aïoli, roompaté, kruidenkaas, zelfgemaakte eiersalade, rolletjes boterhamworst met zoetzuur augurkje erin, zwarte olijven, zelfgemaakte mini saucijzenbroodjes, blokjes jonge kaas, cherrytomaatjes, naturel chips met Festival dipsaus en voor de zoete trek carrotcake, Kinderchocolade, chocoladerozijnen en pepernoten. De enige regel hierbij: niet zoveel eten dat je misselijk wordt en moet overgeven. En dat is nog goed gegaan ook.
zondag 7 oktober 2012 om 15:49
Pompoensoep die ik vrijdag had gemaakt met munt en feta. Daarbij wat restjes van een buffet dat we gister bij familie thuis aten: heerlijk runderstoofpotje en een salade erbij. Het is niet heel veel bij elkaar. Mochten we vanavond heel snel weer trek krijgen, dan hebben we een heerlijke schimmel kaas, een Spaanse kaas en toastjes erbij. En dat kan natuurlijk niet onder een rode wijn gegeten worden
zondag 7 oktober 2012 om 16:13
Vooraf tomatencrèmesoep met mascarpone en zelfgemaakte pesto. Daarna zelf gesneden friet met verse, zelfgemaakte mayonaise en ook zelfgemaakte pittige mayonaise (met o.a. sambal oelek, knoflook, verse geraspte gember, limoensap en verse peterselie). Ik frituur ook een paar uienringen in bierbeslag. Oudste en nichtje zijn bezig met het maken van een courgettekoekjes beslag maar dan met feta i.p.v. geitenkaas. Ossenhaas gebakken in olijfolie met roomboter. En als groente een salade van veldsla, komkommer, cherrytomaatjes, avocado, mango, groene en zwarte olijven, feta, pijnboompitjes en bosui met citroensap/olijfolie/zout/versgemalen peper. Toetje: mini Magnums.
Ik heb net allebei mijn frituurpannen schoongemaakt en dan moet er van alles gebakken worden.
Ik heb net allebei mijn frituurpannen schoongemaakt en dan moet er van alles gebakken worden.
zondag 7 oktober 2012 om 17:26
Leentje toch, 16 hoofdgerechten nog wel.
OT: frittata van spruiten, aardappels enzovoorrrrt, deze dus http://www.ah.nl/recepten ... q=frittata&sr_type=recipe
Vers gebakken brood erbij.
OT: frittata van spruiten, aardappels enzovoorrrrt, deze dus http://www.ah.nl/recepten ... q=frittata&sr_type=recipe
Vers gebakken brood erbij.
maandag 8 oktober 2012 om 16:49
Ik ga zo twee zuurkoolschotels maken (ongeveer) à la Olivia1975.
Rul gebakken rundergehakt onderin de ovenschaal met ui, knoflook, sambal oelek (in 1 van de 2 schotels), ketjap manis, djahe, djinten, ketoembar, trassi, zout en peper er doorheen. Daarop een laag van stukjes verse ananas, dan de in appelsap gaar gekookte (uitgelekte) zuurkool, vervolgens een laag zelfgemaakte aardappelpuree met melk en roomboter en als laatste een dun laagje geraspte kaas met dunne plakjes Zeeuws spek. Ze gaan allebei onder de hete gril tot de spek knapperig is.
Herfstig weer vraagt om een herfstig maal.
Rul gebakken rundergehakt onderin de ovenschaal met ui, knoflook, sambal oelek (in 1 van de 2 schotels), ketjap manis, djahe, djinten, ketoembar, trassi, zout en peper er doorheen. Daarop een laag van stukjes verse ananas, dan de in appelsap gaar gekookte (uitgelekte) zuurkool, vervolgens een laag zelfgemaakte aardappelpuree met melk en roomboter en als laatste een dun laagje geraspte kaas met dunne plakjes Zeeuws spek. Ze gaan allebei onder de hete gril tot de spek knapperig is.
Herfstig weer vraagt om een herfstig maal.