Kattengevecht

07-10-2012 18:20 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Onze kat gaat als we thuis zijn altijd even een ommetje maken buiten. Nu is er in de buurt een andere kat, die alle andere katten terroriseert. Gevolg: de dierenarts doet goede zaken met al die katten die door dit exemplaar te grazen worden genomen. Zojuist was de onze weer aan de beurt, zijn poot bloedt. Nadat ik afgelopen maandag ook al bij de dierenarts heb gezeten voor een bloedend oor. De "bad guy" is overigens naar mensen toe ook niet te hanteren, haalt uit naar je benen als je langsloopt en loopt huizen binnen waar hij vervolgens weer uitgezet wordt, maar hij heeft al eens een kind te grazen genomen in haar oog. Het is al zo erg dat buurtgenoten met veel dieren hopen dat het beest verhuist.

Wat moeten we hier nou mee? Ik weet dat het beest een tijdje kalmerende pilletjes heeft gekregen en dat leek te werken, maar de dierenarts zei dat hij baasje en het beest al een jaar niet in zijn praktijk had gezien.

Kijk, als ik mijn kat binnen moet gaan houden om ervoor te zorgen dat hij niet keer op keer in elkaar geslagen wordt, dan moet dat maar, maar eigenlijk is dat natuurlijk raar. De rest van de buurt moet dat dan dus ook doen. Voor 1 terror kat...

We kennen de baas van de kat overigens niet.
Maar weten jullie wel waar die baas woont?
Nee ook niet. Maar ik zou het aan de dierenarts kunnen vragen. Of buren. Iedereen kent die kat!
Gewoon laten vechten de sterkste wint.
Ja, maar helaas verliest de mijne altijd en komt dan dus met wonden naar binnen die behandeld moeten worden. En in dit geval is het dus niet dat ze elkaar dan uit de weg gaan, maar die andere kat valt gewoon altijd als hij mens of dier tegenkomt aan. Lastig.
Tja, kwestie van de natuur de natuur zijn gang laten gaan, de sterkste overwinnen, de kat moet maar een blokje omlopen als hij zijn vijand aan ziet komen.

Je kan er niets tegen doen.
Als je geen dierenarts kosten wil,moet je hem maar binnen houden.
De dierenarts mag die gegevens niet vrijgeven
Dan laat je hem binnen.
Ben bang dat dit net zolang duurt als dat de kat leeft/zijn positie niet verliest. De kater van mijn zusje (en die was groter dan mijn hond, dus echt geen onderdeurtje) werd pas met rust gelaten nadat mijn zusje er nog een kater bij had gehaald. Sindsdien bewaken ze met hun tweetjes de tuin, en zijn de kosten (dierenarts weekenddienst) sterk gedaald.
Die dierenartskosten interesseren me niks. Het gaat me om mijn kat, die er steeds mottiger bijloopt en continu in de haren wordt gevlogen, ook als hij het uit de weg gaat. Maar goed, jammer dus voor mijn kat, dan blijft ie de rest van z'n leven maar binnen. Wel spijtig voor hem maar het is niet anders. Wel gek dat het met alle andere katten uit de buurt na een keer uitvechten nu prima gaat.

En iedereen die bij hem in de buurt komt nu een tetanusprik heeft

Dank voor de reacties.
Oh, dus die ander mag anders wel binnen blijven?
Het is jammer dat jouw kat de zwakste is, maar dat is de natuur. Of geldt dat argument alleen als het erom gaat dat katten (incl poep/pies overlast) naar buiten moeten kunnen?
quote:redband schreef op 07 oktober 2012 @ 18:44:

Oh, dus die ander mag anders wel binnen blijven?Nee, misschien moeten we met de hele buurt een schema in elkaar gaan draaien dat ze om en om naar buiten gaan?
quote:monty25 schreef op 07 oktober 2012 @ 18:48:

[...]

Nee, misschien moeten we met de hele buurt een schema in elkaar gaan draaien dat ze om en om naar buiten gaan?
poes 1 moet maar even uurtje wachten omdat poes 2 buiten loopt, en poes 3 mag naar buiten als poes 1 en 2 weer binnen is
Een schema? Mijn katten komen niet binnen op de afgesproken tijd, nooit. Stelletje bengels.
quote:borderwalk schreef op 07 oktober 2012 @ 18:46:

Het is jammer dat jouw kat de zwakste is, maar dat is de natuur. Of geldt dat argument alleen als het erom gaat dat katten (incl poep/pies overlast) naar buiten moeten kunnen?

Volledig van bewust dat dat de natuur is. Hoort er ook bij. Maar mag ik het wel zielig voor mijn kat vinden als hij voor de honderdste keer totaal overstuur en gewond naar binnen komt en ik weer in de auto mag springen om een honderdje stuk te slaan bij de dierenarts?

Ik vroeg me alleen af of er een oplossing voor zou zijn, maar ik begrijp dat het enige is mijn buitenkat een binnenkat te maken. Nou ja, oké, dan doen we dat.
quote:redband schreef op 07 oktober 2012 @ 18:49:

[...]

Ik bedoel dus: alle buurtkatten naar buiten behalve die kat, en andersom. Maar blijkbaar is dat raar. Oké.
Iedereen behoort verantwoordelijkheid te nemen voor zijn huisdier. Ik zou mijn tuin dusdanig afrasteren dat er geen kat meer uit, en geen kat meer in kon. En dat kunnen de andere buren maar ook beter doen. De kat die agressief is, die zou eigenlijk gevangen moeten worden in een vangkooi en opgehaald moeten worden met de dierenambulance, want dat dier hoort al helemaal niet los te lopen.

Dat kind die hij aangevallen heeft, was dat oog ernstig beschadigd? ik hoop toch van niet! Ik vind dit best ernstig.
Normaal gesproken vechten katten in de natuur niet graag met elkaar om het risico van gewond raken zo klein mogelijk te houden en blijft het meestal bij 1 gevecht om de macht of zelfs alleen maar waarschuwingssignalen.

Dit is met alle andere katten in de buurt ook gebeurd, maar met jouw kat dus niet. Waarschijnlijk omdat jouw kater een bepaalde onzekere houding heeft die de andere kater triggert tot aanvallen en dan kunnen dit soort gevechten eindeloos lang duren totdat jouw kater er helemaal van over de toeren en chronisch gestresst van is geraakt.

Dit is te verhelpen door van jouw kat een binnenkat te maken, maar als het een echte buitenkat is doe je hem er geen plezier mee. Je zou daarom je muur of schutting zo kunnen beveilgen dat deze kat er niet bij kan en jouw kat er niet uit kan of een ren kunnen maken als je tuin niet afgeschermd kan worden.

Daarnaast zou je ook nog iets aan de houding van je eigen kater kunnen doen zodat hij niet meer triggert en dat doe je door middel van stressreductie: Royal Canin brokjes met het kalmerende voedingssupplement Zylkène en een Feliwaystekker in het stopcontact. Het kan namelijk zou zijn dat als jouw eigen kater onverschillig en relaxt op die kater reageert en wegloopt die kater ook niet meer tot de aanval overgaat.

Als het beestje echter zeer agressief is (en dat zou best kunnen uit je beschrijving te lezen) werkt dit niet en zou je dmv briefjes bij de buren in de brievenbus uit kunnen zoeken van wie die kater is en in gesprek kunnen gaan om te zien of deze kater weer terug kan gaan op kalmerende medicatie.

Sterkte, want het is altijd lastig als 1 kat het verpest voor alle andere katten.
Wat ik van haar vader begreep is dat dit beest ineens bij hen op zolder zat (zij hebben zelf 6 katten en een hond), en het meisje hem probeerde naar beneden te krijgen. Toen heeft hij haar aangevallen en in haar oog gekrabd. Geloof wel dat het weer goed gekomen is met haar oog. Maar goed, dat hij agressief is dat is duidelijk. Dat hij die pilletjes niet meer krijgt niet.
Guttegut; als dit bericht over honden ging zou het forum te klein zijn geweest.

Niks niet "de natuur"; het is gewoon aso van die lui die kat buiten te laten (uit hun eigen tuin).
quote:kettle schreef op 07 oktober 2012 @ 19:04:

Guttegut; als dit bericht over honden ging zou het forum te klein zijn geweest.

Niks niet "de natuur"; het is gewoon aso van die lui die kat buiten te laten (uit hun eigen tuin).Eens, deze kater zou eigenlijk binnen moeten blijven of in een afgesloten tuin/ren en niet de kat van TO en alle andere buurtkatten die bang van hem zijn, want deze kater veroorzaakt burenoverlast.
quote:monty25 schreef op 07 oktober 2012 @ 18:48:

[...]

Nee, misschien moeten we met de hele buurt een schema in elkaar gaan draaien dat ze om en om naar buiten gaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven