Saoedi-Arabie

07-10-2012 17:24 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik vroeg mij af of hier mensen zijn die enige tijd in Saoudi-Arabie hebben gewoond (of ooit zijn geweest) en mij meer kunnen vertellen hoe het leven daar is voor een westerse vrouw. Op internet Ik kan hierover vrij weinig ervaringsverhalen vinden.
Ik heb ook gelezen dat er eigenlijk helemaal geen ' leuke' activiteiten plaatsvinden, zoals een concert. Ook bioscopen hebben ze daar niet? Welk vertier hebben ze daar?
Oioioi.

Zoveel restricties voor een vrouw daar. Even boodschappen doen buiten de compound. Met auto met chauffeur en de niqaab aan.

Je wordt onzichtbaar....
quote:offmyshoulder schreef op 07 oktober 2012 @ 18:42:

Ik heb ook gelezen dat er eigenlijk helemaal geen ' leuke' activiteiten plaatsvinden, zoals een concert. Ook bioscopen hebben ze daar niet? Welk vertier hebben ze daar?Op een compound is alles, dat is een minidorp dorp op zich.
anoniem_119055 wijzigde dit bericht op 07-10-2012 18:48
Reden: Vaak niets mini aan
% gewijzigd
Ongetrouwd kan een probleem zijn. Saoedi vrouwen (weet niet hoe dat is voor expats) mogen in principe niet het land uit zonder toestemming van man/vader.

Niqab aan is trouwens niet verplicht hoor, ook de hoofddoek. Wel de abaya dus lange, donkere kleren.

Nee, concerten hebben ze niet, en volgens mij amper een bioscoop. Saoedi Tv kanalen mogen ook geen muziek uitzenden...

Ik zou er toch over nadenken
Ik heb ook een abaya gedragen en het is niet zo slecht als dat het lijkt. Ik dacht dat ik de moord zou stikken maar niets is minder waar. Het was zowaar koeler dan zonder.
quote:cosima schreef op 07 oktober 2012 @ 18:48:

Nee, concerten hebben ze niet, en volgens mij amper een bioscoop. Saoedi Tv kanalen mogen ook geen muziek uitzenden...

Ik zou er toch over nadenken Opnieuw, op de compound is wel vertier en lang leve schotels en dvd's.
quote:offmyshoulder schreef op 07 oktober 2012 @ 18:42:

Ik heb ook gelezen dat er eigenlijk helemaal geen ' leuke' activiteiten plaatsvinden, zoals een concert. Ook bioscopen hebben ze daar niet? Welk vertier hebben ze daar?Nergens vertier, alleen op de compound. Sowieso mag je nergens heen als vrouw alleen. Ben je met een man, moeten vrouwen in restaurants alsnog apart zitten. In grote steden als Riyadh en Jeddah mogen vrouwen geen gebruik maken van het openbaar vervoer enz. enz. Vrouwen zijn niks daar.
quote:Twinkle1001 schreef op 07 oktober 2012 @ 18:28:

[...]

Bedoel je het topic 'Omdat ik Joods ben'? Over die forummer die met haar man mee kon die voor z'n werk naar SA ging en geen visum kreeg omdat ze Joods is?Nee, vlg mij niet, gewoon ook iemand die wilde weten hoe het daar (met name voor vrouwen) is, ging vlg mij wel met haar man mee, maar geen gedoe over visa of i.d.
quote:verhuisd schreef op 07 oktober 2012 @ 18:52:

[...]

Opnieuw, op de compound is wel vertier en lang leve schotels en dvd's.gecensureerd...
quote:verhuisd schreef op 07 oktober 2012 @ 18:50:

Ik heb ook een abaya gedragen en het is niet zo slecht als dat het lijkt. Ik dacht dat ik de moord zou stikken maar niets is minder waar. Het was zowaar koeler dan zonder.Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat je dat ding moet dragen omdat je als vrouw onzichtbaar dient te zijn.
niet onzichtbaar, maar je hoort geen "mannen te provoceren"..

Mannen mogen daar overigens ook niet al te bloot op straat hoor
quote:verhuisd schreef op 07 oktober 2012 @ 18:52:

[...]

Opnieuw, op de compound is wel vertier en lang leve schotels en dvd's.Klinkt triest.
quote:cosima schreef op 07 oktober 2012 @ 18:59:

niet onzichtbaar, maar je hoort geen "mannen te provoceren"..

Mannen mogen daar overigens ook niet al te bloot op straat hoor

Nee, die hebben zo'n zalige luchtige lange witte jurk aan. Duhuh.

Ook je post kan gecensureerd worden. Stel je laat de viva sturen en er staan plaatjes in die in hun ogen niet mogen. Wordt zwart overheen gekliederd.
http://www.youtube.com/watch?v=xJeXmNoPhLA

Dit geeft je misschien ook een idee
En geen drank

Natuurlijk kunnen expats illegaal drank sjacheren. Op de compound met enkel buitenlanders wordt wel gedronken.
Ik zou het overigens niet riskeren om in Saoedi illegale dingen te gaan uithangen, dat terzijde :D
quote:cosima schreef op 07 oktober 2012 @ 19:04:

http://www.youtube.com/watch?v=xJeXmNoPhLA

Dit geeft je misschien ook een ideeMisschien als je zwanger wilt worden in SA en het lukt niet.
Jij bedoelt denk ik het topic van een jong meisje (21 geloof ik) dat met haar man mee kon naar SA. Ze heeft het er heel erg naar haar zin. Jammer genoeg geeft ze hier maar weinig updates. Zal eens kijken of ik het topic kan uppen.
quote:yasmijn schreef op 07 oktober 2012 @ 18:58:

[...]

Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat je dat ding moet dragen omdat je als vrouw onzichtbaar dient te zijn.Dat snap ik ook wel
quote:Twinkle1001 schreef op 07 oktober 2012 @ 19:01:

[...]

Klinkt triest.Het is maar waar je voor kiest. Kan jij wel triest vinden klinken maar dat wil nog niet zeggen dat alle expats niet wijs zijn. Er zijn soms belangrijkere dingen dan niet naar concerten gaan. Geen verwijt hoor, maar het is allemaal niet zo zwart-wit.
quote:azurblauw schreef op 07 oktober 2012 @ 19:27:

Jij bedoelt denk ik het topic van een jong meisje (21 geloof ik) dat met haar man mee kon naar SA. Ze heeft het er heel erg naar haar zin. Jammer genoeg geeft ze hier maar weinig updates. Zal eens kijken of ik het topic kan uppen.Denk idd dat dat het was, maar zoeken op dit forum vind ik vaak weinig, grappig genoeg kom ik via google vaak wel terecht op topics op dit forum, maar misschien ligt dat aan mijn zoekkunsten.
Et voilà, topic staat bovenaan.
quote:verhuisd schreef op 07 oktober 2012 @ 19:35:

[...]

Het is maar waar je voor kiest. Kan jij wel triest vinden klinken maar dat wil nog niet zeggen dat alle expats niet wijs zijn. Er zijn soms belangrijkere dingen dan niet naar concerten gaan. Geen verwijt hoor, maar het is allemaal niet zo zwart-wit.

Een kwestie van 'kiezen' is het natuurlijk niet echt. Expats in SA (het woord 'expats' zegt het al) zijn daar voor andere redenen dan toerisme, vakantie, vertier en vermaak. Wat er dus ook niet is.

Dus zo'n verblijf is (vooral voor vrouwen) roeien met de riemen die je hebt. En dat zijn er gewoon niet zo veel.
Grr ik wilde iets aanpassen maar iPad werkt niet mee..alles weg
Lees het topic van Kimberley eens. Het is heel anders gegaan dan verwacht. Misschien heeft ze veel geluk gehad, maar zo kan het dus ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven