Kattengevecht

07-10-2012 18:20 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Onze kat gaat als we thuis zijn altijd even een ommetje maken buiten. Nu is er in de buurt een andere kat, die alle andere katten terroriseert. Gevolg: de dierenarts doet goede zaken met al die katten die door dit exemplaar te grazen worden genomen. Zojuist was de onze weer aan de beurt, zijn poot bloedt. Nadat ik afgelopen maandag ook al bij de dierenarts heb gezeten voor een bloedend oor. De "bad guy" is overigens naar mensen toe ook niet te hanteren, haalt uit naar je benen als je langsloopt en loopt huizen binnen waar hij vervolgens weer uitgezet wordt, maar hij heeft al eens een kind te grazen genomen in haar oog. Het is al zo erg dat buurtgenoten met veel dieren hopen dat het beest verhuist.

Wat moeten we hier nou mee? Ik weet dat het beest een tijdje kalmerende pilletjes heeft gekregen en dat leek te werken, maar de dierenarts zei dat hij baasje en het beest al een jaar niet in zijn praktijk had gezien.

Kijk, als ik mijn kat binnen moet gaan houden om ervoor te zorgen dat hij niet keer op keer in elkaar geslagen wordt, dan moet dat maar, maar eigenlijk is dat natuurlijk raar. De rest van de buurt moet dat dan dus ook doen. Voor 1 terror kat...

We kennen de baas van de kat overigens niet.
quote:redband schreef op 07 oktober 2012 @ 18:50:

poes 1 moet maar even uurtje wachten omdat poes 2 buiten loopt, en poes 3 mag naar buiten als poes 1 en 2 weer binnen isWhahhaahahhaaa
quote:iris1969 schreef op 07 oktober 2012 @ 19:02:

Normaal gesproken vechten katten in de natuur niet graag met elkaar om het risico van gewond raken zo klein mogelijk te houden en blijft het meestal bij 1 gevecht om de macht of zelfs alleen maar waarschuwingssignalen.

Dit is met alle andere katten in de buurt ook gebeurd, maar met jouw kat dus niet. Waarschijnlijk omdat jouw kater een bepaalde onzekere houding heeft die de andere kater triggert tot aanvallen en dan kunnen dit soort gevechten eindeloos lang duren totdat jouw kater er helemaal van over de toeren en chronisch gestresst van is geraakt.

Dit is te verhelpen door van jouw kat een binnenkat te maken, maar als het een echte buitenkat is doe je hem er geen plezier mee. Je zou daarom je muur of schutting zo kunnen beveilgen dat deze kat er niet bij kan en jouw kat er niet uit kan of een ren kunnen maken als je tuin niet afgeschermd kan worden.

Daarnaast zou je ook nog iets aan de houding van je eigen kater kunnen doen zodat hij niet meer triggert en dat doe je door middel van stressreductie: Royal Canin brokjes met het kalmerende voedingssupplement Zylkène en een Feliwaystekker in het stopcontact. Het kan namelijk zou zijn dat als jouw eigen kater onverschillig en relaxt op die kater reageert en wegloopt die kater ook niet meer tot de aanval overgaat.

Als het beestje echter zeer agressief is (en dat zou best kunnen uit je beschrijving te lezen) werkt dit niet en zou je dmv briefjes bij de buren in de brievenbus uit kunnen zoeken van wie die kater is en in gesprek kunnen gaan om te zien of deze kater weer terug kan gaan op kalmerende medicatie.

Sterkte, want het is altijd lastig als 1 kat het verpest voor alle andere katten.Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik weet inderdaad dat mijn kat onzeker is, maar het vreemde is dat het met de andere buurtkatten ook niet bij een gevecht blijft bij dit dier. Ik moet regelmatig een stel katten "ontwijken" dat elkaar midden op straat heftig in de haren vliegt, en daar zit altijd dit dier bij. Ik zal eens aan die vader van dat meisje vragen waar hij woont, dan is denk ik in gesprek gaan inderdaad het beste.
quote:-no-nick- schreef op 07 oktober 2012 @ 19:09:

[...]

Ja, nu weten we het wel.
quote:iris1969 schreef op 07 oktober 2012 @ 19:02:

Sterkte, want het is altijd lastig als 1 kat het verpest voor alle andere katten.
quote:monty25 schreef op 07 oktober 2012 @ 19:03:

Wat ik van haar vader begreep is dat dit beest ineens bij hen op zolder zat (zij hebben zelf 6 katten en een hond), en het meisje hem probeerde naar beneden te krijgen. Toen heeft hij haar aangevallen en in haar oog gekrabd. Geloof wel dat het weer goed gekomen is met haar oog. Maar goed, dat hij agressief is dat is duidelijk. Dat hij die pilletjes niet meer krijgt niet.

Ik vind dit ECHt van de zotte. Als een hond een kind op een dergelijke manier verwond had, dan had hij gelijk afgemaakt moeten worden! Bovendien had die kat daar niets te zoeken!

Als ik zo'n agressieve kat in de buurt had en die kwam in mijn tuin, dan liet ik toch expres de hond er op los! En dat zou ik bij een andere kat niet doen. Niet expres tenminste.
Ja weet je? Ik vind in principe dat die kat er ook niks aan kan doen, hij heeft kennelijk wat kortsluiting. Maar goed, het kan toch ook niet de bedoeling zijn dat iedereen met gewonde dieren en kinderen zit doordat het baasje te beroerd is om hem medicatie te geven. En geen grap dat hij out of The blue zijn klauwen in je benen zet als je net in de auto wil stappen.
quote:iones schreef op 07 oktober 2012 @ 19:14:

[...]

Als ik zo'n agressieve kat in de buurt had en die kwam in mijn tuin, dan liet ik toch expres de hond er op los! En dat zou ik bij een andere kat niet doen. Niet expres tenminste.

Tot je een kat tegenkomt die niet aan de kant gaat voor de hond en de hond bij neus en keel grijpt. Ja die heb je ook. En nee er is geen garantie dat de hond alsnog wint.

Maar terug naar het probleem; het gesprek aan gaan als je de eigenaar hebt weten te achterhalen.

Realiseer je overigens dat niet voor elk wondje en dingetje je gelijk naar de dierenarts hoeft.

Ik heb in eenzelfde situatie gezeten, 3 katten toendertijd. Ik ging alleen bij ontstekingen/abcessen. Ze zijn prima in staat merendeel zelf te verzorgen etc. Meestal hield ik ze 1 a 2 dagen binnen en daarna konden ze weer naar buiten.
quote:koettie schreef op 07 oktober 2012 @ 18:50:

Een schema? Mijn katten komen niet binnen op de afgesproken tijd, nooit. Stelletje bengels.Ik roep ook altijd dat ze voor het donker binnen moeten zijn, maar niet luisteren he? En ze blijven ook niet in de hoek staan als ik ze straf geef
quote:iones schreef op 07 oktober 2012 @ 19:33:

[...]

Dan krijgt de hond hulp van mij en mijn andere honden, maar die kat die gaat het echt afleggen! Ik kende vroeger iemand, een zwager van mijn toenmalige vriend, die bij de politie werkte. Een kattenhater bij uitstek. Die stopte een kat bij zijn jack russel in de schuur. Eigenlijk heel vreselijk.

Maar al die katten legden het af.Dat noem ik dierenmishandeling... dat opsluiten... is ook niet de manier
Ik ren ook niet om ieder schaafje naar de dierenarts hoor, heb een tijdje geleden ook een fles zalf meegekregen waarmee we wat ontstekingen tegen kunnen gaan, maar maandag bijvoorbeeld schudde hij steeds met z'n oor terwijl ik niks kon zien. Bleek een krab in zijn gehoorgang te zijn waar hij dus erg veel last van had. Toch maar naar laten kijken dus. Nu bloedt zijn andere oor (wel zichtbaar) en zijn poot, maar mag nergens aankomen. Hij zal wel stijf zijn.

Kortsluiting is inderdaad niet goed, vandaar dit topic ook. Maar sommigen schijnen het een hilarisch probleem te vinden. Jammer want het lijkt me ook niet dat zij zouden zitten wachten op een losgeslagen kat in huis of in je benen.
quote:little_angel89 schreef op 07 oktober 2012 @ 19:41:

[...]

Dat noem ik dierenmishandeling... dat opsluiten... is ook niet de manierDierenmishandeling is óók andere dieren blootstellen aan zo'n rotbeest! Agressieve dieren horen vast te zitten. Zielig of niet zielig.
Ik vind overigens die Jack russel ook niet normaal. Als ik zou willen zou ik gas kunnen geven als het beest op straat staat. Maar geen haar op m'n hoofd die dat überhaupt overweegt. No way.
Ah fijn, weer een kattenbash topic. Kunnen de welbekende kattenhaters weer hun gang gaan.
quote:monty25 schreef op 07 oktober 2012 @ 19:46:

Ik vind overigens die Jack russel ook niet normaal. Als ik zou willen zou ik gas kunnen geven als het beest op straat staat. Maar geen haar op m'n hoofd die dat überhaupt overweegt. No way.

Die jack russel werd opgesloten in de schuur van de eigenaar, samen met die kat!

Hij viel de kat aan op eigen terrein, niet buiten zijn terrein.

Hier is de dader niet de hond maar de eigenaar.

Het is best vies om zoiets te doen vind ik. Die kat werd dus met die hond opgesloten en kon geen kant op, dat is gewoon niet eerlijk.
Nee precies, dat bedoelde ik ook. Het verhaal over die Jack Russell. Kutkat of niet, dat gaat veel en veel te ver!
Hmm, met alle respect hoor. Maar ik had die bullebak allang ontvoerd, het een prachtige leven belooft, en op een dag een zwaar slaapmiddel in zijn drinkbakje gedaan. Om later die dag de kat te verrassen met een exitbag. Veel vrediger dan geprikt te worden door een arts.

En ik zou een melding maken bij de politie.
quote:iones schreef op 07 oktober 2012 @ 19:33:

[...]

Kortsluiting of niet, ook mensen met een dergelijke "kortsluiting" horen niet los rond te lopen.

en als een kat zijn klauwen zomaar in mijn benen zet, dan trap ik hem echt naar de andere kant van de wereld. Ik doe een kat uit mezelf ook niets, dan moet een kat dat ook niet doen.

[...]

Dan krijgt de hond hulp van mij en mijn andere honden, maar die kat die gaat het echt afleggen! Ik kende vroeger iemand, een zwager van mijn toenmalige vriend, die bij de politie werkte. Een kattenhater bij uitstek. Die stopte een kat bij zijn jack russel in de schuur. Eigenlijk heel vreselijk.

Maar al die katten legden het af.

Je wil de kat dus een pijnlijke dood geven.

Lekker typ ben jij
Hehe, eindelijk lees ik eens iets over een kat met karakter

Ik heb vroeger zo'n kat gehad, de kapitein van de straat, de schrik uit de buurt. Maar ook hij kwam net zo goed gehavend en gewond thuis. Zo gaat dat, en als zo' n dominante kater overlijdt of wordt onvoerd dan komt er wel een andere die zijn plaats inneemt.

Heeft het vechten nu niet meer te maken met de krolse vrouwtjes? Want dan is het nog tijdelijk ook.
Zijn er nog krolse vrouwtjes dan?

En tja, kat met karakter, zo kan je het ook noemen, maar ik heb een geek in huis
quote:jeffreylucas schreef op zondag 07 oktober 2012 20:21 Hmm, met alle respect hoor. Maar ik had die bullebak allang ontvoerd, het een prachtige leven belooft, en op een dag een zwaar slaapmiddel in zijn drinkbakje gedaan. Om later die dag de kat te verrassen met een exitbag. Veel vrediger dan geprikt te worden door een arts.

En ik zou een melding maken bij de politie. Haha, zou kunnen, maar zie dat beest maar eens te pakken te krijgen zonder dat je zelf een oog en wat vingers kwijt bent. Neuh.
@Monty, vast wel.

Ik heb niet dit hele topic gelezen, maar is jouw kater gecastreerd?
de vechter kan trouwens ook zwaar ongelukkig zijn.

kwam er na ruim 10 jaar achter dat mijn katje echt niet meer in huis te houden was, boerderij gezocht en daar gaat het super. Katje is niet meer te herkennen. Van karakter hebbe, aanvliegen, op t valse af, andere katten op terretorium niet tollereren, vreemden afsnauwen en meppen (als die contact zoeken). Ze is nu aanhankelijk, accepteerd aaien van vreemden, ze hobbelt lekker buiten tussen de koeien, een hond en 2 andere jonge katten en het gaat super.
Precies, die vechtjas is doodongelukkig en de rest van de buurtkatten ook. De eigenaar moet hier echt iets aan doen, maar als de DA hem al een jaar niet meer heeft gezien nadat hij medicatie heeft gehad vrees ik het ergste.

Even offtopic @ Iones: Jammer dat je zo agressief op katten als deze reageert, want je bent altijd zo liefdevol over honden en paarden. Ook dit beest verdient een fijn leven toch? En dat kan best met de juiste medicatie of een andere vreedzame oplossing.
Hoezo is de vechtersbaas doodongelukkig?
quote:Vilma schreef op 07 oktober 2012 @ 21:27:

Hoezo is de vechtersbaas doodongelukkig?

Anders had ie wel anders gereageerd. Ik heb het bij mijn eigen kat gezien, die dreef mensen (vreemden of wie enig angst vertoonde) ook letterlijk een hoekje in. Na 10 jaar blijkt ze best ongelukkig geweest te zijn. De vrijheid die ze nu heeft op de boerderij maakt haar zoveel gelukkiger en rustiger.

De vrijheid die ze hier thuis al had haalt het daar echt niet bij. Ze heeft immers hier ook door de buurten gezworven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven