Werk & Studie alle pijlers

Het leed dat studeren heet

08-10-2012 11:24 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor de verandering heb ik weer eens een vrije collegedag. Heerlijk, wat een tropenrooster zou je denken. Nou is dat natuurlijk ook wel zo.. Uitslapen tot 09.30 uur, een kopje koffie drinken, nog een kopje koffie drinken, even een programma terugkijken online en nog in je pyjama zitten as we speak. Geen kinderen waarmee ik me bezig moet houden, een afwasje gedaan en de was zit er in, de volgende ligt klaar en de badkamer kan ook wel een beurt gebruiken. Ondertussen even het forum checken, een reactie typen, lachen, me verbazen.. Wat een ochtend!

Maar: dat ik niet naar college hoef wil niet zeggen dat ik niets te doen heb vandaag. Geen activiteiten op de planning hebben overdag wil niet zeggen dat ik niet diep met mijn neus in de boeken zou moeten zitten..

Op de één of andere manier kan ik me er zó niet toe zetten! Ik weet dat als ik nu begin, het allemaal reuze meevalt, ik straks minder werk heb aan het einde van de periode, dat ik dan weer baal dat ik het nu belangrijker vond om me bezig te houden met andermans sores, als dan niet getrollt. Ik moét de reacties lezen want soms is someone on the internet wrong! en dat is echt zo veel belangrijker op dat moment..

Ik heb mezelf voorgenomen om om 12.00 uur te beginnen, door te knallen tot het af is en dan voortaan het niet meer op de laatste dag te laten aankomen, want wellicht moet er dan nog veel gewassen en gepoetst worden. Ik ga voortaan elke dag één onderdeel doen, dat lijkt me zo heerlijk: geen stress meer, geen boosheid op mezelf en voor mijn cijfers zou het ook nog wel eens gunstig kunnen uitpakken.

Maar nu heb ik nog even lekker tot 12.00 uur, wat een tropenrooster en het huishouden is ook nog eens op orde..
Hier nog iemand die ook zou moeten studeren...
Hier iemand die tegen de deadline van een belangrijke opdracht aan zit te hikken, maar die zich er echt niet toe kan zetten
I am surrounded by morons
Wat is dat toch? Je hebt alle middelen thuis: koffie, sigaretten, studieboeken, een pc, een buurman die zich koest houdt qua muziek en geen regen die me af zou kunnen leiden En toch...
En nu zit ik steeds op de klok te kijken.. Nog 30 min.. Nog 25 min..
Laat je pc thuis en ga ergens studeren waar geen computers zijn (bieb? faculteit?)
Liever elitair dan een pauper!
Herkenbaar!!

Ik heb mezelf op een gegeven moment gedwongen om elke dag voor 8 uur op te staan en rond 10 uur in de bieb te zitten (kon ik het alsnog lekker rustig aan doen 's ochtends) en daar te blijven tot minstens 14.00. In die 4 uur kreeg ik vaak meer gedaan dan in een hele dag thuis.

Tegenwoordig woon ik in een ander huis zonder huisgenoten, vriend is de hele dag weg van huis en er is een hoop meer structuur (zijn wekker gaat gewoon om kwart voor 7 en ik moet van mezelf uit bed zijn voordat hij weg gaat om half 8), en rust en kan ik beter thuis studeren (behalve dat ik nu ff zit te forummen ) Kan ook komen dat ik na 3 jaar studeren eindelijk discipline heb gekregen.

Maar de deur uit en naar de bieb werkte dus voor mij.
Maak gewoon een dagprogramma voor jezelf. Of in jouw geval, een middagprogramma. Met daarin ieder uur een activiteit. Kost vijf minuten werk. Als je dat doet, hoef je maar eenmaal per dag na te denken over je planning. Als je iets gedaan hebt, streep je het door. En 's avonds kun je kijken hoe realistisch de planning was. Zo leer je realistisch plannen.
In hele erge tijden liet ik mijn telefoon ook nog thuis (want daar kan ik ook op facebooken, forummen etc) en zocht een studieplek zonder pc. Aan het einde van elk hoofdstuk (even voorbeeldje) mocht ik een sigaretje gaan roken en dan weer terug naar de boeken.
Oh oh oh wat herkenbaar! Vreselijk is het . Het rotste van studeren vind ik het feit dat je nooit klaar bent behalve direct na een tentamen. Er is altijd iets te doen. Bah..
Ik zit as we speak de antwoorden van mn huiswerk van internet te halen want ik snap er echt geen drol van en heb nog maar 1 uur.
Succes mensen!

Ben blij dat ik niet meer studeer maar lekker moeder vandaag haha... Zo herkenbaar van een paar jaar gelden!
Heel herkenbaar! Afgelopen woensdag een toets en toen ik bepaalde antwoorden niet wist dacht ik kom op! Genoeg meiden in mijn klas met een huishouden en kinderen, ik heb de "luxe" dat ik dat niet heb.

Inmiddels is het maandag en moet ik nu nog beginnen met leren voor een toets overmorgen, gelukkig is het maar één hoofdstuk.
Overigens, als je lui bent ingesteld, kun je het beste eerst wat tijd investeren in een cursus snellezen, mindmappen en werking van het geheugen. Dat bespaart je heel veel tijd. Dan je kun je meer tijd verboemelen zonder je schuldig te voelen.
En tot nu toe was ik de ster van mn werkcolleges en wist ik alles. Nu snap ik er opeens geen zak van en heb ik geen zin in het werkcollege
Heel herkenbaar, al had ik het de laatste tijd helaas precies andersom; was en vaat bleven liggen, want er was altijd wel wat dat ik voor m'n studie moest dan wel kon doen. Heel handig tegen het einde als je alles en meer af hebt, maar om er dan achter te komen dat je tegen overspannen aan zit, moet gaan snijden, en je schuldig voelt want dat boek moet gelezen, dat essay gemaakt, en... Ben ik eens goed bezig is het weer niet goed
Het erge is dat ik het heel goed kan, studeren. Ik ben en kei in prachtige overzichtelijke samenvattingen maken en ik ben zeer secuur bij het maken van aantekeningen. Alles heeft een vast marker-kleurtje bijvoorbeeld. Beetje jammer dat ik er thuis niet zoveel mee kan..

De bieb heb ik al over nagedacht Ruza, op zich niet eens zo ver hier vandaan. Ik heb alleen geen laptop en ik moet veel digitaal doen en die pc's van onze facultijd zijn echt drama.
Blegggh nog twee minuten! Ik ga koffie zetten en een sigaret roken
En Ster, druk bezig of stiekem toch het forum aan het checken? Succes in ieder geval!
Dat laatste, ik heb nu besloten dat ik om 13.00 uur begin, echt!
Vreselijk he, ik heb een opdracht liggen die af moet maar het beginnen is altijd zo'n ellende. Als ik eenmaal ben begonnen kan ik het niet meer laten liggen en ga met plezier tot diep in de nacht door. Maar ik doe verdorie net alsof ik de mijnen in moet. Ik moet eerlijk zeggen dat alles zo mijn hele leven gaat inclusief studie. Laatste moment er op vertrouwend dat ik het altijd wel haal.
Ephina: zal ik je eens wat vertellen? Als je eenmaal werkt, ben je nooit meer 'gewoon klaar'. Ook niet af en toe na een tentamen, of in de vakantie. Niet zolang je een baan op WO niveau hebt tenminste. De kunst is om te leren wanneer je je waar druk om moet maken, anders ben je de hele vakantie bezig met dat project wat twee weken later af moet.

Hetzelfde geldt voor veel mensen hier. Als je nu toch de minuten op de klok weg zit te kijken, zou ik de boeken maar vast pakken, want dan heb je blijkbaar ook niet echt iets spannends te doen. Ik snap best dat het soms lastig is, maar er is maar een weg: gewoon doen.

Ik lees hier ook wel eens het trein-principe: in een trein gaan zitten met alleen je boek(en), zodat je twee uur lang niks anders kan doen. Dat heb ik per ongeluk mijn hele studie gedaan, moest elke dag 1,5 uur heen en 1,5 uur terug. Tegen de tijd dat het tentamen kwam, ben je dan inderdaad wel klaar. Had dat thuis wonen toch nog een voordeel :-). Het werkt trouwens wel alleen als je je goed kunt afsluiten, anders werken andere reizigers niet altijd mee zoals jij zou willen, haha.

Succes allemaal!
Haha zo herkenbaar Waterplant. Voor deze opdracht heb ik al uitstel gekregen i.v.m. ziekte en ik loop er al het hele weekend tegenaan te hikken. Het erge is dat ik dat gewoon dondersgoed weet, dus als ik het meteen had gedaan hád ik kunnen relaxen.. En de volgende opdracht voor dat vak moet ik ook alweer bijna gaan maken...
Herkenbaar, ik zou vanochtend gaan sporten, maar ik zit nog hier. Ik moet nog naar de stomerij want heb deze week een soll. gesprek en vanmiddag had mijn studiemiddag moeten zijn. Ik ga nu dus mijn laptop afsluiten, naar de sportschool en hopen dat ik nog naar de stomerij kan voor sluitingstijd. Mochten jullie mij hier nog tegenkomen, willen jullie me dan vriendelijk doch dwingend wegsturen?
Ninon

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven