(Te) Kritisch over uiterlijk

08-10-2012 16:12 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is in mijn ogen erg kritisch over mijn uiterlijk en we hadden daar dit weekend weer eens een keer ruzie over, bah. Hij vindt dat we allebei ons best moeten doen om er zo goed mogelijk uit te zien voor elkaar. Dat ben ik op zich wel met hem eens, het is belangrijk om aandacht te blijven besteden aan je uiterlijk om elkaar te blijven aantrekken en het ook in bed spannend te houden.

Maar ik vind hem denk ik echt te kritisch! En ik heb het gevoel dat ik niet voor de rest van mijn leven aan zijn hoge eisen kan voldoen en ik word hier onzeker en verdrietig van. Hij weet mijn onzekerheden er veilloos uit te pikken en ze te bestempelen als minpunten.

Om te beginnen is daar (natuurlijk) mijn gewicht. Dat schommelt tussen 63 en 67kg. Altijd al zo geweest, dan eens ben ik weer wat zwaarder, dan weer eens wat lichter, vaak afhankelijk van hoe goed ik in mijn vel zit. En zodra ik weer wat aankom gaat hij zeuren, waardoor ik me alleen maar rotter ga voelen en weer een reep chocola naar binnen werk. Schiet dus ook niet op.

Punt twee: kleding. Misschien is dit wel typisch onzeker vrouwengedrag, maar als ik iets nieuws heb gekocht of me heb omgekleed om uit te gaan en hem vraag: wat vind je ervan? Dan wil ik eigenlijk alleen maar horen hoe mooi ik eruit zie en kan hij zijn kritische opmerkingen beter even voor zich houden. Maar, dat doet hij dus niet. En het shirtje waar ik 2 minuten geleden nog zo blij mee was, belandt nu achter in de kast, tot nooit weerziens.

Dat heeft met mijn eigen onzekerheid te maken, weet ik ook wel, maar als uiterlijk zoooooo belangrijk voor hem is, heb ik dus steeds het gevoel tekort te schieten. Ik word er gek van!!

Hoe gaan andere vrouwen hier mee om? Ben ik nou te onzeker, of mijn vriend te kritisch? Of allebei?

Kijk, ik vind uiterlijk zelf niet zo heel belangrijk. Zolang mijn vriend zich dagelijks doucht en er een beetje fatsoenlijk bij loopt vind ik het al gauw goed. Voor mannen ligt dat anders, maar tot hoe ver mogen zij gaan????

En ja, ik heb het hier met hem over gehad en hij vindt dus dat we ons best moeten blijven doen voor elkaar en dat hij mij liever de waarheid zegt al doet die soms pijn...
Als je vaak kritiek krijgt op hoe je er uit ziet moet je je toch eens afvragen of hij je nog wel aantrekkelijk vindt.

Krijg je wel complimenten?

Wat is er positief aan jullie relatie?
Geen vragen stellen waar je het antwoord niet op wil weten.

En verder: ik zou dit ook niet leuk vinden, je bent een mens en geen product.
Ik draag kleding waar ik me prettig in voel. En het zal me dus echt aan m'n derrière oxideren wat mijn man daar van vindt.
Nou, ik zou er snel klaar mee zijn! Kom op zeg, van je partner mag je ook verwachten dat hij waardeert dat je zo je best doet, zelfs als dat soms wat minder goed lukt of niet helemaal bij zijn smaak aansluit. Ook dat is "je best voor elkaar doen"!
Wat bedoelt hij met je best doen voor elkaar? Wat je zelf al zegt: het is niet meer dan logisch dat je zorgt dat je er fris en verzorgd bijloopt. Maar hoe ver gaat dat je best doen dan? Ik vraag me dat af naar aanleiding van die opmerking over je gewicht: tenzij je heel klein bent ben je met 63 kilo niet bepaald dik. Hoe hoog ligt zijn lat eigenlijk?

Daarnaast: inderdaad geen vragen stellen waar je het antwoord niet van wilt weten. Het gaat erom dat jij jezelf lekker voelt in je kleding, wat hij ervan vindt is uiteindelijk minder belangrijk. Zelfverzekerdheid moet uit jezelf komen.

Is jullie relatie verder wel fijn?
Hoe ver hij mag gaan? Qua gewicht lijkt het me sowieso onzin. Want 67kg kan toch echt niet te zwaar zijn. (of je moet 80cm zijn). Ik weet niet of hij een bmi van 20 heeft maar wellicht meet ie met 2 maten

Qua kleding vind ik dat iets anders. Je mag best zeggen dat je een bepaald kledingstuk niet zo mooi vindt. Het is natuurlijk wel afhankelijk van wat voor kritiek het is.

Maar je bent ook wel te onzeker. Ik zou een shirtje niet verdrietig en verslagen in de kast gooien. Ik zou het aanhouden met de melding "ik vind het leuk, je went er maar aan". Nu geef je hem een reden om kritiek te geven, want je weet niet hoe snel je je moet omkleden als ie iets zegt. Het werkt dus voor hem...
Ik zou hem ook een paar keer afkraken (om te testen wat dat met hem doet.).
Maar zegt hij zonder dat jij er om vraag dat dat nieuwe shirtje je niet staat?

Of vraag je hem wat hij er van vindt?
quote:Beauke schreef op 08 oktober 2012 @ 16:14:

Als je vaak kritiek krijgt op hoe je er uit ziet moet je je toch eens afvragen of hij je nog wel aantrekkelijk vindt.

Krijg je wel complimenten?

Wat is er positief aan jullie relatie?

Dat vraag ik me dus ook geregeld af. Maar hij zegt het gelukkig ook als hij me wel mooi vindt, maar gek genoeg kan dit echt van de ene op de andere dag veranderen.

We zijn 4 jaar bijelkaar en toen we elkaar ontmoeten was ik misschien iets lichter dan nu, maar niet veel (meer dan 4kg zal het niet zijn).

Er is heel veel positief in onze relatie, thank god. Maar dit is wel een terugkerend puntje van ruzie.
Ik zou hier ook niet van gediend zijn en mijn relatie nog eens goed onder de loep nemen. Uiterlijk is voor de een belangrijker dan de ander, maar zo'n mierenneuker over kleding en gewicht zou ik ook echt niet zien zitten. Zo oppervlakkig.
quote:Liquorice schreef op 08 oktober 2012 @ 16:21:

Wat bedoelt hij met je best doen voor elkaar? Wat je zelf al zegt: het is niet meer dan logisch dat je zorgt dat je er fris en verzorgd bijloopt. Maar hoe ver gaat dat je best doen dan? Ik vraag me dat af naar aanleiding van die opmerking over je gewicht: tenzij je heel klein bent ben je met 63 kilo niet bepaald dik. Hoe hoog ligt zijn lat eigenlijk?

Daarnaast: inderdaad geen vragen stellen waar je het antwoord niet van wilt weten. Het gaat erom dat jij jezelf lekker voelt in je kleding, wat hij ervan vindt is uiteindelijk minder belangrijk. Zelfverzekerdheid moet uit jezelf komen.

Is jullie relatie verder wel fijn?Dit is inderdaad precies de issue, ligt zijn lat niet te hoog? Hij vindt gewicht nog niet eens zoo belangrijk, maar wel of ik 'in vorm' ben zeg maar, dus een getraind lichaam heb. Dat bereik ik alleen met veel keer per week sporten, als ik dat weer een tijdje volhoud is het goed, maar soms verwaarloos ik het een beetje (zoals de meeste mensen toch??? of ben ik de enige met een wisselende zelf-discipline?) en dan gaat hij mokken, want hij weet dat het beter kan...
Dan gaat hij zitten mokken? Bah! Wat een kleuter zeg.
Het ligt eraan hoe hij je kritiek geeft, denk ik.

Als hij je shirtje niet mooi vindt omdat hij de kleur of model niet mooi vindt dan is het van een andere orde dan dat hij zegt: je hebt in dat shirt te kleine/grote borsten of je ziet je rillen zitten.

Als je vriend vindt dat je er altijd bij moet lopen als een modepopje of lekker ding Met hoge hakken, altijd opgetut en vindt ie je anders saai....dan moet je bij jezelf nagaan of je dit wel wil.
quote:aninha schreef op 08 oktober 2012 @ 16:30:

[...]

Dit is inderdaad precies de issue, ligt zijn lat niet te hoog? Hij vindt gewicht nog niet eens zoo belangrijk, maar wel of ik 'in vorm' ben zeg maar, dus een getraind lichaam heb. Dat bereik ik alleen met veel keer per week sporten, als ik dat weer een tijdje volhoud is het goed, maar soms verwaarloos ik het een beetje (zoals de meeste mensen toch??? of ben ik de enige met een wisselende zelf-discipline?) en dan gaat hij mokken, want hij weet dat het beter kan...Wat een ass.
quote:Beauke schreef op 08 oktober 2012 @ 16:24:

Maar zegt hij zonder dat jij er om vraag dat dat nieuwe shirtje je niet staat?

Of vraag je hem wat hij er van vindt?Guilty, ik lok dit wel uit...
Wat NYC al zegt.

Natuurlijk is uiterlijk niet onbelangrijk, maar jouw vriend vindt het wel heel erg belangrijk! Geen idee wat jullie toekomstplannen zijn, maar als gezinsuitbreiding op het lijstje zou staan.... dan ga je toch echt (on ieder geval) een tijdje veel zwaarder wegen Gaat hij dat wel trekken dan?
Het lijkt me doodvermoeiend en niet vol te houden, om zo op m'n tenen te moeten lopen voor m'n partner als jij beschrijft.

Of jij te onzeker, te dik, te lui of weet ik wat bent, of je vriend te oppervlakkig - het maakt in feit niet uit; jij wordt er ongelukkig van en je vriend is kennelijk evengoed niet tevreden. Ik zou dit echt serieus bespreken met hem, met als mogelijke uitkomst de conclusie dat je beter een partner kunt zoeken die je waardeert om wie en wat je bent, zonder allerlei aanvullende "eisen".
quote:aninha schreef op 08 oktober 2012 @ 16:32:

[...]

Guilty, ik lok dit wel uit...Als je het niet echt wilt weten, moet je het niet vragen. Mannen denken namelijk, dat je een oprechte vraag stelt. En niet dat je eigenlijk bedoelt 'zeg-nou-weer-eens-hoe-leuk-ik-ben'.
Ik snap overdreven kritische mannen nooit zo...

Wat heeft het nou voor zin om over je partners gewicht te gaan zeuren? Als iemand echt ongezond dik wordt, dan kan je er natuurlijk een gesprek over aanknopen. Maar ik heb het idee dat jouw vriend alleen maar bezig is met de mooi/lelijke kant ervan.

Wat betreft het commentaar op kleding - ik denk dat het heel erg uitmaakt wat hij dan zegt. Als hij gewoon eerlijk zegt dat hij niet zo van een bepaalde kleur houdt, ok, dan is het gewoon een gevalletje smaken verschillen. Als je je daardoor al slecht kan voelen, dan ligt dat denk ik echt aan je zelfvertrouwen. Als opmerkingen echter gaan in de trant van je bent te dik voor die broek of bedek je dikke armen eens, dan zou ik er snel klaar mee zijn...
quote:muzze schreef op 08 oktober 2012 @ 16:32:

Het ligt eraan hoe hij je kritiek geeft, denk ik.

Als hij je shirtje niet mooi vindt omdat hij de kleur of model niet mooi vindt dan is het van een andere orde dan dat hij zegt: je hebt in dat shirt te kleine/grote borsten of je ziet je rillen zitten.

Als je vriend vindt dat je er altijd bij moet lopen als een modepopje of lekker ding Met hoge hakken, altijd opgetut en vindt ie je anders saai....dan moet je bij jezelf nagaan of je dit wel wil.

Als hij iets niet mooi vindt is dat meestal wel omdat hij het 'model' niet mooi vindt, als in, het maakt je dik (denk ik).

Ik moet inderdaad echt gaan bedenken wie van ons het meest aan het overdrijven is (vandaar dit topic om dat uit te vogelen)... maar ik maak me bijvoorbeeld zorgen over later. Ik bedoel, ik ben nu 29 en heb nog geen kinderen gebaard, dus wie weet hoe ik er over een jaar of 5-10 uitzie??

Dan zegt hij, ja, maar dan ben ik zelf ook ouder en kaler...
quote:Lizzl schreef op 08 oktober 2012 @ 16:34:

Wat NYC al zegt.

Natuurlijk is uiterlijk niet onbelangrijk, maar jouw vriend vindt het wel heel erg belangrijk! Geen idee wat jullie toekomstplannen zijn, maar als gezinsuitbreiding op het lijstje zou staan.... dan ga je toch echt (on ieder geval) een tijdje veel zwaarder wegen Gaat hij dat wel trekken dan?Een van mijn angsten perfect opgetekend...
Hij maakt jou dus onzeker dus er is iets in zijn houding waarmee jij niet kan omgaan.

Ik denk dat je sowieso kleding moet kopen die je flatteert.

Er is kleding dat je log maakt en olifant achtig, en er is kleding dat mooi valt of met een snit die je slank maakt. En daar zouden vrouwen sowieso meer op moeten letten denk ik. Ik zelf doet dat wel. Nooit een maat te klein kopen, want dan zit het te strak en dan oog je te dik. Nooit een maat te groot kopen, want dan gaat het model verloren en verlies je het beoogde effect.

Waarom willen mannen een mooie vrouw? Ik denk dat ze met hun vrouw willen pronken, dat het hun status verhoogt of zo. Mannen ontlenen status aan een mooie vrouw.

Mogelijk is jouw man er ook zo eentje.

Dat gaat in geval van zwangerschap mogelijk een probleem worden. Ik denk dat ik als ik jou was toch eens een gesprek aan zou gaan met hem om te weten te komen hoe hij nou eigenlijk helemaal in elkaar steekt. Je moet toch weten waar je aan toe bent.
Per ongeluk gedubbelklikt. 1x zelfde reactie is wel voldoende.
quote:Helenita2 schreef op 08 oktober 2012 @ 16:37:

Het lijkt me doodvermoeiend en niet vol te houden, om zo op m'n tenen te moeten lopen voor m'n partner als jij beschrijft.

Of jij te onzeker, te dik, te lui of weet ik wat bent, of je vriend te oppervlakkig - het maakt in feit niet uit; jij wordt er ongelukkig van en je vriend is kennelijk evengoed niet tevreden. Ik zou dit echt serieus bespreken met hem, met als mogelijke uitkomst de conclusie dat je beter een partner kunt zoeken die je waardeert om wie en wat je bent, zonder allerlei aanvullende "eisen".Je hebt gelijk. Dit is een terugkerend punt van frustratie binnen onze relatie. Maar omdat het verder zo fijn is en goed gaat... zou dit dan echt een reden kunnen zijn om na 4 jaar uit elkaar te gaan? Gaat wel ver vind ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven