Principal Component Analyis - SPSS vraag
dinsdag 9 oktober 2012 om 11:02
Heeeeeeeeelp!!
Voor statistiek moet ik een opdracht maken en er is één vraag waar ik totaal niet uit kom (en mensen om mij heen ook niet).
Voor de opdracht zijn er 22 variabelen die terug te brengen zijn tot 4 componenten. De 22 variabelen zijn karaktereigenschappen, zoals 'extraversion', 'egocentrism', 'concentration', etcetera. Hier horen natuurlijk per variabele verschillende items bij, maar deze zijn zogenaamd 'verloren'.
De volgende vraaag is dan:
"Do all items contribute equally to the structure of your choice?"
Heeft iemand een idee hoe ik hier achter kan komen? Dan krijg je mijn eeuwige dank en een virtuele taart.
Voor statistiek moet ik een opdracht maken en er is één vraag waar ik totaal niet uit kom (en mensen om mij heen ook niet).
Voor de opdracht zijn er 22 variabelen die terug te brengen zijn tot 4 componenten. De 22 variabelen zijn karaktereigenschappen, zoals 'extraversion', 'egocentrism', 'concentration', etcetera. Hier horen natuurlijk per variabele verschillende items bij, maar deze zijn zogenaamd 'verloren'.
De volgende vraaag is dan:
"Do all items contribute equally to the structure of your choice?"
Heeft iemand een idee hoe ik hier achter kan komen? Dan krijg je mijn eeuwige dank en een virtuele taart.
Liever elitair dan een pauper!
dinsdag 9 oktober 2012 om 12:21
dinsdag 9 oktober 2012 om 13:43
Ik zie wel de componenten en de variabelen die erbij horen (dus op component 1 bijvoorbeeld 'concentration', 'motivation' en 'intellect'), maar niet de items die hier achter zitten. Die hebben we helemaal niet gekregen.
Ik neig er inderdaad ook naar om maar gewoon mijn pattern matrix te bespreken.
Ik neig er inderdaad ook naar om maar gewoon mijn pattern matrix te bespreken.
dinsdag 9 oktober 2012 om 13:51
dinsdag 9 oktober 2012 om 13:56
Nee, ik heb oblique rotation gekozen.
Ik dacht dat de items de dingen achter de variabelen zijn. Dus bij concentratie zijn dat:
- kan lange tijd met hetzelfde bezig zijn
- werkt met volgehouden aandacht
- vergeet van alles en nog wat
- maakt taken af tot het einde
- kan zijn/haar gedachten lang bij hetzelfde houden
- zit vaak te dromen
- begint veel maar houdt het niet lang vol
- is vlug afgeleid
En van die dingen hebben we geen data gekregen, alleen van de 'hoofdconcepten' zoals concentratie zelf.
Ik dacht dat de items de dingen achter de variabelen zijn. Dus bij concentratie zijn dat:
- kan lange tijd met hetzelfde bezig zijn
- werkt met volgehouden aandacht
- vergeet van alles en nog wat
- maakt taken af tot het einde
- kan zijn/haar gedachten lang bij hetzelfde houden
- zit vaak te dromen
- begint veel maar houdt het niet lang vol
- is vlug afgeleid
En van die dingen hebben we geen data gekregen, alleen van de 'hoofdconcepten' zoals concentratie zelf.
dinsdag 9 oktober 2012 om 14:11
mmm echt bijzonder.. geeft volgens mij geen antwoord op de vraag. Succes wel
Als ik je verhaal zo hoor, zou ik ervoor kiezen om deze vraag algemeen te beantwoorden (dus een verhaal van wat een factoranalyse doet, dat alle items in verschillende mate laden op meerdere factoren, en op basis waarvan je besluit dat het item bij factor X past).
Als ik je verhaal zo hoor, zou ik ervoor kiezen om deze vraag algemeen te beantwoorden (dus een verhaal van wat een factoranalyse doet, dat alle items in verschillende mate laden op meerdere factoren, en op basis waarvan je besluit dat het item bij factor X past).