Werk & Studie alle pijlers

Hoeveel flexibiliteit is redelijk

09-10-2012 23:46 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even benieuwd naar meningen:

Ik werk momenteel 28 uur en ga binnenkort naar 24 uur en krijg er een duopartner bij voor 16 uur.

Nu is er al een paar keer aangegeven dat er van ons verwacht wordt dat we bij elkaars afwezigheid dit regelen, ook in de vakantie periode. Het liefst in elkaars vakantieperiode fulltime werken. Mijn nieuwe collega heeft aangegeven dit prima te vinden. En ik...ik niet..

Ik ben uiteraard bereid om flexibel te zijn wanneer dit nodig is, maar ik werk niet voor niets parttime. Ik heb nu nog geen schoolgaand kind maar over een aantal maanden wel, dat lijkt me al genoeg geregel met alle vakanties. Ik wil niet nu toezeggen dat ik in de vakantieperiode wel een aantal weken fulltime kom werken.

Mijn leidinggevende begrijpt mij en staat er ook wel achter, maar heeft van werkgever nogmaals het verzoek gekregen het er met mij over te hebben.

Ik heb aangegeven in zo'n vakantie periode maximaal een halve tot een hele dag extra te willen werken.

Ik ben bang dat het laatste woord er nog niet over gezegd is..

Benieuwd naar meningen. Is het verzoek van mijn werkgever redelijk, ben ik te star of is het logisch dat ik dit niet wil? Overigens wil mijn werkgever het zelfs op een manier vastleggen..
Als jou collega geen kinderen heeft, gaat ze dan wel in de zomervakantie op vakantie? Wordt er ook van je verwacht, dat je gaat werken als je duopartner ziek wordt?

Wilde je zelf graag naar 24 uur en een duopartner erbij?

Ik vind het nogal wat van de werkgever om van jou te vragen.
quote:_lupine_ schreef op 10 oktober 2012 @ 00:20:

De werkgever mag zelf ook wat regelen toch? Als het hier een fulltimer betrof, zat hij daar ook mee.

Ja eens.

Mocht ik mijn werk erg fijn vinden zou ik deze kans wel nemen om bepaalde goodwill op te bouwen. Maar als het ook betekent dat je moet opdraven wanneer je collega ziek wordt dan zou ik er niet mee akkoord gaan want je weet gewoon niet wat er kan gebeuren. Straks ben je verplicht een jaar lang fulltime te werken omdat zij ziek is geworden (hoe naar dat ook voor haar zou zijn).
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
En andersom is het zo dat jij elke vakantie wel vrij zal willen zijn ivm de kinderen en daar moet zij en je werkgever zich maar aan aanpassen.
Ik heb idd aangegeven wat ik wel zou willen: een halve tot maximaal een hele dag extra in voorkomende situaties en inderdaad ik lever vrijwillig 4 uur in, en dus salaris..
TO het gaat om een paar weken per jaar. Waarom overleg je niet met je duopartner over wat haar vakantieplannen zijn zodat je een beetje weet wat je kunt verwachten? Misschien valt het wel mee?

En flexibiliteit werkt twee kanten op, is jouw kind een keer ziek kan je collega je werk overnemen. Dat is ook wat waard.

Bovendien, zelfs al komt het een keer voor dat je werkgever wil dat jij vervangt en jij kunt niet, dan houdt het gewoon op hoor. Als jij bijvoorbeeld geen opvang kunt regelen als collega zich 's ochtends ziek meldt kun je moeilijk je kind meenemen naar kantoor. Ik denk dat je wat dat betreft meer beren op de weg ziet dan nodig is.
Maar TO, die collega werkt maar 16 uur. Dat is een parttime-% van 40%. Als je 25 verlofdagen per jaar hebt op fulltime basis, dan gaat het dus in totaal om 10 verlofdagen? Jouw collega is er slechter vanaf, jij hebt meer dagen, dus zij moet vaker voor jou inspringen en dan ook gelijk meer uren per week extra werken. Het wordt wel weer een probleem als zij vrije tijd kan opnemen voor de uren die zij voor je inspringt. Hoe is dat dan geregeld? Worden deze uitbetaald of kan je er verlof voor nemen?
quote:Enn schreef op 10 oktober 2012 @ 00:24:

[...]

Ja eens.

Mocht ik mijn werk erg fijn vinden zou ik deze kans wel nemen om bepaalde goodwill op te bouwen. Maar als het ook betekent dat je moet opdraven wanneer je collega ziek wordt dan zou ik er niet mee akkoord gaan want je weet gewoon niet wat er kan gebeuren. Straks ben je verplicht een jaar lang fulltime te werken omdat zij ziek is geworden (hoe naar dat ook voor haar zou zijn).Die goodwill heeft ze al laten zien door haar uren in te leveren. Daar zou haar werkgever ook gewoon al heel tevreden mee kunnen zijn. Ze heeft bovendien aangegeven dat ze in geval van nood best een dag extra wil werken. Daar had haar werkgever ook al mee in zijn handjes kunnen knijpen. Het klinkt mij in de oren alsof de werkgever het onderste uit de kan wil hebben en zó gek vind ik het niet dat als TO hem al twee keer een vinger geboden heeft, ze nu niet vrijwillig haar hele hand erbij geeft.
Als die werkgever een beetje slim is betaalt hij die vervangingsuren uit. Anders blijven ze elkaar vervangen. Of ze zitten allebei aan het einde van het jaar met een enorm overschot aan verlofuren.
quote:ninon schreef op 10 oktober 2012 @ 00:29:

Maar TO, die collega werkt maar 16 uur. Dat is een parttime-% van 40%. Als je 25 verlofdagen per jaar hebt op fulltime basis, dan gaat het dus in totaal om 10 verlofdagen? Jouw collega is er slechter vanaf, jij hebt meer dagen, dus zij moet vaker voor jou inspringen en dan ook gelijk meer uren per week extra werken. Het wordt wel weer een probleem als zij vrije tijd kan opnemen voor de uren die zij voor je inspringt. Hoe is dat dan geregeld? Worden deze uitbetaald of kan je er verlof voor nemen?

Als die dagen aansluitend in 3 weken opgenomen worden, moet TO alsnog 3 weken fulltime werken. Dat haar collega daar minder vrije uren voor moet "betalen" is voor TO niet relevant.

De nieuwe duo-collega komt bovendien nieuw binnen in de organisatie, heeft nog niets "ingeleverd" om haar goodwill te tonen en kan nu alleen maar goodwill tonen door de uren van haar duo-collega op te willen vangen. Dat is dus vanuit een heel andere positie dan de positie waarin TO zit. Die hééft al op twee punten toegegeven.
Hoe het voor de nieuwe collega is is niet echt relevant, die heeft aangegeven hier mee akkoord te gaan. Omdat zij an en wil, hoeft dat voor jou nog niet zo te zijn. Ik snap best dat je met name in de schoolvakanties dit niet wilt.

Kun je om toch flexibel te zijn, afspreken dat je wel een aantal weken meer of fulltime wilt werken, maar maximaal een, twee of drie, in schoolvakanties? De kans is groot dat iemand zonder kinderen geen vakantie opneemt in die periodes, maar voor hetzelfde geld werkt ze er een maar een half jaar en komt er daarna iemand die wel kleine kinderen heeft en moet je, behalve de schoolvakanties verdelen, ook nog eens de alle andere weken schoolvakantie fulltime werken. Ik zou dat nu al ondervangen en vast laten leggen.

Als je baas een fulltimer in dienst had had hij een groter probleem hoor. Nu heeft hij in ieder geval altijd deels bezetting. Dat is juist het grote voordeel van duobanen, je zit nooit helemaal zonder. Hij wil het voordeel verder oprekken, maar daar mag je best compromissen in sluiten.

Als laatste: je bent niet alleen ouder. Je man kan wellicht ook wat opvangen in vakanties dat jij moet werken. Waarom worden vaders in dit soort discussies toch altijd buiten beschouwing gelaten? Het is vaak of mamma, of bso. Het is ook zijn kind.....
quote:leentjedb schreef op 10 oktober 2012 @ 00:41:

Als die werkgever een beetje slim is betaalt hij die vervangingsuren uit. Anders blijven ze elkaar vervangen. Of ze zitten allebei aan het einde van het jaar met een enorm overschot aan verlofuren.Nou ja, precies. Daarnaast lijkt het me voor TO niet onbelangrijk te weten hoe dat geregeld wordt om de 'schade' nog enigszins te beperken.
Patchouli, als de discussie ging over "wie gaat er minder werken, man of ik?" had je een punt. Maar TO heeft er bewust voor gekozen om parttime te gaan werken. Het is dan vreemd dat zij dan door haar baas gedwongen zou worden om tijdens de vakantie van haar collega fulltime te werken en het probleem van haar baas dan maar af te wentelen op de man van TO. Die man doet hier helemaal niet ter zake (net als overigens de duo-collega), het gaat om TO, die al een arbeidsovereenkomst hééft, die bereid is om ten opzichte van haar huidige arbeidsovereenkomst op twee punten achteruitgang te accepteren (namelijk: minder uren en: in geval van nood een dagje extra bijspringen). Het is onredelijk van haar baas dat hij van haar verwacht dat ze akkoord gaat met voor haar nóg ongunstiger arbeidsvoorwaarden.
Die man doet wel ter zake als TO overweegt om enige flexibiliteit te willen geven. Het kind is argument om dat niet te willen. Ze geeft aan kind niet twee dagen extra op de bso te willen in die periodes, dus vraag ik me af waar vader is. Die in zetten kan betekenen dat TO wat meer flexibel kan zijn zonder dat kind daar 'last' van heeft.
Gaat het alleen om de zomervakantie of ook om dagen weg en andere vakantie? Voor drie weken zou ik niet zo'n probleem maken maar ik zou het ook niet vast laten leggen. Als er een iemand voor die baan zou zijn aangenomen, zouden ze ook op ongeveer 20 dagen uitkomen dat die werkplek die dag niet bezet is.

Als je opvang kunt vinden: ja, maar niet als een eis dat het ook echt jouw probleem wordt.
Misschien kan de werkgever ook wat flexibiliteit tonen door thuis te laten werken?

En ik vind "bij elkaars afwezigheid" heel eng klinken. Misschien is je duo-collega veel ziek, of heeft dagen dat ze op korte termijn een vrije dag moet. Dat leidt tot irritatie en kan de werksfeer beinvloeden. Ik weet niet hoe de situatie is bij de NSO's/ creches waar jullie zitten, maar je kunt niet zo maar een extra dagje afnemen.

Ik denk niet dat het niet flexibel WILLEN zijn is, maar KUNNEN. Persoonlijk zou ik het vaststellen dat het voor de zomerperiode is (3 weken, een dag extra) en dan nog twee keer een dag vastgesteld, en niet dat je een telefoontje krijgt dat Truus ziek is en moet komen. Ook inderdaad zoals iemand hier voor al zegt: wat als je een andere collega krijgt.
quote:patchouli_ schreef op 10 oktober 2012 @ 00:55:

Die man doet wel ter zake als TO overweegt om enige flexibiliteit te willen geven. Het kind is argument om dat niet te willen. Ze geeft aan kind niet twee dagen extra op de bso te willen in die periodes, dus vraag ik me af waar vader is. Die in zetten kan betekenen dat TO wat meer flexibel kan zijn zonder dat kind daar 'last' van heeft.

Ik vind het dan ook onverstandig om het kind als argument aan te dragen bij de baas. De baas van TO heeft een probleem (uren-uitbreiding voor een te laag aantal uren), TO lost het op door uren in te leveren. Nu komt de baas met een nieuw probleem (vervanging van TO en haar collega bij vakantiedagen) en het lijkt me eerlijk gezegd onredelijk dat TO dat weer op zou moeten lossen. Al gebruikt ze haar vrije tijd om thuis met haar hoofd onder de dekens te liggen, dat is niet relevant. Vind het dus ook niet slim dat TO haar kind erbij haalt en ik zou dat zeker niet uitbreiden naar de man van TO. Dat leidt alleen maar af van het daadwerkelijke probleem.

TO, hoe was het tot nu toe geregeld met vervanging bij jouw vakanties/vrije dagen? Werd er dan ook een collega gevraagd om jouw uren extra te draaien? Zo niet, waarom zou het dan nu wel opeens een probleem zijn als jij of je collega uit vallen door vakantie/vrije dagen? Laat je baas dat eerst eens uitleggen anders. En vertel hem dat je al behoorlijk wat water bij de wijn hebt gedaan door je uren in te leveren en door je flexibel op te stellen (door die extra dag te willen komen werken in geval van nood), maar dat je het te ver vindt gaan om iets wat nooit een probleem was toen je het werk nog alleen doet, nu opeens op te moeten lossen ten koste van jouw uren omdat er een duo-collega aangenomen wordt.

Dat zou ik doen althans. En daarbij zou ik de discussie zuiver houden, dus niet je kind, je man en je hobbies erbij halen, want die argumenten doen niet ter zake. Ook niet er vanuit gaan dat je collega vanwege geen kinderen vast niet in de schoolvakanties op vakantie wil (de kinderlozen/kindvrijen die ik ken gaan allemaal gewoon tijdens het hoogseizoen, dus ik zou daar ècht niet op rekenen), want daar ga je jezelf mee in de vingers snijden. Hetzij nu al omdat deze collega andere keuzes kan maken dan jij verwacht, hetzij als deze collega wordt vervangen door een andere collega die wel kinderen heeft, hetzij omdat deze collega misschien op korte termijn wel een kinderwens heeft.
quote:molly_bolt schreef op 10 oktober 2012 @ 01:11:

Misschien kan de werkgever ook wat flexibiliteit tonen door thuis te laten werken?

En ik vind "bij elkaars afwezigheid" heel eng klinken. Misschien is je duo-collega veel ziek, of heeft dagen dat ze op korte termijn een vrije dag moet. Dat leidt tot irritatie en kan de werksfeer beinvloeden. Ik weet niet hoe de situatie is bij de NSO's/ creches waar jullie zitten, maar je kunt niet zo maar een extra dagje afnemen.

Ik denk niet dat het niet flexibel WILLEN zijn is, maar KUNNEN. Persoonlijk zou ik het vaststellen dat het voor de zomerperiode is (3 weken, een dag extra) en dan nog twee keer een dag vastgesteld, en niet dat je een telefoontje krijgt dat Truus ziek is en moet komen. Ook inderdaad zoals iemand hier voor al zegt: wat als je een andere collega krijgt.En ook dit inderdaad. Klinkt overigens als een heel redelijk voorstel. Ik zou die dagen ook op die manier vast laten leggen als ik jou was, want voor je het weet is het elke keer een noodgeval en gaat je baas elke keer inspelen op je schuldgevoel of op je loyaliteitsgevoel. Dat doet hij nu in mijn ogen al ten onrechte, dus dat zal bij wat hij een noodgeval vindt (en jij niet) niet anders gaan...
Wat ik trouwens wel wonderlijk vind: dit is gewoon onderhandelen over arbeidsvoorwaarden. @ degenen die zeggen dat TO niet zo moet zeuren en zich maar flexibel op moet stellen: laten jullie ook zo over je heen lopen als het gaat om de onderhandelingen over je eigen arbeidsvoorwaarden? Ik schrik eerlijk gezegd van dat aan TO überhaupt geadviseerd wordt om maar mee te gaan in de opstapeling van verslechteringen van haar arbeidsvoorwaarden. Ik vind het echt al héél erg flexibel en redelijk van TO dat ze akkoord is gegaan met één verslechtering. Dat had ze al niet hoeven doen.
Ik denk dat TO er beter aan gedaan had pas in te stemmen met haar eerste "verslechtering van haar arbeidsvoorwaarden" als alle voorwaarden in de nieuwe situatie duidelijk waren geweest. Dit komt over als de omgekeerde wereld.
Ik snap to wel. Ze heeft al uren ingeleverd en mag ze nu ook al extra werken al college er niet is.. En dat gaat , als ik net goed lees, niet alleen om vakanties.. Flexibiliteit is leuk maar dit zou voor mij ook wel een uiterste zijn..

To wanneer zou jij je college nou precies moeten vervangen ? Ook met vrije dagen en ziekte ? Dat is volgens. Mij ook,nog eens lastig te organiseren met opvang als het ad hoc is..

En daarbij .. Je werkt niet voor niets part Time ...
Een vraag: wat gebeurd er met de extra uren die je draait tijdens elkaars vakanties, krijg je die uitbetaald of krijg je daar tijd voor terug. Bij het laatste moet je erg voorzichtig zijn. Je krijgt dan een overvloed aan extra uren en als je die opneemt moet de ander weer vervangen.

Zou je het zo kunnen regelen dat als je doubaanpartner met vakantie is in een schoolvakantie is, dat je dan je eigen uren maakt alleen verdeeld over 5 dagen. Zodat je alles draaiende kan houden, of is het bij jou niet rustiger in de zomervakantie.
Ik werk in een doubaan en wij vervangen niet bij vakantie/ziekte. Er is genoeg continuiteit omdat 1 van de 2 er wel is. Ik kijk dan wel een keer extra naar mijn mail en doe van thuis uit de noodzakelijke dingen.

Is het de eerste doubaan voor de werkgever?
Ik zit ook in een soort duo-baan en los inderdaad vakanties, ziektedagen en dergelijke op met mijn collega. Soms komt het niet uit (zij in het buitenland/ik buikgriep) en dan hebben we daarvoor een achtervang. Lijkt mij niet meer dan normaal in dit soort banen (nu moet ik zeggen dat wij haske onmisbaar zijn, en dat de boel in de soep zou draaien als wij beiden niet aanwezig zouden zijn ). Overigens doet de achtervang het hoogstnoodzakelijke (want heeft er niet zó veel verstand van) dus werk stapelt zich wel op als wij er beiden niet zijn. En dat werk moet tóch gedaan worden, dus dan ben je een paar dagen flink druk...
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Ik ben het zo eens met qwerttu!
Q ik ben het met je eens hoor, je mist m'n punt. Het gaat mij om de situatie waarin TO zelf wil kijken naar de mogelijkheden van haar flexibiliteit. Als ze het niet wil houdt het op en dat is haar goed recht. Ik vind ook niet dat TO zich daar voor hoeft te verdedigen en vind het ook niet star oid als ze niet akkoord gat met deze nieuwe aanpassingen. Maar wil ze wel tegemoet komen aan haar werkgever, dan zijn er meer mogelijkeden in de thuissituatie dan alleen bso.

Niet dat ze dit met haar baas moet bespreken, want die gaat het inderdaad niet aan waarom ze dit wel/niet wil en hoe dan, maar in haar eigen overwegingen speelt het wel een rol. En die typt ze hier neer, haar eigen overwegingen of ze dit wel of niet moet doen en waarom dan.

En het valt me dus op dat veel vrouwen in hun eigen overwegingen alleen uitgaan van zichzelf en oppas, en niet de factor 'vader' meenemen als het gaat om werk en zorg combineren. Vaak wordt er gezegd: 'hij werkt fulltime' en dan is het van tafel. Terwijl ook met fulltime werken er best mogelijkheden zijn. Vraag maar aan fulltimewerkende moeders

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven