Werk & Studie alle pijlers

Hoeveel flexibiliteit is redelijk

09-10-2012 23:46 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even benieuwd naar meningen:

Ik werk momenteel 28 uur en ga binnenkort naar 24 uur en krijg er een duopartner bij voor 16 uur.

Nu is er al een paar keer aangegeven dat er van ons verwacht wordt dat we bij elkaars afwezigheid dit regelen, ook in de vakantie periode. Het liefst in elkaars vakantieperiode fulltime werken. Mijn nieuwe collega heeft aangegeven dit prima te vinden. En ik...ik niet..

Ik ben uiteraard bereid om flexibel te zijn wanneer dit nodig is, maar ik werk niet voor niets parttime. Ik heb nu nog geen schoolgaand kind maar over een aantal maanden wel, dat lijkt me al genoeg geregel met alle vakanties. Ik wil niet nu toezeggen dat ik in de vakantieperiode wel een aantal weken fulltime kom werken.

Mijn leidinggevende begrijpt mij en staat er ook wel achter, maar heeft van werkgever nogmaals het verzoek gekregen het er met mij over te hebben.

Ik heb aangegeven in zo'n vakantie periode maximaal een halve tot een hele dag extra te willen werken.

Ik ben bang dat het laatste woord er nog niet over gezegd is..

Benieuwd naar meningen. Is het verzoek van mijn werkgever redelijk, ben ik te star of is het logisch dat ik dit niet wil? Overigens wil mijn werkgever het zelfs op een manier vastleggen..
Jouw collega werkt misschien ook niet voor niks parttime. Moet hij/zij zich dan aanpassen aan jou omdat jij kinderen hebt?
Dit lijkt me dan iets om goed duidelijk te maken voordat je met zijn tweeën bij jullie werkgever aan zo'n baan begint.

Dat het op die manier vastgelegd wordt is vrij standaard als het om duofuncties gaat.

Als je haar niet wilt vervangen zoek dan een andere baan, parttime en geen duofunctie.
Nou nee Lupine waarom? Als mensen op vakantie zijn moet een werkgever toch voor passende vervanging zorgen? Waarom twee mensen die samen één fulltime baan draaien verantwoordelijk stellen voor de vakantie opvang van het werk van de duo collega? Als één van twee die fulltime baan alleen had gedraaid zou dat toch ook niet mogelijk zijn geweest?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Het gaat, begrijp ik, uitsluitend over de zomervakantie?

Dan heb je het dus over ongeveer 3 weken 12 uur extra werken? Jij wilt maximaal 8 uur extra. Ga je moeilijk doen over die 4 uurtjes? Ik kan me voorstellen dat zoiets indirect toch gevolgen kan hebben.

Overigens kan ik me jouw standpunt wel goed voorstellen hoor.
Enn, je hebt gelijk. Ik heb het verkeerd gelezen.
Ik werk er al bijna 2 jaar, parttime.

Ivm wat wijzigingen en de wens van werkgever naar een fulltime bezetting, heb ik 4 uur ingeleverd en komt er iemand bij. Dit is dus een nieuwe collega dus op die voorwaarden binnen zal komen. Dat lijkt mij een groot verschil? Daarbij heeft nieuwe collega geen kleine kinderen.
quote:Enn schreef op 09 oktober 2012 @ 23:55:

Nou nee Lupine waarom? Als mensen op vakantie zijn moet een werkgever toch voor passende vervanging zorgen? Waarom twee mensen die samen één fulltime baan draaien verantwoordelijk stellen voor de vakantie opvang van hun werk? Als één van twee die fulltime baan alleen had gedraaid zou dat toch ook niet mogelijk zijn geweest?

Op zich mee eens. Maar als dit de afspraken zijn en je daarmee ingestemd hebt vind ik dat je je aan die afspraken dient te houden.

Ik heb een aantal parttimers op de receptie van mijn bedrijf zitten voor samen 2 fte met de afspraak, en dat is ook vastgelegd, dat ze elkaar vervangen als dat nodig is. Binnen alle redelijkheid, degene die 8 uur per week werkt en daarnaast nog studeert kan niet zo maar even de hele week fulltime komen werken als de rest ziek is. Maar in principe dienen ze het eerst samen op te lossen. En als het echt niet anders kan dan zoeken we een andere oplossing.

Ik zou als werkgever not amused zijn als iemand eerst instemt met dergelijke afspraken en dan later terugkrabbelt. Iemand in haar proeftijd kon dan ook gelijk naar een andere baan uitzien.
quote:leentjedb schreef op 10 oktober 2012 @ 00:01:

[...]

Maar als dit de afspraken zijn en je daarmee ingestemd hebt vind ik dat je je aan die afspraken dient te houden.

Dat ben ik met je eens en dat las ik niet in de woorden van TO. Ik las dat de werkgever nu bezig is om dit juist voor elkaar te krijgen. Nu weet ik niet alleen zeker of ik het wel goed gelezen heb.

TO?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
O, crosspost. Tja, dan denk ik dat jij duidelijk zult moeten aangeven wat je wel en niet wilt. En dan samen een oplossing zoeken. Maar wacht dan niet te lang, gewoon gelijk je mond opendoen. En niet pas als alles al min of meer geregeld is.
Het zou gaan om alle vakanties/ afwezigheid. Dat zal meestal best op te lossen zijn maar het gaat mij idd met name om de schoolvakanties. Het gaat dan niet maar om 4 uurtjes maar in feite om 3 weken fulltime, dus 2 dagen extra voor mij.

Ook al heeft wg toegezegd de opvang wel te willen betalen, dan nog vind ik het heel veel gevraagd eigenlijk.

Heeft kind vakantie en kan het van de 6 weken vakantie 3 weken bijna volledig naar de opvang/BSo..
Oh haha alles kruist elkaar nu.
quote:Ilja74 schreef op 10 oktober 2012 @ 00:07:

Heeft kind vakantie en kan het van de 6 weken vakantie 3 weken bijna volledig naar de opvang/BSo..

Er zijn meer kinderen die dit doen hoor en als je een goede bso hebt kan het nog leuk zijn ook.

Maar dat terzijde.

Wat wil jij?
Leentje: ik werk er dus al hè, parttime en de wijzigingen en nieuwe collega spelen nu..

Ik heb zeker m'n mond open gedaan maar ik denk dat het niet opgelost is. Leidinggevende staat achter me maar wg niet en die zal er vermoedelijk opnieuw over beginnen. Vandaar dat ik benieuwd ben hoe anderen dit zien.
Het gaat om drie weken zomervakantie en alle andere vakanties blijven dus zoals kind het gewend is? Als ik leuk werk zou hebben en de extra kosten worden vergoed zou ik mijn angst om mijn kind tekort te doen niet doorslaggevend vinden. Behalve als jouw kind de bso helemaal niet leuk vindt. Ik zou dan wel de afspraak dat de werkgever de extra opvang in die drie weken betaald zwart op wit willen hebben met hierbij een regel dat die afspraak ook voor mogelijke toekomstige kinderen geldt.
Wat maakt het uit dat deze nieuwe collega geen kinderen heeft?? Moet die collega dan flexibeler zijn?? Oftewel, niet klagen en gewoon werken??

Misschien werkt de nieuwe collega gewoon liever niet fulltime, hoeft niet fulltime te werken of is ergens anders ook nog werkzaam...?

Ik denk dat je weinig te klagen hebt, het zijn een paar weken per jaar en je kan met deze collega overleggen wat betreft vakanties.

Zat mensen moeten wensen opgeven en dan maar afwachten of het allemaal kan. Ik werk in vakantieperiodes ook meer dan mijn contract... Doen mijn collega's ook als ik op vakantie ben...
@enn: wat ik wil? Mijn eigen uren werken en wanneer de nood aan de man is ben ik bereid tot van alles maar wil me niet op voorhand vastleggen voor die extra uren/dagen. Ik weet dat veel kinderen naar de BSo gaan, zal die van mij ook gaan maar als ik dat voor zoveel zou willen, was ik wel fulltime blijven werken
quote:Ilja74 schreef op 10 oktober 2012 @ 00:10:

Leentje: ik werk er dus al hè, parttime en de wijzigingen en nieuwe collega spelen nu..

Ik heb zeker m'n mond open gedaan maar ik denk dat het niet opgelost is. Leidinggevende staat achter me maar wg niet en die zal er vermoedelijk opnieuw over beginnen. Vandaar dat ik benieuwd ben hoe anderen dit zien.Ik vind je nogal star ja. Geef wat tijd en krijg wat tijd terug.
quote:Ilja74 schreef op 10 oktober 2012 @ 00:13:

@enn: wat ik wil? Mijn eigen uren werken en wanneer de nood aan de man is ben ik bereid tot van alles maar wil me niet op voorhand vastleggen voor die extra uren/dagen. Ik weet dat veel kinderen naar de BSo gaan, zal die van mij ook gaan maar als ik dat voor zoveel zou willen, was ik wel fulltime blijven werken

Maar het gaat toch om drie weken in het jaar? Of vergis ik me nu?

Je doet nu net alsof je elke maand extra moet werken.
@plofkipje: het maakt voor mij niet uit dat nieuwe collega geen kinderen heeft, dat was een antwoord van mij op een eerdere vraag. Alhoewel ik het in de praktijk wel een verschil vind geloof ik. Kleine kinderen of grote... Maar wat vooral het verschil maakt voor mij is dat nieuwe collega nog moet beginnen, het maakt dus onderdeel uit van de afspraken bij aanvang.
Ilja, de bso is over het algemeen geen verschrikkelijk iets, maar 5 dagen is idd wel erg veel,

Daarbij heb je je al van je goede kant laten zien door minder uren te gaan werken zodat jouw werkgever een duobaan kon creëren.

Ik denk ook dat je duidelijk bij je werkgever aan moet geven dat je het niet ziet zitten om 3 weken achter elkaar fulltime te werken in geval van lange vakanties van jouw duo. Misschien is er een max aantal uur dat jij wel zou willen werken als je duo vakantie heeft? Bijv 32 uur?
De werkgever mag zelf ook wat regelen toch? Als het hier een fulltimer betrof, zat hij daar ook mee.
quote:Ilja74 schreef op 10 oktober 2012 @ 00:13:

Mijn eigen uren werken en wanneer de nood aan de man is ben ik bereid tot van alles maar wil me niet op voorhand vastleggen voor die extra uren/dagen. Nou daar heb je je antwoord. Zo het gesprek hierover in gaan dus
Het gaat om alle afwezigheid van elkaar, waaronder 3 weken zomervakantie idd.
Wellicht gaat je collega niet op vakantie in de schoolvakanties. En dan is er geen probleem toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven