Huis bezichtigen...en dan?
woensdag 10 oktober 2012 om 09:53
Vanmiddag gaan we een huis bezichtigen. Aan de hand van de foto's hebben we het inmiddels al ingericht , dus als het vanmiddag allemaal goed gaat, dan zijn we wel overstag en kunnen we verder kijken naar de eventuele volgende stap. Het gaat om een redelijk nieuw huis (2008), maar wel een flinke vraagprijs. Het huis staat al langer dan 6 mnd te koop. Ik twijfel heel erg of we een aankoopmakelaar in de arm moeten nemen. Ik verwacht, ook gezien het bouwjaar van het huis, geen gebreken in het huis, zoals met oude huizen nog wel eens het geval wil zijn en waarvoor een aankoopmakelaar dan uitkomst kan bieden. De enige reden waarom ik een aankoopmakelaar in de arm zou willen nemen, is omdat de vraagprijs hoog is (uiteraard wel binnen wat voor ons qua hypotheek mogelijk is) en we dan bij de onderhandelingen wellicht wat sterker staan.
Wat zijn jullie ervaringen? Verdere tips m.b.t. bezichtiging (1e en ev. 2e), onderhandelen, enz. zijn welkom!
Wat zijn jullie ervaringen? Verdere tips m.b.t. bezichtiging (1e en ev. 2e), onderhandelen, enz. zijn welkom!
woensdag 10 oktober 2012 om 09:58
Jullie klinken al behoorlijk verliefd op het huis wat natuurlijk heel erg leuk is. Alleen zie je daardoor niet de dingen die misschien niet zo goed zijn?
Als ik jullie was zou ik investeren in een aankoopmakelaar. Daar waar jij misschien teveel wilt bieden omdat je het huis zo mooi vind kan hij of zij je daarin goed adviseren.
Als je besluit om voor een aankoopmakelaar te gaan kijk goed naar de tariefen. Hier kan nog veel verschil in zitten.
Succes!!
Als ik jullie was zou ik investeren in een aankoopmakelaar. Daar waar jij misschien teveel wilt bieden omdat je het huis zo mooi vind kan hij of zij je daarin goed adviseren.
Als je besluit om voor een aankoopmakelaar te gaan kijk goed naar de tariefen. Hier kan nog veel verschil in zitten.
Succes!!
woensdag 10 oktober 2012 om 09:59
Een aankoop makelaar is niet nodig want je kunt de prijsonderhandeling zelf doen. Ik zou alleen iets kopen onder voorwaarde dat een bouwkundig inspecteur het goedkeurd. Deze zijn te huur en kosten een fractie van een makelaar. Je bepaald zelf wat je het huis waard vindt en stelt daar een mximum in en daar moet je nooit overheen gaan. Makelaars hebben altijd een dubbele rol. Ik heb 2 huizen gekocht en één verkocht en dat is perfect gegaan. Lees de regels over wat wel en niet mag en je komt er ook zelf wel uit.
woensdag 10 oktober 2012 om 10:05
Zoals jacky-jacky zegt klink je al redelijk verliefd en dat vertroubeld je onafhankelijke blik. Is het misschien een idee en bevriende persoon mee te nemen die wat inzicht heeft in bouwkundige zaken (zoals een aannemer, timmerman oid) of gewoon 1e keer zelf gaan en 2e keer een van je ouder mee nemen. Onafhankelijke personen zien vaak meer gebreken (ook al is het huis uit 2008) dan jij zelf. Denk bijvoorbeeld ook aan stomme dingen die je nu voor lief neemt maar in toekomst toch niet prakisch zijn voorbeeld. 1 toilet in heel het huis, lantaarnpaal die precies voor je deur in huis schijnt, geen mogelijkheden om in de toekomst uit te bouwen. Ik noem maar iets maar iemand meenemen die een andere kijk heeft is altijd wel handig
woensdag 10 oktober 2012 om 10:11
Jacky, klopt wel een beetje, maar het is voor ons geen noodzaak om te verhuizen, dus in dat opzicht 'moet' ik niets. Het gaat ons vanmiddag echt om even de sfeer op te snuiven en te kijken hoe het nu precies zit met de grootte van slaapkamers, zolder en keuken en woonkamer. Het huis ligt in de wijk waar we nu ook al wonen, dus in dat opzicht kennen we de wijk al goed.
Waterplant; het onderhandelen heb ik voor onze vorige twee huizen ook zelf gedaan en dat ging goed. Omdat het nu om een hogere vraagprijs gaat, twijfel ik. We hebben wel al besproken dat áls we een bod gaan uitbrengen (na een ev. 2e bezichtiging) ons startbod toch flink onder de vraagprijs zal zijn. Omdat het huis al meer dan 6 mnd te koop staat, denken we daar wel mee weg te komen, al gaan we er natuurlijk dan wel vanuit dat er een tegenbod zal komen. We hebben een maximale prijs in ons hoofd, waarboven we niet willen bieden. Dit ligt toch nog ¤25.000 beneden de vraagprijs. Ben erg benieuwd en daarom dus de twijfel over de aankoopmakelaar. Die kan wat zakelijker onderhandelen, want ik zal tegen die tijd wel wat last van zenuwen krijgen.
Waterplant; het onderhandelen heb ik voor onze vorige twee huizen ook zelf gedaan en dat ging goed. Omdat het nu om een hogere vraagprijs gaat, twijfel ik. We hebben wel al besproken dat áls we een bod gaan uitbrengen (na een ev. 2e bezichtiging) ons startbod toch flink onder de vraagprijs zal zijn. Omdat het huis al meer dan 6 mnd te koop staat, denken we daar wel mee weg te komen, al gaan we er natuurlijk dan wel vanuit dat er een tegenbod zal komen. We hebben een maximale prijs in ons hoofd, waarboven we niet willen bieden. Dit ligt toch nog ¤25.000 beneden de vraagprijs. Ben erg benieuwd en daarom dus de twijfel over de aankoopmakelaar. Die kan wat zakelijker onderhandelen, want ik zal tegen die tijd wel wat last van zenuwen krijgen.
woensdag 10 oktober 2012 om 10:20
Wat waterplant zegt, laat zeker een bouwkundige keuring doen. Juist bij een nieuwbouwhuis kunnen er in de jaren erna ineens dingen optreden die bij de bouw fout zijn gegaan en pas net (of nog net niet) ontdekt zijn.
Ik zou altijd een aankoopmakelaar nemen, omdat het een hoop stress scheelt en zo iemand je een realistische prijs van het huis kan geven, zodat je weet wat je kunt bieden. Maar dat is denk ik gevoelsmatig.
Ik zou altijd een aankoopmakelaar nemen, omdat het een hoop stress scheelt en zo iemand je een realistische prijs van het huis kan geven, zodat je weet wat je kunt bieden. Maar dat is denk ik gevoelsmatig.
woensdag 10 oktober 2012 om 10:24
Dat het al wat langer (6mnd is niks tegenwoordig) te koop staat betekent niet automatisch dat je enorm onder de vraagprijs kan kopen. 25.000 vind ik nogal wat. Is het een huis van boven de 300.000?
Het huis is vrij nieuw dus zal voor de bewoners weinig/geen overwaarde hebben. De meesten willen echt hun huis niet met een enorme schuld verkopen.
Reken er dus niet teveel op dat je veel in prijs kunt zakken.
Het huis is vrij nieuw dus zal voor de bewoners weinig/geen overwaarde hebben. De meesten willen echt hun huis niet met een enorme schuld verkopen.
Reken er dus niet teveel op dat je veel in prijs kunt zakken.
woensdag 10 oktober 2012 om 10:32
Wees streng voor jezelf en bedenk dat als het dit huis niet is dan wordt het een andere.En heb geduld. Een koop hoeft niet meteen gesloten te worden, als ze jouw prijs niet willen kun je zeggen dat als ze het wel voor die prijs van de hand willen doen ze altijd contact met je kunnen opnemen. Grote kans dat ze je over een paar maanden bellen om het alsnog te doen, zo niet dan komt er wel een ander droomhuis op de markt. Je hebt de tijd mee en geduld kan je in dit geval een hoop geld opleveren.
woensdag 10 oktober 2012 om 10:33
toch blijft het een een vraagprijs en mag je bieden wat je wil als jij een bod neerlecht van 300.000 als huis voor 325.000 staat.
en als je aangeeft dat het je maximale max is en je in overleg de verhuisdatum kan en wil bepalen daarin flexibel ben (omdat je nu huurt e.d.) moet je vaak een eind kunnen komen.
Toch is het aan de verkopenden partij om hierop in te gaan tegen voorstel te doen of niet op in te gaan? misschein zitten ze zo in de problemen dat ze hetmet 2 handen aanpakken en jij een mooie prijs betaald (en niet teveel?)
en als je aangeeft dat het je maximale max is en je in overleg de verhuisdatum kan en wil bepalen daarin flexibel ben (omdat je nu huurt e.d.) moet je vaak een eind kunnen komen.
Toch is het aan de verkopenden partij om hierop in te gaan tegen voorstel te doen of niet op in te gaan? misschein zitten ze zo in de problemen dat ze hetmet 2 handen aanpakken en jij een mooie prijs betaald (en niet teveel?)
woensdag 10 oktober 2012 om 11:04
Iedere situatie is anders en ik heb geleerd dat je in zo'n situatie niet voor de ander (voor de verkoper) moet gaan denken. Wij hebben bijvoorbeeld zo'n 45000 euro van de vraagprijs afgekregen een half jaar geleden. Dat huis stond 1,5 jaar te koop en de verkopers hebben daar echt wel verlies op geleden. Het huis staat niet voor niets te koop, ze willen er van af! Dus proberen kan altijd en dan merk je wel hoe de verkopers er tegenover staan.
Wij hebben wel een aankoopmakelaar gehad, en die gaf ons een taxatie van het huis. Zo wisten we wel wat een reële prijs was. Uiteindelijk zelf de onderhandelingen gedaan en nog een heel stuk onder de reële prijs uitgekomen.
Succes in ieder geval, spannende tijd altijd!
Wij hebben wel een aankoopmakelaar gehad, en die gaf ons een taxatie van het huis. Zo wisten we wel wat een reële prijs was. Uiteindelijk zelf de onderhandelingen gedaan en nog een heel stuk onder de reële prijs uitgekomen.
Succes in ieder geval, spannende tijd altijd!
woensdag 10 oktober 2012 om 12:40
woensdag 10 oktober 2012 om 13:16
Altijd een techno keuring laten uitvoeren en in de koopovereenkomst laten opnemen dat als er kosten zijn meer dan (10.000 euro) volgens de technokeuring je van de koop afziet.
zet ook de roze bril af en probeer juist de slechte dingen van het huis te ontdekken. Dus een huis binnenstappen met de insteek "waarom zou ik een hemelsnaam deze bouwput moeten kopen voor dat bedrag"
zet ook de roze bril af en probeer juist de slechte dingen van het huis te ontdekken. Dus een huis binnenstappen met de insteek "waarom zou ik een hemelsnaam deze bouwput moeten kopen voor dat bedrag"
vrijdag 12 oktober 2012 om 22:17
Bezichtiging was goed. We hebben gisteren een oriënterend gesprek gehad met de hypotheekadviseur en dat gesprek ging ook goed. Nu komt volgende week de makelaar die bij de hypotheekadviseur hoort en dan gaan we kijken hoe het met ons eigen huis zit.
Deze makelaar zal ook onze aankoopmakelaar worden (of in elk geval een van zijn collega's). Ik heb het er met de hypotheekadviseur over gehad en heb aangegeven dat wij de hypotheek en verkoop eigen huis bij hun onderbrengen/via hun regelen, dus dat ik ook afspraken wilde maken over de aankoop van het nieuwe huis. Geeft me een prettig gevoel. Volgende week ergens een tweede bezichtiging en dan weer afwachten en eventueel verder plannen maken. Spannende tijd!
Deze makelaar zal ook onze aankoopmakelaar worden (of in elk geval een van zijn collega's). Ik heb het er met de hypotheekadviseur over gehad en heb aangegeven dat wij de hypotheek en verkoop eigen huis bij hun onderbrengen/via hun regelen, dus dat ik ook afspraken wilde maken over de aankoop van het nieuwe huis. Geeft me een prettig gevoel. Volgende week ergens een tweede bezichtiging en dan weer afwachten en eventueel verder plannen maken. Spannende tijd!