Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen deel 2

15-01-2012 19:26 3008 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Zo mijn laatste echte training voor de marathon zit er op. Lekker 14,5km gelopen in het zonnetje door het bos. Stond alleen nog best wel een windje. Tempo lag alleen te hoog en hartslag lag wat hoog. (ook hoger gezien volgens het gelopen tempo zou mogen). Maar dat is waarschijnlijk toch de verkoudheid die toch echt langzaam iets meer begint toe te slaan.

Zondag dus alleen niet de fout maken om ook te snel te beginnen. Zaterdag nog en km of 4 loslopen.

Heb naast mijn man ook nog een van mijn zoons kunnen inschakelen voor de drankvoorziening. Morgen nog even berekenen hoe laat ik op welk punt te verwachten ben. En dan verder blijft het toch afwachten hoe het gaat.
Nou Baukje, dan wordt het aftellen vanaf nu..... spannend hoor . Hoelang wil je er eigenlijk over gaan doen? Vandaag een heerlijk zonnetje maar oh die straffe wind . Het had hier vannacht gevroren ... Maar goed, in het zonnetje was het lekker warm, de hond pufte er behoorlijk van. Mooie ronde gelopen. Baukje, nog verse gember gescored?
Nee geen tijd gehad om het dorp in te gaan. Ik ben op de terugweg van mijn werk even bij de lidl langs geweest maar die had geen verse gember.

Doel is 3hr20 (of eigenlijk 3hr19:59) in een strak tempo. Hoe hoger het doel,hoe dieper je kunt vallen. Maar niet geschoten is altijd mis.
Jee, wat zal je in een bepaalde concentratiemodus komen zeg.... Ik loop niet langer dan zo'n 5 kwartier... zou wel 2 uren kunnen halen maar probeer dit eigenlijk nooit . Het lijkt mij een hele zware opgave . Waar is dit eigenlijk ?
Eindhoven. De eerste ronde van 21km moet eigenlijk met twee vingers in de neus gaan. In het algemeen beginnen richting 30km de benen zwaar en dan gaat het snel. Zo rond de 35km is de lol er meestal echt af en begint het grote afzien. Verstand op nul, alle pijntjes negeren, de strijd aan gaan tegen het verval en nog het moeilijkste het stemmetje in je hoofd negeren die heel hard roept dat je echt moet stoppen.

Een clubgenoot vertelde mij ooit dat je de eerste 35km met je benen liep en de laatste 7km tussen je oren. Ik kan me daar wel in vinden.
Maandag kan ik bij de fysio langskomen, dit weekend maar rustig aan doen met lopen. Helaas wordt het weer niet al te best dus fietsen gaat-tie ook niet worden ben ik bang. Hopelijk is het zondagochtend nog droog in EHV.

Na de zevenheuvelenloop wil ik mijn duurlopen steeds verder uit gaan breiden, eens kijken hoe ver ik kom.

Wbt de mouwen: als het te warm wordt doe ik ze naar beneden als een soort armbanden. Ik kan me voorstellen dat het voor +2 uur niet lekker loopt maar tot een kilometer of 15-20 moet het wel lukken denk ik.
Charlar ik hoop in ieder geval op een droge start en geen fikse buiten onderweg. Druilige regen maakt het er niet gezellig op maar heeft wat lopen betreft niet zo'n invloed.

Komen de mouwen dan niet met je horloge in gevecht als je ze naar beneden stroopt?

Ben benieuwd wat de fysio er van zegt. Maar het is dus wel wat anderd dan waar je eerst last van had begrijp ik.

Het is vanochtend overigens weer erg zacht buiten. Weer echt korte broeken en korte mouwen weer.

Hoop voor de kinderen dat het vanavond ook droog is. Die gaan op atletiek kramp maar worden vanavond ergens in belgie gedropt en moeten dan zelf (met begeleiding uiteraard) de weg naar hun kamp zien te vinden.

Het hoesten is er zeker niet minder op geworden maar het begint nu wel te lozen. (of te wel lekker snotteren)
Sorry dat ik zo binnen kom vallen, maar ik had een vraag. Ik loop mijn vijf kilometer inmiddels netjes op een tempo van 10 km/u, maar dat houd ik bij langere afstanden nog niet vol. Ik wil wel toe naar een 10 km binnen het uur. Wat kan ik dan beter doen, steeds wat langere stukjes met 10 km/u proberen te lopen of de 10 km steeds wat sneller proberen te lopen? Of iets anders?
Hoe ver ben je nu wat betreft duur reendje? Als je nu op je snelst die 5km binnen het half uur loopt moet je dat zeker niet iedere training doen, en ook zeker niet proberen iedere training langer op dat tempo te lopen. Als dat namelijk momenteel jou maximaal is dan ben je steeds met een uitputtingsslag bezig en bouw je dus niets op.

Als je doel is 10km/hr gedurende 10km wat in jouw geval een heel reëel doel is, dan zou ik in een rustiger tempo uitbouwen naar een 70min (misschien ben je daar inmiddels al?). Daarnaast doe je wekelijks ook een interval training. Loop je bijvoorbeel 4 a5 keer en later misschien wel 6 keer een 1000m in steeds 6 minuten en met steeds een paar minuten wandel/dribbelpauze. Gaat dat goed dan kun je op een gegeven moment de laatste paar duizendtjes iets sneller proberen (bv 5min50). Je kunt ook afwisselen met kortere intervallen die dan wel iets sneller dan 6min/km mogen.

Daarnaast kun je nog een tempo duurloopje inlassen. Kwartiertje rustig inlopen, 20min op 6min/km en 10min uitlopen.Of iets dergelijks. De tempo duurloop kun je ook afwisselen met een wisselduurloop steeds blokjes van bijv. 5min op 7min/km afgewisselend met 6min/km.

Op een gegeven moment kun je je lange rustige duurloop ook intensiveren door er een tempo blokje om 6min/km in te lassen.

Maar train met een gericht doel voor ogen en maak zeker niet van elke training een wedstrijd. Aanvankelijk ga je dan wel vooruit maar als snel zal je lichaam overbelast raken waardoor de resultaten achteruit gaan en je gevoeliger bent voor blessures.

De interval training mag best pittig tot zwaar aanvoelen, de andere trainingen met je het gevoel hebben zeker niet richting maximaal te zijn gegaan.

Enne geen sorry voor het binnenvallen hoor, iedereen is vrij hier gezellig op regelmatige basis of minder regelmatige basis mee te komen kletsen.
Wow, bedankt voor je uitleg! Loop nu max ongeveer 55 minuten (en in die tijd dan ca. 8 km). Maar ik ga eens proberen een schema te knutselen op basis van jouw aanbevelingen (vind evy 5-10 km nogal irritant :P). Dank!
Reendje hou ons op de hoogte.

Vanmorgen de laatste training. Nou ja een training was het eigenlijk niet. Enkel een 4tal km's loslopen. Gelukkig nog voor de regen weggeweest. Mag hopen dat het morgen niet zo met bakken naar beneden komt vallen.

Hartslag deed vanmorgen heel raar maar ik ga er maar vanuit dat het een foutmeting was. Gemiddelde hartslag was prima maar er zaten een 6tal hele rare pieken in.

Vandaag goed drinken, goed eten en lekker uitrusten (lees computer hangen).

Spulletjes voor morgen allemaal al bij elkaar gezet. Alleen sportdrank aanmaken en flesjes vullen daar wacht ik mee tot morgen maar de flesjes staan klaar.

Kleding wordt dit keer geen probleem want ik moet verplicht clubkleding dragen. Tja geen keuze is soms wel heel gemakkelijk als had ik liever een ander loopbroekje gekozen. Als was het alleen al vanwege de kleur.

Neem dit keer helemaal geen flesjes /gelletjes of wat dan ook mee maar reken helemaal op mijn man en zoon wat betreft de drankvoorziening. En anders heb ik altijd nog iedere 2,5km een drankpost. Maar ik heb natuurlijk liever mijn eigen sportdrank en ook liever de handzamere flesjes vorm.

Heb weleens gelezen dat ze bijv. in parijs wel gewoon flesje geven bij de drankposten. Mogelijk niet zo milieu vriendelijk en wat duurder maar ik zou er graag een paar centen voor over hebben. Heb ik liever dat ze al die shirtjes ed achterwege laten. .
@ baukje, spannend hoor! Succes alvast! Ik las dat ze in Dublin ook flesjes geven bij de drankposten. Lijkt me ideaal.

Ik ben vandaag alvast even een lijst aan het maken met dingen die ik niet mag vergeten mee te nemen over 2 weken. Vooral aan kleding gaat er best een hoop mee. Ik weet natuurlijk nog niet wat het weer gaat doen. Ik heb een shirt met korte mouwen die ik ik sowieso ga dragen, maar zie nog wel of ik er een hemdje onder doe. En de broek weet ik ook nog niet....Maar ik heb gelukkig nog even
Judiths dank je. Bekertjes zijn inderdaad waardeloos. In rotterdam hebben ze er dan nog een sponsje in zitten zodat niet al het water over klotst. Althans bij het water. De sportdrank zit daar ook in gewone bekertjes. Maar behalve dat je dus nauwelijks drinken daadwerkelijk binnenkrijgt uit die bekertjes heb ik ook altijd het idee te veel lucht binnen te krijgen.

En wat een mens al niet nodig denkt te hebben he. Maar beter te veel bij dan te weinig.

Essentieel voor mij zijn ieder geval het afhaalbewijs voor het startnummer. Anders heb ik dus echt een probleem.
Baukje, heb net je naam al gevonden in de marathon krant, die vandaag als bijlage bij het eindhovens dagblad zit. Als ik je niet meteen herken, dan zie ik het misschien wel aan je nummer!

Alvast heel veel sucses voor morgen!!!

Volgens vriendin wordt het in iedergval droog, nou daar hoop ik ook op.

Hier ligt alles al in de koelkast wat ik morgen voor haar moet mee nemen.

Ook alles in de drinkflesjes, zodat ze geen bekertjes hoeft aan te nemen.

Ben wel benieuwd of ik overal kan mee fietsen en of ik kan oversteken.

Rawfoodje, de stamppot was erg lekker, maar de gember proef je niet door al die appeltjes. Maar dat hoeft ook niet toch??

Zelf heb ik gisteren weer 3x 15 min in het bos gelopen en jee wat wat het nattig in het bos! Had verwacht dat de wandelpaden toch iets beter te doen zouden zijn.

Dus behoorlijk natte voeten aan het eind.

En vandaag toch wel een beetje last, zeker nadat ik vanmorgen heb meegelopen met de fotowandeling.

Maar heb deze week vakantie dus hoop maandag wel weer een stukje te lopen!
Lauwe ik loop in een heel fel geel hempje. Valt altijd redelijk op. Als ik buienradar mag geloven dan blijft het inderdaad droog morgen. gelukkig want je kunt behoorlijk afkoelen van een plensbui.

Wel grappig, zijn we door rawfoodje hier allemaal aan de gember.

Gelukkig mag ik morgen over het asfalt want inderdaad in het bos zal het een flinke blubberzooi zijn.

Heb vanmorgen tegen alle gewoontes in gewoon in het dorp gelopen. Dochter had training en ik heb die tussentijd maar benut. Maar omdat ik maar zo'n kort programma had en dus niet zo ver kwam ben ik amper het dorp uitgeweest.

Vind het helemaal niets hoor zo dwars door het dorp. Dan nog liever soppen in het bos.
Baukje, ontzettend veel kracht, energie en spirit gewenst van mij ! Gelukkig zijn de weergoden goedgemutst! Verkoudheid onder controle ? Baukje.... enne vergeet vooral je afhaalbewijs niet hihi!

Lauwe, mooi dat de stampot lekker was. De gember hoef je inderdaad niet zo te proeven hoor. Ik heb het ook nu door mijn eten en proef er nagenoeg niet veel van. Maar het effect van deze powerfood is er niet minder om! En anders misschien volgende keer een beetje meer erin doen? Ik had vanmiddag een vers stukje gember in mijn groene thee gedaan maar merk dat als ik het fijnstamp , dat de smaak dan meer aanwezig is dan dat ik het in een paar stukjes erin doe. Gewoon een beetje experimenteren ermee. Ook voor jouw vriendin veel succes gewenst !
Baukje, heel veel succes morgen!
Heeeel veel succes vandaag voor Baukje! En voor degene die de 4 mijl gaan lopen..
Helemaal happy, super gelopen, mijn pr op de marathon verpulverd me 9 min. en buiten alle verwachtingen 3de op het NK. Heb er de laatste 500m het snot voor de ogen voor moeten sprinten. Durfde ook niet meer om te kijken. Achteraf bleek dat ik op de laatste 500m nog 14sec. voorsprong heb weten te behalen.

Ook nog nooit een hele marathon zo goed doorstaan. Zal wel deels euforie zijn. Maar ik kon het gehoorlijke eind naar de auto gemakkelijk te voet overbruggen. Trappen zijn momenteel nog geen probleem. Geen rare toestanden net naar de finish.

Temperatuur was echt ideaal, heerlijk ook het zonnetje erbij. Maar er stond wel een stevige wind die we op op sommige lange open stukken echt pal tegen kregen. Waarschijnlijk op andere stukken weer mee , maar dat merk je dan ineens niet.

Gelukkig had ik al heel vroeg in de wedstrijd twee belgische mannen gevonden die het prima vonden me uit de wind te houden. Dat scheelde wel behoorlijk. Ook fijn om gewoon wat aanspraak te hebben onderweg

Behoorllijk vlak gelopen. De eerste 21,1km ben binnen de 1hr38 de tweede 21,1km net boven de 1hr38. Dus maar een 14sec verval gehad in de tweede helft.

Nu uitrusten en vanavond weer lekker boer zoekt vrouw kijken. Morgen de hele dag werken. Bleh. Maar op zo'n dag na de marathon kom je toch tot niets dus dan is het zonde om een vrije dag te nemen.

Woensdag wel vrij gepland, ga ik met de kinderen naar de dierentuin. Hoop dat de beetjes het tegen die tijd dat geslenter niet erg vinden.
WOW!!! Baukje, super!!!

Gefeliciteerd en geniet van je derde plaats!
Gefeliciteerd Baukje. Hartstikke goed van je.

Heb je niets meegekregen van de vrouw die is overleden, of wil je daar express niets over kwijt. Mag ook hoor, het is 'jouw' dag. En daar bedoel ik niet mee dat je over het verdriet van anderen heen moet walsen, maar wél dat je ondanks dat verdriet toch van je eigen prestatie mag genieten.

Ik loop ook nog steeds, maar kom niet in een ritme. Deze week weer een paar dagen op reis, daarna al vlug herfstvakantie dus dan is het zo begin/midden november voordat er een ritme in komt. De 10 km in november heb ik al afgeschreven.
Baukje, gefeliciteerd met je goede optreden!! Ik zag je vanmorgen wel maar durfde niet te gaan schreeuwen, omdat ik helemaal aan de andere kant van de dubbele weg stond!

Verder heeft vriendin goed gelopen onder de 4 uur, maar we zijn hier wel in mineur stemming, omdat de vrouw die tijdens de halve is overleden een clubgenoot is!! 39 jaar en 3 kinderen, ben eigenlijk nog gewoon heel erg verbaasd, alsof het gewoon niet kan!!!
WOW !!!!!!!!!!!!! RESPECT BAUKJE!!!!!!!!!!!!!!

Wat een topprestatie, you did it! Gefeliciteerd !
Even een moment stilte voor de vrouw die is overleden. Wat verschrikkelijk.
Azuurblauw, ik hoorde het zojuist pas. Mijn man las het op internet.Heb er in eindhoven zelf niets van meegkregen. Terwijl we toch echt heel laat weg waren vanwege de prijsuitrreiking maar ook de enorme wachtrij om de brug over het parcours over te kunnen.

Altijd verschirikkelijk zulke berichten. Maar nu komt het in het nieuws. De mensen die in stilte in hun eigen woonomgeving plots overleiden daar hoor je niets van. En dat gebeurd natuurlijk ook. Maar het is inderdaad een grote rauwrand rond dit evenement.

Wel typisch maar ik heb de uitzending van omroep brabant gekeken en daar wordt ook met geen woord hierover gerept. Enkel dat het een groot feest was in Eindhoven. Dat vind ik dit nu wetenden toch wel een botte uitspraak. Maar waarschijnlijk was ten tijde van het verslag het ook nog niet bekend.

Lauwe gecondoleerd. Wat akelig zo dichtbij. Dankomt zo'n bericht heel anders binnen. Wel goed van je vriendin!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven