poes lang alleen?

15-10-2012 12:14 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
binnenkort gaan wij een paar dagen weg (maandagmiddag-vrijdagochtend).. en wij hebben een poes. Poes is een buitenkat, komt nooit binnen, eet ook buiten etc. etc.

Normaliter hebben wij een buurvrouw die voor haar zorgt (lees eten neerzetten) en dat gaat al jaren prima.. Maar nu gaat zij zelf op vakantie.. En ik heb werkelijk niemand ! kunnen vinden in de omgeving die af en toe naar peos gaat kijken (lees: eten geven).. Dierenopvang is geen optie omdat zij domweg nooit binnen is gewend (aanlooppoes en was half wild)..

Dierenarts gebeld en die zegt.. joh.. als je her en der wat voer / water neerzet kan het best.. Je geeft haar maandagochtend echt heel veel eten en zet dus wat bakjes neer en vrijdagmiddag ben je er weer..

Tja.. het klinkt op zich niet raar.. ze komt ook alleen maar naar huis om te eten zeg maar.. niet om gezellig bij ons te zijn..

Vraag: kan ik dus voor poes eten en drinken neerzetten (in ruime mate) en kan ik dus weg voor die paar dagen ?
Ken je echt níemand die elke dag even 5 minuten eten en drinken wil klaar zetten? En even kijken om de poes nog in de buurt is?
Zou het zelf niet zo snel doen. Waar woon je? Wellicht is er hier op het forum iemand die in de buurt woont en af en toe verse brokjes wil neerzetten.
Als het echt een buitenkat is, vangt zij haar eten vast zelf ook wel. En met dit weer is buiten ook genoeg water te vinden, mocht haar bakje thuis leeg zijn, dus ik denk niet dat poes er onder zal lijden dat je geen oppas kon vinden. Al zal het voor je eigen gemoedsrust wel fijn zijn als je iemand kan vinden die maar 1 of 2 keer komt kijken bij poes.
Voor mijn kat is vier dagen alleen de max; van meer wordt hij nogal labiel. Een weekend (van vrijdag tot maandag) gaat dus net, maar voor meer schakel ik een oppasdienst in. Misschien is dat voor jullie een optie? Veel steden hebben een kattenoppascentrale; dan komt er iemand aan huis om op je kat te passen tegen een paar euro per dag.
Met oppassen bedoel ik: even aaien en een een kletspraatje; die brokjes zijn hier het probleem niet.
Eigenlijk zit poes dus maar 3 dagen echt alleen. Ze gaat jullie niet missen als ze nooit binnenkomt voor knuffels. En het is een beetje verwilderde kat, die kan waarschijnlijk nog wel in haar eigen voedsel voorzien als het nodig is.. Ik zou gewoon doen wat de dierenarts zegt en lekker weg gaan.

Voor je eigen gemoedsrust is het alleen fijner als er iemand komt kijken.
Het lijkt me wel te doen mits buurkatten niet alle brokjes naar binnen werken.
Op zich denk ik dat het wel kan, alleen...wie zegt dat anderen niet ook mee gaan eten aan dat walhalla aan kattenvoer dat jij buiten gaat zetten. Komt ze ook vaker een paar dagen niet eten? Dan weet je zeker dat ze zelf ook nog het één en ander kan vangen. Ik vind het wel apart trouwens dat er niemand is die ook maar 1 of 2 keer in die week een nieuw bakje voer buiten kan zetten. Dat is 5 minuten omfietsen voor iemand.
Wij hebben voor korte weekendjes weg een automatische voerbak die om de zoveel tijd een bakje opschuift en dus een nieuw compartimentje opent. Zo kunnen we voor maximaal 4 dagen voer neerzetten. Nou ja, in ons geval 2 want we hebben 2 katten en moeten dus vaker of meer voer aanbieden. Maar voor dit soort dingen is het een uitkomst. Dan kun je nog voor de eerste dag een apart bakje neerzetten en dan ben je er al.

voorbeeldje: http://www.zooplus.nl/sho ... erautomaten/andere/159724
Oh ik praat Bonijn na, maar dat wist ik niet want ik zat te typen.

quote:natonco schreef op 15 oktober 2012 @ 12:29:

Met oppassen bedoel ik: even aaien en een een kletspraatje; die brokjes zijn hier het probleem niet.Maar de poes van TO komt niet binnen, zal waarschijnlijk niet in de buurt van een vreemde komen, aangezien ze een half wilde aanloopkat is. Dus oppas is dat volkomen overbodig.
mooi detail, de onze roept de katten ook nog eens. Je spreekt dat van te voren in en als de timer klaar is speelt ie dus dat bandje af
quote:allis schreef op 15 oktober 2012 @ 12:31:

Wij hebben voor korte weekendjes weg een automatische voerbak die om de zoveel tijd een bakje opschuift en dus een nieuw compartimentje opent. Zo kunnen we voor maximaal 4 dagen voer neerzetten. Nou ja, in ons geval 2 want we hebben 2 katten en moeten dus vaker of meer voer aanbieden. Maar voor dit soort dingen is het een uitkomst. Dan kun je nog voor de eerste dag een apart bakje neerzetten en dan ben je er al.

voorbeeldje: http://www.zooplus.nl/sho ... erautomaten/andere/159724Perfecte oplossing lijkt me!
Het zal dan inderdaad qua voer wel gaan. Maar ik ben altijd bang dat er iets gebeurd en dat je dan niks kan doen (denk aan een val/vechtpartij)?
Wij doen dat ook wel is en zetten dan ruim voldoende bakjes met brokken en water. Misschien kan er iemand halverwege nog komen kijken of het inderdaad goed gaat? Al lijkt me dit ook lastig met een kat die er vaak niet is.
Is er nergens viavia aan een puber te komen die dat voor een paar euro wil doen?
Liever elitair dan een pauper!
Ik zou mij geen zorgen maken. Zo'n buitenkat redt zich echt wel qua eten die paar dagen, zeker als jullie ook nog de nodige bakjes buiten zetten met voer. Fijne vakantie!
Je gelooft de dierenarts niet?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Als je voor 4 dagen eten buiten zet, dan eten de buurkatten daar toch ook van? Bij ons komen heel veel andere katten in de tuin, dus dat eten zou binnen een dag op zijn.
Blijkbaar hecht je meer waarde aan meningen van een paar onbekende viva nick's , dan een deskundig advies van je dierenarts.

Gekker moet het niet worden hier.
De dierenarts zal het wel weten toch? Maar ter geruststelling: Mijn katten zijn eens een week zonder eten en aandacht geweest omdat mijn kattenoppas het vergeten was (terwijl ik haar op de dag van vertrek nog eens erover gesproken heb, maar dat is een ander verhaal).

Mijn katten mankeerden helemaal niets, ze waren alleen goed pissig (pisten direct over mijn tas heen toen ik thuis kwam), sja, die namen het mij natuurlijk kwalijk. (ze konden wel naar buiten, dus zullen wel voor zichzelf gezorgd hebben)
Nou.. Ik vond het zelf wel erg makkelijk geredeneerd van mijn da. Tuur.ijk vertrouw ik hem , vond het alleen zelf wat sneu voor poes.

En er worden hier veel vreemdere vragen gesteld. Zo raar is mijn vraag toch niet? Als ik geen twijfels had, had ik het. It hier gevraagd, en er zijjn hier wel mensen die er verstand van hebben, dus een soort seconden opinion idee dus,,

Ik heb alle beschikbare buren en kennissen gevraagd. (nu woon ik nogal buitenaf ) dus zoveel zijn dat er niet. Ik wil niet iedereen in huis zeg maar..

En poes komt wel vaker een dag niet en zal heus muizen eten. Poes is idd niet zo goed met vreemden, ze is half wild, aandacht mist ze niet, want ze is geen aai poes zeg maar.

Ik ga gewoon op verschillende plekken eten neerzetten en dan loopt het wel los,
Als ik op vakantie ga,komt er om de 2 nachten iemand kijken,dus eigenlijk zijn ze ook 3 dagen alleen.

Moet toch te doen zijn?

Leuk vinden ze het niet,dat merk ik wel aan het aandacht vragen als we weer thuis zijn.

Kan je niet een kattenluik met chip maken zodat hij toch naar buiten kan,en er geen vreemde katten bij je binnen kunnen?
Poes is niet binnen, nooit, wil ze ook niet. Dus Luik zal niet werken, ze kan wel schuilen in de blokhut die in de tuin staan als hè bar is. In de winter ligt daar altijd een deken, ze komt écht niet binnen,. Als we haar bij kou binnen halen zit ze de hele tijd te mauwen bij de deur..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven