SOS Knolselderij!!

15-10-2012 17:38 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorige week bedacht dat ik een knolselderij ging kopen.

Nu weet ik bij God niet wat ik met het kreng aan moet.

Ik wil 'm vanavond eten, maar wat wil ik er mee?

Wie verzint iets leuks?

Liefst met recepten. Ovenschotel moet binnen een half uur de oven in, als het gewoon gekookt of gebakken is moet ik over ene half uur beginnen
668, the neighbour of the Beast
Het is weer zo ver, ze heeft weer iets impulsiefs gekocht...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Fuck off, Him

Maar anyhow, ik zat te denken aan een soortement shepherds pie met knolselderij. Zou dat werkbaar zijn??
Dit lijkt me wel lekker, een knolselderij gehakttaartje:

http://www.smulweb.nl/rec ... nolselderij-gehakttaartje
Ik heb dat recept net voor me
quote:Marels schreef op 15 oktober 2012 @ 17:41:

Fuck off, Him

Mo-hods!!! Ze zegt het F-woord tegen mij-hij....!
Haha, ik vind knolselderij het meest ranzige wat er maar is

Ik heb heb het soms in mijn biologische groentetas zitten en mik het dan in kleine stukjes door de spaghetti. Rauw eten doen ook veel mensen, met een dipje. Je kan er ook soep van maken, ff googlen maar.

Maar goed, ik zou het aan de konijnen voeren.
Lekkere puree van maken! Knolselderij ( kwart) in blokjes koken in water en melk met aardappels erbij, afgieten & stampen met peper zout en klontje roomboter.
Ik heb een briljant recept voor je. Snijd de knolselderij in blokjes en kook hem gaar in melk. Ondertussen wat ongezoute pistachenootjes roosteren in de oven.

Giet de knolselderij af en voeg de geroosterde nootjes er aan toe, peper, zout, klein beetje room en dan in de keukenmachine fijnmalen. Heerlijk!!!

En anders gewoon door de erwtensoep
oooh, knolselderij is zo'n beetje mijn favoriete wintergroente!

Mogelijkheden:

1. Knolselderijsalade; raspen en mengen met mayo en yoghurt, op smaak brengen met een beetje zout en peper en liefst een nachtje laten staan. Heerlijk op brood/toastjes.

2. Knolselderij/aardappelpuree; zoals je aardappelpuree maakt maar dan met een deel knolselderij erdoor (aanrader!)

3. ovenschotel met knolselderij in stukken, plakjes wortel en rode ui, lekker met olijfolie en wat thijm.

Dit schud ik zo even uit mijn mouw. Alledrie heerlijk! Jeej, binnenkort weer knolselderij uit eigen tuin

Eet smakelijk!
quote:aaquamarine schreef op 15 oktober 2012 @ 17:43:

Haha, ik vind knolselderij het meest ranzige wat er maar is

Ik heb heb het soms in mijn biologische groentetas zitten en mik het dan in kleine stukjes door de spaghetti. Rauw eten doen ook veel mensen, met een dipje. Je kan er ook soep van maken, ff googlen maar.

Maar goed, ik zou het aan de konijnen voeren.Ben jij niet in de war met bleekselderij?
zo'n ding schijnt ook lekker te zijn in de erwtensoep, maar die lus ik niet, dus daar kan ik je niet aan helpen.

Ik snij het geval vaak in stukkies, samen met aardappel en worstel in een ovenschaal, beetje olijfolie, zout en peper erover en dan in de oven totdat de boel gaar is (wel oven aanzetten he)
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
recept van die ovenschotel vind je hier: jammie!
Knolselder kan prima in een ovenschotel, 't spul is wel keihard, dus ik zou het eerst even blancheren.

En je kunt er ook dikke plakken van snijden, die even blancheren en dan paneren en bakken.

Of in een soepje, is ook lekker.

Of een salade mee maken.
Die ovenschoten, zou dat ook werken met aardappels?

Zo van, knolselderij in reepjes (formaatje patat?), ui, aardappel, en dan kruiden en olijfolie er over en dan in de oven?

Hoe lang doe ik dat en op hoeveel graden en wat voor kruiden moeten er dan overheen?
Schotel, ook.
Mmm lekker, moet ik ook weer eens kopen. Zoek ook op Jamie Oliver en celeriac, die heeft een paar prima recepten.
Knolselderij-stamppot met blokjes oude kaas en verse peterselie.
Zeg, hjaelp nog eens met die ovenschotel

Ik sta mijn selder al te choppen.
Check de Allerhande van deze maand, recepten met knolselderij en (geloof ik) een uitleg voor hoe je dat ding te lijf moet gaan.
quote:Marels schreef op 15 oktober 2012 @ 17:48:

Die ovenschoten, zou dat ook werken met aardappels?

Zo van, knolselderij in reepjes (formaatje patat?), ui, aardappel, en dan kruiden en olijfolie er over en dan in de oven?

Hoe lang doe ik dat en op hoeveel graden en wat voor kruiden moeten er dan overheen?Kunnen prima aardappels door heen, die zou ik wel even voorkoken. Knolselderij hoef je niet perse voor te koken, beetje afhankelijk van het formaat blokjes wat je ervan snijdt. Ik doe meestal wel grotere brokken dan patat, mss ter grote van drie patatten naast elkaar? Ik doe dat soort schotels vaak op 180-200 graden en dan euhm, tot het klaar is. half uur tot drie kwartier? Als je er wortel door doet niet te groot snijden, die wordt niet zo makkelijk gaar in de oven.
en qua kruiden, ik vind thijm lekker, beetje oregano kan ook, knoflook, ik probeer altijd maar wat
ik gooi de wortel en de aardappel allemaal zo in de ovenschaal, geen enkel probleem. 200 graden en hoelang? Geen idee, tot het gaar is
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Wortel heb ik niet denk ik.

Het wordt dan knolselder, aardappel, ui, paprika ? champignons??

Ik zal zowel de aardappel als de selder wat blancheren.
Ik maak er altijd erwtensoep van.

Grote pan tot de helft met water vullen en aan de kook brengen, pakje spliterwten in de pan, halve of hele (niet al te grote) knolselderij, en dan nog een paar aardappels, wortel en prei. Zout en peper en eventueel nog wat bladselderij. Goed staafmixeren. Lekker!

Sommige mensen doen er dan ook nog dood beest bij, ik vegarookworst van AH, Tivall is dat geloof ik. Superlekker maar de vegarookworst van sommige andere merken is juist heel vies.

Nooit zelfs maar in me opgekomen dat je ook andere dingen van knolselderij kunt maken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven