Gezond avondeten

15-10-2012 18:34 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wil graag wat gezonder voor mezelf gaan koken, aangezien ik student ben merk ik dat ik steeds vaker weer terugval in kant en klare maaltijden, pizza's, friet oid of gewoon macaroni met groenten en ketchup of pasta met iets...

Maar ik wil wat meer variatie! én wat gezonder!!

Iemand dus lekkere, simpele (liefst ook goedkope) gezonde avondmaaltijden :D?
Kipstukjes met wokgroente en woksaus en noodles.

Wrap's, met runderreepjes en salade en bv curry

Kipstukjes met broccoli wokken in woksaus en roti

Zoiets?
Heb je al in het vrekwaardig eten - topic gekeken?
Kan toch vanalles zijn? Piepers met bloemkool en vlees en tadaa!
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Van alles wat je noemt is zo een gezondere variant te maken: pasta kun je maken met courgette, prei en zalm, macaroni met tomaat, tonijn en kappertjes, een geposte aardappel met yoghurt met bieslook, pizza zelf maken met geroosterde groenten erop.

Macaroni met gezeefde tomaten uit blik, tonijn uit blik en wat kappertjes uit een potje kost geen drol. Zalm heb je ook al voordelig uit de diepvries, courgette en prei zijn ook niet 's werelds duurste groenten. Aardappel heb je voor weinig en een restje yoghurt heb je vast wel in de koelkast staan - bieslook kun je in een zak diepgevroren kopen en doe je lang mee. Pizza... je kutn kant en klaar deeg halen, maar zelf maken is bijna net zo makkelijk en leuk. Tomatenpuree erop, restjes groente van de vorige dagen, restje kaas en klaar.
www.smulweb.nl
He nou heb ik zin in pizza :(

Ik ken je probleem wel hoor. Als ik samen met vriend eet kookt hij (of ik, maar meestal hij :P) nog wel eens wat lekkers, maar vaak wordt het iets in de trant van soep met brood of kipburgers op brood en (als ik alleen ben) eet ik iets te vaak diepvriespizza, kant en klare maaltijdsalades en hamburgers.

Wat mij heel erg helpt is zorgen dat ik altijd mager gehakt en een zak Italiaanse roerbakmix in de vriezer heb liggen en een pak spaghetti en wat gezeefde tomaten in de voorraadkast. Dan is het nog zo weinig moeite om er even een pastasausje van in elkaar te draaien dat ik dat dan meestal doe.

Verder heb ik wel altijd ALS ik kook de neiging om grote hoeveelheden te koken. Dan kan ik tenminste wat invriezen.

Zo heb ik op dit moment een grote bak Surinaamse bruine bonen met rijst in de vriezer liggen, een zelfgemaakte curry, een zalmsausje voor de pasta, een chili en een portie andijviestamppot.

Dan heb je altijd wat te eten.

En voor de rest heb ik de neiging om veel van die pakken tomatensoep weg te eten :P Of maaltijdsalades.

En soms heb ik dan weer weken dat ik alleen maar super ongezond eet :p en dan weer gezond(er).
Suuuuper bedankt alvast!! En zal inderdaad vrekwaardig eten topic even nakijken!!
Wokken in 6 stappen:

1. Koop een wok

2. Zet hem op het vuur.

3. Gooi er vlees/vis/tofu in

4. Voeg groenten naar keus toe

5. Voeg evt. saus naar keus toe (sojasaus bijv.)

6. Et voila: Vrijwel onuitputtelijke hoeveelheid gezonde recepten

(Ik eet kh-arm maar anders kun je er zilvervliesrijst bij maken bijv.)
vaker bij mij komen eten , ik ben dol op koken en

ik wil altijd iets 'leuks maken. aardappels groente en vlees vind ik saai (ben ik ook niet zo goed in, want ik maak het zelden...)

wat ik bijv maak: pasta of couscoussalade als ik geen zin heb,

wraps vegetarisch, of op zn mexicaans met gehakt e.d, of met kip, spaghetti, lasagne, vis, spinaziesoep, nasi, ovenschotels enzovoort.

wokken is trouwens geweldig: stukjes kip of rundvlees erin, wat groenten erbij, kruiden of rode curry en een beetje kokosmelk, rijst erbij, klaar!

Ik haal vaak recepten van AH.nl...
Maak eens een lekkere ovenschoten en vries dan de helft in, kun je dat een andere keer nog opeten.

Bijvoorbeeld gehakt met prei, tomaatjes, en aardappelen. In een ovenschaal, de oven in en tadaa...heerlijk en gezond maaltje.

Of rijst met een lekker kipsmorreltje, met taugé en cashewnoten en een sausje. Hmm.
ja das ook een goed idee, iets maken voor 4 personen

en dan de rest invriezen voor als je geen zin hebt...
www.thuisafgehaald.nl
Krieltjes met kip of gehakt en een zakje roerbakgroenten. Eerst de kip in de pan, krieltjes erbij, groente erbij en een paar lepels woksaus. Lekker en gemakkelijk (eenpansgerecht dus weinig afwas!)

Spaghetti met spekjes, champignons en diepvriesspinazie (in van die kleine blokjes).

Nasi: witte rijst, roerbakgroente, kip en zo'n mixsausje. Evt. een ei erbij bakken of kroepoek erbij.

Ik at als student ook vaak gebakken aardappeltjes (uit de vriezer, kun je dus gemakkelijk een keer of 4 van eten en het blijft gewoon goed tussendoor) met een blikje groente en een stukje vlees (die je per 2 koopt, dus de 2e in de vriezer gooien).
Ik spreek toch geen Chinees?!
quote:vlinder06 schreef op 15 oktober 2012 @ 19:12:

Maak eens een lekkere ovenschoten en vries dan de helft in, kun je dat een andere keer nog opeten.

Bijvoorbeeld gehakt met prei, tomaatjes, en aardappelen. In een ovenschaal, de oven in en tadaa...heerlijk en gezond maaltje.

Of rijst met een lekker kipsmorreltje, met taugé en cashewnoten en een sausje. Hmm.Kipwattè? (ik las trouwens eerst kipsnorretje, vroeg me al af of je dan een hele kip ging braden en dan iets boven zn snavel ging smeren )
Ik spreek toch geen Chinees?!
Ik maak heel vaak recepten uit Allerhande: http://www.ah.nl/allerhande/. Makkelijk, gezond en lekker. Je tikt gewoon een ingredient in of een soort maaltijd (pasta, hoofdgerecht, vegetarisch) en dan rollen er honderden recepten uit. Ze hebben ook weekmenu's, handig als je wat meer vooruit wilt plannen.

Daarnaast kook ik altijd twee, drie of vier keer zoveel als ik op kan en de rest vries ik in in van die Tupperware bakjes. Als ik geen zin heb om te koken of haast heb vis ik er iets uit en binnen een paar minuten staat er een gezonde maaltijd voor mijn neus. Ideaal, en veel goedkoper en gezonder dan die kant en klaar troep.
Ik vind het altijd zo'n raar argument: slecht eten WANT ik ben student.

Studenten zijn gewone mensen, die gewoon kunnen koken en eten. Ik heb zelf altijd gewoon normaal gekookt als student.
quote:Ruza schreef op 15 oktober 2012 @ 20:33:

Studenten zijn gewone mensen, die gewoon kunnen koken en eten. Ik heb zelf altijd gewoon normaal gekookt als student.Eens! Je kunt voor heel weinig gewoon gezond koken.
Ben ik het ook helemaal eens, en het hoeft ook helemaal niet duur te zijn.

Kip in stukjes met sojasaus marineren, beetje citroen, zout en een uitje in de marinade en min. twee uur laten staan.

Daarna wokken met verschillende soorten groenten en serveren met rijst gekookt in water met een bouillonblokje. Op het einde nog wat cashewnoten in de wok gooien.

Niet te mislukken, gezond en hartstikke lekker (en niet duur)
quote:-tinkerbell- schreef op maandag 15 oktober 2012 19:42 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="vlinder06 in "Gezond avondeten"" class="messagelink">vlinder06 schreef op 15 oktober 2012 @ 19:12</a>:</b>

Of rijst met een lekker <b>kipsmorreltje</b>, met taugé en cashewnoten en een sausje. Hmm.</div></blockquote>Kipwattè? (ik las trouwens eerst kipsnorretje, vroeg me al af of je dan een hele kip ging braden en dan iets boven zn snavel ging smeren ) Haha is dat zo'n raar woord dan? Mijn moeder zei dat vroeger ook altijd. Een smorreltje is gewoon een lekker mixje van vanalles en nog wat. He heerlijk, een smorreltje!
nog nooit van smorreltje gehoord, Vlinder! Ik zeg altijd prutje
quote:Ruza schreef op 15 oktober 2012 @ 20:33:

Studenten zijn gewone mensen, die gewoon kunnen koken en eten. Ik heb zelf altijd gewoon normaal gekookt als student.

Je moet het wel willen leren natuurlijk. Ik vind koken leuk en deed het thuis ook al, een van mijn huisgenoten had nog nooit een pan aangeraakt toen hij uit huis ging en hij is niet van plan daar verandering in te brengen. Jammer, want het is echt niet moeilijk en veel beter voor je gezondheid en je portemonnee.

Maar ja, het is een beetje een cliché dat studenten op pizza en bier leven, dus ik heb de indruk dat sommigen denken dat het erbij hoort.
Moet je vooral kip in recepten gaan aanprijzen als gezond. Of je moet jezelf vol willen proppen met antibiotica, zodat je er zelf resisent van word.
Hier waakt de enige echte Barones
Je kan het gerecht wat ik net beschreef ook prima met vis maken
of met beefreepjes

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven