Help mijn vriend is psychotisch

25-04-2008 22:18 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Iedereen!

Mijn vriend was een aantal weken geleden psychotisch. Hij is inmiddels opgenomen. Waarschijnlijk komt het door opeenstapeling van stress en op een gegeven moment had hij last paranoiawanen ook naar mij toe. Hij was bang dat de relatie over zou zijn en had allerlei rare ideeen. Nu zijn medicatie gebruikt, is hij wat helderer, maar nog lang niet de oude. Hij beseft nu wat er allemaal gebeurd is en is bang om mij te verliezen. Nu is hij ontzettend aan claimen, wat eigenlijk slecht is voor onze relatie. Ik heb het gevoel dat ik geen ruimte krijg en het vertouwen is ook een beetje weg. wat ik zo erg vind is dat hij in eerste instantie goed te vertrouwen was, maar door de psychose heeft de relaatie een deuk gekregen. Ik weet dat hij er nix aan kan doen, maar het vertrouwen moet terug komen. Waar ik ook moeite mee heb is dat hij zich moeilijk kan inleven in mijn situatie. Maar is dit nog de psychose of is daadwerkelijk egocentrisch. Wie heeft ervaring hiermee. Mijn toekomst staat op dit moment wankel en ik weet niet wat ik moet doen. Wie kan mij advies geven??
even afwachten deerne.

Als hij nog opgenomen is vind ik de angst niet zo gek, hij slikt nog medicatie... hij mist waarschijnlijk een stukje waarheid... Hij heeft het nu héél druk met zichzelf, da's niet egoïstisch, da's logisch.

Maar de vraag is, waardoor staat je toekomst wankel? Wat maakt dat een psychose de boel opeens zo doet wankelen. Het is ongetwijfeld heel heftig, maar bij een stevige basis, zou je het moeten kunnen dragen...

dus, wat is er nog meer aan de hand?
Tja...iemand die psychotisch is kan daarnaast natuurlijk ook gewoon een naar karakter hebben...

Het belangrijkste is: Wat wil jij? Als jij niet meer wilt dan wil jij niet meer, je bent niet verplicht om bij hem te blijven.

En ook belangrijk, ben je veilig bij hem? Is hij een fysiek gevaar voor jou? En zijn er kinderen bij betrokken?
tja, maar het nare karakter zou er ook al zijn voor de psychose...

en iemand niet meer willen enkel omdat hij een psychose heeft (gehad) vind ik ietwat kort door de bocht...
Maakt niet uit of het kort door de bocht is, niemand is verplicht bij de ander te blijven als hij/zij niet meer wil.

Ik vind het nou juist zo raar dat mensen vinden dat iemand maar bij de ander moet blijven ook al willen ze niet meer, enkel omdat zij de reden van niet meer willen geen goede vinden.

Als je niet meer wil, dan wil je niet meer, punt.
quote:coldsister schreef op 25 april 2008 @ 22:22:

even afwachten deerne.

Als hij nog opgenomen is vind ik de angst niet zo gek, hij slikt nog medicatie... hij mist waarschijnlijk een stukje waarheid... Hij heeft het nu héél druk met zichzelf, da's niet egoïstisch, da's logisch.

Maar de vraag is, waardoor staat je toekomst wankel? Wat maakt dat een psychose de boel opeens zo doet wankelen. Het is ongetwijfeld heel heftig, maar bij een stevige basis, zou je het moeten kunnen dragen...

dus, wat is er nog meer aan de hand?Wat een ontzettende wijze post is dit. Ik kan hier niks aan toevoegen.
Rose, hij heeft het heel moeilijk, maar jij natuurlijk ook. Ook jij bent door een moeilijke periode gegaan. Misschien zelfs wel moeilijker, want jij hebt het volledig bewust en helder meegemaakt allemaal. Is het een idee dat jij hulp voor jezelf zoekt, om dit te verwerken?

Deze periode draait om hem, maar jij bent er ook nog. Verlies jezelf niet uit het oog he?
Aan coldsister!!

Geloof me leven een psychotische partner kan echt een hel zijn en als die hersenen ziek zijn dan heb je daar geen invloed op. Een stevige basis kan dan opeens wankel zijn.... Het is heel moeilijk om met iemand te leven die 6 maanden jou ervan beschuldigd dat je spelletjes loopt te spelen. Hij projecteerde zijn angsten op mij! Ik heb van alles geprobeerd om hem te helpen maar hij had een complot in zijn hoofd en was er niet van af te helpen.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Het is voor jullie allebei een klap, hij moet herstellen maar gun jezelf ook de tijd het te verwerken. Je hoeft niet meteen beslissingen te nemen, lijkt het me nu veel te hectisch voor. Krijgt hij naast medicatie ook gesprekken? Word jij daar ook bij betrokken of zou je dat willen? Info over hoe en wat kan al veel schelen. Sterkte.
Aan Minny!

Ik loop momenteel bij een psycholoog en ben twee maanden ziek geweest, ben nu weer aan het werk, wel langzaam aan het opbouwen. Ik heb het gevoel dat ik in een rouwproces zit en niet weet waar het gaat eindigen. ik vind het heel eng ook omdat het best vaak gebeurd datz e weer een terugval kunnen krijgen
Bedankt voor al jullie reacties
Rose, verander dan even je openingspost, je hebt het daar over een paar weken...

En nergens zeg ik dat leven met psychoses of mensen met psychoses niet zwaar is...
Fijn dat je hulp krijgt Rose

Ben je ook bang dat hij je fysiek iets aan kan doen? Of eventuele kinderen? Want je moet jezelf wel in bescherming nemen natuurlijk...
@ Coldsister: Natuurlijk is het zo dat je in een relatie ook weleens (zeer) slechte tijden hebt. En dan moet je vechten. Echter, niemand is verplicht om zichzelf kapot te laten gaan wegens de problemen van de ander. Soms zijn problemen te zwaar om te dragen, en dan wordt het kiezen.... Samen kapot, of jezelf redden.

Ook kan ik me voorstellen dat liefde verdwijnt in een periode waarin iemand dergelijke psychoses heeft.
De climax was een aantal weken geleden, maar er is ook nog een proces daarvoor. De psychose is de climax en daarvoor begon het langzaam te sluimeren.
Noem me ouderwets, of smallminded, maar voor mij zou het beslist niet hoeven, als ik het zo allemaal lees. Niet dat ik niet denk dat je niet van zo iemand kan houden, maar jezus zeg, we hebben het wel over een psychose, niet over een ochtendhumeur. Voor je het weet lijkt je leven op een behandelplan, dat moet je niet willen.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Is er iets gebeurd waardoor het getriggerd werd? Een heftige gebeurtenis bijvoorbeeld?
Minny,

Heb jij een partner gehad met psychoses??
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Er zijn volsstammen die éénmaal een psychose hebben en dan nooit weer... dat houd ik graag in mijn achterhoofd! Dus een leven vol behandelplannen, klinkt mij een beetje negatief... Wat is de verwachting Rose? Opname tot? Medicatie al afgestemd?
Helemaal eens very cherry!! Psychose is echt hell voor een relatie! Het is net of iemand veranderd in een ander persoon. Je hebt er helmaal geen invloed op en dat is zo erg want normaal kon ik hem wel overtuigen in dingen en nu was dat weg. Dat was heel beangstigd!
.
Aan coldsister

Opname nog een aantal weken en daarna 3 maanden dagbehandeling. Voorlopig kan hij niet werken en hij moet voorlopig zijn medicatie slikken. I.g een jaar maar ik houd er al rekenig mee dat langer gaat duren!

Ze denken niet aan schizofrenie, maar sluiten het niet uit!

Het kan ook een reactieve psychose zijn, psychose door stress
quote:rose1977 schreef op 25 april 2008 @ 22:46:

Helemaal eens very cherry!! Psychose is echt hell voor een relatie! Het is net of iemand veranderd in een ander persoon. Je hebt er helmaal geen invloed op en dat is zo erg want normaal kon ik hem wel overtuigen in dingen en nu was dat weg. Dat was heel beangstigd!Precies wat ik bedoel Als ik dit zo lees neem ik mijn petje af voor degenen die er zoveel vertrouwen in hebben, in te (moeten? willen?) leven met een psychiatrische patient. Zolang ik het maar niet hoef
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven