jQuery voor websitedesign, ervaringen?

16-10-2012 16:02 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Is er iemand die jQuery wel eens gebruikt heeft bij het ontwerpen van een website? Hiermee kun je Flash-achtige effecten verkrijgen zonder dat je een Flashplugin nodig hebt om het te kunnen bekijken, en daarmee o.a. geschikt voor mobiel browsen. Het is schijnbaar gratis te downloaden, maar toch wil ik eerst weten of het een beetje handig en kosjer is.

Heeft iemand hier wel eens mee gewerkt? Heb je nog handige tips/tutorials? Alvast bedankt!
Flash achtige effecten? Gelukkig niet. Flash was 15 jaar geleden leuk.

jQuery is gewoon een JavaScript framework.
Ik ga binnenkort aan de slag met www.weebly.com
Ik heb zelf jquery gebruikt voor meerdere websites. Vividmedia.nl Is hier een goed voorbeeld van. Deze site is weliswaar een Joomla-website, maar toch is jquery hier toegepast voor diverse modules. De wisselende afbeelding en de tekst op de hoofdpagina maken hier bijvoorbeeld gebruik van.

Wellicht dat je hier ook het een en ander kunt vinden wat je verder kan helpen: code.google.com.
Mooie site La-ter! Dat portfolio met de pop-ups is ook precies wat ik wil maken. Had je al ervaring met javascripten? Ik heb daar in een ver verleden wel les in gehad, maar dat is meer een klok/klepel kwestie...

Die google code site is erg abstract voor mij, ik werk graag met video tutorials. Maar ik zal het gaan bestuderen.
@muzola, heb jij ervaring met javascript en/of jQuery?
Dank je wel MissMartine! Ik heb wel enige ervaring in javascript, maar in veel gevallen is het niet nodig om dit toe te passen omdat er al veel kant en klare codes voor handen zijn. Voor de popups heb ik boxplus gebruikt die op zijn beurt weer gebruikt maakt van jquery. Eis je nog iets wat jquery en/of boxplus niet kan bieden?
quote:MissMartine schreef op 16 oktober 2012 @ 20:26:

@muzola, heb jij ervaring met javascript en/of jQuery?Ja, maar zoals hierboven al wordt gezegd zijn er voor alles kant en klare oplossingen te krijgen. Niet zelf het wiel opnieuw uitvinden.
Oh dear, ik weet nog minder dan ik dacht.

Er zijn dus op internet gewoon scripts te verkrijgen waarmee ik de effecten die ik wil voor elkaar kan krijgen?
La-ter, jij hebt dus eerst jQuery en toen Boxplus in je webprogramma (Dreamweaver toevallig?) geinstalleerd en toen de voorbeeldcodes die ik daar op de site zie staan getweakt?
Ik heb geen ervaring met jQuery maar wel met andere javascriptframeworks. Als je wat custom effecten wilt gaan maken zul je toch over de nodige kennis van html, css, javascript en DOM (document object model) moeten beschikken. Voor een beginner is scripten een stuk moeilijker dan wat effecten aan elkaar klikken op een tijdlijn. Het niveau van abstractie ligt veel hoger.
@MissMartine Zoals muloza ook al zei zijn hiervoor kant en klare oplossingen verkrijgbaar. Het is in de meeste gevallen wel nodig om dit naar wens aan te passen. Ik zelf heb boxplus als een plugin geinstalleerd in het Joomla CMS systeem, dus niet in dreamweaver.

Op deze pagina staan voorbeelden van de plugin die ook als stand-alone versie te gebruiken zijn. Door slim gebruik te maken van de rel-tag boxplus kun je nagenoeg alles als popup gebruiken, zelfs een html- of php-pagina. Opmaak, teksten en thema's zijn naar wens aan te passen.
Iedereen heel erg bedankt voor de info!

Ik ga me nu verdiepen in wat javascriptframeworks nu eigenlijk zijn, niet zodat ik ze zelf kan aanpassen maar wel zodat ik weet wat het nou eigenlijk doet.

Plus een opfriscursusje html, css en javascript, en als ik dan nog moed heb ga ik kijken wat DOM is. Okee, hier valt nog aardig wat te leren!
quote:MissMartine schreef op 17 oktober 2012 @ 22:07:

Plus een opfriscursusje html, css en javascript, en als ik dan nog moed heb ga ik kijken wat DOM is. Okee, hier valt nog aardig wat te leren!

<html>

<head>

<title>Opfriscursus HTML</title>

</head>

<body bgcolor="black">

<table>

<tr>

<td>

<font color="lime">Alsjeblieft. Meer dan dit hoef je niet te weten.</font>

</td>

</tr>

</table>

<marquee><font color="lime">Deze kan natuurlijk niet ontbreken. OLDSKOOL!</font></marquee>

</body>

</html>

In Notepad flikkeren, opslaan als test.html en openen. Cursus HTML in 15 seconden.
Succes MisMartine! En mocht je er niet uit komen dan weet je ons wel te vinden.
Geweldig Muzola!
quote:la-ter schreef op 18 oktober 2012 @ 12:13:

Succes MisMartine! En mocht je er niet uit komen dan weet je ons wel te vinden.Tnx! Zou ik je nog wel eens aan kunnen houden...
Succes er mee! Dit kwam vandaag binnen in mijn mailbox: WOW Slider : jQuery image slider and gallery.
Okee, na grondige thuisstudie van onder andere Wikipedia denk ik het nu te snappen. Willen jullie het controleren? Komt ie:

Ik heb een website gebouwd door alleen HTML code te schrijven en er een CSS sheet bij te maken. Dit heb ik gedaan in Dreamweaver. Voor de meer fancy toepassingen voor HTML gebruikt men vaak scripts, dit zijn in feite comando's die een website een actie laten ondernemen, zoals het uitlezen van een emailformulier. Deze scripts maken gebruik van een scripttaal, die de browser ook moet kennen, anders begrijpt hij het niet en doet de website niet wat hij zou moeten doen. PHP is zo'n scripttaal, maar de meestgebruikte is Javascript.

Om voor de programmeerder de scripttaal behapbaarder te maken zijn er frameworks, die onder andere code libraries en templates bevatten. jQuery is zo'n framework die ik in Dreamweaver moet kunnen installeren en gebruiken.

Dan heb je ook nog Content Managment Systemen. Dit zijn webbouwprogramma's die het maken van een website eenvoudiger maken door alleen maar de mogelijkheid bieden om templates te kiezen en te bewerken. De HTMLcode die erachter zit wordt door het programma geschreven en aangepast.

Als ik met een CSM zoals WordPress of Joomla wil werken zal ik daarmee een hele nieuwe website moeten maken. Daarom kijk ik nu eerst wat ik met jQuery kan, en met Spry want dat is immers een framework die door Adobe zelf geschreven is.

En? Heb ik het tentamen gehaald?
Pff, groot verschil in helderheid en nut bij de videotutorials zeg!
PHP is een scripttaal die op de server draait.

Je browser vraagt een pagina op aan de server.

bijvoorbeeld jQuery voor websitedesign, ervaringen?

PHP leest dat getal 171574 en weet welk topic je wilt lezen. PHP haalt dat uit de database en maakt er een html pagina van. Die wordt aan de browser gestuurd en die geeft hem weer.

Eventueel zit er in die webpagina nog javascript "verstopt" en daarbij kan ook eventueel nog het jQuery framework gebruikt worden.

jQuery is aardig onafhankelijk gemaakt van de verschillende browsers. PHP draait op de server en werkt dus niet op je pc/browser.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven