Gezondheid alle pijlers

dry needling triggerpoint behandeling; iemand ervaring?

11-10-2012 10:19 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
.

Even kort omschrijven, ze brengen een naald in een spier, tot aan het triggerpoint (en dat voel je, niet zo aangenaam, dus!), hij behandelde een paar punten, ik had dus een paar naalden in die zone, en (daar vind ik nergens iets over terug) hij sloot die naalden aan een bepaald toestel waardoor je stroomstootjes/spiersamentrekkingen kreeg, het was een soort combinatie van elektro-stimulatie en dry-needle therapie, of beter gezegd elektro stimulatie op die naalden,... iemand nog mee?

Die elektro op die naalden dat duurde zo een kleine 10 min., niet echt aangenaam , ik heb al aangenamere behandelingen gehad!

Iemand ervaring met dit soort therapie? Helpt het? Ik heb nu heel veel hoofd/ aangezichtspijn, komt dit nog voor na een behandeling?

De bedoeling is dat ik hierdoor minder pijn in die zone ga krijgen, zodat de oefentherapie weer 100% kan verder gezet worden.

ps; naar herkenbaarheid zal ik later een paar termen wissen
Sinds 2 jr dry needling..

Ik heb last van mijn bovenrug alwaar verschillende triggerpoints zitten die soms erg vast zitten.

Eens in de maand, soms om de 6 weken, soms om de 2 weken ga ik naar de fysio.

Ik vind het een uitkomst.

Soms doet een hardnekkige triggerpoint zeer wanneer er een naald wordt ingejast.

Maar het werkt voor mij wel.

Veel water drinken is een must..afvalstoffen moeten eruit.
Hoezo werkt het wel Jillz? Je doet het al twee jaar, dan werkt het niet lijkt me.
quote:winkelfanaat schreef op 11 oktober 2012 @ 20:49:

Mijn partner heeft het ook gehad voor zijn hielspoor. 2x 5 seconde en hij is echt nergens meer last van. Hij is er superblij mee.

maar hielspoor is echt wat anders dan last van je triggerpoints. Hielspoor is een ontsteking van je peesplaat die zelfs kan ontaarden in botwoekering, dat krijg je met dry needling niet weg hoor.

Vaak geneest het door rust.
quote:sabbaticalmeds schreef op 18 oktober 2012 @ 00:08:

[...]

maar hielspoor is echt wat anders dan last van je triggerpoints. Hielspoor is een ontsteking van je peesplaat die zelfs kan ontaarden in botwoekering, dat krijg je met dry needling niet weg hoor.

Vaak geneest het door rust.Ik denk dat hij 2 a 3 jaar er last van gehad heeft. Vooral slenteren door de stad. In het ziekenhuis is hielspoor geconstateerd. Hij moest zooltjes dragen (wat hij nooit gedaan heeft) Het is weg gegaan met 2x dry needling. Kan er niks anders van maken. En nee ik heb geen belangen.
"Hoezo werkt het wel Jillz? Je doet het al twee jaar, dan werkt het niet lijkt me."

Als ik hoofdpijn heb gaat het over met een paracetamol. Krijg ik daarna weer hoofdpijn, slik ik het weer. Werkt paracetamol dan niet?

Dry needling werkt bij mij als een tierelier. Ik moet alleen soms actiever zijn in het voorkomen van het nodig hebben en dat is in mijn optiek iets anders dan dat het niet werkt omdat ik het vaker dan één keer nodig heb.

Maar goed, dat is mijn persoonlijke ervaring. Ik ben jilzz niet.
oei, sorry, eventjes van het scherm geweest,...ik heb geen hoofdpijn meer, ieder ...wat een opluchting!!

Sindsdien geen behandeling meer gehad, hij had 2 spieren aangeprikt, de pectoralis major en p.minor (schoudergebied), ik heb nog evenveel pijn,.... bij mij heeft het (nog) niet echt gewerkt.

Ik weet niet of ik nog zo een behandeling krijg, (sta er niet voor te springen) dat was nu éénmalig om de pijnklachten wat terug te dringen en dan verder te werken met de oefentherapie.

We geraken nu moeilijk vooruit, echte beterschap heb ik niet, en ik heb teveel pijn om voluit te oefenen, programma is wat op een lager pitje bijgesteld
Hij heeft nogal veel sportmensen over de vloer, en die vragen meteen achter die naaldjes.

Ik denk ook wel dat je echt baat bij kunt hebben, zoals te zien bij eerdere reacties.

Bij mij helpt het voorlopig niet, ...maar ik sta er wel open voor....maar ik schrik er wat voor om het opnieuw te doen omdat ik veel napîjn had
He wat jammer woedie. Ik wil het zelf ook laten doen, als mijn schouder herstelt is van een valpartij. Zal mij benieuwen.

Maar je bent wel hoofdpijnvrij begrijp ik?
quote:winkelfanaat schreef op 18 oktober 2012 @ 19:23:

He wat jammer woedie. Ik wil het zelf ook laten doen, als mijn schouder herstelt is van een valpartij. Zal mij benieuwen.

Maar je bent wel hoofdpijnvrij begrijp ik?

Ja, hoor...wat een opluchting! Dat is lijden, zeg, gelukkig van voorbij gaande aard.

De kine kon niet meteen een verband leggen tussen dry-needle behandeling en hoofdpijn achterna, hij had dit nog niet meegemaakt. Ook goed mogelijk dat het van mijn nek kwam, ben niet zolang aan nekhernia geopereerd.

Proberen zou ik doen, ...ook voor de schouder? Toch een vervelend element in het lichaam... die schouders, veel mensen hebben er last van.

Ik hoop voor jou dat het werkt!
Ja ik hoop het ook, heb al jaren een plek die opspeelt met stress. Nu dus een schouderblessure waar ik al 5 maanden mee loop, dat moet eerst over, anders kan ik het dry needling voor mijn gevoel niet goed beoordelen.
O boy.... Ben vandaag naar de fysio geweest nadat mijn kuitklachten steeds weer terugkomen. En, wat stelde hij voor.... Juist dry needling. Ik vroeg hem of het niet ontzettend veel pijn zou kunnen doen. "nou" zei hij "bij de een doet het gewoon pijn en de ander vliegt tegen het plafond van de pijn". Brrrr..... En volgende week lig ik daar op de pijnbank.

Hij zegt trouwens erg veel prima resultaten te zien. Daar vertrouw ik dan maar op....
quote:beanie schreef op 18 oktober 2012 @ 16:57:

"Hoezo werkt het wel Jillz? Je doet het al twee jaar, dan werkt het niet lijkt me."

Als ik hoofdpijn heb gaat het over met een paracetamol. Krijg ik daarna weer hoofdpijn, slik ik het weer. Werkt paracetamol dan niet?

Dry needling werkt bij mij als een tierelier. Ik moet alleen soms actiever zijn in het voorkomen van het nodig hebben en dat is in mijn optiek iets anders dan dat het niet werkt omdat ik het vaker dan één keer nodig heb.

Maar goed, dat is mijn persoonlijke ervaring. Ik ben jilzz niet.Klopt, zo gaat het bij mij dus ook..
Ik begrijp de reactie van sabbaticalmeds wel. Als triggerpoints steeds terugkomen en je steeds opnieuw dmv dry needling behandeld moet worden, zou de fysio eigenlijk veel meer moeten kijken naar de mogelijke oorzaken van het ontstaan van triggerpoints dan maar blijven doorprikken. Overbelasting, verkeerde houding etc etc. Zolang je de oorzaak van het ontstaan van triggerpoints in stand houd, zullen ze blijven terugkomen.

Heb zelf heel veel behandelingen met dry needling gehad, grote knopen zijn erg pijnlijk en vervelend, kleine knopen heel goed te doen. En was ook zeker effectief, spieren werden soepeler, maar klachten gingen niet echt helemaal over en na verloop van tijd zaten er weer net zo'n grote triggerpoints als voorheen. Oorzaak van de triggerpoints bleek uiteindelijk een hele verkeerde voetstand te zijn, waardoor mijn voeten helemaal verkeerd afwikkelen waardoor spieren en pezen helemaal verkeerd belast werden met als gevolg triggerpoints. Opheffen van triggerpoints kan in mijn geval alleen door de voetstand te corrigeren. Als dat niet gebeurd dan zullen de triggerpoints altijd terugkomen en blijft het dweilen met de kraan open.

Fysio heeft mij aangeraden om na een behandeling de spieren warm te houden (douche, bad, sauna), veel te drinken en 2-3 dagen vit c te nemen. De eerste uren na een behandeling voelt het bij mij nog pijnlijk, daarna geen pijn meer maar wel stijf. Vaak de volgende dag ook nog een beetje stijf maar daarna voel ik er niets meer van. Wel merk ik als er veel hele grote spierknopen geprikt zijn dat ik daarna een aantal uren erg moe ben.
dry needling is vooralsnog geen bewezen therapie. Feit is dat de meeste fysieke klachten gewoon vanzelf over gaan.
Dan kan wachten lang duren..

Het is het aanpakken vd symptoom, de klacht.

Niet het aanpakken vd wortel, dat zal ik toch deels zelf moeten doen.

Maar het brengt mij wel verlichting.
Ik heb ook een paar dry needling behandelingen gehad. Mijn fysio zei dat het vooral een manier is om de spierspanning op dat moment op te verminderen, maar dat het de oorzaak van deze spierspanning niet aanpakt.

Om volledig klachten-vrij te worden en blijven is het toch belangrijk om je spieren sterk genoeg te maken.

Ik vond het de eerste keer echt heel gek omdat je precies voelt wanneer een spiertje ontspant. Ik vond de naalden best lang, maar pijn deed het gelukkig niet.
het deed mij helemaal niks.
shockwave is wel aangetoond effectief.
sabbaticalmeds, 10 uur geleden

"dry needling is vooralsnog geen bewezen therapie. Feit is dat de meeste fysieke klachten gewoon vanzelf over gaan."

Er schijnt ene meneer Bron op gepromoveerd te zijn bij het radboud, met als uitkomst dat het effectief is. Wanneer is het een bewezen therapie volgens jou? Verder eens met dat een fysio ook aandacht aan de oorzaak moet besteden.
@Sabbatical Meds: het leuke is dat zelfs mijn Fysio sceptisch was over Dry Needling. Maar voor mij heeft het goed geholpen.

Nu was bij mij ondertussen de oorzaak van de overdreven spierspanning in mijn kuiten weg, dus het bouwde nauwelijks meer op en na 5 behandelingen voelen mijn kuiten echt heel anders aan dan voor die 5 behandelingen.

Ook mijn Fysio was verbaasd over de goede resultaten. Ze snapt niet hoe het werkt, maar voor mij werkte het wel, en beter dan de andere dingen die we geprobeerd hebben.

Shockwave heb ik trouwens ook gehad, maar dan voor andere klachten, maar ik had niet gehoord dat je dat ook op triggerpoints kunt toepassen.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 19 oktober 2012 @ 11:07:

Shockwave heb ik trouwens ook gehad, maar dan voor andere klachten, maar ik had niet gehoord dat je dat ook op triggerpoints kunt toepassen.

@kaaaatje; Ik weet niet wat shockwave juist inhoud, bedoel je dan dat ik misschien een combi van shockwave op dry-needle gehad heb?... omdat hij bij mij op de naalden electrische impulsen gaf, het voelde wat "shockwave" -achtig aan.

Ik ben het er overigens volledig mee eens dat het een therapie is die de klachten kn doen afnemen, maar dat het inderdaad weinig doet naar de oorzaak van de klachten, maar dat heb je bij veel therapieën in de klassieke geneeskunde ook....toch?

Trouwens; als je de "klachten" door dry-needle therapie positief kunt beïnvloeden, dan kan dit misschien een positieve impuls geven aan de oorzaak.
quote:chocomuffin73 schreef op 18 oktober 2012 @ 23:43:

Ik begrijp de reactie van sabbaticalmeds wel. Als triggerpoints steeds terugkomen en je steeds opnieuw dmv dry needling behandeld moet worden, zou de fysio eigenlijk veel meer moeten kijken naar de mogelijke oorzaken van het ontstaan van triggerpoints dan maar blijven doorprikken. Overbelasting, verkeerde houding etc etc. Zolang je de oorzaak van het ontstaan van triggerpoints in stand houd, zullen ze blijven terugkomen.

Heb zelf heel veel behandelingen met dry needling gehad, grote knopen zijn erg pijnlijk en vervelend, kleine knopen heel goed te doen. En was ook zeker effectief, spieren werden soepeler, maar klachten gingen niet echt helemaal over en na verloop van tijd zaten er weer net zo'n grote triggerpoints als voorheen. Oorzaak van de triggerpoints bleek uiteindelijk een hele verkeerde voetstand te zijn, waardoor mijn voeten helemaal verkeerd afwikkelen waardoor spieren en pezen helemaal verkeerd belast werden met als gevolg triggerpoints. Opheffen van triggerpoints kan in mijn geval alleen door de voetstand te corrigeren. Als dat niet gebeurd dan zullen de triggerpoints altijd terugkomen en blijft het dweilen met de kraan open.

Fysio heeft mij aangeraden om na een behandeling de spieren warm te houden (douche, bad, sauna), veel te drinken en 2-3 dagen vit c te nemen. De eerste uren na een behandeling voelt het bij mij nog pijnlijk, daarna geen pijn meer maar wel stijf. Vaak de volgende dag ook nog een beetje stijf maar daarna voel ik er niets meer van. Wel merk ik als er veel hele grote spierknopen geprikt zijn dat ik daarna een aantal uren erg moe ben.Fysio/kine gaf hetzelfde aan, warm houden, rustig houden en veel drinken, zodat de afvalstoffen vlug afgevoerd worden...toch vreemd allemaal, je geeft ook aan dat je soms moe was na behandeling, nooit geen hoofdpijn gehad erna?
quote:woedie schreef op 19 oktober 2012 @ 11:41:

[...]

Fysio/kine gaf hetzelfde aan, warm houden, rustig houden en veel drinken, zodat de afvalstoffen vlug afgevoerd worden...toch vreemd allemaal, je geeft ook aan dat je soms moe was na behandeling, nooit geen hoofdpijn gehad erna?

Ik heb nooit hoofdpijn gehad na dry needling, maar denk dat de na-reactie voor iedereen verschillend is. Er gebeurt toch "iets" in het lichaam.

Ik ben net weer terug van de fysio om een paar flinke knopen weg te laten prikken. Totdat de oorzaak bij mij opgelost is (betere voetstand) kijkt de fysio of hij dmv dry needling in elk geval wat verlichting van klachten en pijn kan geven door de spierspanning te verminderen.
@Chocomuffin:Hoe voelen flinke knopen aan??Ik lees op internet dat triggerpoints aanvoelen als een erwt of rijstkorrel,nu heb ik op mijn onderrug aan beide kanten een dikke 'streng zitten(wel groter als een erwt)en last van een zeurende lage rug/bilpijn....Ben voor een echo geweest omdat ze dachten aan vetbulten.Op de echo was niets te zien en de plekjes die ik aangaf zag je bewegen op beeld en was een spier zei de radioloog....Ik vroeg me nu dus af of een triggerpoint alleen zo klein als een erwt kan zijn of ook groter kan aanvoelen.
@Mimi..

Een triggerpoint kan zeker veel groter zijn.

De van mij zijn echte kabels, zeker geen erwt..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven