Geld & Recht alle pijlers

Wat mijn man uitgeeft

21-10-2012 22:01 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn man geeft per maand zo een 600 euro uit aan.... tja.... sigaretten en.... geen idee....

Ons inkomen is niet zo hoog, ik ben hier anoniem dus ik gooi het er maar uit... samen ongeveer 2100. we hebben ook een kindje van 4.

ik probeer niet al te veel uit te geven. ik geef max 400 euro per maand uit aan kleding, boodschappen cadeaus etc etc (de niet vaste lasten)

zoals ik al zei geeft mijn man er €600 uit... dat is zonder benzine... hij komt heel af en toe met een paar kleine boodschapjes thuis maar dat komt echt niet boven de € 30 uit, verder zie ik er niks van.

Wat vinden jullie? Moet ik gewoon vragen waar dat geld heen gaat? Of gewoon laten doen en niet mee bemoeien?

hij verdient €1400 en ik €700.

hij haalt het van zijn eigen rekening af....
Ik wil ook niet zeuren, maar toch snap ik het niet. Jij kon toch zien dat er maar een klein gedeelte (100 euro) is uitgegeven aan zaken als sigaretten en Red Bull? Waar is de rest dan?
quote:mina09 schreef op 22 oktober 2012 @ 00:14:

Ik regel alle betalingen, voor het grootste gedeelte van zijn rekening.

Hij gebruikt deze rekening ook voor zijn eigen uitgaven. Ik kan wel altijd op deze rekening kijken dus en zie waar en waneer hij pind.

maar goed, hij zei daarnet dat hij zelf ook niet snapt waar het nou eigenlijk allemaal is gebleven. Tanken, sigaretten, redbull.....

Heb voorgesteld elke maand geld te pinnen waar we samen alle boodschappen etc mee betalen, hij vond het ok.

Heb er verder weinig woorden aan vuil gemaakt.... Wil ook weer niet zeuren...

hopelijk gaat het vanaf nu beter!

Jij hebt dus afgesproken dat je elke maand een bedrag pint waar jullie alle boodschappen van betalen. Wat is nieuw? Voorheen pinde jij toch ook een bedrag waar je de boodschappen van betaalde. Je hebt jezelf nu alleen meer restricties opgelegd omdat jullie nu een vast bedrag hebben afgesproken.

Natuurlijk vind hij dat wel oké voor hem veranderd er toch niets.

Je weet nog steeds niet waar hij zijn geld aan uitgegeven heeft want hiij zegt het zelf ook niet te weten. Daar komt hij lekker makkelijk mee weg dan.

Waarom zou het vanaf nu beter gaan? Je hebt niet eens afgesproken dat hij gaat bij houden waar hij zijn geld dan wel aan uitgeeft als hij het niet weet.

Leuk dat je op zijn rekening kan kijken maar wat heb je daaraan als je achteraf ziet dat hij dan eens hier en daar weer daar een bedrag heeft gepind. Je kan het niet terugdraaien en je weet nog steeds niet waar hij het aan uit gegeven heeft.

Je hebt niet gezeurd maar een echt constructief gesprek waarin goede afspraken zijn gemaakt heb je ook niet gehad.

Ik snap niet dat je niet wat meer ballen toont. Voor hem is het natuurlijk wel makkelijk allemaal.
Holy fucking shit, 600 euro per maand gewoon kwijt? Op een inkomen van 2100 euro? En maar 100 euro te traceren door pintransacties?

Dat is véél hoor. En tenzij hij elke maand met nieuwe gadgets thuis komt (als mannelijke tegenhanger van de laarzen van Enn), zou ik ook denken dat er iets best wel mis is. Zo veel geld geef je niet "zomaar per ongeluk" uit omdat je even niet op staat te letten. Niet in je eentje, terwijl je ook een gezin hebt om te onderhouden. Of toch zeker niet zonder daar bij mij verantwoording over af te leggen, als het over mijn man ging. (Die omgekeerd net zo goed not amused zou zijn als ik ons geld als water uit zou geven).

TO, je bent geen zeur hoor, als je wilt weten waar dit geld naartoe is gegaan. En ik zou hem dus wél een budget geven (en mezelf ook). De rest gaat in overleg. Kan best in overleg naar onnodige gadgets zijn om te vieren dat we geld hebben hoor, maar daar wil ik dan ook van meegenieten. Hetzij door mee te delen in de gadgets, hetzij door mee te delen in zijn plezier erom.

Mijn man zou een slechte aan me hebben, als hij met dit verhaal aan zou komen.
En stél dat geld is echt alleen opgegaan aan snacks en sigaretten, dan hoop ik toch dat hij zich de tandjes is geschrokken van het ongemerkt er doorheen gejaagde gedrag.
En dat hij zelf voorstelt om dat te budgetteren, voordat ik het voor hem doe.
ja ik kon kleine bedragen zien bij de supermarkt en zo, er was ook gepind 20 hier 50 daar...

We hadden eigenlijk nooit een budget afgesproken, nu wel, dat is eigenlijk het enige verschil.

Ik weet idd niet waar dat geld nu gebleven is.

Ik vind het moeilijk er verder op in te gaan met hem, hij heeft al veel aan zijn hoofd.

We hebben nu een afspraak gemaakt, ik hoop dat hij zich er aan houd, anders heb ik geen keus en moet er alsnog dieper op in gegaan worden.
quote:mina09 schreef op 22 oktober 2012 @ 00:46:

.

Ik vind het moeilijk er verder op in te gaan met hem, hij heeft al veel aan zijn hoofd.

.Waarom?? Het is je partner als je daar al geen dingen mee kan bespreken met wie dan wel?
Jij hebt gelukkig niets aan je hoofd...

Stop met je man zo te ontzien, TO. Hij is een volwassen vent, als hij uit de bocht vliegt (financieel gezien), dan is hij groot genoeg om daar ook zelf gevolgen van te dragen. En hij is ook groot genoeg om daar op een normale manier met jou het gesprek over aan te gaan. Veel aan zijn hoofd of niet, dit is jullie basis, jullie gezinsinkomen, waar hij zomaar bijna een derde deel (!!!) van uitgegeven heeft zonder dat jij weet waaraan.

Echt, mijn man zou nog maar één ding aan zijn hoofd hebben en dat ben ik.
Ik snap dat ook niet zo goed, waarom kan er geen openheid zijn/gepraat worden? Heb jij dat zelf bedacht, of gaat je man héél erg raar doen als jij daarom vraagt?
Tip: Open in overleg een spaarrekening en boek maandelijks van zijn rekening een bedrag over voordat het op is.

Ik kan me best voorstellen dat je zonder het te merken veel geld opmaakt aan niets. Als dat geld niet op je rekening staat kun je het ook niet uitgeven.

Verder zou je met hem kunnen afspreken dat er voortaan aan het begin van de maand een klein bedrag aan contant geld door jullie gepind wordt en verder alleen nog met de pinpas betaald. Dan heeft hij na een maand ook een goed overzicht waar zijn geld blijft en jij ook.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Om heel eerlijk te zijn vind ik dit hele verhaal nogal raar overkomen. Waarom zoveel moeite om gewoon samen rond de tafel te gaan zitten en duidelijk opheldering te vragen? Waarom dat moeilijke gedoe met hem niet lastig willen vallen want hij heeft al zoveel aan zijn hoofd. Vind het nogal onvolwassen overkomen. Jullie zijn een gezin, dat is een soort minibedrijfje en daarbij dienen de financiën nu eenmaal op orde gehouden te worden. Ongeacht hoeveel iemand aan zijn hoofd heeft. En 600 euro per maand is toch best wel... uitbundig bij een dergelijk inkomen.
Wow dat is echt veel geld :-o. Ik zou nog een keer een gesprek aangaan met je man. Wat je doet is echt geen zeuren! Het is een gezinsinkomen waar ook een kind van onderhouden moet worden.
Gaat ie nog vaak stappen? Ik werk in een bar en ik zie mensen die makkelijk 100-150 euro per week bij ons komen stuk slaan.
Zeg maar Spijker.
TO schreef dat hij nooit uitgaat.
Meer dan een kwart van het inkomen gewoon weg? Dat ging er bij mij niet in. Dat moet je echt kunnen verklaren hoor, 600 euro. Wat Frizzy zegt, 100 tot 200 euro aan sigaretten en snacks per maand, daar kan ik inkomen , maar 600 euro onverklaarbaar weg? Echt niet. Dan ging manlief maar bonnetjes meenemen van elke uitgave als hij zelf ook niet weet waar het blijft.
Ik begrijp het wel. Toen mijn man en ik allebei in 1 klap van student overstapten naar allebei een aardig inkomen, vloog het geld opeens weg. Eerst letten we op elke euro. Dat moest wel anders haalden we de huur niet.

Toen kregen we het gevoel dat dit niet meer hoefde. CD's, pizza, Franse kaasjes, elk weekend huren van video's, broodje in de stad, tijdschrift kopen etc. We schrokken ons wild toen we na een paar maanden flink inkomen in het rood stonden.

We vonden allebei dat we niks bijzonders deden, toch was het op. Elke uitgave zelf was ook helemaal niet schokkend. Het was vaak niet meer dan 10 of 20 euro. Maar het spreekwoord zegt altijd: vele kleintjes maken groot.

We zijn daarna een vast bedrag op een gezamenlijke rekening gaan storten, een vast bedrag gaan sparen. En wat er daarna nog overbleef was meegenomen. Het gekke is dat als je inkomen flink stijgt, je vaak het gevoel krijgt dat je nu gewoon alles kunt doen, zonder er over na te denken.

Ik zag net blikjes Red Bull in je opsomming. Die krengen kosten gewoon 3,50 euro bij het tankstation. Iemand somde net ook al een hele verzameling kleine uitgaven op. Misschien is het een idee om die opsomming eens aan je man te laten zien. Of gewoon op te noemen als je hem liever niet deze discussie laat zien.

Van tijd tot tijd halen we hier trouwens de teugels weer aan. Het leuke is namelijk als je in staat bent die 600 zinloze euro per maand te gaan sparen, dan heb me na 1 jaar maar liefst 7.200 euro waar je echt iets heel leuks mee kunt doen. Iets waar je veel meer voldoening uithaalt dan die prutsaankopen.
Bullshit, dat hij niet weet waaraan het opgaat!

Dat je dat van 100 euro niet precies overziet, prima. Maar van 600 euro, terwijl het tot voor 2 maanden veel minder was? Echt niet.

Ik ga voor gokken of hoeren.

En over zijn eigen geld hoeft hij inderdaad geen verantwoording af te leggen, zeg maar over het bedrag dat hij tot voor 2 maanden gebruikte. Over de rest, zeg 400 euro, die dus van het gezamelijke budget afgaan, zou hij dat van mij zeer zeker wel mogen doen.
quote:tof schreef op 22 oktober 2012 @ 11:50:

Bullshit, dat hij niet weet waaraan het opgaat!

Dat je dat van 100 euro niet precies overziet, prima. Maar van 600 euro, terwijl het tot voor 2 maanden veel minder was? Echt niet.

Ik ga voor gokken of hoeren.

En over zijn eigen geld hoeft hij inderdaad geen verantwoording af te leggen, zeg maar over het bedrag dat hij tot voor 2 maanden gebruikte. Over de rest, zeg 400 euro, die dus van het gezamelijke budget afgaan, zou hij dat van mij zeer zeker wel mogen doen.

Dat is pas Bullshit!!

Of oh nee, jij kent de man van TO natuurlijk...
quote:mina09 schreef op 22 oktober 2012 @ 00:14:

Ik regel alle betalingen, voor het grootste gedeelte van zijn rekening.

Hij gebruikt deze rekening ook voor zijn eigen uitgaven. Ik kan wel altijd op deze rekening kijken dus en zie waar en waneer hij pind.

maar goed, hij zei daarnet dat hij zelf ook niet snapt waar het nou eigenlijk allemaal is gebleven. Tanken, sigaretten, redbull.....

Heb voorgesteld elke maand geld te pinnen waar we samen alle boodschappen etc mee betalen, hij vond het ok.

Heb er verder weinig woorden aan vuil gemaakt.... Wil ook weer niet zeuren...

hopelijk gaat het vanaf nu beter!Goed dat je het bespreekbaar hebt gemaakt en ik zou er verder ook geen woord meer aan vuil maken. Kijk gewoon hoe het gaat en houd een oogje in het zeil. Ik weet van mezelf dat geld je portemonnee uit kan vliegen, zonder dat je er erg in hebt. Misschien trakteert hij veel (een broodje bij de lunch, een biertje), misschien leent hij weleens wat aan iemand. Er kunnen tig dingen zijn die geld kosten; ik zou niet gelijk het ergste denken.
Vraag eens naar zijn telefoonrekening.
quote:Vl43inder schreef op 22 oktober 2012 @ 13:20:

Vraag eens naar zijn telefoonrekening.Die ziet TO toch? Zij beheert de rekening.
TO beheert de rekeningen, het gaat om geld opnamen, en waar het geld blijft.
Ik snap ook vaak niet hoe mijn eigen geld er doorheen gaat. Allemaal kleine dingetjes bij elkaar zijn toch al gauw veel geld. Parkeergarages, broodje met drankje hier, tijdschrift daar... Elke dag een lekker broodje en bakje salade op mijn werk, soms ook nog een beker jus en 's middags een candybar, dat deed ik tot een jaar geleden echt heel vaak. Bij elkaar tientallen euro's per maand. En benzine en sigaretten zijn gewoon erg duur. Ik weet niet hoeveel hij tankt, maar mijn vriend is aan benzine per maand al 500 euro kwijt. Ik zag pas waar mijn geld precies aan op ging, toen ik elke maand precies opschreef wat ik had gekocht en gedaan. Goed dat je het aan je vriend hebt gevraagd, ik denk dat hij ook maar eens een kasboekje bij moet gaan houden.
Blijkbaar gaat het geld op aan zaken waar je meestal contant voor betaalt.

Als je betaalt met je pinpas zie je op je afschrift wat je ermee gekocht hebt. Bij TO's partner is dit niet duidelijk, want hij rekent niet af, maar neemt contant geld op.

Je kunt zo goed als overal met je pinpas betalen voor wat je koopt. Maar hij pint geld om 'iets' mee te betalen. De vraag is waarom hij niet ter plekke pint maar contant geld nodig heeft.
quote:Constanze schreef op 22 oktober 2012 @ 13:32:

Blijkbaar gaat het geld op aan zaken waar je meestal contant voor betaalt.

Als je betaalt met je pinpas zie je op je afschrift wat je ermee gekocht hebt. Bij TO's partner is dit niet duidelijk, want hij rekent niet af, maar neemt contant geld op.

Je kunt zo goed als overal met je pinpas betalen voor wat je koopt. Maar hij pint geld om 'iets' mee te betalen. De vraag is waarom hij niet ter plekke pint maar contant geld nodig heeft.

Dat doen meer mensen hoor. Mijn vriend vindt het fijn om veel geld in zijn portemonnee te hebben en die loopt altijd met minstens 300 euro op zak. Hij betaalt dan bijna alles contant. Wij hebben onze financiën gescheiden en ik heb sowieso geen inzicht in zijn rekeningen (al weet ik gelukkig dat hij een riant inkomen heeft en zat geld op de bank) dus voor mij hoeft hij dat niet te doen. Hij vindt dat gewoon fijner.

Ikzelf deed dat ook altijd, maar ik pin tegenwoordig juist alles, omdat ik dan beter bij kan houden waar mijn geld aan opgaat. Zo kwam ik er laatst achter dat ik maandelijks 800 euro naar Albert Heijn breng. Auw!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven