Geld & Recht alle pijlers

Wat mijn man uitgeeft

21-10-2012 22:01 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn man geeft per maand zo een 600 euro uit aan.... tja.... sigaretten en.... geen idee....

Ons inkomen is niet zo hoog, ik ben hier anoniem dus ik gooi het er maar uit... samen ongeveer 2100. we hebben ook een kindje van 4.

ik probeer niet al te veel uit te geven. ik geef max 400 euro per maand uit aan kleding, boodschappen cadeaus etc etc (de niet vaste lasten)

zoals ik al zei geeft mijn man er €600 uit... dat is zonder benzine... hij komt heel af en toe met een paar kleine boodschapjes thuis maar dat komt echt niet boven de € 30 uit, verder zie ik er niks van.

Wat vinden jullie? Moet ik gewoon vragen waar dat geld heen gaat? Of gewoon laten doen en niet mee bemoeien?

hij verdient €1400 en ik €700.

hij haalt het van zijn eigen rekening af....
Ik zie dat iedereen vind dat ik het wel moet vragen, en dat het geen zeikerigheid (is dat een woord? haha) is.
heb echt geen idee wat die troep kost
quote:mina09 schreef op 21 oktober 2012 @ 22:42:

Soms denk ik, ik snap het ook wel. Eindelijk hoeven we niet meer letterlijk elk dubbeltje om te draaien, dat vind hij natuurlijk ook fijn.

Ook al kun je volledig achter zijn uitgaven staan, dan nog heb je het recht om te weten waar zo'n substantieel deel van het gezinsinkomen naar toe gaat. Jullie hebben ook een kind waar je verantwoordelijk voor bent.

Ook al was hij superzuinig en gaf maar ¤ 50,00 per maand uit.

Het is gewoon zorgelijk als je een relatie hebt en je kan niet met elkaar praten over geld (uitgeven).
quote:mina09 schreef op 21 oktober 2012 @ 22:42:

Hij heeft dit uitgave patroon nu 2 maanden.

Soms denk ik, ik snap het ook wel. Eindelijk hoeven we niet meer letterlijk elk dubbeltje om te draaien, dat vind hij natuurlijk ook fijn.

Gun die man na zoveel jaren zijn feestje even zeg. Ik zou zeggen dat ik hem heel goed snap en ik zou aangeven dat ik het wel veel vind. Daarna zou ik vragen wanneer hij van plan is om zijn uitgaven patroon iets terug te schroeven. Om vervolgens tot goede afspraken te komen.

Het woord 'Zakgeld' zou bij mij het gesprek hierover doen stoppen. Ik ben namelijk geen kind meer en werk voor mijn geld. Van mijn moeder kreeg ik ooit zakgeld en mijn partner is dus niet mijn moeder.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:Ruza schreef op 21 oktober 2012 @ 22:48:

Nou honda ik heb nog niet gehoord van 55 euro voor 3 gram. Ik wel helaas
Ruza, ik weet wel precies hoeveel hij uitgeeft, maar idd niet aan wat....
quote:Ruza schreef op 21 oktober 2012 @ 22:10:

Iemand die 600pm rookt rookt meer dan 3 pakjes per dag dus dat zal het niet zijn.

Misschien rookt hij coke

Sorry TO maar ik zou er maar een goed gesprek aan wijden. Behoorlijke uitgave van je man.
quote:mina09 schreef op 21 oktober 2012 @ 22:50:

Ruza, ik weet wel precies hoeveel hij uitgeeft, maar idd niet aan wat....Als jij dat niet durft na te vragen zit er echt iets goed fout in je relatie.
quote:Enn schreef op 21 oktober 2012 @ 22:49:

[...]

Gun die man na zoveel jaren zijn feestje even zeg. Ik zou zeggen dat ik hem heel goed snap en ik zou aangeven dat ik het wel veel vind. Daarna zou ik vragen wanneer hij van plan is om zijn uitgaven patroon iets terug te schroeven. Om vervolgens tot goede afspraken te komen.

Het woord 'Zakgeld' zou bij mij het gesprek hierover doen stoppen. Ik ben namelijk geen kind meer en werk voor mijn geld. Van mijn moeder kreeg ik ooit zakgeld en mijn partner is dus niet mijn moeder.Echt? na jarenlang ieder dubbeltje omdraaien vind jij het normaal in een gezamelijk huishouden met kind dat 1 van beide partners zoveel geld uitgeeft aan niets aantoonbaar nuttigs? ik vind het absurd hoor..
quote:mina09 schreef op 21 oktober 2012 @ 22:45:

Nee hij klaagt nooit als ik iets wil kopen

Ik regel alle betalingen, dus ik weet precies wat er in komt en uit gaat.

Maar toch niet helemaal dus...

Als jullie samenwonen en een kind hebben, dan is het toch raar dat jullie de gezamenlijke uitgaven niet gezamenlijk hebben geregeld? Dus niet ''ach, wie boodschappen doet betaald, en toevallig doe ik dat 5x per week en hij 1x'' maar gewoon vaststellen hoeveel geld jullie hebben voor boodschappen en dat op een gezamenlijke rekening? Net als de huur, g/w/l, benzine, etc... wat over is kunnen jullie dan een deel sparen voor onvoorziene uitgaven (wasmachine kapot, autoreperatie, e.d.) en eventueel een vakantie o.i.d. en dan kan er nog een deel naar ''vrij te spenderen'' (zakgeld klinkt alsof hij 8 is).
Kush kan wel 55 euro kosten voor 3 gram. Maar als je dat in 2 dagen oprookt ben je wel echt eehhhh een junkie.
quote:borderwalk schreef op zondag 21 oktober 2012 22:47 Ik zie dat de meesten hier inzetten op seks/drugs, gokken etc, maar ik denk dat veel losse uitgaven hier en daar (sigaretten!) in combinatie met een verkeersboete, een schuld uit zijn studententijd(studieschuld?) en financiele laksheid (zoals een nooit opgezegd sportschoolabonnement etc) hoger oplopen dan je denkt.het is voornamelijk gepind geld, hier en daar bij de Mac, tank station of alberthein, maar dat is miss max ¤100 (heb het over per maand)
quote:Enn schreef op zondag 21 oktober 2012 22:49 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="mina09 in "Wat mijn man uitgeeft"" class="messagelink">mina09 schreef op 21 oktober 2012 @ 22:42</a>:</b>

Hij heeft dit uitgave patroon nu<b> 2 maanden. </b>

Soms denk ik, ik snap het ook wel. Eindelijk hoeven we niet meer letterlijk elk dubbeltje om te draaien, dat vind hij natuurlijk ook fijn.</div></blockquote>

Het woord 'Zakgeld' zou bij mij het gesprek hierover doen stoppen. Ik ben namelijk geen kind meer en werk voor mijn geld. Van mijn moeder kreeg ik ooit zakgeld en mijn partner is dus niet mijn moeder. Zakgeld is misschien het verkeerde woord, maar een budget vind ik wel wen goed idee om er voor te zorgen dat je niet meer uitgeeft dan je je kunt veroorloven.
quote:citronella schreef op 21 oktober 2012 @ 22:54:

[...]

Echt? na jarenlang ieder dubbeltje omdraaien vind jij het normaal in een gezamelijk huishouden met kind dat 1 van beide partners zoveel geld uitgeeft aan niets aantoonbaar nuttigs? ik vind het absurd hoor..

Nee niet perse normaal echter ook niet compleet abnormaal. Ja TO heeft al het recht om hem op zijn uitgaven patroon aan te spreken echter ik zou als ik haar was wel nadenken hoe je dat doet. Vooral gezien het feit dat het dus een tijd lang krap leven was en nu dus even niet.

Ik kan me indenken dat je dan even de druk van je schouders af voelt glijden en dus te makkelijk wordt met geld uitgeven. En ook daar is niets mis mee als er maar weer verandering in komt toch?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:mina09 schreef op 21 oktober 2012 @ 22:57:

[...]

Zakgeld is misschien het verkeerde woord, maar een budget vind ik wel wen goed idee om er voor te zorgen dat je niet meer uitgeeft dan je je kunt veroorloven.Ja eens.
En de rest van zijn uitgaven betaalt hij cash?
laat maar
Maar Enn, dan zou je die laarzen toch aan je man showen?
quote:Enn schreef op 21 oktober 2012 @ 22:57:

[...]

Ik kan me indenken dat je dan even de druk van je schouders af voelt glijden en dus te makkelijk wordt met geld uitgeven. En ook daar is niets mis mee als er maar weer verandering in komt toch?Maar daar moet dan toch wel gewoon over gepraat kunnen worden.
quote:Enn schreef op 21 oktober 2012 @ 23:03:

Man toen ik mijn eerste salaris ontvangen had voelde ik dat als een feest hoor! Ik herinner me nog de laarzen die ik er van gekocht heb. Ik was de koning(in) te rijk.maar jij kwam thuis met dure laarzen, dan weet je toch waar dat geld is gebleven, dit vind ik echt anders
quote:frizzy schreef op 21 oktober 2012 @ 23:04:

Maar Enn, dan zou je die laarzen toch aan je man showen?

Haha ja Friz!

Maar ik wil met mijn posts alleen zeggen dat in dit geval (pas twee maanden fulltime werken en partner die ook geld inbrengt ) er dus niet perse iets vreselijks of ander stiekem gedrag achter hóeft te zitten. Dat kan wel maar het hoeft niet.
quote:sugarmiss schreef op 21 oktober 2012 @ 23:06:

[...]

Maar daar moet dan toch wel gewoon over gepraat kunnen worden.Ja.
quote:borderwalk schreef op 21 oktober 2012 @ 22:47:

Ik zie dat de meesten hier inzetten op seks/drugs, gokken etc, maar ik denk dat veel losse uitgaven hier en daar (sigaretten!) in combinatie met een verkeersboete, een schuld uit zijn studententijd(studieschuld?) en financiele laksheid (zoals een nooit opgezegd sportschoolabonnement etc) hoger oplopen dan je denkt.Zoiets dus.
je bent met hem getrouwd en het regelt zich niet vanzelf? Dan zit er niks anders op dan een open boekhouding te beginnen en afspraken te maken. Misschien een speciale gezamenlijke rekening voor het huishouden.
it's a big club and you ain't in it
Ik regel alle betalingen, voor het grootste gedeelte van zijn rekening.

Hij gebruikt deze rekening ook voor zijn eigen uitgaven. Ik kan wel altijd op deze rekening kijken dus en zie waar en waneer hij pind.

maar goed, hij zei daarnet dat hij zelf ook niet snapt waar het nou eigenlijk allemaal is gebleven. Tanken, sigaretten, redbull.....

Heb voorgesteld elke maand geld te pinnen waar we samen alle boodschappen etc mee betalen, hij vond het ok.

Heb er verder weinig woorden aan vuil gemaakt.... Wil ook weer niet zeuren...

hopelijk gaat het vanaf nu beter!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven