Geld & Recht alle pijlers

Spaargeld..

22-10-2012 20:58 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensjes!

Wij zijn hier zeer benieuwd hoeveel de mensen sparen en wat jullie achter de hand houden voor onverwachte uitgaven.. Wij proberen meestal zo'n 400 euro te sparen met zn 2en( zonder kinderen).

We snappen hier niet dat er zoveel nieuwe autos op de weg rijden, zelf moeten we er echt jarenlang voor sparen..

Hoe gaat dat bij jullie?
Ik doe sinds kort aan rabo saldosparen. De eerste maand ging eer 300 euro naar de spaarrekening, de tweede maand maar liefst 2.95 ivm vakantie en voor deze maand weet ik het nog niet.

Het doel is iig om minimaal 200 per maand te sparen.
Gemiddeld 2000 euro per maand, vriend 1000 euro per maand. Beiden een leaseauto (ik ben zzper en vriend heeft een vaste baan). Het geld op de bank zal nooit gebruikt worden voor een nieuwe auto omdat dat de slechtste investering is die je kunt doen met je geld tenzij het een hele antieke rolls is . Zodra je de garage uitrijdt is je investering namelijk al 1500 euro minder waard. Kleine auto's worden nog wel nieuw gekocht, maar hoe mooier de auto, hoe groter de kans is dat het een leasebak is.

Mijn huidige leasetufje heeft een nieuwwaarde van 40.000 euro. Maar volgend jaar als hij drie jaar oud is en ik hem inlever is hij minder dan de helft waard. Kortom, een auto kopen is het grootste succes om je spaargeld te laten verdampen als sneeuw voor de zon. Een heel slechte investering van spaargeld. En mensen met veel spaargeld, die weten dat ook. Dan kun je beter een (recente) tweedehands auto kopen.
Hier ook sparen voor een auto. Maar dat wordt een 5e hands rammelbak. Voor nu goed, als het me maar een beetje sneller naar mijn werk en vrijetijds activiteiten brengt vind ik het allemaal wel best. Die mooie leasebak doen we hopelijk over een paar jaar.
Op het moment staat sparen op een laag pitje ivm zorgtoeslag van 2011
een spaarrekening van ¤ 5.000,- voor onvoorziene uitgaven.

Man en ik hebben daarnaast nog onze eigen spaarrekeningen. Ik spaar ¤ 600,- per maand, man ¤ 500,- per maand.

Ik geef graag geld uit, maar zou gek worden als ik geen spaargeld meer zou hebben.
Die nieuwe auto's zijn voor grotendeels gefinancieerd ( lening) door de bank of lease. Reken er maar op dat er amper voor gespaard is.
Wat redband zegt dus. Er zijn weinig mensen die spaargeld hebben voor de betere nieuwe auto's. En al heb je wel 30,000 op je spaarrekening ben je wel gek om dat zo uit te geven aan een nieuwe auto.
quote:redband schreef op 23 oktober 2012 @ 09:14:

Die nieuwe auto's zijn voor grotendeels gefinancieerd ( lening) door de bank of lease. Reken er maar op dat er amper voor gespaard is.

Precies veelal zijn dat auto's met 3 banken.

De voorbank,de achterbank en de ING/ABN AMRO.
Hier 250euro per maand naar de gezamenlijke spaarrekening, daar gaan ook het vakantiegeld en 13e maand etc. naar toe.

50euro per,maand naar mijn eigen spaarrekening.

En verder 50euro per maand gaat naar spaarrekening zoon, daar wordt ook zijn kinderbijslag op gestort eens in het kwartaal dus alvast voor later.

Niet duizenden euro's dus per maand maar genoeg om een leuke buffer te hebben zodat we als er iets kapot gaat we het ook gelijk kunnen vervangen.

Sinds de 3 jaar dat we nu een koophuis hebben zorgen we minimaal dat er 10.000euro op de gezamenlijke spaarrekening staat.

Daarnaast allebei om en nabij hetzelfde bedrag ieder op de eigen spaarrekening.

Vorig jaar november was onze auto aan vervanging toe en konden we deze dan gewoon kopen (3000euro) een 2e hands wel uit 2004. Maar geen nieuwe, slechte investering. Op het moment dat je de garage uitrijdt is de.auto al minder waard.

Ik hoef geen superrekening te hebben. Ik wil mij gewoon geen zorgen hoeven te maken als er iets.stuk gaat of we het dan wel kunnen vervangen/laten repareren etc. Daarnaast spaar ik/sparen we om zoon straks financieel te kunnen helpen, met studie of huisje, rijbewijs of iets anders. Ik ben helemaal van mening dat zoon straks ook gewoon moet gaan werken voor zijn centen en daar zal hij heus niet slechter van worden, maar het lijkt mij zo fijn om hem daarin te kunnen ondersteunen .
wij rijden ook een nieuwe auto inderdaad (niet echt een dure hoor maar toch) maar die is van het werk van mn man. Nevernooitniet dat ik zelf een splinternieuwe auto zou kopen. Heb ik echt het geld niet voor over.
Sparen als het kan. Drie kinderen en niet hoog inkomen en chronisch ziek dus soms zijn er extra kosten. Buffer niet vast, voldoende voor noodgevallen. Nu staat er 1000 euro op de spaar maar net auto beurt etc gehad en dit jaar onderhoud aan huis gehad en wat spullen moeten vervangen.
quote:camomille schreef op 23 oktober 2012 @ 07:12:

Gemiddeld 2000 euro per maand, vriend 1000 euro per maand. Beiden een leaseauto (ik ben zzper en vriend heeft een vaste baan). Het geld op de bank zal nooit gebruikt worden voor een nieuwe auto omdat dat de slechtste investering is die je kunt doen met je geld tenzij het een hele antieke rolls is . Zodra je de garage uitrijdt is je investering namelijk al 1500 euro minder waard. Kleine auto's worden nog wel nieuw gekocht, maar hoe mooier de auto, hoe groter de kans is dat het een leasebak is.

Mijn huidige leasetufje heeft een nieuwwaarde van 40.000 euro. Maar volgend jaar als hij drie jaar oud is en ik hem inlever is hij minder dan de helft waard. Kortom, een auto kopen is het grootste succes om je spaargeld te laten verdampen als sneeuw voor de zon. Een heel slechte investering van spaargeld. En mensen met veel spaargeld, die weten dat ook. Dan kun je beter een (recente) tweedehands auto kopen.

Tenzij je een grote autoliefhebber bent en het je niets uitmaakt dat de auto direct minder waard is. Mijn vader is zo'n persoon en heeft samen met mijn moeder een gloednieuwe Q3 gekocht voor mijn moeder, hij zelf rijdt een lease. Ik vind het zonde geld, maar heb dan ook niet het bedrag aan spaargeld wat mijn ouders hebben.

Vriend en ik hebben 25.000 euro gespaard, we sparen zo'n 2000,- p.m. Wonen beiden nog thuis en wachten tot ons nieuwbouwhuis eindelijk opgeleverd wordt. Dat gaat nog zo'n half jaar duren, dus komt er zo'n 12.000 euro bij. Daar kunnen we wel de inrichting van betalen denk ik-;) En een leuke buffer overhouden.
Ik heb net vandaag 200 euro gespaard. Er stond nog 2,45 euro op, dus nu heb ik 202,45 euro achter de hand.

Als morgen de wasmachine kapot gaat moet ik waarschijnlijk eerst een week of drie op de hand wassen voor er een nieuwe/tweedehandsje in huis komt, maar ook dat overleef ik waarschijnlijk wel

(Ik heb geen auto of eigen huis, geen kinderen en geen duurdere dingen dan een laptop of wasmachine in huis)
quote:altijdonderweg schreef op 23 oktober 2012 @ 16:02:

Ik heb net vandaag 200 euro gespaard. Er stond nog 2,45 euro op, dus nu heb ik 202,45 euro achter de hand.

Als morgen de wasmachine kapot gaat moet ik waarschijnlijk eerst een week of drie op de hand wassen voor er een nieuwe/tweedehandsje in huis komt, maar ook dat overleef ik waarschijnlijk wel

(Ik heb geen auto of eigen huis, geen kinderen en geen duurdere dingen dan een laptop of wasmachine in huis)

Netjes.. Ik ben stiekem jaloers op mensen die zo veel geld verdienen haha. Op zich niet zo zeer naar de leuke dingen kopen, maar meer om geen geldzorgen hebben. Geldzorgen hebben is echt niet leuk.

Tegenwoordig heb je leuke wasmachines voor tussen 200-300. Mijne voor 299 gekocht en doet het nog steeds prima. Ik heb die 2 jaar :D
quote:redband schreef op 23 oktober 2012 @ 09:14:

Goh en waar haal jij die wijsheid vandaan?

Hier ook een nieuwe auto gekocht 3 jaar geleden, weliswaar geen schathemel dure, maar toch. Inruil voor oude 12.000, en zo'n zelfde bedrag moesten we bijbetalen.

'Gewoon' van de spaarrekening.

Maar hier geen over-the-top hypotheek en allebei 40+ dus qua werk al behoorlijk wat opgebouwd. Als je half in de 20 bent, net aan het werk en alles nog op moet bouwen, is dat natuurlijk totaal niet te vergelijken.
quote:Vrouwzondernaam schreef op 23 oktober 2012 @ 01:48:

Wow, wat sparen sommige van jullie veel per maand. Soms meer dan mijn hele loon (tis jullie gegund hoor !)

Ik werk in de kunst/cultuur sector en das nu met alle bezuinigingen vette crisis.

Dat dacht ik nou ook! Sommigen zelfs meer dan mijn bescheiden docentensalaris.

Ik spaar geloof ik 50 euro. Op die rekening staat nu 250 euro. Op een andere rekening 650 en op mijn lopende rekening heb ik ook nog wat in de plus.

Ik heb sinds vorig jaar een koophuis en mijn állergrootste bedrag ooit (7000 euro) is naar de verbouw van mijn huis gegaan. Het is nog niet af, maar ik moet nu weer opnieuw beginnen met sparen.

Oh ja, er zit al 1600nog wat in de bankspaar van het huis.
Vriend en ik sparen ongeveer samen 300 euro per maand. Niet veel, maar goed ik studeer nog, dus een hoog inkomen hebben wij ook niet. Maar we redden het er goed van, hebben een spaarrekening van 8500 Euro. Dus altijd iets achter de hand als het kapot gaat.

Wat lekker zeg, als je gewoon 1500 'a 2000 per maand kan sparen!
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
quote:thasmo schreef op 23 oktober 2012 @ 09:34:

Hier 250euro per maand naar de gezamenlijke spaarrekening, daar gaan ook het vakantiegeld en 13e maand etc. naar toe.

50euro per,maand naar mijn eigen spaarrekening.

En verder 50euro per maand gaat naar spaarrekening zoon, daar wordt ook zijn kinderbijslag op gestort eens in het kwartaal dus alvast voor later.

Niet duizenden euro's dus per maand maar genoeg om een leuke buffer te hebben zodat we als er iets kapot gaat we het ook gelijk kunnen vervangen.

Sinds de 3 jaar dat we nu een koophuis hebben zorgen we minimaal dat er 10.000euro op de gezamenlijke spaarrekening staat.

Daarnaast allebei om en nabij hetzelfde bedrag ieder op de eigen spaarrekening.

Vorig jaar november was onze auto aan vervanging toe en konden we deze dan gewoon kopen (3000euro) een 2e hands wel uit 2004. Maar geen nieuwe, slechte investering. Op het moment dat je de garage uitrijdt is de.auto al minder waard.

Ik hoef geen superrekening te hebben. Ik wil mij gewoon geen zorgen hoeven te maken als er iets.stuk gaat of we het dan wel kunnen vervangen/laten repareren etc. Daarnaast spaar ik/sparen we om zoon straks financieel te kunnen helpen, met studie of huisje, rijbewijs of iets anders. Ik ben helemaal van mening dat zoon straks ook gewoon moet gaan werken voor zijn centen en daar zal hij heus niet slechter van worden, maar het lijkt mij zo fijn om hem daarin te kunnen ondersteunen .pfoe, nou. Ik vind 10.000 op de gezamenlijke rekening + ieder hetzelfde bedrag op de eigen rekening best een superrekening, eigenlijk. Dat is 30.000 bij elkaar.
Wij sparen alleen voor de kinderen. Elk kind 1000,-. Voor ons zelf hebben we al meer dan genoeg voor nu alsmede in de toekomst.
Link

“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Wij sparen ongeveer 200 in de maand (dat proberen we, nu eerst vakantie terugbetalen aan cc rekening) voor onszelf, 50 voor dochter en ik probeer nu 25 p.m. extra te sparen om vent over een paar maanden een weekendje mee te nemen. Mijn 13e maand gaat naar de spaar.

Volgend jaar zal dat een stuk minder worden, 2e kindje op komst, en met nieuwe kabinetsplannen veel geld kwijt aan opvang.

Wij zijn beide 30+, geen enorme over de top hypotheek (zouden nog een 100.000 extra kunnen lenen bijv) prima salaris maar toch, het houdt echt niet over.

Ik kijk uit naar de dag dat beide kindjes naar school gaan... maar goed dan heb je weer andere kosten.
quote:Enn schreef op 23 oktober 2012 @ 22:06:

Link

Wij sparen 400 pm Daar komt dan nog bij het vakantiegeld, winstuitkering, 13e maand. En als veel geld op de rekening hebben gaat het ook naar de spaar.

Hebben twee kleine kinderen. De opvang hakte er wel in. Maar over een paar maanden gaat de jongste ook naar school. Het geld dat we besparen, gaat naar de spaarrekening.

Op de spaarrekening staat iets van 35.000. We komen sowieso nooit boven de 40k. Dan lossen we af op de hypotheek.
Jemig wat een bedragen lees ik hier !

Partner en ik sparen ¤ 250,- per maand ( lukt niet altijd ) en voor onze 3 kinderen ¤ 25,- p.p. per maand.

De kinderen hebben hier het meeste spaargeld :-)

Op onze spaarrekening staat momenteel iets van ¤ 1800,- en dat wordt gespendeerd aan dingen die we op dat moment nodig achten ( vakantie,reparatie enz. enz. ).

Ook proberen we 1 x per jaar zo'n ¤ 5000,- op onze hypotheek in te lossen ( ook een beetje sparen toch !? ).

we hebben 3 auto's 1 van ons zelf ( en helemaal betaald ) en 2 hagel nieuwe waar we de kost mee moeten verdienen ( lease ).
Ik spaar 200 euro in de maand en mijn vakantiegeld wordt meteen op mijn spaarrekening gezet. Nu heb ik niet zo lang geleden een auto gekocht en is mijn spaargeld gekelderd tot 600 euro.

Ik spaar eigenlijk puur voor een auto of vakantie. Onvoorziene uitgaven betaal ik van mijn leefgeld, daar gebruik ik mijn spaargeld niet voor. (Hoge rekeningen, kapotte laptop, kapote wasmachine etc).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven