Gezondheid alle pijlers

Diabetesland

13-07-2011 20:17 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom in Diabetesland waar al je medediabeten 100 jaar gaan worden. Waar je je 'gewoon' 'eventjes' aan je dieet gaat houden :puke: om te voorkomen dat je diabetische voeten of vingers gaat krijgen. Waar retinopathie, falende nieren of zenuwpijnen niet voorkomen en waar ongelimiteerd geklaagd en gezeurd mag worden. Jaja, óók over al die infernisten en dvk's die het –niet gehinderd door daadwerkelijke diabeteservaring- beter weten dan de aloude diabeet zelf.

Dat land waar genoeg ruimte is voor cynisme, sarcasme en flauwe grappen. Dat land waar meegeleefd wordt, waar ervaringsverhalen uitgebreid verteld mogen worden en waar altijd een luisterend oor of een welgemeende knuffel voorhanden is. Waar je gelijkgestemde zielen in het 'diabetesdwars' vindt.

Dus wil je steun en knuffels of wil je 'gewoon' 'even' je verhaal kwijt, doe het dan hier. Iedereen is welkom, want hoe meer zielen hoe meer vreugd!
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Goed nieuws Wokmok!

Wat is het toch fijn te weten dat je lichaam het weer naar behoren doet, al is het met een paar pilletjes zo hier en daar.... geniet ervan meis!
Wokmok, leg es uit van die blauwe plek? Was dat door het bloedprikken of door de uitslag??
Goedemorgen! Ik zal me even kort voorstellen: ik ben 20, student en ik heb geen diabetes, maar een stofwisselingsziekte. Op het moment gaat het niet goed goed en ben ik veel moe en heb dagelijks hypo's die ik niet hoor te hebben. Binnenkort krijg ik een week lang een glucosemeter/sensor mee om te kijken wat mijn bloedsuiker doet. Verder is er bloedonderzoek gedaan (uitslag: car nitine tekort) en moet ik naar een dietiste.

Zou ik hier misschien mee mogen schrijven? Het is natuurlijk niet helemaal hetzelfde, maar er zijn wel wat overeenkomsten in de ziekten. Bovendien loop ik nu ook bij de diabetespoli;)
Tuurlijk EleaNora! Welkom bij ons gekke clubke! Klinkt bijzonder wat je hebt, geen db, maar wel hypo's. Nou, dat herkennen we wel. Ik denk ook dat je de gemiddelde leeftijd weer wat lager maakt wat altijd prettig is .

Groetjes, Ris (38, moeder van 2 kindertjes, db type 1 sinds 2002, insulinepomp sinds 2003, momenteel in ziektewet door hernia. Scheelt je een boel onthoudwerk
Even snel een update, ben deze week erg druk. Gister een hartfilmpje gehad en opzich was dat goed alleen doet mijn hart er soms langer over om te 'kloppen'. Woensdag heb ik er nog 1 in het ziekenhuis en dan moet ik me erbij inspannen. Ben benieuwd! Fijn weekend dames
Ah mooi dat ik hier welkom ben:)

Ik heb nog niet het hele topic gelezen, maar ik vind het wel logisch inderdaad dat hier niet allemaal 20 jarigen rondhuppelen. Ikzelf voel me ook vaak ouder dan dat: ik heb helemaal geen energie om bijv. uit te gaan, schoonmaken is eigenlijk ook te veel, hele dagen school moet ik echt van bijkomen etc.

Naast mijn stofwisselingsziekte heb ik ook nog darmproblemen, een stuk of wat allergieën waar ik op het moment veel last van heb en astma. Ben een beetje een medische pechvogel geloof ik;).

Vandaag was een beetje een prutdag, want ik heb gisteren te veel gedaan en slaap al de hele week niet geweldig dus na ook nog een hypo vanmiddag was ik helemaal kapot. Zat half te slapen bij een verjaardag. Dus lig ik nu om half 7 al in mijn bed. Ik ga maar even een beetje van dit topic bijlezen.
Welkom EleaNora!

Wat balen, die hypo's maar het klinkt wel een beetje logisch als je stofwisseling van de rel is. Hoe weten ze dat het hypo's zijn eigenlijk?

Groeten, Lief (36 jaar, getrouwd, geen kids, db1 sinds 1982, coeliakie sinds 2008, hypothyreoidie sinds 2011, beperkt nierfalen sinds... een paar jaar nu) Ook een maandagochtendmodelletje dus
ah er zijn meer pechvogels zoals ik;)

Het is nog niet 100% zeker dat het hypo's zijn omdat ze dat over een paar weken gaan testen met die glucosesensor, maar ik krijg wel alle symptomen als ik of te lang niet gegeten heb (en te lang is voor mij 3/4 uur max) of teveel inspan.

Ik krijg dan meestal flinke hoofdpijn, wordt moe, duizelig, chagrijnig, trillerig, onhandig en meestal heb ik dan honger/ behoefte aan suiker. Als ik dan 3/4/5 tabletten dextro heb gehad zakt het weer wat af en meestal blijf ik nog wel een aantal uur hoofdpijn houden en blijf ik moe. Die hypo's zijn ook een symptoom van de carnitine tekort (en dat hoort weer bij de ziekte). Dus één en één is twee zeg maar;)
Welkom EleaNora Leuk dat je meeschrijft, ook al is de reden niet leuk. Maar goed, nieuwe leden zijn altijd welkom!

Joh, de kwalen die jij beschrijft lijken mij best vervelend. En je bent nog maar 20

Pfff...

Hier nog zo'n 'maandagochtendmodel(letje)' De op een na oudste hier (Sri is de oudste).

Laat ik me even fatsoenlijk voorstellen: Setter, 44 jaar oud, geestelijk nog een puber , diabetes sinds 1999. Eerst pillen, toen spuiten en sinds 5 jaar godzijdank een pomp. Een roooooze

Ik ben hier your friendly neighbourhood rozefreak, tevens geadopteerde soort-van-zus van Sri, ook al houdt zij totááááál niet van roze

Verder ben ik verreweg de meest omvangrijke van ons groepje, ondanks het feit dat ik al 9 maanden aan de Modifast ben. Het spul doet wel wonderen voor mijn suikers, gelukkig.

Ik wens jou een fijn weekend met wat betere dagen dan vandaag. Blijf vooral gezellig meeschrijven, okee?
@Setter

Het is flink vervelend ja dat ik nu al van alles heb, ik vraag me wel eens af hoe dat ooit moet als ik 65+ ben.

Over de roze pomp heb ik eerder deze avond gelezen (begin van het topic) geweldig. Je bent er nog steeds blij mee begrijp ik? ;) Ik ben meer van het blauw:P.

En die modifast, komt dat na 9 maanden niet je neus uit?

Jij ook een fijn weekend en ik zal blijven meeschrijven. Is wel even wennen, want ik lees hier al wel een tijd mee op viva maar heb nog niet zo vaak gereageerd.
Een gewone glucosemeter (dus geen continumeter), met van die strips, wordt toch niet vergoed als je type 2 hebt?
Oja en even een soort update van mij: vroegah toen ik nog alleen aan de Metformine zat had ik een "mooie" bloedsuiker van 8.4. Ik heb er Tolbutamide bij gekregen en moest afgelopen week na een heeeele tijd weer naar de DVK. Gemeten en...: 12.7!! Ik had dus beter alleen aan de Metformine kunnen blijven.
Truffel, teststrips worden alleen vergoed als je insuline gebruikt, dus dat staat los van type 1 of type 2.

En ja, die zijn prijzig

Ik ga mijn grot weer in. En EleaNora, introotje volgt.
Truffel en wat nu? Heb je het besproken met je dvk? Raar verhaal hoor!

Pix, knuffel voor jou! XXXXx

Hier gaat het op en af, soms jank ik van de pijn. Soms heb ik nergens last van. Het vreemde van alles is dat mijn suikers wonderwel keurig blijven. Af en toe een hyper, meestal een gevolg van vergeten bolus en that's it. Humeur is ook niet best, ben heel labiel. Pijn trekt echt een wissel op hoe ik me voel. Ik ben ook niet altijd helder door de morfine, maar ik durf niet zonder overleg af te bouwen. Maar daar ga ik wel op aansturen, kijken of er nog andere combi's zijn wb medicatie.

Er zijn ook voordelen hoor, ik ben vergeten hoe de wasmachine, vaatwasser en droger werken . Als ik een blokje in slakkengang heb gewandeld heb ik "matig tot intensief gesport", ik win alle spelletjes bij Songpop (behalve van Teddeke), omdat ik nergens heen kan, komt iedereen hier. Morgen komt mijn studiebegeleidster mijn diploma thuis overhandigen! Dus eten we morgen TAART! (3e keer ivm mijn afstuderen, haha).

Boeken, iPad, MacBook en tv zijn mijn beste vrienden, de sociale afbrokkeling is begonnen
Truffel, was het een momentopname, die 12.7, of was dit je Hba1C? Wel vreemd dat het zo hoog is, maar als het om een momentopname gaat kan er een keer een uitschieter bij zitten natuurlijk.

Hopelijk horen we nog even van je
Ik heb de afgelopen dagen ernstig getwijfeld of ik je niet even zou bellen, Ris. Ik heb ook al maandenlang last van mijn onderrug. Ik heb al dágen niet meer gewandeld met de honden, en dat vind ik zwaar

Sowieso is wandelen al maanden een martelgang, ik moet om de haverklap stilstaan met mijn handen op mijn knieën om mijn rug weer recht te krijgen. De laatste dagen trekt de pijn door mijn rechterbil naar beneden, helemaal tot mijn enkel. En owee als ik buk om een takje uit G's vacht te halen, of om over zijn buik te wrijven als die weer zeer doet, want ik kom daarna maar nauwelijks overeind.

Ik leef dus van harte met je mee, de laatste dagen

Gek genoeg heb ik, na twee dagen net zo 'veel' beweging als jij doorgaans krijgt , minder last. Ik heb zonet een heel uur staan strijken , en ik heb maar een keer of 3 even hoeven rusten. Vanavond toch maar weer proberen een eind te lopen met de honden. Ben benieuwd hoe dat gaat

Ik ga dus morgenochtend de dokter bellen. Kan hij ook meteen even kijken naar die rare bult in mijn rechterborst. Er heeft in mijn vakantie een fikse ontsteking gezeten, maar er blijft maar een bruin plekje met een bult eronder zitten.

Bah, moet ik wéér uit de kleren
Setter, goed dat je de dokter belt. Pijn in je rug die uitstraalt naar je been, kan hernia zijn. Als je er op tijd bij bent, kun je nog veel voorkomen. Als je zoals ik gewoon doorgaat, kan het verder trekken en dan heb je hernia.

En die bult klinkt ook niet best! Vrouwke toch....

Ga nu ff eten, kom later nog terug.
Lieve meiden, ik denk aan jullie hoor! Ris en Setter, wat naar toch, al die pijn.

Ik besef heel goed dat dit nogal onnozel commentaar is, maar ik hoop van de week een heleboel in te halen. We maken hier tamelijk barre tijden mee, maar het voert me te ver daar hier en nu over te gaan uitweiden. Het meeste is niet echt leuk.

EleaNora, welkom in elk geval, wij leren elkaar vast nog wel kennen.

Pixel, ik zit momenteel net zoals jij in een grot. We komen er binnenkort vast weer uit!

Tot gauw allemaal!
Hba1c, ik weet niet wat dat is. Het was mijn bloedsuiker, nuchter. Nu aan 2 Tolbutamide en 1 Metformine 500 per maaltijd.
Lieve meiden,

Jemig de pemig Ris, ik hoop dat het snel allemaal beter gaat. Leven met pijn is geen pretje. En morfine krijgen al helemaal niet. Setter, ik hoop ook dat het snel beter gaat bij jou. Laat je er eens naar kijken?

Dan valt het hier allemaal wel mee, afgezien van de drukte op alle vlakken en mijn high scores. Maar hoger dan 20 kwam het niet... Ik tel de dagen tot de volgende afspraak en die komt nu in zicht.

EleaNora, zoals beloofd een samenvattinkje: Pixel, in jaren net iets ouder dan Setter (1), wat me tot nu toe de een na oudste maakt. Db sinds vorig jaar. Gek op roze èn paars. Moeder van 2.
@Setter die blauwe plek had ik vrijwel meteen na dat er een aantal buisjes bloed waren afgenomen om eea te controleren. Heeft twee dagen zeer gedaan toen was het gelukkig weer over. Op sommige dagen baal ik welees hoor, heb je al db herstel je ook nog eens langzaam (ik in ieder geval wel) pas geleden had ik een wondje op mn voet, niets bijzonders maar heeft wel 3 weken geduurd inclusief hulp van de huisarts voordat het helemaal over was .

@EleaNora, ik ben Wokmok vandaag 24 geworden en ik heb diabetes sinds1996. Ik spuit insuline gebruik cholesterol verlagers en iets voor mn schildklier.

Dames sterkte met die pijntjes!
Nog gefeliciteerd Wokmok.
Ik ook maar even voor EleoNora:

Ik ben 28. Diabetes type 2 sinds dec 2011 (tnx to Serious Request voor het ontdekken!). Ik gebruik Metformine (500) en Tolbutamide. En gék op felroze, zoals mijn avatar.
Srizussie, ik mail je morgen even (tussen de ziekenhuisbezoeken door, ik mag 2 keer op en neer naar zh). Mag ik je sterkte wensen lieve lieve lieve Sri???

Pixel, da's waar ook! Jij bent een jaar ouder! Joh, als ik jou voor me zie ben je geen dag ouder dan 32 ofzo, want zo zie je eruit in mijn herinnering. Maf hè? Goed, ik ben de op-twee-na-oudste dus

Truffelmaffia, een Hba1C is een bloedglucosemeting over langere tijd. Dat doen ze via een bloedonderzoek in plaats van een vingerprik. Heb jij die nog niet gehad dan, het afgelopen jaar?

Wokmok, nog gefeliciteerd Heb je een leuke dag gehad?

Jij was dus ook nog maar 8 jaar toen ze de diabetes ontdekten? Tjonge

Wat vervelend dat je zo'n blauwe plek had van het bloedprikken zeg. Heb ik van tijd tot tijd ook wel eens, en bij mij is zo'n plek dan ook wat gevoelig.
Ik ben net bij de huisarts geweest. Ik mag morgenmiddag naar het ziekenhuis voor een mammogram. Eerst morgenochtend even naar de oogarts toe. Ik heb het nog druk op mijn vrije dag....

Oh, voor de rugpijn mag ik naar de fysio. Zit weer niet in het basispakket natuurlijk, dus nu is de keuze tussen zelf betalen of wachten tot januari wanneer ik weer een aanvullende verzekering heb. Grmbl.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven