Geld & Recht alle pijlers

Help.. hoe moet ik bezuinigen??

27-10-2012 12:35 142 berichten
Ik had dit ook al in een lopend topic geplaatst, maar de reacties zijn minimaal, vandaar een eigen topic

Crisis.. ik denk dat iedereen dat wel voelt en wil bezuinigen (wat een rotwoord he...). Nu zitten wij denk ik qua gezin (2 volwassenen, 2 kinderen onder de 4 jaar) denk ik best gemiddeld met alles. Ik zou graag wat meer geld opzij zetten, maar op 1 of andere manier, gaat alles gewoon op elke maand.

Er komt bij ons binnen Euro 3.600

Vaste lasten Euro 2.800 (inclusief kinderopvang, hypotheek, levensverzekering, 2 auto's die we echt nodig hebben ivm werk).

We hebben geen abonnementen op tijdschriften of iets dergelijks, een gekke uitgaven of dingen die we op zouden kunnen zeggen op lidmaatschap van de staatsloterij (Euro 15 per maand) na.

Blijft dus zo'n Euro 800 over voor tanken boodschappen.

We tanken voor ongeveer Euro 210 per maand, ik heb de boodschappen begroot op Euro 320 per maand (EURO 80 week waar ook pampers, verzorgingsproducten etc,. onder vallen).

Blijft over: Euro 270.

We sparen automatisch Euro 100 per maand en vaak moet ik dat toch weer terugstorten omdat het me van de Euro 170 per maand die dan overblijft voor kleding, cadeautjes, leuke dingen, gewoon niet lukt.

Wat doe ik fout..........????
Alle reacties Link kopieren
Dame03 die 10.000 vind ik heel netjes. Zou best kunnen dat dat die anderen weinig boeit en ze daardoor meer overhouden.

Ik zou een huishoudboekje gaan bijhouden. Kan ook digitaal ik gebruik een app die Budget Coach heet. Doe dat allebei en maak daar eens een overzicht van een paar maanden.
Ik denk dat je wel wat mager verdient, voor de juridische sector, al weet ik natuurlijk niet wat voor werk je doet. Maar mocht het geen werk zijn dat ook zonder opleiding gedaan kan worden, dan zou ik eens gaan praten met je baas.
Ons spaargeld zit momenteel op iets van 30.000 euro, denk ik, exclusief dat wat in de spaarhypotheek zit. We sparen per maand 400 euro gezamenlijk en zo'n 250 euro pp op onze eigen spaarrekeningen. Dat eigen spaargeld is voor alle onvoorziene posten: auto, wasmachine, lekkend dak. Het bedrag dat we gezamenlijk sparen is om de restschuld van te betalen. Als ik dat bedrag niet meereken hebben we ook zo'n 10.000 euro om allerhande ellende van op te lossen.
Het is gewoon secretaressewerk wat ik doe.

Ik weet dat ik de kwaliteiten heb om door te leren, dus begon daar meteen mee tot.. een positieve zwangerschapstest!

Ene kant is het jammer dat ik die opleiding niet heb afgemaakt meteen, maar anderzijds: Ik kan elk moment doorstromen naar het 2e jaar. Als ik dan die opleiding afmaak heb ik een HBO op zak. Carrière maken kan ook op mn 35ste toch??

Allebei de kinderen op school en dan heb ik wat meer alleen-tijd om te studeren. Vrije tijd heb ik genoeg, maar wel 2 kinderen om me heen dus studeren is dan niet mogelijk (vind ik).

Op zich ben ik er wel gerust op, omdat we elke maand toch wat ruimte hebben voor de leuke dingen. Het moet alleen niet minder worden.
En ik vergeet: dit jaar een nieuwe badkamer geplaatst, het hele huis voorzien van nieuwe kozijnen en dubbel glas, nieuwe vaatwasser en nieuwe wasmachine, dus die kosten hebben we (normaal gezien) de komende tijd niet.
En dan vraag je je af of je het financieel slecht hebt? Dat zouden wij alleen kunnen betalen als we niet sparen voor de restschuld. Keuzes dus, ook voor jou
quote:dame30 schreef op 27 oktober 2012 @ 15:10:

En ik vergeet: dit jaar een nieuwe badkamer geplaatst, het hele huis voorzien van nieuwe kozijnen en dubbel glas, nieuwe vaatwasser en nieuwe wasmachine, dus die kosten hebben we (normaal gezien) de komende tijd niet.Volgens mij is dit topic volkomen overbodig en zijn er mensen slechter af dan jij en je gezin .
Wat een nontopic zeg pfff.
lijkt mij ook paloma.
wij slapen nooit.
Er is iets veranderd mbt levensverzekeringen. Hoe en wat weet ik niet precies, maar het komt erop neer dat je meer zekerheden krijgt voor minder geld.

Onze levensverzekering bij de hypotheek kost ons 29 euro per maand. Daarmee wordt, wanneer één van ons overlijdt voor de hypotheek is afgelost, 300.000 euro uitgekeerd.

Maar het kan zo zijn dat jullie levensverzekering ook saldo opbouwt, en dat doet de onze niet. Vraag dat eens goed na bij jullie bank/hypotheekadviseur/verzekeringsadviseur.
Ha Dame,

Ik denk dat wij zo'n gezin zijn waarvan mensen denken, waar doen ze het van En de oplossing is vrij simpel. Wij verdienen beide erg goed (werken beide 32 uur), hebben een lease auto zonder bijtelling en als tweede auto een kleine nieuwe auto die 1 op 22 rijdt en geen wegenbelasting kost. Onze hypotheek is laag, omdat wij een groot duur huis niet zo belangrijk vinden.

Bij een inkomen van bijna 5000 netto (incl hyp. Aftrek en kot) zijn onze vaste lasten 'maar' 2500. Zo kunnen we dus én veel sparen (750 euro per maand) en lekker luxe leven (2x per jaar op vakantie, regelmatig de stad in voor wat nieuws voor onszelf of de kinderen (2 kinderen onder de 3), weekendjes weg etc.

Jullie vaste lasten zijn gewoon erg hoog, duss een flinke besparing zit er aan die kant niet in lijkt me.
quote:cupcakegirl schreef op 27 oktober 2012 @ 15:28:

Wat een nontopic zeg pfff.Ach TO weet zelf volgens mij ook wel dat ze niet mag klagen want geen geldproblemen. Ze wil het alleen graag wat ruimer hebben. Niks mis mee, alleen zie ik hier als enige optie op dit moment meer inkomen binnenhalen. En dat wil TO niet.
Het lijkt me dat je het niet heel krap hebt als je in één jaar je halve huis kunt verbouwen. Of heb je dat geleend?
Misschien tijd voor een reality check? Ik heb ergens in een reactie voorbij horen komen 'wij doen niets geks'. En vervolgens verhalen over maar 1 keer per jaar op vakantie, 1 of 2 auto's, verbouwen, spaarrekeningen etc. Dat zijn dus (afgezien van het sparen) allemaal luxe dingen die je ook zou kunnen scharen onder 'iets geks' of 'wat fijn dat we dat allemaal kunnen'. Maar nee, omdat schijnbaar iedereen dat kan is het allemaal niet bijzonder en heb je daar ook gewoon recht op. Want dat is het, mensen denken dat ze recht hebben op die luxe omdat de buurman het heeft, omdat ze er 'keihard voor werken' etc etc.
Mss mosterd, maar zie nergens de inkomens afhankelijke combinatie korting als inkomen? Of zit dat bij je hypotheekrente aftrek? Kinderbijslag?
Wie wind zaait zal storm oogsten
wow... wat een (sorry) nare reacties ineens...

Ik heb zeker 3x gemeld dat we het goed hebben en dat ik besef dat er mensen zijn die met minder moeten doen.

Ik maak me gewoon echt wel zorgen over die hoge lasten en vroeg me af wat er gewijzigd kon worden hieraan...

Ik vind niet dat ik recht heb op luxe, zeker niet!!! Maar ik denk wel dat als je allebei werkt, het wat ruimer zou kunnen hebben.

Onze beste auto is al zo'n 10 jaar oud, de "kleine" auto is zo'n 15 jaar oud. Ik hoef niet 3x per jaar op vakantie, zelfs 1x hoeft van mij niet, maar wil man heel graag. Prima, maar dan hoef ik niet naar het buitenland en hoeft het geen 1000 euro te kosten voor een week.

Sparen vind ik wel belangrijk omdat je niet weet wat de toekomst brengt.

Ik vroeg me af of ik het goed deed en nu word ik afgeschilderd als een verwend nest
quote:Franka76 schreef op 27 oktober 2012 @ 15:45:

Mss mosterd, maar zie nergens de inkomens afhankelijke combinatie korting als inkomen? Of zit dat bij je hypotheekrente aftrek? Kinderbijslag?

euh.. dat eerste wordt toch geteld bij je ikb?

Kinderbijslag tel ik niet mee in dit rijtje, dus dat is extra 4x per maand (die maand koop ik bijna alle benodigde kleding)
Ik bedoelde het niet naar, maar als je kijkt naar jullie inkomen (niet zo hoog) en wat je er allemaal mee kunt, denk ik dat je alleen maar tevreden kunt zijn met hoe je het doet.
quote:dame30 schreef op 27 oktober 2012 @ 15:49:

wow... wat een (sorry) nare reacties ineens...

Ik heb zeker 3x gemeld dat we het goed hebben en dat ik besef dat er mensen zijn die met minder moeten doen.

Ik maak me gewoon echt wel zorgen over die hoge lasten en vroeg me af wat er gewijzigd kon worden hieraan...

Ik vind niet dat ik recht heb op luxe, zeker niet!!! Maar ik denk wel dat als je allebei werkt, het wat ruimer zou kunnen hebben.

Onze beste auto is al zo'n 10 jaar oud, de "kleine" auto is zo'n 15 jaar oud. Ik hoef niet 3x per jaar op vakantie, zelfs 1x hoeft van mij niet, maar wil man heel graag. Prima, maar dan hoef ik niet naar het buitenland en hoeft het geen 1000 euro te kosten voor een week.

Sparen vind ik wel belangrijk omdat je niet weet wat de toekomst brengt.

Ik vroeg me af of ik het goed deed en nu word ik afgeschilderd als een verwend nest Niks van aantrekken.
quote:dame30 schreef op 27 oktober 2012 @ 15:49:Ik vroeg me af of ik het goed deed en nu word ik afgeschilderd als een verwend nest Nou, nou, kop op hoor. Volgens mij valt het reuze mee met de kritische nooit die je krijgt. Jammer juist dat je dit zo voelt, nadat je juist heel veel constructieve meedenkers op je hand hebt. En er is niets mis mee om een verwend nest te zijn. Jij bent tenslotte degene die dat nest warm moet houden.
quote:betjebig schreef op 27 oktober 2012 @ 15:52:

Ik bedoelde het niet naar, maar als je kijkt naar jullie inkomen (niet zo hoog) en wat je er allemaal mee kunt, denk ik dat je alleen maar tevreden kunt zijn met hoe je het doet.

Hier ben ik het dan wel weer mee eens!

Als je meer wilt heb je 2 opties: lasten verlagen of inkomsten verhogen. Die eerste geef ik je een kleine kans van slagen met de huidige woningmarkt. Die 2e lijk je zelf niet te willen en dan houdt het een beetje op. Je kunt er dan nog wel 50 a 100 euro op vooruit gaan maar dat zijn dan al die kleine dingetjes.
quote:dame30 schreef op 27 oktober 2012 @ 15:51:

[...]

euh.. dat eerste wordt toch geteld bij je ikb?

Nee. Dat krijg je maandelijks of jaarlijks terug.

Verder doe je niets fout. Je hebt veel spaargeld en je hebt blijkbaar ook genoeg vermogen om hele dure uitgaven te doen (waarvan ik denk: hoe betaal je dat in hemelsnaam op zo'n salaris (en: wat doe ìk fout?)), dus je hebt het gewoon heel erg goed. In alle opzichten.
Ik heb al twee keer de vraag gesteld of het mogelijk is om onder schooltijden te gaan werken wanneer de kinderen naar school gaan en hoe oud ze zijn.
quote:Natonco schreef op 27 oktober 2012 @ 15:54:

[...]

Nee. Dat krijg je maandelijks of jaarlijks terug.

Verder doe je niets fout. Je hebt veel spaargeld en je hebt blijkbaar ook genoeg vermogen om hele dure uitgaven te doen (waarvan ik denk: hoe betaal je dat in hemelsnaam op zo'n salaris (en: wat doe ìk fout?)), dus je hebt het gewoon heel erg goed. In alle opzichten.
O.. dan krijgen wij dat jaarlijks terug (god, ik voel me nu echt een zeur ja...)

Ik tel dus niet de huppeldepup combinatiekorting en niet de kinderbijslag.

Kinderbijslag is bij ons bijna Euro 400 in de 3 maanden dus Euro 1200 per jaar. Die combinatiekorting is (volgens mij) Euro 2.133 (klopt dat wel.!!??). Dus kunnen we de aanslag van de gemeente daar RUIM van betalen..

(oke.. het is me nu ineens duidelijk dat ik een zeurpiet ben.... )

Hoe we die verbouwing hebben gedaan: niet al ons spaargeld bij de aankoop in het huis gestort maar een deel daarvan. Genoeg overgehouden voor en nieuwe badkamer en dat een paar jaar later gedaan. Die kozijnen en dubbel glas hebben we een vriend laten doen, waardoor het uiteindelijk niet eens zo heel duur was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven