Geld & Recht alle pijlers

Help.. hoe moet ik bezuinigen??

27-10-2012 12:35 142 berichten
Ik had dit ook al in een lopend topic geplaatst, maar de reacties zijn minimaal, vandaar een eigen topic

Crisis.. ik denk dat iedereen dat wel voelt en wil bezuinigen (wat een rotwoord he...). Nu zitten wij denk ik qua gezin (2 volwassenen, 2 kinderen onder de 4 jaar) denk ik best gemiddeld met alles. Ik zou graag wat meer geld opzij zetten, maar op 1 of andere manier, gaat alles gewoon op elke maand.

Er komt bij ons binnen Euro 3.600

Vaste lasten Euro 2.800 (inclusief kinderopvang, hypotheek, levensverzekering, 2 auto's die we echt nodig hebben ivm werk).

We hebben geen abonnementen op tijdschriften of iets dergelijks, een gekke uitgaven of dingen die we op zouden kunnen zeggen op lidmaatschap van de staatsloterij (Euro 15 per maand) na.

Blijft dus zo'n Euro 800 over voor tanken boodschappen.

We tanken voor ongeveer Euro 210 per maand, ik heb de boodschappen begroot op Euro 320 per maand (EURO 80 week waar ook pampers, verzorgingsproducten etc,. onder vallen).

Blijft over: Euro 270.

We sparen automatisch Euro 100 per maand en vaak moet ik dat toch weer terugstorten omdat het me van de Euro 170 per maand die dan overblijft voor kleding, cadeautjes, leuke dingen, gewoon niet lukt.

Wat doe ik fout..........????
Een grotere auto van tien jaar oud en een klein autootje? Betaal je dan niet veel teveel voor je autoverzekering? Kijk daar eens naar, volgens mij kun je met een beetje slim shoppen (en minder hoge eisen aan de dekking: voor een oude en een kleine auto hoef je echt geen all risk bijvoorbeeld) zeker de helft minder betalen. Levensverzekering zou ik ook eens naar kijken, want die is wel heel hoog. Wij hebben er geen (hebben ook geen eigen huis), maar hebben wel naar een gekeken en zouden dan hooguit een paar tientjes in de maand gaan betalen voor een levensverzekering waar je een mooi huisje van kunt bekostigen.

Verder denk ik dat je niet moet kijken naar wat de buren hebben, maar naar wat je zélf hebt. Je hebt een dikke spaarrekening, je hebt je halve huis verbouwd het afgelopen jaar... van dat geld gaan de buren misschien wel op vakantie en uit eten. En waar doe je je boodschappen? Misschien kopen je buren alleen maar C-merken of D-merken bij de Aldi en de Lidl en kopen ze alleen goedkope seizoensgroenten, daar kun je ook flink mee besparen.

Wat minder naar de buren kijken dus, wat kritischer zijn op je eigen uitgaven en vooral ook kijken naar wat je wél hebt. Nee, je kunt je geld niet als water laten rollen, maar je hebt het denk ik wel beter dan je jezelf realiseert.
Echt dame, als je het eens netjes op een rijtje gaat zetten en daarna je uitgaven bijhoudt dan wordt het een stuk duidelijker. Hoef je ook niet te zeurpieten over dat je moet bezuinigen
quote:cupcakegirl schreef op 27 oktober 2012 @ 15:57:

Ik heb al twee keer de vraag gesteld of het mogelijk is om onder schooltijden te gaan werken wanneer de kinderen naar school gaan en hoe oud ze zijn.

O ik heb al een aantal keer uitgelegd hoe het zat met de kinderen dus dacht dat je dat gelezen had

Oudste is bijna 4, jongste is 2.

Ik werk 2 volle dagen, dan gaan de kinderen naar de opvang.

Ik werk 2 halve dagen, dan gaat de oudste naar school en de jongste naar KDV.

Ik maak geen gebruik van voorschoolse opvang en dus 2 dagen van naschoolse opvang. Verder blijft oudste kind 2x per week over op school, dat kost 2 euro per keer.
Alle reacties Link kopieren
quote:dame30 schreef op 27 oktober 2012 @ 16:03:

O.. dan krijgen wij dat jaarlijks terug (god, ik voel me nu echt een zeur ja...)

Ik tel dus niet de huppeldepup combinatiekorting en niet de kinderbijslag.

Kinderbijslag is bij ons bijna Euro 400 in de 3 maanden dus Euro 1200 per jaar. Die combinatiekorting is (volgens mij) Euro 2.133 (klopt dat wel.!!??). Dus kunnen we de aanslag van de gemeente daar RUIM van betalen..

(oke.. het is me nu ineens duidelijk dat ik een zeurpiet ben.... )

Hoe we die verbouwing hebben gedaan: niet al ons spaargeld bij de aankoop in het huis gestort maar een deel daarvan. Genoeg overgehouden voor en nieuwe badkamer en dat een paar jaar later gedaan. Die kozijnen en dubbel glas hebben we een vriend laten doen, waardoor het uiteindelijk niet eens zo heel duur was.

Niet per se een zeurpiet. Maar soms helpt het om een goed overzicht te maken om meer inzicht te krijgen in hoeveel er is en hoeveel er kan of niet kan.

Als je dat overzicht van inkomsten/uitgaven niet hebt kun je jezelf soms zowel positief als negatief erop verkijken.
quote:nellaaa schreef op 27 oktober 2012 @ 16:05:

Echt dame, als je het eens netjes op een rijtje gaat zetten en daarna je uitgaven bijhoudt dan wordt het een stuk duidelijker. Hoef je ook niet te zeurpieten over dat je moet bezuinigen

Ik heb dus wel een staat gemaakt van de maandelijkse in- en uitgaven, maar niet van de jaarlijkse... en zie nu dus dat dat dom is, want uiteindelijk komt er jaarlijks meer binnen dan er jaarlijks uitgaat. (ik bedoel dus de kinderbijslag die eens per kwartaal wordt gestort en de belasting van de gemeente die 1x per jaar wordt geïnd).
quote:dame30 schreef op 27 oktober 2012 @ 16:05:

[...]

O ik heb al een aantal keer uitgelegd hoe het zat met de kinderen dus dacht dat je dat gelezen had

Oudste is bijna 4, jongste is 2.

Ik werk 2 volle dagen, dan gaan de kinderen naar de opvang.

Ik werk 2 halve dagen, dan gaat de oudste naar school en de jongste naar KDV.

Ik maak geen gebruik van voorschoolse opvang en dus 2 dagen van naschoolse opvang. Verder blijft oudste kind 2x per week over op school, dat kost 2 euro per keer.Dan heb ik er overheen gelezen, mijn excuses. Ik zou proberen of je voor je oudste kind iets anders kunt regelen dan de naschoolse.
quote:cupcakegirl schreef op 27 oktober 2012 @ 16:07:

[...]

Dan heb ik er overheen gelezen, mijn excuses. Ik zou proberen of je voor je oudste kind iets anders kunt regelen dan de naschoolse.

Geeft niks!

Ik zou natuurlijk kunnen proberen hem bij een vriendje te brengen en in ruil daarvoor op een andere dag dat vriendje op te vangen...scheelt weer 300 op de rekening van kinderopvang.
Oh en de energierekening kan waarschijnlijk ook omlaag. Bij overstappen krijg je vaak een korting/eenmalige uitkering, energiekosten kunnen lager liggen (kijk ook naar de collectieve aanbiedingen), wellicht valt er op verbruik ook nog te bezuinigen (trui aan ipv verwarming omhoog). Staatsloterij kan er ook vanaf, dat is al bijna één 20-euro uitje in de maand dat je daarmee kunt bekostigen en de zorgverzekering kun je ook kritisch naar kijken. Zeker als je geen/heel weinig zorgkosten hebt, kun je met jullie spaarsaldo veilig het eigen risico verhogen, waardoor je maandelijks lagere kosten krijgt.
Krijgen jullie 13e maand en vakantiegeld? Want dat hoort ook gewoon bij je inkomsten natuurlijk. Edit: in krappere tijden spaarden wij gedurende het jaar nauwelijks/niet, maar dan stortten we de 13e maand en een deel van het vakantiegeld op de spaarrekening. Werd die toch gevuld. Op die manier kun je ook sparen natuurlijk.
Bij een vriendje onderbrengen zou ik niet doen. Heb je gelijk een probleem als dat een x niet kan.
Valt volgens mij wel mee, Orzoo. Als je zo'n afspraak maakt (dat het echt opvang is dus), dan zal de moeder van het vriendje daar echt niet zomaar van afwijken, is mijn ervaring. En anders hoef je alleen maar incidenteel een ander vriendje te zoeken, dat regelt zich over het algemeen wel, is mijn ervaring.
Wij zijn zo een gezin dat flink kan sparen elke maand. We hebben een minder inkomen dan jullie maar onze vaste lasten zijn een stuk lager. Hypotheek is bijna de helft van die van jullie, we hebben allebei een auto maar wel kleine auto's. We kopen niet elke maand kleding, we gaan maar af en toe naar de bios of uit eten.
Hoi Dame30,

Wat leuk weer een besparingstopic

Ik heb natuurlijk eigenlijk nog helemaal geen recht van spreken want ik ben nog maar een beginneling in de wereld van besparen. Maar ik kan je wel laten weten wat ons erg heeft geholpen.

Volgens mij zitten we min of meer wel in de zelfde situatie. We zijn niet zielig, hebben voldoende inkomen maar kunnen de vinger er niet op leggen waarom het weg vliegt. Je zal mijn topic vast gelezen hebben en ik vind dat jij je inkomsten en uitgaven al goed op een rij hebt. Dat was bij mij wel anders...

Ik zou inderdaad als eerst proberen om je niet meer blind te staren op wat anderen allemaal kunnen doen. Je weet niet wat zich er allemaal afspeelt bij de andere mensen. Die geven misschien geld uit als water en zitten zwaar in de schulden. Of geven geld uit als water maar zijn helemaal niet gelukkig

Stap 1 voor mij was de daadwerkelijke JAARLIJKSE inkomsten en uitgaven eens goed op een rij te zetten. Daarna te bekijken op welke vaste lasten ik nog kon bezuinigen. Wij hebben de auto de deur uit gedaan. Denken er nu wel over om weer een kleine aan te schaffen hoor, maar goed, dat was een grote uitgaven post. Ik zou de staatsloterij opzeggen. Dat is toch weer 15 euro waar je mee naar het zwembad kan met de kids bv.

En over je levensverzekering, waarschijnlijk heb je een hypotheekvorm waarbij die levensverzekering verplicht is (spaarhypotheek of iets degelijks). Ik heb een levensverzekering van nog geen 15 euro per maand. Die werkt het zelfde als bv een autoverzekering. Komt een van ons te overlijden dan keert die levensverzekering 80.000 euro in om de hypotheek mee in te lossen. We kunnen hem elk moment weer opzeggen.

Over je uitgaven. Ik heb nu ook 600 euro over voor de boodschappen en alle andere kosten zoals luiers uitjes etc. Het helpt echt om al je uitgaven op te schrijven. Echt allemaal, ook de kleintje uitgaven. Dat geeft zoveel inzicht. Ik heb ze dan in excel staan in categorieën en kan dan precies zien hoeveel ik heb uitgegeven aan cadeautjes en aan luiers. Dan kan je ook goed zien waar het meeste geld naar toe gaat en waar je kunt besparen. Dat is dus echt stap 2.

Ik heb deze maand ook een nieuw boodschappen systeem ingevoerd. Ik koop begin van de maand alle houdbare spullen in. Daar heb ik 98 euro aan uit gegeven. Ik heb ook uitgerekend hoeveel luiers en doekjes ik nodig heb voor de hele maand. Dat heb ik ook ingekocht. Was 80 euro. Ik hoef dan wekelijks alleen nog groeten, fruit en zuivel te halen.

Het is allemaal meer werk en je moet goed plannen en weekmenu´s maken en dergelijke maar dan kan je echt veel besparen op boodschappen. En uitjes en dergelijke doe ik ook graag maar dat zit er helaas niet meer in. Ik ga nu alleen nog maar naar de kinderboerderij en speeltuin. Dingen die geen geld kosten. Dat vind ik ook echt wel jammer hoor. Maar voorlopig is het niet anders.

Als je echt wil besparen moet er een knop om en moet je echt actief aan de slag.

Ik wil je best de excel bestanden doorsturen die ik ook weer gekregen heb hier op het forum?

Doe je trouwens al sparen voor je jaarlijkse en kwartaal rekeningen?

Momenteel mijn grootste uitdaging is het besparen op eten buiten de deur. Op mijn werk wil ik me nog wel eens te buiten gaan

Sterkte! En ik vind je niet verwend hoor. Het is juist goed dat je je bewust wil worden van je uitgaven patroon en dat je daar wat aan wil doen voordat je in de schulden beland...dus goed bezig :-)
Hey Nancy, ik heb dat topic gevolgd. Leuk dat het zo goed gaat. Zet hem op .
quote:dame30 schreef op 27 oktober 2012 @ 16:09:

[...]

Geeft niks!

Ik zou natuurlijk kunnen proberen hem bij een vriendje te brengen en in ruil daarvoor op een andere dag dat vriendje op te vangen...scheelt weer 300 op de rekening van kinderopvang.Ik zag je eerder ook al zoiets schrijven maar het scheelt jou netto geen 300 euro! Reken je dus niet rijk met dit soort dingen.
quote:exces schreef op zaterdag 27 oktober 2012 23:29 Hey Nancy, ik heb dat topic gevolgd. Leuk dat het zo goed gaat. Zet hem op .Dank je! Dame30, hoe is het met jou?
Ken je het programma 'extreme couponing'?

Heel Amerikaans, en echt extreem, maar het laat wel zien dat je heel veel geld kan besparen als je op aanbiedingen let.

Ik wou dat ze die coupons ook in nederland hadden. Dat zou pas veel geld besparen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven