Huh? Bedoeld of bedoelt?

29-10-2012 10:47 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom er even niet uit.

"Wat wordt hiermee bedoeld?"

Is het nou bedoeld of bedoelt? Op internet zie ik beide vormen staan. Hoe vaker ik het uitspreek hoe raarder het woord ook wordt. Ik weet het ff niet, stom he.
En dan vragen jullie je af waarom zoveel taalfouten gemaakt worden.

Ik snap er geen hol van, vroeger niet, en nu niet, met allemaal die deelwoorden en vervangingen en toevoegingen die je er dan weer af moet halen, en vormen en gedoe....

quote:Spijk-er schreef op 29 oktober 2012 @ 10:54:

Oeh la la wat veel mostert. MosterT? He is mosterdt hoor.
quote:secondhandsuus schreef op 29 oktober 2012 @ 10:57:

En dan vragen jullie je af waarom zoveel taalfouten gemaakt worden.

Ik snap er geen hol van, vroeger niet, en nu niet, met allemaal die deelwoorden en vervangingen en toevoegingen die je er dan weer af moet halen, en vormen en gedoe....

Gewoon altijd dt doen.

Dan zit je nooit helemaal fout
quote:Lotte35 schreef op 29 oktober 2012 @ 11:00:

[...]

Gewoon altijd dt doen.

Dan zit je nooit helemaal fout Ik doe 't meestal op gevoel. Of ik zet dt/t/d, dan mag men wegstrepen wat niet klopt, beetje interactief schrijven is ook best leuk!
quote:secondhandsuus schreef op 29 oktober 2012 @ 11:02:

Ik doe 't meestal op gevoel. Of ik zet dt/t/d, dan mag men wegstrepen wat niet klopt, beetje interactief schrijven is ook best leuk!

Je kunt ook zeggen, nadat je een stukje hebt geschreven: 'Ik heb er expres wat fouten in gezet, aan jullie de taak die eruit te halen'. Vinden mensen hartstikke leuk, en jij hebt je gecorrigeerde tekst.
Het vervoegen van het woord 'gebeuren' gaat hetzelfde.

Dat gebeurt wel vaker.

Dat is wel vaker gebeurd.
quote:Lotte35 schreef op 29 oktober 2012 @ 11:05:

[...]

Je kunt ook zeggen, nadat je een stukje hebt geschreven: 'Ik heb er expres wat fouten in gezet, aan jullie de taak die eruit te halen'. Vinden mensen hartstikke leuk, en jij hebt je gecorrigeerde tekst.

Joh! Dat is een goeie/goede/slimme tip!

Die hou/houd/houdt ik erin!
En het is zo simpel.....
quote:stefanbikkel schreef op 29 oktober 2012 @ 10:54:

Als je dit echt niet weet, dan heeft het ook geen zin meer om je in de materie te verdiepen.Eerlijk gezegd ben ik het hier wel een beetje mee eens.
Ik niet, als je het vroeger nooit goed hebt geleerd kan een andere uitleg best ineens heel verhelderend zijn
Dus omdat ik het even niet weet ben ik eigenlijk te dom om maar verder te studeren terwijl ik al cum laude aan de universiteit ben afgestudeerd? Goed dat jullie het opmerken, misschien moet ik er maar mee stoppen.
quote:stefanbikkel schreef op 29 oktober 2012 @ 10:54:

Als je dit echt niet weet, dan heeft het ook geen zin meer om je in de materie te verdiepen.Riskante opmerking. Die ga je nog tegenkomen
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Sorry dames, de zin niet goed genoeg gelezen!

*beter wakker worden*
Zo was ik gister mijn dochter van 15 Nederlands aan het overhoren, toetsweek. Ze zit in Havo 4. Ging ook over dit onderwerp, maar wat werd het moeilijk uitgelegd in dat boek zeg... we hebben veel geoefend en ze ging het snappen, maar niet vanwege de uitleg van school.

Het is ook lastig, ik vind dat geen schande. Ik kan totaal niet rekenen, echt compleet blanco bij iets simpels, maar dat maakt me niet dom of ofzo. Het kan, dus net als taal, iets zijn waar je hersenen niet goed aanwillen.
quote:wellebellie schreef op 29 oktober 2012 @ 11:16:

Ik niet, als je het vroeger nooit goed hebt geleerd kan een andere uitleg best ineens heel verhelderend zijnHeb jij de regels nooit op school geleerd?
quote:anjapanja schreef op 29 oktober 2012 @ 11:16:

Dus omdat ik het even niet weet ben ik eigenlijk te dom om maar verder te studeren terwijl ik al cum laude aan de universiteit ben afgestudeerd? Goed dat jullie het opmerken, misschien moet ik er maar mee stoppen.

Joh, laat je niet gekmaken.

Geen mens is zonder fouten.
quote:wellebellie schreef op 29 oktober 2012 @ 11:20:

Het is ook lastig, ik vind dat geen schande. Ik kan totaal niet rekenen, echt compleet blanco bij iets simpels, maar dat maakt me niet dom of ofzo. Het kan, dus net als taal, iets zijn waar je hersenen niet goed aanwillen.

Helemaal mee eens.

Ik ben ook verre van dom, maar mijn ruimtelijk inzicht is dramatisch.
quote:Merelin schreef op 29 oktober 2012 @ 11:13:

[...]

Eerlijk gezegd ben ik het hier wel een beetje mee eens.

Want? Je hebt een bepaalde leeftijd bereikt en dan stopt het leren? Dan mag het niet meer?

Mijn oma zei altijd "je moet leren totdat je vingers even lang zijn"

Gek dat ze er nooit bij gezegd heeft dat dit niet geldt voor de Nederlandsche Taal...
quote:Lotte35 schreef op 29 oktober 2012 @ 11:22:

[...]

Helemaal mee eens.

Ik ben ook verre van dom, maar mijn ruimtelijk inzicht is dramatisch.

Maar het verschil is dat je ruimtelijk inzicht hebt of niet. Dat kun je niet leren.

Met een aantal regels kun je heel goed leren wanneer j d of dt gebruikt.
quote:Merelin schreef op 29 oktober 2012 @ 11:20:

[...]

Heb jij de regels nooit op school geleerd?

Je stelt de vraag niet aan mij, maar ik geef toch antwoord...

Ik heb ze geleerd, thans school heeft een poging gedaan om het me te leren, maar om de een of andere reden is het niet blijven hangen. Wellicht omdat ik andere dingen aan mijn hoofd had op mijn jeugdige leeftijd...

Het overleven thuis namelijk. Maar goed.

Het is mensch eigen om te oordelen en veroordelen...

Doe ik ook hoor, dus niet echt persoonlijk naar jou toe, maar er zou zomaar eens een reden kunnen zitten achter iets..
quote:Merelin schreef op maandag 29 oktober 2012 11:20 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="wellebellie in "Huh? Bedoeld of bedoelt?"" class="messagelink">wellebellie schreef op 29 oktober 2012 @ 11:16</a>:</b>

Ik niet, als je het vroeger nooit goed hebt geleerd kan een andere uitleg best ineens heel verhelderend zijn</div></blockquote>Heb jij de regels nooit op school geleerd?

Uiteraard wel, Nederlands is voor mij geen probleem maar rekenen dus wel. Tuurlijk heb ik

Ook dat vroeger wel geleerd, uiteraard. Helaas met rekenen/wiskunde werkelijk nooit een voldoende gehaald, ik kreeg achterstand en destijds werd geaccepteerd dat ik gewoon niet kon rekenen. Terwijl met een andere uitleg il het misschien wel zou snappen, maar het werkte zo demotiverend dat ik daar zelf ook geen zin meer in had.

Snap je, tuurlijk leer je alles op school, maar dat wil niet zeggen dat het er goed in hoeft te zitten, door verschillende redenen.
Het wordt hier goed en simpel uitgelegd. Als je geen twee regeltjes wilt onthouden moet je er misschien inderdaad niet aan beginnen.

Tegenwoordig kun je ook gewoon roepen dat je dyslectisch bent. Slaat nergens op in dit geval, maar het is wel makkelijk.
quote:secondhandsuus schreef op 29 oktober 2012 @ 11:26:

[...]

Je stelt de vraag niet aan mij, maar ik geef toch antwoord...

Ik heb ze geleerd, thans school heeft een poging gedaan om het me te leren, maar om de een of andere reden is het niet blijven hangen. Wellicht omdat ik andere dingen aan mijn hoofd had op mijn jeugdige leeftijd...

Het overleven thuis namelijk. Maar goed.

Het is mensch eigen om te oordelen en veroordelen...

Doe ik ook hoor, dus niet echt persoonlijk naar jou toe, maar er zou zomaar eens een reden kunnen zitten achter iets..

Snap ik heel goed.

Maar met een paar simpele regels weet je wanneer je d of dt gebruikt. Ik denk dan, als je dat niet snapt ( niet persoonlijk naar jou gericht) dat je het dan ook maar niet meer moet proberen.Het zijn echt maar en paar simpele regels.
Merelin, het gaat niet zozeer om het niet snappen, het ging meer om het even niet weten. En wat moet men dan maar niet meer proberen? Moet ik nu maar mijn studie stopzetten en putje gaan scheppen?
quote:anjapanja schreef op 29 oktober 2012 @ 11:33:

Merelin, het gaat niet zozeer om het niet snappen, het ging meer om het even niet weten. En wat moet men dan maar niet meer proberen? Moet ik nu maar mijn studie stopzetten en putje gaan scheppen?

Nee dat hoeft natuurlijk niet.

Het is slechts mijn mening. Als jij er anders over denkt, prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven