Dochter op kamp-vader mee?

29-10-2012 15:11 185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tja, de titel zegt het al: mijn dochter (13 jaar) gaat binnenkort met haar sportclubje een paar dagen op sportkamp. Super leuk natuurlijk!

Nu heeft een ander team (dus niet het team waar zij in speelt, maar met jongelui van 18-25 jaar) door omstandigheden geen coach tijdens dit kamp/toernooi. Mijn man is daarvoor benaderd om mee te gaan. Hij wil dit wel.

Alleen, mijn dochter vindt het helemaal niet leuk als haar vader mee gaat! 'Dan let hij op haar en gaat gek doen en staat zij voor schut bij haar vriendinnen', zo voelt zij dat tenminste.

Hierover is dus hooglopende ruzie thuis. Ik ben van mening dat het allereerst háár uitje is en als zij het echt niet ziet zitten, mijn man niet mee zou moeten gaan. Mijn man stelt zich op het standpunt dat zij daar niets in te zeggen heeft en hij zich heus wel gewoon zal gedragen.

Ben benieuwd naar jullie mening hierover!
quote:sandt schreef op 29 oktober 2012 @ 16:30:

[...]

Bij een beetje vereniging zijn er natuurlijk ook jonge leden zonder kinderen, oudere leden met volwassen kinderen. Niet alle kinderen gaan tegelijk op kamp, als je het echt wil is het mogelijk. Ik vind op kamp gaan wel net iets anders dan dat je vader jouw team coachet. Maar ook dat zou ik liever anders zien. Tuurlijk heb je ouders nodig als vereniging. Maar een vader van een F-je kan natuurlijk ook de E-tjes trainen en andersom.

Ik heb op mijn sportvereniging meerdere keren mede een sportkamp georganiseerd. Een kamp zonder ouders is bijna niet te doen. Zeker als er wat jongere kinderen meegaan is het gewoon verantwoordelijk (en geeft ook een veilig gevoel voor de andere ouders) om een aantal vaders/moeders in het kamp te hebben. Een kamp met jongere leiding kan op zich wel maar ik vind het zelf ook prettig als er een wat ouder iemand bij is die al zelf kinderen heeft.

Ik blijf erbij dat een ouder gewoon mee moet kunnen op kamp. Zeker omdat een kamp eigenlijk niet mogelijk is zonder medewerking van ouders. En wat je zegt over E-tjes en F-jes, geldt in dit geval toch ook? De vader traint een team in de leeftijd van 18-25, dochter is 13.
Ik heb ook een dochter van 13, die zou er niet om malen als haar vader mee zou gaan op een kamp, op voorwaarde dat hij niet háár begeleid. Wij zijn hier meer van het standpunt dat als er iemand zegt dat ie voor schut staat om wat wij als ouders doen, dat we het dan júist doen.

Verder hebben we een prima band met onze kinderen (3 tieners), haha.

Met andere woorden, vader zou gewoon meegaan als hij daar zin in heeft.
quote:forumfossiel schreef op 29 oktober 2012 @ 16:37:

Dat iis toch ook helemaal niet leuk als je 13 bent en een feestje hebt, dat je varde zich dan een beetje staat an te stellen op de dansvloer waar al je teamgenootjes nog jarenlang jou zullen uitlachen om je rare vader ( want ookal zal dat in de praktijk meevallen, zo ervaart een 13jarige dat.

In dit geval vind ik het ook klinken als erg egoïstisch van pa. Een 13 jarige hoeft niet de dienst uit te maken, maar hij zou har idd best haar eigen feestje kunnen gunnen. Compromis, vaders gaat wel mee naar het toernooi, maar in plaats van naar de feestavond gaat ie lekker naar een lokale kroeg/disco en klaat zijn dochter lekker feesten zoner vadres in de nek, of hij drinkt die avond alleen maar fris en biedt zichelf aan als degene die nuchter blijft voor noodgevallen. ( Op elk sportkamp moet er altijd iemand zijn die zonodig een kind naar de eerste hulp kan rijden of naar huis).

Bij onze sportvereniging gingen er nooit ouders mee op jeugdkamp en idd de begeleiders waren tussen de 18 en 25, en doorgaans de trainers van de groepen. Als vereniging kun je ook best beleid hebben dat ouders nooit het team van hun eigen kind mogen trainen of coachen, omdat ervaring leert dat dat toch vaak gezeur oplevert.In mijn ogen zou de complete kampleiding dat moeten doen. Voor in het geval van nood, maar ook omdat zij een voorbeeld functie hebben.
quote:silvershadow schreef op 29 oktober 2012 @ 16:37:

Tsja... het leven bestaat ook uit teleurstellingen, niet alleen uit alleen maar leuke dingen. Laat vader mee gaan, zijn eigen dingen doen en dochter moet zich niet zo aanstellen. Er zijn ergere dingen.... in de ogen van een dertienjarige niet hoor
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:AnnieThePannie schreef op 29 oktober 2012 :

Nu heeft een ander team (dus niet het team waar zij in speelt, maar met jongelui van 18-25 jaar) door omstandigheden geen coach tijdens dit kamp/toernooi. Mijn man is daarvoor benaderd om mee te gaan. Hij wil dit wel.

Waarom vragen ze niet een student ALO als coach-vrijwilliger i.p.v één van de ouders?
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
quote:sandt schreef op 29 oktober 2012 @ 16:33:

[...]

Meen ik wel. Op schoolreisje ga ik liever mee met een andere klas dan de klas van mijn kind. Kan mijn kind zijn gang gaan, maar school deelt je toch altijd in, in het groepje van je eigen kind. Ken best wel ouders die na afloop het meeste moeite hadden gehad met het gedrag van hun eigen kind.Dat is toch het hele punt? Vader is coach van de 18-25 jarigen. Dochter is 13. Dus vader heeft in principe niet direct met groep dochter te maken.
Misschien kan ik me goed inleven in de vader in deze kwestie omdat ik mijzelf heeeel erg herken in zijn gedrag, hahaha!

Ik ben dus op school ook overal altijd 'met mijn neus bovenop', dat is niet akltijd omdat ik dat zo graag wil, maar omdat andere ouders zo graag níet willen en er toch ouders regelmatig een schoolactiviteit zullen moeten begeleiden.
quote:nellaaa schreef op 29 oktober 2012 @ 16:17:

[...]Joh, overdrijven is ook een vak zeg.Nou, ik vind het wel verdrietig. Pa gaat elk jaar een paar keer op vakantie met vrienden, heeft verschillende kansen gehad om met zijn kinderen op kamp te gaan en dan past hij. Maar als hij de joviale en gezellige leider kan uithangen bij een groep jongvolwassenen, dan is het ineens wel leuk. Tijdens de kinderjaren van dochter totaal geen interesse tonen in op kamp gaan, en het eerste jaar dat je dochter alleen wil, persé mee moeten. Wie is hier dan de dwarsliggende puberprins(es)?
quote:rosanna08 schreef op 29 oktober 2012 @ 16:39:

in de ogen van een dertienjarige niet hoor Inderdaad. Er bestaan ook ergere dingen dan een keer je eigen pleziertje laten varen om je dochter een plezier te doen, voor een normale volwassene lijkt me dat makkelijker te relativeren dan voor een dertienjarig meisje.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:rosanna08 schreef op 29 oktober 2012 @ 16:39:

[...]

in de ogen van een dertienjarige niet hoor En daarom is het ook helemaal niet verkeerd om er nu al mee te maken te krijgen. Daar leren ze alleen maar van.
quote:thomasd schreef op 29 oktober 2012 @ 16:38:

[...]

Ik heb op mijn sportvereniging meerdere keren mede een sportkamp georganiseerd. Een kamp zonder ouders is bijna niet te doen. Zeker als er wat jongere kinderen meegaan is het gewoon verantwoordelijk (en geeft ook een veilig gevoel voor de andere ouders) om een aantal vaders/moeders in het kamp te hebben. Een kamp met jongere leiding kan op zich wel maar ik vind het zelf ook prettig als er een wat ouder iemand bij is die al zelf kinderen heeft.

Ik blijf erbij dat een ouder gewoon mee moet kunnen op kamp. Zeker omdat een kamp eigenlijk niet mogelijk is zonder medewerking van ouders. En wat je zegt over E-tjes en F-jes, geldt in dit geval toch ook? De vader traint een team in de leeftijd van 18-25, dochter is 13.

Een oudere persoon die zelf kinderen heeft die niet meer meegaan op kamp kan natuurlijk ook.

Ik bedoel de wekelijkse training.
Nou, de meningen zijn dus net zo verdeeld hier als bij ons thuis. Bedankt voor alle reacties in ieder geval. Voor ieder van ons is wat te zeggen en hopelijk komen we er toch goed uit op korte termijn
Ik vind ook dat hij zijn eigen rol wel precies verdraait zoals het hem uitkomt, hij stelt zich op als een autoritaire volwassene met het doel om als toffe, leuke peer mee te mogen doen met de pubers.
Maar TO, wat nu? Het lijkt erop dat je man zich een leuk weekendje met dames van 18 - 25 niet door zijn neus laat boren. Ik snap dat hij niet naar zijn dochter luistert, maar is hij voor jouw argumenten wel gevoelig?
quote:Jaja007 schreef op 29 oktober 2012 @ 16:41:

[...]

Waarom vragen ze niet een student ALO als coach-vrijwilliger i.p.v één van de ouders?

Ik ben 15 jaar geleden meegegaan als begeleiding op het scoutingkamp van mijn 1 jaar jongere broer. Ze hadden nog een vrouw nodig omdat anders het kamp niet door kon gaan. En ja, ik was meerderjarig (net 18) en het ging gewoon prima.

Was een beter idee dan een ouder
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:Susan schreef op 29 oktober 2012 @ 16:44:

Ik vind ook dat hij zijn eigen rol wel precies verdraait zoals het hem uitkomt, hij stelt zich op als een autoritaire volwassene met het doel om als toffe, leuke peer mee te mogen doen met de pubers.scherp
Ik vind 13 best jong. Ik vind dat vader best mee kan. 16 is een ergere leeftijd. Maar als je 13 bent en je vader gaat mee is dat gewoon pech hebben.

Dus als hij graag mee wilt, gaat hij mee. Dochter heeft pech. En als ze roept dat het dan van haar niet hoeft, dan blijft ze thuis.
Het 'probleem' is niet dat er geen andere coach te vinden is, maar dat hij nou toevallig gevraagd is en zelf wel erg graag wil gaan. Dus het zit 'm niet in het feit dat er geen vrijwilliger (ouder of wie dan ook) te vinden is die zou willen coachen, mijn man wil dat zelf gewoon graag doen.

@Tribeca: nee, voor mijn argumenten is hij niet gevoelig. Hij vindt het als 40er natuurlijk heel gezellig om met die jongelui op stap te gaan en dat snap ik, maar niet tegen 'elke prijs' (bedoel ik niet zo dramatisch als het klinkt hoor).
Ik vind TO en dochter groot gelijk hebben.

Het is háár uitje, hartstikke leuk voor haar. Als ze vader graag mee wil, is het prima als hij begeleidt, als zij dat niet ziet zitten gaat ie natuurlijk niet. Wat is dan de toegevoegde waarde, dat het voor hém leuk is?!

In wiens belang is het nu eigenlijk, dat kamp voor kinderen? Niet in het zijne, maar in het hare, mag ik hopen.
quote:rococo schreef op 29 oktober 2012 @ 16:47:

Het is háár uitje, hartstikke leuk voor haar. Als ze vader graag mee wil, is het prima als hij begeleidt, als zij dat niet ziet zitten gaat ie natuurlijk niet. Wat is dan de toegevoegde waarde, dat het voor hém leuk is?!

In wiens belang is het nu eigenlijk, dat kamp voor kinderen? Niet in het zijne, maar in het hare, mag ik hopen.Inderdaad. Het is nota bene een uitje voor kinderen.
quote:rococo schreef op 29 oktober 2012 @ 16:47:

In wiens belang is het nu eigenlijk, dat kamp voor kinderen? Niet in het zijne, maar in het hare, mag ik hopen.Precies, dat is exact mijn standpunt (maar dan wat helderder verwoord, waarvoor mijn dank haha)
Als je je man zou voorstellen dat jij ook meegaat en zodat jullie als gezin kunnen feesten, wat vind ie daarvan?
Trouwens, ik moet/ga zo afsluiten. Morgen lees ik de verdere reacties wel bij. Bedankt hiervoor tot nu toe! Fijne avond....
quote:AnnieThePannie schreef op 29 oktober 2012 @ 16:42:

Nou, de meningen zijn dus net zo verdeeld hier als bij ons thuis. Bedankt voor alle reacties in ieder geval. Voor ieder van ons is wat te zeggen en hopelijk komen we er toch goed uit op korte termijn

Argumentatie is geen stemmen tellen... sommige argumentaties waren beter dan andere.

Wat voor sport is het trouwens... dat maakt ook nog wel veel uit. Hockey, korfbal en scouting zijn beruchte sekssporten bijvoorbeeld.
quote:forumfossiel schreef op 29 oktober 2012 @ 16:50:

Als je je man zou voorstellen dat jij ook meegaat en zodat jullie als gezin kunnen feesten, wat vind ie daarvan?

Niet handig, dan moet de jongste ook mee, dan is mijn oudste helemaaaaaal niet blij! Beide ouders en haar kleine zusje....

Het is haar feestje, niet dat van ons als gezin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven