Dochter op kamp-vader mee?

29-10-2012 15:11 185 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tja, de titel zegt het al: mijn dochter (13 jaar) gaat binnenkort met haar sportclubje een paar dagen op sportkamp. Super leuk natuurlijk!

Nu heeft een ander team (dus niet het team waar zij in speelt, maar met jongelui van 18-25 jaar) door omstandigheden geen coach tijdens dit kamp/toernooi. Mijn man is daarvoor benaderd om mee te gaan. Hij wil dit wel.

Alleen, mijn dochter vindt het helemaal niet leuk als haar vader mee gaat! 'Dan let hij op haar en gaat gek doen en staat zij voor schut bij haar vriendinnen', zo voelt zij dat tenminste.

Hierover is dus hooglopende ruzie thuis. Ik ben van mening dat het allereerst háár uitje is en als zij het echt niet ziet zitten, mijn man niet mee zou moeten gaan. Mijn man stelt zich op het standpunt dat zij daar niets in te zeggen heeft en hij zich heus wel gewoon zal gedragen.

Ben benieuwd naar jullie mening hierover!
En begeleidt vader een vrouwenteam of een herenteam?
Ik vroeg het net aan mijn man, die vindt ook dat TO gelijk heeft, hij zei: 'Ik zou niet eens meer op kamp gaan dan.' (in de situatie van de dochter dus).
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:silvershadow schreef op 29 oktober 2012 @ 16:42:

[...]

En daarom is het ook helemaal niet verkeerd om er nu al mee te maken te krijgen. Daar leren ze alleen maar van. ach kom toch! Moet dat uitgerekend nu gebeuren? Het kind zal er vaak genoeg tegenaan lopen hoor door anderen, moet dat dan ook door haar eigen vader gedaan worden?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:rococo schreef op 29 oktober 2012 @ 16:47:

Ik vind TO en dochter groot gelijk hebben.

Het is háár uitje, hartstikke leuk voor haar. Als ze vader graag mee wil, is het prima als hij begeleidt, als zij dat niet ziet zitten gaat ie natuurlijk niet. Wat is dan de toegevoegde waarde, dat het voor hém leuk is?!

In wiens belang is het nu eigenlijk, dat kamp voor kinderen? Niet in het zijne, maar in het hare, mag ik hopen.

Ja maar in het belang van het oudere team is toch ook dat er een coach mee gaat? Grote kans dat die inval coach ook een ouder is. Dan heb je dus weer hetzelfde probleem. Het kamp wordt georganiseerd voor kinderen. Kinderen willen hun ouder niet mee. Voor het kamp zijn echter wel vrijwilligers nodig (vaak ouders).

Dus ja het gaat om de kinderen maar er zijn toch grenzen? Niet alles hoeft georganiseerd te worden naar de wensen van de kinderen. Moeten we dan ook maar alcohol toestaan omdat het nu eenmaal hun feestje is. Voor een kamp is nu eenmaal organisatie nodig. En dat kan door ouders worden ingevuld. Helaas de wereld van kinderkampen is niet perfect.
Ik vind het feest verhaal van vader kul. Als moeder ook al op de vereniging rondloopt dan is de hele familie daar dus bekend. Ook al omdat hij meegevraagd is. Dan weet iedereen wel hoe vader is hoor, met een feestje. Daar hoeft dochter zich heus niet meer om te schamen. Dochter wil gewoon gelijk hebben en vader is dat denk ik zat. En misschien staat TO wel altijd achter haar dochter. Dat weten wij helemaal niet. We horen het maar van 1 kant.

Pa en dochter moeten er gewoon over kunnen praten, wat vind dochter nou zo erg? En wat kan pa daar aan doen. Dat is beter dan dit gedoe en dan ma nog er tussen die partij trekt.
Ik ga het vanavond ook eens aan mijn eigen vader vragen, ben wel benieuwd wat hij vindt, als ervaren pubervader.
Voor mijn man zou het plezier van onze dochter zwaarder wegen dan zijn eigen plezier. Ik denk dat dat de afweging is.
quote:thomasd schreef op 29 oktober 2012 @ 16:53:

[...]

Ja maar in het belang van het oudere team is toch ook dat er een coach mee gaat? Grote kans dat die inval coach ook een ouder is. Dan heb je dus weer hetzelfde probleem. Het kamp wordt georganiseerd voor kinderen. Kinderen willen hun ouder niet mee. Voor het kamp zijn echter wel vrijwilligers nodig (vaak ouders).

Dus ja het gaat om de kinderen maar er zijn toch grenzen? Niet alles hoeft georganiseerd te worden naar de wensen van de kinderen. Moeten we dan ook maar alcohol toestaan omdat het nu eenmaal hun feestje is. Voor een kamp is nu eenmaal organisatie nodig. En dat kan door ouders worden ingevuld. Helaas de wereld van kinderkampen is niet perfect.

Klopt, maar naar ik begrijp is het vinden van een coach helemaal niet het probleem.

Vader zélf wil dat gewoon graag mee. Lijkt me dat er een groter belang speelt dan zijn egosme, namelijk dat van dochter van 13- die op die leeftijd op dat ene kamp best egoistisch mag zijn.

Het gaat niet om een groter teambelang, dat is het probleem helemaal niet, dat uitje komt wel goed natuurlijk..

Het gaat simpelweg binnen dit gezin over 'belang vader vs belang dochter'

Aangezien het niet om vader's bedrijfsuitje gaat, of om een uitje met zijn eigen vriendenkring, maar om een kinderkamp van dochter haar sport, lijkt me het belang van dochter doorslaggevend.

Flauw en kinderachtig om als vader dan je zin door te drijven omdat het je zelf leuk lijkt.
quote:AnnieThePannie schreef op 29 oktober 2012 @ 16:51:

[...]

Niet handig, dan moet de jongste ook mee, dan is mijn oudste helemaaaaaal niet blij! Beide ouders en haar kleine zusje....

Het is haar feestje, niet dat van ons als gezin

Het gaat niet zozeer om of het ht feestje van het gezin is, maar of je man zich kan inleven in zijn dochter. Emn misschien lukt dat als jij besluit dat jij megaat op iets dat voor hem een "feestje"zonder gezin is.

Misschien moet je dan vorstellen dat jij de volgende keer meegaat als hij met zijn vrienden iets gaat doen en kijken hoe gezellig hij het vind als zijn vrouw met haar neus bovenop de mannenactiviteiten zit. ( Want op die vriendenweekendjes gedraagt hij zich waarschijnlijk ook iets anders en voelt ie zich geremd als hij als enige zijn vrouw bij zich heeft en al zijn vrienden Niet. misschien realiseert ie zich dan beter hoe zijn aanwezigheid voor dochter voelt.
quote:Susan schreef op 29 oktober 2012 @ 16:52:

Ik vroeg het net aan mijn man, die vindt ook dat TO gelijk heeft, hij zei: 'Ik zou niet eens meer op kamp gaan dan.' (in de situatie van de dochter dus).Hier komt man net binnen en die zegt hetzelfde.
quote:rococo schreef op 29 oktober 2012 @ 17:02:

[...]

Het gaat niet om een groter teambelang, dat is het probleem helemaal niet, dat uitje komt wel goed natuurlijk..

Aangezien het niet om vader's bedrijfsuitje gaat, of om een uitje met zijn eigen vriendenkring, maar om een kinderkamp van dochter haar sport, lijkt me het belang van dochter doorslaggevend.

Flauw en kinderachtig om als vader dan je zin door te drijven omdat het je zelf leuk lijkt.

Ok, dat klinkt redelijk. Heb zelf geen ervaring met gezin en vader-dochter belangen dus misschien dat ik er daarom anders naar kijk.

Ik kijk er ook anders naar omdat ik weet hoe lastig het kan zijn om vrijwilligers te vinden voor zo'n kamp. Meest gehoorde reactie: ja onze zoon/dochter vind dat toch helemaal niet leuk als papa/mama mee gaat. En dat snap ik wel maar ik denk dan zonder ouders helemaal geen kamp. Uiteindelijk moet je het hebben van de ouders die gewoon wel gaan en het kamp mede mogelijk maken. En meestal blijkt dan (ik geef toe, niet altijd) dat een puber zich van te voren gigantisch aanstelt en op het kamp nauwelijks last van de ouder heeft.
quote:rococo schreef op 29 oktober 2012 @ 17:02:

[...]

Klopt, maar naar ik begrijp is het vinden van een coach helemaal niet het probleem.

Vader zélf wil dat gewoon graag mee. Lijkt me dat er een groter belang speelt dan zijn egosme, namelijk dat van dochter van 13- die op die leeftijd op dat ene kamp best egoistisch mag zijn.

Wat goed gezegd zeg! TO laat dit even aan je man lezen.
TO laat dit maar niet aan je dochter lezen.

En als vader toch besluit mee te gaan, dan kan dochter misschien de hele tijd om haar vader heen gaan hangen. Heel veel aandacht gaan vragen, uithuilen bij paps, zich bemoeien met het gecoach van haar vader. Kortom zo vervelend doen dat hij volgend jaar echt niet meer met haar kamp mee wil. Is natuurlijk wel heel jammer van haar eigen kamp. Maar succes voor volgend jaar verzekerd.
quote:stefanbikkel schreef op 29 oktober 2012 @ 16:50:

[...]

Argumentatie is geen stemmen tellen... sommige argumentaties waren beter dan andere.

Wat voor sport is het trouwens... dat maakt ook nog wel veel uit. Hockey, korfbal en scouting zijn beruchte sekssporten bijvoorbeeld. jezus!!! ben jij wel helemaal lekker in het kupke!?
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
quote:sandt schreef op 29 oktober 2012 @ 17:14:

TO laat dit maar niet aan je dochter lezen.

En als vader toch besluit mee te gaan, dan kan dochter misschien de hele tijd om haar vader heen gaan hangen. Heel veel aandacht gaan vragen, uithuilen bij paps, zich bemoeien met het gecoach van haar vader. Kortom zo vervelend doen dat hij volgend jaar echt niet meer met haar kamp mee wil. Is natuurlijk wel heel jammer van haar eigen kamp. Maar succes voor volgend jaar verzekerd.Ja, of zich de hele tijd in zijn gesprekken mengen en over dingen van thuis beginnen, zodat hij daar lekker als de vader-van staat in plaats van als de jofele coach.
Als mijn dochter dit zou aangeven dan is het gewoon einde verhaal voor mijn man hoor. Of hij zou dat zelf begrijpen of ik zou het nog eens met hem alleen bespreken en uitleggen waarom ik vind dat dochter gelijk heeft. Op die leeftijd schamen velen zich dood voor hun ouders en willen ze juist graag even los van hun ouders. Volkomen begrijpelijk.

Ik vind het idd egocentrisch van je man om niet meer rekening met haar te houden. Dit is haar activiteit.
In mijn gezin zou een vader die meegaat op een kamp niet als iets waar over te disussieren valt gepresenteerd worden, maar als mededeling.

Onze dochter moest eens weten hoevaak wij ons eigen belang opzij schuiven of geschoven hebben voor haar belang. Als man graag meegaat naar dat kamp, dan gaat hij gewoon.
Als ik me in dochter zou verplaatsen zou ik niet ook niet heel leuk vinden als hij mee zou gaan.

Voor een puber is dat echt niet cool! Dus ik zou zeggen: vader blijft thuis.
quote:Beukenootje schreef op 29 oktober 2012 @ 17:23:

In mijn gezin zou een vader die meegaat op een kamp niet als iets waar over te disussieren valt gepresenteerd worden, maar als mededeling.

Onze dochter moest eens weten hoevaak wij ons eigen belang opzij schuiven of geschoven hebben voor haar belang. Als man graag meegaat naar dat kamp, dan gaat hij gewoon.Dat vind ik een raar argument, het hoort bij het ouderschap dat je vaak je eigen belangen opzij schuift, dat is geen rekening die vereffend moet worden of zo.
quote:Beukenootje schreef op 29 oktober 2012 @ 17:23:

Onze dochter moest eens weten hoevaak wij ons eigen belang opzij schuiven of geschoven hebben voor haar belang. Als man graag meegaat naar dat kamp, dan gaat hij gewoon.

Het is geen kwestie van 'voor wat hoort wat', mag ik hopen

Jij hebt dat kind op de wereld gezet en ze is afhankelijk van jullie, dus dat je als ouders haar belang vooorp stelt is niet aardig van je maar een totale vanzelfsprekendheid.
Ik zou man gewoon mee laten gaan. Hij houdt zich niet meer dan strikt noodzakelijk met dochter bezig en waarschijnlijk hebben ze dan allebei een fijne tijd. Tenzij dochter heel het kamp gaat zitten mokken, maar dat doet ze dan zichzelf aan.
quote:Susan schreef op 29 oktober 2012 @ 17:28:

[...]

Dat vind ik een raar argument, het hoort bij het ouderschap dat je vaak je eigen belangen opzij schuift, dat is geen rekening die vereffend moet worden of zo. daar ben je ouder voor om de belangen van je kinderen te bewaken
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Wat grappig, zoveel verschillende meningen. Om heel eerlijk te zijn lijkt het me voor een 13 jarig meisje die al in het stadium zit dat je je voor je ouders schaamt als ze grappig doen een vreselijk naar iets als je vader mee gaat op kamp. Ik zou daar niet te licht over denken.
quote:netniet schreef op 29 oktober 2012 @ 17:30:

Wat grappig, zoveel verschillende meningen. Om heel eerlijk te zijn lijkt het me voor een 13 jarig meisje die al in het stadium zit dat je je voor je ouders schaamt als ze grappig doen een vreselijk naar iets als je vader mee gaat op kamp. Ik zou daar niet te licht over denken.Je kunt je ook bedenken dat voor een 13-jarige iets al snel vreselijk en een ramp is en dat een lesje relativeren door ze gewoon te laten ervaren dat het in de praktijk wel meevalt op zijn plaats is. Ik ben regelmatig op kampen meegeweest waar ook altijd wel een of meerdere ouders van bij waren, als het kind in kwestie 'pech' had ze zelfs beide ouders en hoewel dat vooraf bijna altijd dramagedoe opleverde bleek het eenmaal op kamp altijdrima te gaan. Achteraf meerdere keren van kinderen gehoord dat ze pa of ma amper gezien hadden op het kamp. De begeleiding heeft het veel e druk om naar het eigen kind te kijken zeker als die in een andere groep zit en vergeet ook niet dat de rest van de begeleiding zich prima realiseerd dat het voor een puber niet leuk is als pa zich ermee bemoeit, dus dat er wel voor wat zeer gewenst puberafstand gezorgd wordt, niet door pa en puber zelf dan wel door de overige leiding.
Je krijgt nog wel genoeg lessen in relativering in je leven, moet dat echt tijdens zo'n weekend waar ze zich nu zo op verheugt? En ja, misschien valt het mee, maar misschien ook niet, en een deel van de lol (en vooral de voorpret) is er in elk geval af. Is zo'n lesje, waar er nog zat van zullen volgen, dat nou echt waard?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven