Spontaan langskomen
maandag 29 oktober 2012 om 15:29
Nee dat zou ik niet trekken. Maar eerlijk gezegd denk ik, dat als dit het geval is, je het dan zelf al te ver hebt laten komen en zelf gewoon totaal niet je grenzen aangeeft. Je bent niet duidelijk genoeg.
Ik heb dit ooit aan de hand gehad en ja het is heel moeilijk om op een niet-vervelende manier duidelijk te maken dat het teveel van het goede is. Sommige mensen hebben ook gewoon een bord voor hun kop.
Ik heb dit ooit aan de hand gehad en ja het is heel moeilijk om op een niet-vervelende manier duidelijk te maken dat het teveel van het goede is. Sommige mensen hebben ook gewoon een bord voor hun kop.
maandag 29 oktober 2012 om 16:17
quote:paulala schreef op 29 oktober 2012 @ 15:22:
OK, veel wisselende ideeen. Misschien moet ik de vraag wat scherper stellen (voor degenen die spontane bezoekjes geen probleem vinden):
Stel dat het iemand is die het nodig vindt drie a vier keer per week spontaan langs te komen. En het ook altijd zo weet uit te kienen dat het of lunchtijd is of dinertijd (niet dat ze dan perse willen mee-eten, maar omdat ze weten dat je dan thuis bent).
Is het dan ook nog leuk? Week in week uit altijd dezelfde persoon die zonder bellen langskomt?
Trek je dat van je beste vriendin? Of trek je dat van iedereen in je vrienden-/familiekring?Ik zou dan denk ik gewoon zeggen dat je het gezellig vindt maar dat het nu niet uitkomt. En dan ook niet binnen laten komen. Na een paar keer snappen ze dan de boodschap wel.
OK, veel wisselende ideeen. Misschien moet ik de vraag wat scherper stellen (voor degenen die spontane bezoekjes geen probleem vinden):
Stel dat het iemand is die het nodig vindt drie a vier keer per week spontaan langs te komen. En het ook altijd zo weet uit te kienen dat het of lunchtijd is of dinertijd (niet dat ze dan perse willen mee-eten, maar omdat ze weten dat je dan thuis bent).
Is het dan ook nog leuk? Week in week uit altijd dezelfde persoon die zonder bellen langskomt?
Trek je dat van je beste vriendin? Of trek je dat van iedereen in je vrienden-/familiekring?Ik zou dan denk ik gewoon zeggen dat je het gezellig vindt maar dat het nu niet uitkomt. En dan ook niet binnen laten komen. Na een paar keer snappen ze dan de boodschap wel.
maandag 29 oktober 2012 om 16:49
Ikzelf hou ook niet zo van onverwachts bezoek. Maar soms ben ik weleens jaloers op mensen die zo'n hele grote gezellige familie en vriendenkring hebben. Vrienden heb ik niet zoveel en familie is ook klein. Maar ik wordt altijd een beetje zenuwachtig van ongepland bezoek. Want: het huis moet nog opgeruimd, ik heb net die suffe joggingbroek aan etc. Lijkt me heerlijk als je daar lekker ontspannen mee om kan gaan. Maar ja dat kan ik dus niet.
maandag 29 oktober 2012 om 18:21
maandag 29 oktober 2012 om 18:45
Drie of vier keer per week???? Ik moet er niet aan denken! Zou me erg in mijn privacy aangetast voelen. Ik trek dat van niemand, echt niemand. Dan wordt het dus hoog tijd om er iets van te zeggen. En eigenlijk heb je onze mening hier ook niet voor nodig, want jij vind het niet prettig, het voelt niet goed, dus jij kan er iets van zeggen.
Wie komt er zo vaak bij jullie?
Wie komt er zo vaak bij jullie?
maandag 29 oktober 2012 om 18:51
't Is niet dat ik niet van ongeplande dingen houd, maar ik ben weinig thuis en als ik thuis ben is mijn tijd meestal heemaal volgepland (als in: eerst even die dringende email beantwoorden en rekeningen betalen, boodschappen doen, half uurtje hardlopen, dochter ophalen - huishouden plan ik al niet eens meer want dat komt er toch niet van ). Als er dan iemand onverwachts voor de deur staat moet ik echt even slikken en inwendig mijn planning voor de rest van de dag/week omgooien...
maandag 29 oktober 2012 om 18:52
quote:baukje schreef op 29 oktober 2012 @ 18:21:
Die ene keer dat het onverwachte bezoek me toevallig thuis zou aantrefen zou ik waarschijnlijk op het punt staan om net weg te gaan.
Avonden en weekenden zijn meestal helemaal volgepland en door de week moet ik gewoon werken. Weinig ruimte dus voor onverwacht bezoek.Dat dus.
Die ene keer dat het onverwachte bezoek me toevallig thuis zou aantrefen zou ik waarschijnlijk op het punt staan om net weg te gaan.
Avonden en weekenden zijn meestal helemaal volgepland en door de week moet ik gewoon werken. Weinig ruimte dus voor onverwacht bezoek.Dat dus.
maandag 29 oktober 2012 om 20:27
Een paar keer per week dezelfde persoon, nee daar zit ik niet op te wachten. Dat zou mij erg benauwen, voor mijn gevoel woont zo'n persoon dan bijna bij mij in. Vind ik dan ook weinig spontaans meer aan. Eigenlijk weet je dus al X komt langs want gisteren is ze niet geweest.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
dinsdag 30 oktober 2012 om 11:30
Het wisselt bij mij enorm, afhankelijk van degene die onverwacht op bezoek komt en ook van mijn eigen stemming. Ik heb wel eens van die buien dat ik geen mens wil zien/spreken, dan doe ik ook de deur niet open en neem mijn telefoon niet op. Alleen een beetje jammer dat vriendlief bezoek altijd leuk vindt (hij is stukken socialer dan ik) en dan net uitgerekend op die momenten onverwachts mensen mee naar huis sleept.
dinsdag 30 oktober 2012 om 11:38
dinsdag 30 oktober 2012 om 11:42
Ligt denk ik ook wel aan waar je woont. Toen wij nog in het centrum woonden, hadden we veel meer aanloop dan nu we juist in de wijk wonen waar veel van onze vrienden/familie wonen.
De mensen die een sleutel hebben (mijn zussen en onze beste vrienden en schoonouders) mogen trouwens altijd binnenvallen. Maar die beschouw ik als inboedek
De mensen die een sleutel hebben (mijn zussen en onze beste vrienden en schoonouders) mogen trouwens altijd binnenvallen. Maar die beschouw ik als inboedek
dinsdag 30 oktober 2012 om 11:43
dinsdag 30 oktober 2012 om 11:51
quote:ladytruckster schreef op 28 oktober 2012 @ 13:36:
Ik houd er niet van.
Gelukkig weten al mijn vriendinnen en kennissen dit,en ze zullen altijd smsen van te voren.
Ook al zijn ze 5 minuten van me vandaan,als ik zeg dat het niet uitkomt,komen ze niet.
Het is toch zeker jouw huis en leven?
Ik loop ook graag hele dagen stinkend in mijn tokkiepak,en dan waardeer ik het niet om visite te krijgen.
Ook omdat ik meestal mijn huis graag aan kant heb,en me dat niet altijd lukt helaas.
Is het dan een kwestie van schaamte?
Ik lees namelijk meer hier, van dat het te maken heeft met dat het een troep in huis is of dat men zich nog niet gewassen heeft oid...
Dat zijn dingen die toch makkelijk te voorkomen zijn lijkt me? Of is het iets diepers....?
Ik houd er niet van.
Gelukkig weten al mijn vriendinnen en kennissen dit,en ze zullen altijd smsen van te voren.
Ook al zijn ze 5 minuten van me vandaan,als ik zeg dat het niet uitkomt,komen ze niet.
Het is toch zeker jouw huis en leven?
Ik loop ook graag hele dagen stinkend in mijn tokkiepak,en dan waardeer ik het niet om visite te krijgen.
Ook omdat ik meestal mijn huis graag aan kant heb,en me dat niet altijd lukt helaas.
Is het dan een kwestie van schaamte?
Ik lees namelijk meer hier, van dat het te maken heeft met dat het een troep in huis is of dat men zich nog niet gewassen heeft oid...
Dat zijn dingen die toch makkelijk te voorkomen zijn lijkt me? Of is het iets diepers....?
dinsdag 30 oktober 2012 om 11:57
quote:char_lotte schreef op 28 oktober 2012 @ 14:18:
Hier is iedereen altijd welkom. Mogen ze ook nog met ons aan tafel schuiven voor het avondeten. Mijn zoon vindt dat zo gezellig dat ik toch geen nee kan zeggen. Maar ze moeten mij, zoon en ons huis wel nemen zoals we op dat moment zijn. We hangen nu allebei nog in onze flanellen pyama's op de bank rond. Mag best iemand bij komen hangen maar ik ga me daar niet speciaal voor omkleden.Kijk dat bedoel ik!! Dus niks aan de hand, niet jezelf gaan stressen en veranderen omdat er iemand op bezoek komt.
Hier is iedereen altijd welkom. Mogen ze ook nog met ons aan tafel schuiven voor het avondeten. Mijn zoon vindt dat zo gezellig dat ik toch geen nee kan zeggen. Maar ze moeten mij, zoon en ons huis wel nemen zoals we op dat moment zijn. We hangen nu allebei nog in onze flanellen pyama's op de bank rond. Mag best iemand bij komen hangen maar ik ga me daar niet speciaal voor omkleden.Kijk dat bedoel ik!! Dus niks aan de hand, niet jezelf gaan stressen en veranderen omdat er iemand op bezoek komt.
dinsdag 30 oktober 2012 om 12:14
quote:paulala schreef op 29 oktober 2012 @ 09:39:
Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Na een beetje soulsearching kom ik er eigenlijk ook achter dat ik het vooral vervelend vind bij mijn schoonouders.
Toen ik dit topic net had geschreven, ging de deurbel. Met lood in de schoenen naar de deur om daar tot mijn blijde verrassing een vriendin te zien staan! Harstikke gezellige middag gehad.Dat is toch erg... Dus je bent alleen gastvrij naar bepaalde personen maar de ouders van je man heb je liever niet voor de deur staan? Zeg ik dat zo goed?
Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Na een beetje soulsearching kom ik er eigenlijk ook achter dat ik het vooral vervelend vind bij mijn schoonouders.
Toen ik dit topic net had geschreven, ging de deurbel. Met lood in de schoenen naar de deur om daar tot mijn blijde verrassing een vriendin te zien staan! Harstikke gezellige middag gehad.Dat is toch erg... Dus je bent alleen gastvrij naar bepaalde personen maar de ouders van je man heb je liever niet voor de deur staan? Zeg ik dat zo goed?
dinsdag 30 oktober 2012 om 12:48
woensdag 31 oktober 2012 om 09:26
Bij 95% van de mensen hou ik er niet van. Ik weet graag van te voren waar ik aan toe ben, zodat ik me erop kan instellen (sociale modus aan). Bovendien heb ik vaak plannen die daardoor in het honderd dreigen te lopen. Maar ik vind het ook zo lullig om mensen weg te kijken. Dus meestal ontvang ik iedereen vriendelijk, krijgen ze koffie, etc. Maar liever niet dus (tenzij mijn zus, dan vind ik het zelden erg).
woensdag 31 oktober 2012 om 10:31
quote:paulala schreef op 30 oktober 2012 @ 13:49:
Zo zeg je het goed Anthonius. Het is een beetje veel. Vorige week zondag, woensdag, donderdag 2 x, vrijdag deur niet opengedaan, zaterdag en zondag weer. Gisteren niemand gezien. Zo ziet mijn week er uit met mijn schoonouders.
1 keer had ik ze uitgenodigd (om te komen eten), de overige keren waren 'spontaan'.
Het is namelijk ook niet zo dat ze nooit worden uitgenodigd, dat het daarom nodig is zo vaak voor de deur te staan.
Voor donderdagavond uitgenodigd voor het eten... dan verwacht ik je donderdagochtend niet ook voor de koffie.
Afgezien of het lieve mensen zijn of niet, het is wat veel toch?
Voor mij zou het heel erg veel te veel zijn!
Hoe lang gaat 't al zo? Hoe kan het dat ze niet wat anders om handen hebben,of andere contacten hebben. Op deze manier heb jezelf niet eens de mogelijkheid om spontaan naar hun of anderen te gaan. Of eens lekker met z'n tweeën thuis te zijn.
Hebben ze moeite om zoonlief los te laten?
PS: ik vind je topictitel niet kloppen, dit heeft niets met spontaan langskomen te maken. Meer met claimen en overlopen.
Zo zeg je het goed Anthonius. Het is een beetje veel. Vorige week zondag, woensdag, donderdag 2 x, vrijdag deur niet opengedaan, zaterdag en zondag weer. Gisteren niemand gezien. Zo ziet mijn week er uit met mijn schoonouders.
1 keer had ik ze uitgenodigd (om te komen eten), de overige keren waren 'spontaan'.
Het is namelijk ook niet zo dat ze nooit worden uitgenodigd, dat het daarom nodig is zo vaak voor de deur te staan.
Voor donderdagavond uitgenodigd voor het eten... dan verwacht ik je donderdagochtend niet ook voor de koffie.
Afgezien of het lieve mensen zijn of niet, het is wat veel toch?
Voor mij zou het heel erg veel te veel zijn!
Hoe lang gaat 't al zo? Hoe kan het dat ze niet wat anders om handen hebben,of andere contacten hebben. Op deze manier heb jezelf niet eens de mogelijkheid om spontaan naar hun of anderen te gaan. Of eens lekker met z'n tweeën thuis te zijn.
Hebben ze moeite om zoonlief los te laten?
PS: ik vind je topictitel niet kloppen, dit heeft niets met spontaan langskomen te maken. Meer met claimen en overlopen.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?