gerookte zalm zwangerschap
maandag 29 oktober 2012 om 20:48
Ik heb een vraagje; mijn zus is al 4 maanden zwanger. Morgen komt ze bij ons eten met haar andere dochtertje, mijn vriend en ik wilde eigenlijk pasta met gerookte zalm maken (dat vond zij vroeger heel erg lekker!). Omdat gerookte zalm ivm zwangerschap niet echt aan te raden is maar het wel mag als het gegookt/gebakken wordt (staat althans op internet) denk ik dat mijn gerechtje wel mag..
Mijn zus neemt het in feite niet zo nauw met al die zwangerschapsregels (ze vond het ook allemaal prima die zalm etc) maarja ik neem liever voor haar geen risico.
De gerookte zalm doe ik met creme fraiche en tomaatjes even warm laten worden, maar dit is niet echt op een onwijs hoge temperatuur dus ik vraag me af of die listeria bact. hier wel dood door gaat?
Wat denken jullie? Of is het niet zo nauw te nemen met gerookte zalm? Of toch beter ander gerechtje voor de zekerheid kiezen zonder die zalm?
Mijn zus neemt het in feite niet zo nauw met al die zwangerschapsregels (ze vond het ook allemaal prima die zalm etc) maarja ik neem liever voor haar geen risico.
De gerookte zalm doe ik met creme fraiche en tomaatjes even warm laten worden, maar dit is niet echt op een onwijs hoge temperatuur dus ik vraag me af of die listeria bact. hier wel dood door gaat?
Wat denken jullie? Of is het niet zo nauw te nemen met gerookte zalm? Of toch beter ander gerechtje voor de zekerheid kiezen zonder die zalm?
maandag 29 oktober 2012 om 20:56
Als je echt gerookte zalm wilt maken zou ik dat ergens halen waar het niet vacuum verpakt is geweest. Want daar gaat het om. wellicht is het ook mogelijk om de zalm in te vriezen voor een paar dagen, je zou even moeten googlen om te zien of daar de listeria bacterie van dood gaat. Een andere optie is om het toch goed heet te maken, van te voren, niet samen met de creme fraice.
maandag 29 oktober 2012 om 20:59
quote:allis schreef op 29 oktober 2012 @ 20:56:
Als je echt gerookte zalm wilt maken zou ik dat ergens halen waar het niet vacuum verpakt is geweest. Want daar gaat het om. wellicht is het ook mogelijk om de zalm in te vriezen voor een paar dagen, je zou even moeten googlen om te zien of daar de listeria bacterie van dood gaat. Een andere optie is om het toch goed heet te maken, van te voren, niet samen met de creme fraice.Heb gezien dat invriezen helaas niet genoeg bescherming geeft, maar ik haal het morgen gewoon even vers denk ik dan!
Als je echt gerookte zalm wilt maken zou ik dat ergens halen waar het niet vacuum verpakt is geweest. Want daar gaat het om. wellicht is het ook mogelijk om de zalm in te vriezen voor een paar dagen, je zou even moeten googlen om te zien of daar de listeria bacterie van dood gaat. Een andere optie is om het toch goed heet te maken, van te voren, niet samen met de creme fraice.Heb gezien dat invriezen helaas niet genoeg bescherming geeft, maar ik haal het morgen gewoon even vers denk ik dan!
maandag 29 oktober 2012 om 21:00
Wat ik zo raar vind eigenlijk he, is dat je het met je zwangerschap niet mag; maar als ik kijk naar de gevolgen van die bacterie zie ik dat het ernstige gevolgen als hersenvliegonsteking, hartblabla kan hebben, dat gaat niet om het kindje maar om de moeder zelf dan?
Beetje raar toch, want dat risico zouden wij anders toch ook moeten lopen....?
Dus toch allemaal beetje uit de hand gelopen of niet?
maandag 29 oktober 2012 om 21:04
Pioneertje dat klopt niet helemaal. Het heeft ermee te maken dat de bacterie door de placenta aan het kind gegeven kan worden. En dat je kindje dus ziek wordt in je buik en dat kan complicaties geven (dacht ik). In ieder geval geldt dat ook voor die andere bacterie die toxoplasme oid kan veroorzaken (zit in rauw vlees en de kattenbak) Volgens mij als volwassene ben je prima in staat om de bacterie te lijf te gaan, mits je gezond bent.
Maar de beste tip is om de vis bij de visboer te halen, aangezien de bacterie ontstaat in de verpakking.
Maar de beste tip is om de vis bij de visboer te halen, aangezien de bacterie ontstaat in de verpakking.
maandag 29 oktober 2012 om 21:05
maandag 29 oktober 2012 om 21:07
quote:pioneertje schreef op 29 oktober 2012 @ 21:00:
Wat ik zo raar vind eigenlijk he, is dat je het met je zwangerschap niet mag; maar als ik kijk naar de gevolgen van die bacterie zie ik dat het ernstige gevolgen als hersenvliegonsteking, hartblabla kan hebben, dat gaat niet om het kindje maar om de moeder zelf dan?
Nee, het loopt niet uit de hand.
Het gaat trouwens wel om het kind. Niet te vergelijken met ons omdat wij gewoon 'af' zijn.
Nee, het loopt niet uit de hand.
Het gaat trouwens wel om het kind. Niet te vergelijken met ons omdat wij gewoon 'af' zijn.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
maandag 29 oktober 2012 om 21:11
Toen ik zwanger was heeft mijn schoonvader bij de visboer gevraagd of het mogelijk was om verse gerookte zalm te krijgen. De visboer gaf toen aan dat hij dat niet had, en dat bij zijn weten bijna geen enkele visboer zelf verse zalm rookt. Kortom, ook bij de visboer is de kans groot dat je zalm koopt die vacuüm verpakt is geweest. Ik zou de gok niet nemen.