Gezondheid alle pijlers

stomme wintertijd...

30-10-2012 11:11 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
het is maar een uurtje, maar ik lig dus vanaf het weekend

gezellig wakker vanaf een uur of 5.30

zou een uurtje later in bed helpen? meer mensen last van en hoe lossen jullie dat op?
Gisteren wel steeds het gevoel dat het een uur later was, maar dat is nu weer over. Je lichaam heeft gewoon even tijd nodig om je bioritme weer in te stellen.
Ik ga niet eerder naar bed. Half 11, mijn normale tijd. Ik ben dan wel moe maar ik slaap gewoon door totdat ik of wakker gemiauwd wordt door mijn oude kat of moet plassen. Ben verder niet eerder wakker.

Alleen vanochtend had ik er wat moeite mee om mijn bed uit te komen.
Vervelend voor je dat je zoveel last hebt. Ik kan me daar dus niks bij voorstellen. De enige tip die ik heb is gewoon aanpassen aan de tijd, dus normaal ritme aanhouden. Maar 1 uur verschil, is daar uberhaupt op aan te passen? Of is het meer het idee?

Zie het als een ieniemienie jetlag, je hebt een minuscule tijdsaanpassing in je dagritme in te bouwen.

Of je staat gewoon op om 5:30, dan ben je tegen de tijd dat je naar bed gaat vast moe en slaap je normaal.

Succes ermee!
Gelukkig absoluut geen last van. Snap dat eerlijk gezegd ook nooit zo. Het gaat om een uurtje. Enkel een uurtje. Gaan jullie dan echt elke dag exact opzelfde tijd naar bed? Nooit eens op vakantie naar een land met uur tijdsverschil? (Engeland bijvoorbeeld) Is het niet gewoon iets wat in je hoofd zit? Dus minder over nadenken?
Ik heb nergens last van gewoon ff een uurtje langer opblijven...

maar ik haaaaat wintertijd. ik snap ook niet waarom we zomertijd niet gewoon altijd kunnen hanteren ik vind dit zoooo achterhaald.

Kunnen we niet afspreken er gewoon mee te stoppen?
quote:Sssenta schreef op 30 oktober 2012 @ 11:19:

Gelukkig absoluut geen last van. Snap dat eerlijk gezegd ook nooit zo. Het gaat om een uurtje. Enkel een uurtje. Gaan jullie dan echt elke dag exact opzelfde tijd naar bed? Nooit eens op vakantie naar een land met uur tijdsverschil? (Engeland bijvoorbeeld) Is het niet gewoon iets wat in je hoofd zit? Dus minder over nadenken?

Same here, 0 last van. Het is maar een uurtje. Ik heb ontzettend genoten zondag, het voelde echt als een feest-uurtje

Bovendien is dit de 'standaardtijd', dus de echte tijd. In 1977 hebben we de 'neppe' zomertijd ingevoerd.
quote:aleksis schreef op 30 oktober 2012 @ 11:20:

Ik heb nergens last van gewoon ff een uurtje langer opblijven...

maar ik haaaaat wintertijd. ik snap ook niet waarom we zomertijd niet gewoon altijd kunnen hanteren ik vind dit zoooo achterhaald.

Kunnen we niet afspreken er gewoon mee te stoppen?

Wintertijd is de echte tijd. Dus als we iets afschaffen wordt het de zomertijd. En dán ben ik direct voor. Zomertijd kost mij altijd weken om aan te wennen. Wintertijd gaat iets sneller. Hoewel ik dus dagen lang te vroeg wakker wordt, en moeite moet doen om wakker te blijven tot bedtijd.

P.S. Als we zomertijd ook in de winter zouden hebben, dan duurt het hartje winter veel te lang voordat het 's morgens licht wordt.
Mijn jongste dochter (jonger dan 1 jaar) trekt zich helemaal niets aan van de wintertijd. Zij wordt gewoon om 6:00 am wakker en wil om 6:00 pm naar bed.
Ik heb er alleen de eerste dag last van.
Hier hetzelfde. Ik was vanochtend al om half 6 wakker pff. Nou moet ik zeggen dat ik normaal later naar bed ga maar vriend moest er vroeg uit ;) Heb meer moeite eigenlijk dat het zo vroeg donker is.
Ik heb er ook echt last van. Ben een ochtend-mens, en altijd ongeveer even laat wakker (ook in weekend) in de zomer is dat om een uur of 6, in de winter al om 5 uur. Daardoor loop ik flink uit de pas met de rest van de maatschappij en mijn gezin. Als het alleen om mij ging, stond ik gewoon om half 6 op, maar tja, de school begint van om half 9, dus de kinderen gaan hun bed niet uit.

En ook 's avonds breekt het me op. Ik ben nu om 10 uur moe ipv 11 uur, krijg korte avonden zo. En het is niet zo, dat ik het kan oprekken, tegen de tijd dat het weer zomertijd is, slaak ik een zucht van verlichting.
Een uur langer in bed blijven liggen, kost me geen enkele moeite. Ben ik veel te snel aan gewend.

Bij het verzetten naar de zomertijd, dus een uur eerder uit bed, kost de aanpassing me een week.
Ik heb er geen last van, mijn peuter wel. Die was vroeg wakker. Nu komt er steeds wat tijd bij, dus straks is ze vast weer om een normale tijd wakker. Op zich vind ik het wel relaxt om vroeg wakker te zijn mét een uitgerust gevoel. Normaal heb ik weinig energie, maar de laatste dagen net wat meer gedaan. Blijkbaar heeft het dus wel een beetje invloed. Van genieten zolang het duurt
Hallo?!
quote:luni schreef op 30 oktober 2012 @ 11:27:

Ik heb er alleen de eerste dag last van.Hadden de kinderen hier ook. Er kwam er om 11.15 uur één vragen waarom ik nog geen soep aan het maken was. 's Zondags normaal om 13.00 uur eten we vaak soep. En vervolgens kwam er één om 16.15 uur aanbieden dat hij de tafel wel zou dekken, zodat we echt om half zes zouden eten. 'Nou kind,' zei ik, 'neem de tijd voor dat tafeldekken je hebt tenslotte nog 5 kwartier.'
Oh, ben ik altijd zo jaloers op. Mensen die gewoon voor de wekker wakker worden. Ben je dan ook uitgerust, zeg maar?

Ik kan me de dag niet heugen dat ik uit mezelf wakker wordt en uitgerust ben.
quote:beautyfly schreef op 30 oktober 2012 @ 11:38:

Oh, ben ik altijd zo jaloers op. Mensen die gewoon voor de wekker wakker worden. Ben je dan ook uitgerust, zeg maar?

Ik kan me de dag niet heugen dat ik uit mezelf wakker wordt en uitgerust ben.En in het weekend dan?
Ik heb er ook last van. Komt wel weer goed, maar nu ben ik echt moe.
quote:beautyfly schreef op 30 oktober 2012 @ 11:38:

Ik kan me de dag niet heugen dat ik uit mezelf wakker wordt en uitgerust ben.'t Is ook altijd wat. Ik ben altijd voor de wekker wakker (uurtje of langer) en zou zo graag eens wakker worden van de wekker. Ik word ook nooit echt wakker, ineens besef ik dat ik alweer wakker ben. Slaap ook nooit echt diep genoeg, sta altijd op 'standby' lijkt het wel. Ik weet al welk kind er gaat plassen 's nachts, nog voordat ze hun kamerdeur open doen. Wat dat betreft kijk ik er erg naar uit dat ze zelfstandig gaan wonen.
Op een 1 of andere manier doet mijn lichaam het beter op wintertijd. Daar kost het omschakelen me geen moeite (bij zomertijd wel) en het lijkt meer het natuurlijk ritme van mijn lichaam. Van mij mag zomertijd dus worden afgeschaft
quote:Yvaatje schreef op 30 oktober 2012 @ 11:48:

Op een 1 of andere manier doet mijn lichaam het beter op wintertijd. Daar kost het omschakelen me geen moeite (bij zomertijd wel) en het lijkt meer het natuurlijk ritme van mijn lichaam. Van mij mag zomertijd dus worden afgeschaft Ja, van mij ook. Daar heb ik dan wel een paar honderd euro voor over vanwege een groter energieverbruik. Dat gehannes iedere keer, put me volledig uit.
Ik vind het heerlijk juist. Had de klokken zaterdagavond al teruggezet, dus toen Oudste zondag om 6u wakker werd kon ik haar mooi zeggen dat het nog veeeels te vroeg was (ze trapte er nog in ook, heh heh).

's Morgens nu gelukkig weer ietsje lichter en 's avonds vind ik dat donker ook niet erg, heeft wel wat knus juist.
quote:Sssenta schreef op 30 oktober 2012 @ 11:19:

hihi ik snap het zelf ook niet, maar merk het wel doordat ik sochtends zo vroeg wakker wordt... ik ging ook wel vroeg naar bed gister, misschien moet ik dat ook niet doen. gewoon om een uur of 11 naar bed (wat ik normaal doe...)

bedankt voor jullie tips! ik weet het, het is maar een uurtje maar ik heb er toch last van...
Ik ben zo iemand die gewoon niet in het wintertijdritme kan komen. Vorig jaar was ik de hele wintertijd lang veel te vroeg wakker, rond half 6. Half 7 is de tijd dat ik normaal op moet doordeweeks, dus dat was echt irritant. Ook ben ik in de winter vroeg moe en zou ik om 21:30 al naar bed willen gaan. Of ik nou zo vroeg ga of juist laat, ik word echt te vroeg wakker. Mijn lichaam is blijkbaar niet gemaakt voor de wintertijd. Ik heb sowieso helemaal niks met herfst en winter.
Ik snap het ook niet. Het is maar een uurtje, daar kun je toch niet zó van slag van zijn??

Ik heb bijv ook nooit last van een jetlag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven