moeder beschadigt haar dochter

31-10-2012 11:23 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

Graag zou ik advies willen krijgen over het volgende;

De dochter (14 jaar) van mijn vriend is begin oktober bij ons komen wonen. Ze voelde zich niet meer veilig thuis bij haar moeder en verlangde naar een echt gezinsleven zoals zij het zegt. Ze wilde verder wel graag contact met haar moeder en naar de verjaardagen van moeders kant gaan en feestdagen vieren met moeder en broer.

Mijn vriend heeft er alles aangedaan om dit in goede banen te leiden en heeft geprobeerd vanaf het begin met zijn ex hierover te praten, maar dat praten gaat helemaal niet. Al bij het eerste gesprek, waarbij hij bij hun thuis aangaf dat zijn dochter bij ons wilde komen wonen zei haar moeder meteen "dan pak je jou tas maar". En toen ze wegging zei haar moeder nog "als mij wat overkomt, dan is het jou schuld". Vervolgens ging haar moeder die avond naar een dorpsfeest of zo iets en stond vooraan bij de liveband uit haar dak te gaan. Dat weten we door foto's die op internet waren geplaatst.

We zijn nu bijna een maand verder en mijn vriend probeerd steeds in contact te komen met zijn ex om hierover te praten, maar zij reageerd niet. Ook heeft zijn dochter maar een beetje kleding meegekregen en helaas krijgt ze ook niet meer van haar kleding of spullen. Haar moeder zegd dat zij dat allemaal betaald heeft.

Natuurlijk ben ik de boosdoender in het geheel, maar dat kan mij niet zoveel schelen.

Wat ik echt erg vind is dat ze haar dochter totaal negeerd en als ze al eens reageerd dan heeft ze geen tijd.

Gisteravond hebben ze het nog 1 x geprobeerd en zijn samen naar de moeder gegaan. Ze wilden eerst niet opendoen, dat is al eerder gebeurd en toen ze eenmaal bij de deur kwam zei ze meteen tegen haar dochter...wat doe je mij aan, ik ben al 10 kilo afgevallen en verder zei ze dat haar dochter naar een psycholoog moest.

Het meisje is toen totaal overstuur naar ons thuis gekomen.

En mijn vriend moest meteen weggaan en de moeder schreeuwde meteen naar hun zoon in de kamer dat hij de Politie moest bellen. Dus is hij maar weer gegaan zonder iets te kunnen bespreken.

We weten niet meer wat we moeten en kunnen doen en zien hier dat hun dochter geestelijk en lichamelijk ziek is aan het worden. Ze eet nauwelijks meer, heeft hoofdpijn, misselijk en op school gaat het ook niet goed. Ze is erg somber en dan weer erg boos of erg chagarijnig. Ik zeg haar wel dat ze hier nu momenteel niets aan kan veranderen en dat ze nu op dit moment voor zichzelf moet kiezen.

Dat is natuurlijk erg moeilijk voor een 14-jarige puber om dit te kunnen begrijpen, het is voor ons al moeilijk....laat staan voor haar.

We hebben de dag nadat ze hier kwam wonen meteen de familie van de moeder op de stoep gehad en die wilde met haar praten. Dat vonden wij niet echt goed en zeiden dat het allemaal nog zo vers was en dat het later wel zou kunnen. Daarop bestookte ze haar vanaf onze voordeur met sms-jes en zeiden ze tegen ons dat ze alles bij elkaar zat te liegen en te bedriegen en dat ze dus niet te vertrouwen was. Weet niet echt waar dat op moest slaan, maar ze stonden haar dus gewoon zwart te maken en ik vraag mij dan af waarom?

Ook komen er steeds meer verhalen naar boven van haar en zo vertelde ze dat ze als ze thuis kwam van school niet wist welke deur in haar moeders huis op slot zou zitten of niet. Zo kon ze dan niet naar de woonkamer of een andere keer was haar slaapkamer op slot. Er werd dus voor haar bepaald waar het meisje na schooltijd moest gaan zitten als er niemand thuis was.

Maar goed, er valt natuurlijk nog veel meer te schrijven, maar dat heeft niet zoveel zin.

Wij weten niet meer wat we moeten doen en misschien heeft iemand van jullie raad voor ons.

Het is een schat van een meid, erg kinderlijk nog voor haar leeftijd en ze moet nog een hoop leren.

Gelukkig hebben we de afgelopen jaren haar al geleerd dat ze ons wel kan vertrouwen en alles kan vragen. En dat gaat ook allemaal wel goed.

Wie kan ons advies geven hierin?

Groetjes en alvast bedankt voor het lezen van mijn bericht.
Dochter proberen te laten zoeken naar iets wat er niet is.

De moeder heeft duidelijk geen zin in dochter,en dochter wordt hierdoor elke keer teleurgesteld.
advies:

Jij houdt je er buiten! helemaal 100%, ook geen gesprekjes met puber of haar vader

de ouders van de puber gaan samen in gesprek, samen, geen familie.

Wat zijn eigenlijk de afspraken die gemaakt zijn na verbreken van relatie tussen jouw vriend en zijn ex mbt puber??
Laat haar vader en moeder een mediator zoeken en houd je er buiten.
Waarom ga jij mee langs bij haar moeder ipv dat je partner meegaat?
Ai wat een nare situatie.

Het enige dat jij kan doen is het meisje liefde geven en haar thuis laten voelen. Haar moeder lijkt me niet helemaal helder van geest, daar heeft ze niet veel aan denk ik.

Wat hier al wordt gezegd, ik zou me er als stiefmoeder verder zoveel mogelijk buiten houden.
En neem dochter niet meer mee naar moeder om te praten. Ze is 14, ze heeft geen invloed op gedrag van moeder. En moeder pikt haar eruit om haar een schuldgevoel aan te praten. Ga lekker met dochter shoppen voor nieuwe kleding, knap haar kamer bij jullie op en laat haar veilig zijn bij jullie. Maar praat in geen geval (slecht) over haar moeder. Luister, maar geef geen oordeel. Help haa romgaan met de situatie zonder dat jij je mening over de situatie aan haar opdringt. Laat vader met moeder dealen zonder jou en dochter.
quote:lilalinda schreef op 31 oktober 2012 @ 11:30:

advies:

Jij houdt je er buiten! helemaal 100%, ook geen gesprekjes met puber of haar vaderde ouders van de puber gaan samen in gesprek, samen, geen familie.

Wat zijn eigenlijk de afspraken die gemaakt zijn na verbreken van relatie tussen jouw vriend en zijn ex mbt puber??Want? TO mag geen mening hebben of advies geven of het meisje troosten alleen maar omdat zij de 'stiefmoeder' oh nee, de nieuwe vriendin van de vader is? Wat een BS.

Kloteadvies ook altijd. Je er buiten houden... want je bent de moeder niet. Nee, en als TO nou eens gewoon heel veel van dit kind houdt? Ze klint iig al als een betere moeder dan de biomoeder.
Ratteke, ik denk dat TO zich er beter buiten kan houden omdat de moeder van het meisje elke actie van haar ziet als dreiging. Zo duwt ze die moeder alleen maar verder van het meisje vandaan. In een ideale wereld gingen alle drie samen om tafel zitten, maar daar lijkt de moeder me het type niet voor...
Heb haar lief. Hou van haar. Geef haar een warm thuis en help haar met de verwerking van het feit dat haar moeder haar wegduwt. Wanneer haar moeder dit nu zo op deze manier wil, kunnen jullie dat niet veranderen. Jullie kunnen haar alleen maar opvangen en haar laten voelen dat ze bij jullie welkom is.

Sterkte
ok, got a point there.
Geen advies,

Maar wil je wel heel veel sterkte wensen.

Het blijft lastig, je bent en blijft altijd "maar" de nieuwe vriendin/vrouw van de vader en als het erop aan komt ben je niets in het leven van die kinderen, Hoezeer je ze ook in je hart sluit je bent en blijft een buitenstaander die mag toekijken.

Houd je mening over de moeder van het kind voor jezelf of ventileer het tegen je partner of een vriendin maar dat is het dan ook.

Ben een steun voor je stiefkind(eren) zorg dat ze bij jou thuis een veilig plekje hebben meer kun je niet doen.
quote:steel_schaapje schreef op 31 oktober 2012 @ 11:36:

Ai wat een nare situatie.

Het enige dat jij kan doen is het meisje liefde geven en haar thuis laten voelen. Haar moeder lijkt me niet helemaal helder van geest, daar heeft ze niet veel aan denk ik.

Wat hier al wordt gezegd, ik zou me er als stiefmoeder verder zoveel mogelijk buiten houden.Eens.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Probeer jezelf niet in een onmogelijk positie te zetten zoals je nu gaat staan. Je zou het nooit goed doen namelijk. Het advies van een mediater is erg goed, invensteer daarin!

Verder blijf je vriend en zijn dochter steunen troosten, maar ga er niet tussen staan, uit al je liefdevolle bedoelingen.

Troost en luister en neem initiatief voor een mediator
En wat een rot situatie trouwens! Verschrikkelijk voor het kind.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
zorgen dat er rust in de tent komt.

Haar kamer die ze nu heeft gezellig maken, kleding kopen, een nieuw telefoonnummer voor het meisje nemen want blijkbaar word ze bestookt op dat nummer en dat op jullie voorwaarden contact laten hebben met moeder. Zoals ik lees (en tussen regels door) heeft moeder al genoeg stuk gemaakt.

En luister naar haar. Laat haar dr ellende vertellen. Als dat toch niet gaat (14 jarigen willen soms toch liever met onbekenden praten) zorg dan dat er een veilig persoon komt voor haar (op school een vertrouwenspersoon ofzo)

Zorg dat ze voelt dat ze geliefd is en wat waard is..

Heel veel sterkte...
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 31 oktober 2012 @ 11:46:

Geen advies,

Het blijft lastig, je bent en blijft altijd "maar" de nieuwe vriendin/vrouw van de vader en als het erop aan komt ben je niets in het leven van die kinderen, Hoezeer je ze ook in je hart sluit je bent en blijft een buitenstaander die mag toekijken.

Houd je mening over de moeder van het kind voor jezelf of ventileer het tegen je partner of een vriendin maar dat is het dan ook.

Ben een steun voor je stiefkind(eren) zorg dat ze bij jou thuis een veilig plekje hebben meer kun je niet doen.

Wat je geen advies noemt.

Volgens mij het enige juiste advies in zo'n situatie.
1x veer in de schapenkont is wel genoeg...
bammetjebamie wijzigde dit bericht op 31-10-2012 11:51
Reden: dubbel
% gewijzigd
Wat betreft de afspraken na de scheiding...de 2 kinderen zouden bij de moeder gaan wonen en om het weekend bij vader komen. De vakanties en feestdagen in overleg.

Zo ging het ook erg lang goed, totdat ik op toneel kwam.

De kinderen kwamen maar 1 week op vakantie in de zomer, verder waren ze er nooit in geen enkele vakantie en toen we vroegen of ze vaker mochten komen in de vakanties was het al gauw een nee. Pas vorig jaar hebben we iets meer gekregen in de zomervakantie. Het was nog een hele heisa om de dochter voor een weekje mee te krijgen naar Normandië. Toen mijn vriend tegen zijn ex zei dat hij daar recht op had en haar toch mee zou nemen kregen we meteen een brief van haar door de deur dat als hij nog een keer zou bedreigen dat ze dan aangifte ging doen bij de Politie. Volgens mij was het zeker geen bedreiging, hij zei alleen waar hij recht op had.

En ik kan echt niet met hun dochter bij haar aankomen, want ik spoor niet volgens hun.

Nu ben ik iemand die geen blad voor mijn mond houd en graag van openheid houd.

Als mij iets dwars zit praat ik dat het liefste zo snel mogelijk uit om zo geen irritatie te gaan krijgen. Mijn vriend kan dit zeer in mij waarderen, maar zijn ex en zijn zoon totaal niet.

Wat betreft een mediator......is voor ons momenteel niet financieel op te brengen.

Zijn ex zegt dat ze het voor de rechter laat komen...zo een schreeuw uit het niets en we kunnen helaas niet daarover praten met haar, want dat staat ze niet toe.

We willen graag rust voor het meisje en willen haar liever niet confronteren met een rechter. Haar daarmee blootstellen.

We hebben al juridisch loket gebeld en gevraagd of we alles wel legaal doen, want we niets doen wat natuurlijk ook niet mag. Gelukkig doen we het tot nu toe alles legaal en goed.

Mijn vriend heeft ook al gemaild naar zijn ex en daar reageerd ze ook niet op.

We houden wel alles bij en slaan alles op voor het geval dat. Ook wat hun dochter allemaal doet op het internet en hoe ze contact probeert te krijgen met haar moeder.

Moeilijk en echt een stressvolle situatie.
quote:bammetjebamie schreef op 31 oktober 2012 @ 11:51:

1x veer in de schapenkont is wel genoeg...je moet het idd niet overdrijven
quote:Ratteke schreef op 31 oktober 2012 @ 11:39:

[...]

Want? TO mag geen mening hebben of advies geven of het meisje troosten alleen maar omdat zij de 'stiefmoeder' oh nee, de nieuwe vriendin van de vader is? Wat een BS.

Kloteadvies ook altijd. Je er buiten houden... want je bent de moeder niet. Nee, en als TO nou eens gewoon heel veel van dit kind houdt? Ze klint iig al als een betere moeder dan de biomoeder.omdat ze daarmee de broze relatie tussen de bio-ouders van het kind verder onder druk zet. Ligt niet aan haar, wil ik helemaal geloven. Maar het gaat nu even om het goed opgang krijgen van de relatie tussen bio-pa en bio-ma in belang van het kind.
quote:jessin schreef op 31 oktober 2012 @ 11:51:

Wat betreft een mediator......is voor ons momenteel niet financieel op te brengen.

Zijn ex zegt dat ze het voor de rechter laat komen...zo een schreeuw uit het niets en we kunnen helaas niet daarover praten met haar, want dat staat ze niet toe.

.nou ja, misschien helpt het wel? Rechter zet de ouders misschien weer beetje op juiste spoor
Jessin,

Helaas moet je je heel snel neerleggen bij het feit dat ouder in NL (bijna) alles met hun kinderen mogen doen.

De enige plekken waar jij, als buitenstaander, wat kunt is bij je eigen huisarts om dossier vorming en bij het AMK.

En of daar ook maar iemand beter van wordt kun je je afvragen.

Doe 20 stappen terug en geniet van de tijd met je stiefkind(eren) en laat het aan de ouders van de kinderen.
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 31 oktober 2012 @ 11:46:

Geen advies,

Hier kan ik mij helemaal bij aansluiten.

Het is altijd zo snel geroepen dat je je als stiefmoeder nergens mee mag bemoeien. Maar wij stiefmoeders hebben geen knop op ons hart die we aan of uit kunnen zetten naar gelang we op ons terrein mogen bewegen of op terrein want niet betreden mag worden.

De gevoelens en betrokkenheid naar je stiefkinderen zijn er continu en dat maakt het vaak zo moeilijk en frustrerend dat als het er op aan komt je rol gewoon heel beperkt is omdat je uiteindelijk "maar" de vriendin van papa bent.

Probeer haar thuis zoveel mogelijk te steunen en biedt haar de veiligheid en het welkom zijn.

Sterkte.
Misschien hulp via het GGZ vragen? Dan kan de vader misschien eens praten met een professioneel iemand en dochter ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven