Radiator met probleem
vrijdag 2 november 2012 om 10:43
Goedemorgen!
Is hier iemand met verstand van CV (als in Centrale Verwarming...)?
De radiator in het halletje achter de voordeur blijft zo af en toe koud als het elders in het appartement wel gewoon warm is en alle radiatoren die open staan warm zijn.
Vanmorgen met het opstarten van de verwarming werd hij warm en nu is hij weer koud.
Ontluchten is al diverse malen gedaan, heeft geen effekt gehad.
Heeft iemand een tip waar dit door komt en of het nodig is dat ik een reparateur laat komen?
Alvast dank voor het meedenken.
Is hier iemand met verstand van CV (als in Centrale Verwarming...)?
De radiator in het halletje achter de voordeur blijft zo af en toe koud als het elders in het appartement wel gewoon warm is en alle radiatoren die open staan warm zijn.
Vanmorgen met het opstarten van de verwarming werd hij warm en nu is hij weer koud.
Ontluchten is al diverse malen gedaan, heeft geen effekt gehad.
Heeft iemand een tip waar dit door komt en of het nodig is dat ik een reparateur laat komen?
Alvast dank voor het meedenken.
vrijdag 2 november 2012 om 11:18
De hele cv instalatie ontdoen van water. Alle radiatorkranen open zetten en de radiator die het hoogst en het verste van de ketel af is de ontluchtingskraan openen. Daarna pomp uit, maw stroom van de ketel af en rustig (dus niet de volle waterdruk) de instalatie gaan vullen. Als er water uit de geopende ontluchtingskraan komt stoppen met water vullen en de ontluchtingskraan dicht. Terug naar de ketel en de cv-instalatie op druk brengen dmv de waterkraan weer te openen. Laat daarna de hele handel tot rust komen (0.5 uur) en ontlucht daarna alle radiatoren nog een keer. Indien nodig de cv-instalatie weer op druk brengen.
vrijdag 2 november 2012 om 12:21
Dank voor deze antwoorden.
@ Xana en Olifant:
Ik heb juist bij het laatste contact met de monteur geleerd dat de radiatoren helemaal open moeten staan, ik deed 'zunig' een radiator maar een beetje open, maar dat was niet goed, zei hij.
Het betreft wel de laatste (oftewel de eerste) uit de keten, de eerste in huis.
@ Kareltje : vind je dat een klus voor mij, of zal ik toch maar de CV monteur uitnodigen?
Ik woon in een appartement, heb dus geen bóven, welke radiator is dan het hoogst? Dan zijn ze toch allemaal even hoog?
Of maakt het nog uit of het een lage radiator is (onder het raam) of een hoog model (aan de muur)?
@ Xana en Olifant:
Ik heb juist bij het laatste contact met de monteur geleerd dat de radiatoren helemaal open moeten staan, ik deed 'zunig' een radiator maar een beetje open, maar dat was niet goed, zei hij.
Het betreft wel de laatste (oftewel de eerste) uit de keten, de eerste in huis.
@ Kareltje : vind je dat een klus voor mij, of zal ik toch maar de CV monteur uitnodigen?
Ik woon in een appartement, heb dus geen bóven, welke radiator is dan het hoogst? Dan zijn ze toch allemaal even hoog?
Of maakt het nog uit of het een lage radiator is (onder het raam) of een hoog model (aan de muur)?