Entertainment alle pijlers

Groot Gezin... Wishfull thingking??

02-11-2012 14:25 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al sinds ik het me kon herinneren altijd gedacht aan een groot gezin met 6 kinderen en een man in een mooi huis, lekker de ruimte en alles is helemaal goed en leuk.

Nu ik ouder ben, en puntje bij paaltje komt lijkt het net of nederland een 2-kind politiek hanteerd. Het lijkt niet mogelijk om meer dan 2 kinderen te hebben zonder dat je een normaal Nederlands gezin bent.

Oke 3 maar dan is het echt de knoop erin.

Het is in mijn ogen niet te betalen om meer dan 2 kinderen te nemen en alles doen wat normaal is hier.

Denk aan:

Sport

Zwemles (waar op scholen word bezuinigt)

Studeren later

Vakanties

Leuke kleding

En jezelf/man onderhouden

Wat is jullie mening hierover of ben ik nu heel kort door de bocht.

Is het wel haalbaar om een groot gezin te zijn en jezelf/kinderen niet tekort doen? (groot gezin Lees: 3/4+)

Groot gezin 3/4+ whisfull thinking?

Totaal aantal stemmen: 28

Ja (61%)
Nee (39%)
Hier drie en als mijn gezondheid het had toegestaan waren er wel 4 of 5 gekomen. Ik leef net als iedereen, het enige waar ik tegenaan loop zijn vakantiehuisjes, hotelkamers, vluchten, aanbiedingen waar alles voor 4personen wordt aangeboden

Maar verder: merk geen verschil tussen mij en iemand et 2 kinderen.
Off-topic, maar: thingking?
quote:123julia123 schreef op 02 november 2012 @ 14:25:

Sport

Zwemles (waar op scholen word bezuinigt)

Studeren later

Vakanties

Leuke kleding

En jezelf/man onderhouden

(groot gezin Lees: 3/4+)Ik vind dit geen dingen waar de staat verantwoordelijk voor moet zijn eigenlijk...al ben ik het met je eens dat het nou te ver gaat met bezuinigingen, maar dan bedoel ik zorg, basis, voortgezet en speciaal onderwijs, dat soort belangrijke dingen.
Zwemles wordt toch al jaren niet meer via school gegeven?

Ik ken echt niemand waar de kinderen schoolzwemmen hebben.
Moet je wel 'n miljonair zijn of als partner hebben wil je ruim kunnen leven en jezelf + gezin niets hoeven ontzeggen.

Je bent tenslotte veel meer kwijt aan levensonderhoud met meer dan 2 kinderen, want groter huis met meer slaapkamers, grotere auto met 2 achterbanken, tig keer sport, kleding, eten, spullen.
quote:mara2 schreef op 02 november 2012 @ 15:14:

Alles is helemaal goed en leuk zeg je op het einde.

Zijn kinderen altijd leuk en gezellig ??

Het klinkt allemaal wel erg ideaal.

Je kan toch gewoon gaan voor een groot gezin ??

Er zijn altijd wel potjes en vergoeding die je kan aanvragen.De werkende bevolking wordt steeds meer uitgeknepen en dan zou het geld naar mensen moeten met 'n uit de hand gelopen kinderhobby?
Mijn broer heeft trouwens vier kinderen en een modaal inkomen. Dat lukt prima.
Modaal is toch maar 2500 netto ofzo? Daar kun je toch niet van leven met 3-4 personen?
Wij deelden gewoon kamers met elkaar vroeger. Ik heb een poos een kamer gedeeld met een zusje en twee broertjes, later met twee zusjes en een broertje, toen met twee zusjes en later alleen met 1 zus. Was allemaal heel normaal.

Op vakantie gingen we eigenlijk nooit. Hadden we trouwens ook met minder kinderen niet gedaan want mijn ouders gaan niet graag weg van de boerderij. Wel logeerden we regelmatig bij opa en oma en bij tantes en ooms. Elke zomer was er wel ergens een logeerpartij en dan later kwamen de neefjes en nichtjes bij ons logeren. We zijn een paar keer in mijn jeugd een paar dagen weggeweest met hele gezin.

Mijn beste vriendin komt ook uit een groot gezin en zij gingen vroeger elke zomer kamperen in Drenthe. Heel primitief allemaal maar zij had het enorm naar haar zin.

Sportclubjes en zo hadden wij eigenlijk niet. Zwemles ging toen nog via de school. Enkele van mijn broers en zussen deden wel wat (scouting, voetbal) maar het was wel beperkt tot het dorp en omgeving. Onze kerk organiseerde wel veel activiteiten en daar was ik heel erg bij betrokken. Het enige wat mijn moeder jammer vond was dat ze ons niet allemaal een aantal jaar muziekles kon laten volgen.

Echter we woonden fijn buiten (boerderij), hadden veel speelruimte en meer dan genoeg te eten.

Ik zou zelf liever niet zo krap willen leven als mijn ouders maar onze situatie is ook heel anders. Voor mijn ouders komt de boerderij altijd op de eerste plaats en dat bedrijf is gewoon niet zo winstgevend.

Echter ik weet ook uit mijn jeugd dat weinig geld hebben helemaal niet zo'n probleem is. Ik heb echt een fijne jeugd gehad ondanks dat we weinig geld hadden en mijn ouders altijd keihard moesten werken om rond te komen.

In elk geval kan je ook met minder geld echt wel een groot gezin grootbrengen. Het is natuurlijk maar waar je vervolgens je prioriteiten legt.
Huh? Wat heeft de staat hiermee te maken? Een groot gezin kun je leuk vinden. Maar dat moet je wel kunnen betalen. Of bereid zijn op andere dingen te bezuinigen. Heeft de staat weinig mee te maken en ik vind het ook niet de verantwoordelijkheid van de staat om te zorgen dat jij 6 kinderen kunt krijgen.
Elninjoo 2500 netto modaal? Hahahaha grapjas.
Ik zie meerdere redenen om niet aan een groot gezin te beginnen.

Want de wereld is overbevolkt en mensen zijn ontzettend belastend voor het milieu. Dat begint al in de wieg met al die wegwerp luiers.

Jouw kinderen moeten in diezelfde wereld leven en dan zou je er naar moeten streven dat deze beter wordt, niet slechter. Dus dat is al een reden om niet te veel kinderen op deze wereld te zetten.

Daarnaast is het peperduur inderdaad. En zou je je kinderen zoveel willen ontzeggen wat eigenljk vrij normaal is, omdat je zelf zo nodig veel kinderen wilde hebben?

het gaat niet alleen om wat jij wil. Het gaat er ook om wat kinderen willen en wat je ze als vader of moeder te bieden hebt.

Heb jij 6 kinderen genoeg te bieden, en zullen zij alle aandacht en mogelijkheden krijgen als wanneer ze slechts met 2 waren geweest?

zo nee? Niet aan beginnen.

Ik zou ook wel elk jaar veulens willen fokken, maar dat is in deze tijd geen doen. Heb niet de ruimte en het geld om alles aan te houden, en er is te weinig vraag naar. Nu doe ik het dus heel af en toe. Tsja, vind ik ook jammer. Maar beter dan helemaal niets.

Tevreden zijn is ook een kunst.
quote:Orzoo schreef op 02 november 2012 @ 16:32:

Elninjoo 2500 netto modaal? Hahahaha grapjas.Ze zit niet zo gek ver van de waarheid vandaan hoor. http://www.rijksoverheid. ... bruto-modaal-inkomen.html
Van 33000 bruto blijft netto toch geen 2500 per maand over mag ik hopen.
quote:Orzoo schreef op 02 november 2012 @ 16:32:

Elninjoo 2500 netto modaal? Hahahaha grapjas.Ik bedoel bruto, maar dat is toch niet te doen als daar 1700-1800 netto van overblijft en daar alle vaste lasten + nog 'ns onderhoud van 'n kind (laat staan meer kinderen) van betaald moeten worden
Mijn broer en zijn vrouw lukt het. De kinderen komen niets tekort.

Zij werken beiden parttime, zodat er altijd iemand thuis is voor de kinderen, en ze geen kinderopvang hoeven in te schakelen. Zij is hoofdverpleegkundige, hij barkeeper.
quote:Orzoo schreef op 02 november 2012 @ 16:40:

Van 33000 bruto blijft netto toch geen 2500 per maand over mag ik hopen.Met een grove schatting dat 1/3 afgedragen wordt aan de belasting, blijft daar zo'n 1800 euro netto per maand van over.
Ah ok mijn buurman verdient ongeveer zoveel. Zijn vrouw is thuisblijfmoeder en ze hebben 2 kinderen. En een goedkope woning.

Die zijn nu klein en relatief goedkoop want geen opvang nodig. Ik denk dat het ook met grote kinderen wel kan. Maar lastig gaat worden.
quote:Melpomene schreef op 02 november 2012 @ 16:43:

Mijn broer en zijn vrouw lukt het. De kinderen komen niets tekort.

Zij werken beiden parttime, zodat er altijd iemand thuis is voor de kinderen, en ze geen kinderopvang hoeven in te schakelen. Zij is hoofdverpleegkundige, hij barkeeper.Verdienen ze bij elkaar modaal of verdient 1 van de 2 alleen modaal?
quote:Orzoo schreef op 02 november 2012 @ 16:46:

Ah ok mijn buurman verdient ongeveer zoveel. Zijn vrouw is thuisblijfmoeder en ze hebben 2 kinderen. En een goedkope woning.

Die zijn nu klein en relatief goedkoop want geen opvang nodig. Ik denk dat het ook met grote kinderen wel kan. Maar lastig gaat worden.Ik denk inderdaad ook dat het best lastig is, een groot gezin op een modaal inkomen.. Frappant is natuurlijk wel dat laagopgeleide gezinnen/gezinnen met lage inkomens (onder modaal) vaak wel de grootste gezinnen (meeste kinderen) hebben. En dat ze het overleven. Denk dat ons referentiekader dus een beetje scheef zit. Als je weinig gewend bent, kun je ook met minder. Wij zijn veel gewend, dus willen we niet veel inleveren voor een groot gezin, waardoor het 'onmogelijk' lijkt veel kinderen te hebben.
Saaisaartje dat zouden ze op eigen houtje dus niet overleven en dat vind ik niet alleen oneerlijk tegenover de tweeverdieners die daar flink aan meebetalen maar ook nog eens onverstandig.
Ik ben overigens heel weinig gewend want opgegroeid in de bijstand (maar geen broers of zussen dus geen groot gezin ) en wil juist daarom geen groot gezin haha. Liever 1 of 2 kind en alle 4 lekker leven dan 5 kinderen en op elke cent moeten letten. Ik wil mijn kinderen naast liefde etc(die na een bepaalde vasisvoorziening het belangrijkst zijn) bepaalde dingen meegeven (zoals reizen) die nu eenmaal geld kosten.
quote:Orzoo schreef op 02 november 2012 @ 16:52:

Saaisaartje dat zouden ze op eigen houtje dus niet overleven en dat vind ik niet alleen oneerlijk tegenover de tweeverdieners die daar flink aan meebetalen maar ook nog eens onverstandig.

Tja, of het eerlijk is, is een heel andere discussie..En ook een die ethisch niet helemaal verantwoord is: moeten/kunnen we dan mensen onder modaal verbieden kinderen te hebben (of meer dan een x-aantal), omdat dat oneerlijk is tegenover meebetalend kinderloos Nederland? Moeten we dan ook chronisch zieken een limiet geven aan zorggebruik, omdat het oneerlijk is dat mensen die nooit ziek worden geconfronteerd worden met stijgende zorgkosten door die chronisch zieken?

Het is een lastige kwestie!
Hartelijk dank voor jullie eerlijke en meedenkende antwoorden!!

Julie bevestigen eigelijk wat ik allang wist..

Ik ben nu thuisblijfmoeder van 2 jonge kinderen, man verdiend modaal. Vind het nu al lastig om rond te komen. En we hebben geen eens een groot huis.

Ik vind 2 prima en het idee van een groot gezin loslaten hoort erbij...
quote:Orzoo schreef op 02 november 2012 @ 16:56:

Ik ben overigens heel weinig gewend want opgegroeid in de bijstand (maar geen broers of zussen dus geen groot gezin ) en wil juist daarom geen groot gezin haha. Liever 1 of 2 kind en alle 4 lekker leven dan 5 kinderen en op elke cent moeten letten. Ik wil mijn kinderen naast liefde etc(die na een bepaalde vasisvoorziening het belangrijkst zijn) bepaalde dingen meegeven (zoals reizen) die nu eenmaal geld kosten.Daar ben ik het wel mee eens. Liever 2 kinderen die ik heel "rijk" kan opvoeden (rijk in de zin van: cultureel, basisvoorzieningen, kansen bieden om grenzen te verleggen door bijv. te reizen) dan 4 kinderen die ik die kansen niet kan bieden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven