singer naaimachine loopt vast

06-11-2012 20:24 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een singer naaimachine. Op zich gaat het altijd heel goed. Heb best wat ervaring met naaien. Nu ben ik bezig met een zitzak van zitzaknylon te maken. Hele stugge stof. Dit heb ik op naailes ook al eens gedaan, maar toen op een machine van de juf. Daar ging alles prima. Met een jeans naald genaaid, sterkere draad. Nu wil ik steeds beginnen met naaien maar mijn machine blijft vastlopen. Heb alles geprobeerd wat ik weet. Opnieuw inrijgen, bovenspanning aangepast, onderspannend aangepast, andere naald, andere draad, spoelhuis schoongemaakt en gesmeerd... Van alles dus. Hij heeft uiteindelijk een halve meter redelijk goed genaaid maar loopt nu weer vast. Geen idee meer wat te doen. Misschien jullie?
Zitzak kopen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Nouschi schreef op 06 november 2012 @ 20:30:

Zitzak kopen.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Inderdaad kopen is makkelijker maar maken is leuker. Dus met dit soort reacties kan ik niks. Erg jammer...
Het materiaal is te zwaar. Probeer eens een lapje dubbel katoen, dan zal hij het vast weer gewoon doen.

Edit: Te zwaar voor je motor dus. Ik zou niet teveel opdringen, anders loopt je motor voorgoed in de soep.
Heb je de naald niet achterstevoren?

Enne heb je een goed voetje voor dikke lagen?
Ik heb ook een singer gehad en dat ooit meegemaakt.

Dus of de stof is te dik ( zoals cateautje zegt), maar dan moet hij het op ander stof wel doen.

Of er zit draad vanbinnen vast oid, waardoor hij helemaal niet meer naait. Ook niet op ander stof.

Singer is niet veel soeps hoor, kan niet echt zware dingen aan.

Wel leuk, een zitzak. Waar ga je het mee vullen?
Helaas dan nog steeds. Ook dat geprobeerd.
Ik ga hem vullen met van die piepschuimkorrels. Erg leuk om te doen. Heb er al een voor mijn zoontje gemaakt. Maar deed dat toen bij de naailes op een andere machine. Misschien is dat het dan gewoon.... Balen.
quote:kimdictus schreef op 06 november 2012 @ 20:45:

Helaas dan nog steeds. Ook dat geprobeerd.Misschien ben je dan al te ver gegaan en is je motor niet goed meer.
Je kan ook dat meganisme uitzetten wat onder je voetje zit, dus wat de trof voorttrekt. Dan kan je zelf de stof er doorheen trekken, misschien loopt het dan niet vast?
Ik heb hem naar de winkel gebracht en die hebben de draden eruit gehaald. Waren zo klaar en ik kon weer verder.

Valt te proberen. Maar dan kun je nu niet verder. Dat is altijd balen, hè?
Als het een Singer is die ze nu bij allerlei winkels voor rond de 100 euro aanbieden, heb je veel te zware stof voor die machine gebruikt. Als je het geld ervoor over hebt, zou je 'm naar een monteur kunnen brengen en hopen dat die hem weer kan maken.

In alle andere gevallen: een zwaardere machine aanschaffen/lenen.
Heb de draad eruit weten te krijgen. Ik ga er maar vanuit dat de stof te zwaar is. Al het andere geprobeerd. Niks helpt. Gelukkig is mijn machine niet kapot. Ik heb de machine al twee jaar en gekregen van mijn moeder. Was niet de goedkoopste. Maar bedankt voor het meedenken allemaal!
quote:kimdictus schreef op 06 november 2012 @ 22:06:

Heb de draad eruit weten te krijgen. Ik ga er maar vanuit dat de stof te zwaar is. Al het andere geprobeerd. Niks helpt. Gelukkig is mijn machine niet kapot. Ik heb de machine al twee jaar en gekregen van mijn moeder. Was niet de goedkoopste. Maar bedankt voor het meedenken allemaal!Dat zeg ik,zitzak kopen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik heb helemaal hetzelfde probleem, maar bij het naaien van toile cirée. Vreselijk! Het ging net als bij jou @kimdictus een hele tijd geweldig goed, zonder problemen. Maar nu plots, telkens foutmelding, C4, problemen bij het spoelhuis.

Ik heb een singer brilliance, een drietal maanden oud. We hebben speciaal deze genomen omdat de motor van de goedkopere modellen te zwak is.

Mijn naald loopt dus steeds vast. Wat blijkt nu? Elke keer ik begin met naaien, klikt mijn spoelhuis een beetje los waardoor mijn naald blokkeert. Ik heb al vanalles geprobeerd, nieuwe naald, ander spoel, andere draad, gecheckt of alles zeker goed zit, alles in het spoelhuis losgemaakt en proper gemaakt, bovendraad losser gezet, schroefje op spoelwielding losser gedraaid, ... Niets helpt. Het vreemde is dat als ik gewone stof naai, alles vlot loopt. Ik ben al een hele tijd bezig met die toile ciréé, en nu plots lukt het niet meer. Heeft er iemand nog ervaring gehad met dit probleem of heeft iemand een goed idee waar het aan kan liggen?

Ik heb al wat rond gezocht op het internet en het enige ding wat ik nog niet geprobeerd heb is om de veer vaster of losser te zetten? Iemand een idee of dit zou kunnen helpen en hoe je dit best aanpakt?

Groetjes en alvast bedankt!

@kimdictus, heb jij ondertussen nog veder kunnen werken aan je zitzak? Dat is zo vervelend, midden in een projectje!
Ik zou even terug gaan naar de winkel. Singer is toch van Toyota tegenwoordig?

Ik zou een dikkere naald proberen, jeans of leer naald. En een ander voetje, zoeen met wieltjes, dan gaat deze moeilijke stof wat makkelijker.
Dankje voor de tip! Heb ondertussen een jeans naald gehaald, gaat al een stuk beter. Het blokkeert nog wel van tijd en kan alleen heel rustig stikken, maar het is toch gelukt. Merci beelicious!
Graag gedaan, koop volgende keer een leernaald en voetje, dat gaat ook schelen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven