Multiculturele relaties

08-11-2012 09:53 143 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik kom weleens topics tegen waarin over dit onderwerp gesproken wordt en ik lees vaak dat er tegen problemen aangelopen wordt binnen multiculturele relaties.

Er bestaan veel vooroordelen over relaties met iemand uit een andere cultuur, maar mijn ervaring is dat het juist heel veel toevoegt en niet perse nadelen en moeilijkheden met zich meebrengt.

Dit topic open ik niet vanwege een probleem, maar gewoon omdat het me gezellig lijkt om met anderen te kletsen over onze relaties.

Ben benieuwd of er meer mensen zijn die hier iets over te vertellen hebben.
@ Janaa

Hoelang zijn jullie dan al bij elkaar?

Waarom heb je zijn familie nog niet ontmoet?
[quote]Wellhello schreef op 08 november 2012 @ 16:51:

Erg leuk om te lezen!

Ik kreeg 2 jaar geleden te horen dat ik 'inmiddels had bewezen dat ik voor mezelf kan zorgen' oftewel ik moest wat meer van hem aannemen en niet zo ontzettend moeilijk doen.[/quote]

En? Wat vond je daar van toen hij dat zei?
quote:Janaa schreef op 08 november 2012 @ 15:33:

Past ook wel bij hoe de maatschappij in elkaar steekt in NL natuurlijk, vrees ook dat het er niet echt beter op zal worden..

Woon jij nu in NL Orzoo, dat heb ik even gemist geloof ik? Merk jij iets t.a.v. discriminatie dan, naar je relatie bijvoorbeeld?

Nah de meeste mensen zouden niet aan me merken dat ik niet echt Nederlands ben dus vaak komen ze daar pas later achter. Woon ook mijn hele leven al in Nederland, spreek perfect Nederlands (muv spreekwoorden en gezegden, daar doe ik soms rare dingen mee ) en loop er ook niet te veel mee te koop. Heb in het verleden sporadisch wel eens meegemaakt dat mensen zich opeens anders gingen gedragen als ze erachter kwamen dat ik een halfbloed ben of, de horror, moslim maar dat zijn slechts uitzonderingen dus ik kan me er niet druk om maken.

Ik merk het hier vooral in die kleine dingen waarin ik anders opgevoed ben (mijn Nederlandse vader ging toen ik 4 was bij ons weg en mijn grootouders woonden bij ons dus grotendeels opgegroeid in een "anderlands"(ivm herkenbaarheid zeg ik ff niet welk land) gezin. Dat merk je in eten, huishouden, hoe ik tegen familiebanden aankijk (gelukkig kijkt mijn vriend er net zo naar), nja dat soort dingen dus.

Krijg weleens vragen als 'oh mag je van je familie dan wel samenwonen met een nederlandse man (hij is ook nog eens atheist)? Of: moet je dan geen hoofddoek dragen? Maar over het algemeen is dat oprechte interesse en in beetje gebrek aan kennis/ervaring dus kan me er niet druk om maken. Mensen die lomp of raar erover doen kunnen een kattig antwoord verwachten

Mijn vriend heeft dus uit het kleine durpje waar hij vandaan komt wel vage vragen gehad het was ook echt een kleine rodden dat "Jan" een buitenlands vriendinnetje had haha.
Ik weet nog de 2e keer dat ik bij mijn schoonmoeder en haar vriend op bezoek was.

We zaten in de tuin koffie te drinken met zijn 4en en zijn zusje (25 jaar oud die ik nog niet ontmoet had) komt de tuin inlopen in een héééééél kort paris hilton achtig rokje. Ik schrok me helemaal wild dat ze zo voor haar broer en stiefvader durfde te verschijnen. Mijn moeder had me een smack in the face gegeven daarvoor

Nja, dat soort dingetjes dus. Niks heel belangrijks. Mijn relatie met de turk was veel erger.
quote:Anthonius schreef op 08 november 2012 @ 17:20:

[quote]Wellhello schreef op 08 november 2012 @ 16:51:

Erg leuk om te lezen!

Ik kreeg 2 jaar geleden te horen dat ik 'inmiddels had bewezen dat ik voor mezelf kan zorgen' oftewel ik moest wat meer van hem aannemen en niet zo ontzettend moeilijk doen.[/quote]

En? Wat vond je daar van toen hij dat zei?Nogal een eye opener.
This is not kosher!
Hallo Anthoinius, ik ben ongeveer 8 maanden samen met mijn vriend. Waarom ik zijn familie nog niet ken? Omdat hij, vooral uit respect, daar een tijd mee wacht.

Misschien herkennen anderen dit ook wel? Ik ben niet anders gewend eigenlijk.

Hoe dingen met geld gaan: herkenbaar. Vriend staat er altijd op te betalen. Ex-vriend, die ook niet NL was vond het ook niet meer dan normaal dat hij etentjes ofzo betaalde. Vond ik in het begin lastig, nu snap ik het ook.
Hier ook een interculturele relatie gehad met een latino. Zelf merkten we er niet zoveel van. Ja, andere eetgewoontes en familiebanden, maar dat weet je van tevoren. Hij was veel passioneler dan ik, heb ik als nuchtere hollandse veel van geleerd. En inderdaad, no way dat ik een rekening van een restaurant mocht betalen. Maar goed, dan regelde ik wel weer een andere verrassing.

Heb nooit het idee gehad dat andere mensen moeite met onze relatie hadden. Totdat we op een rustige doordeweekse lentedag een dagje naar het strand in Zeeland gingen. Van de 5 rustige/ afgelegen plekken waar we die dag zijn geweest, kwamen we op 3 plekken dezelfde beveiliger tegen. Dus echt in de middel of nowhere (een klein haventje, strand en picknickplaats). En die beveiliger ons iedere keer heel vriendelijk en indringend begroeten, hij liet duidelijk weten dat hij ons in de gaten hield. ik kreeg er de tweede en derde keer echt een akelig gevoel bij. Ik wilde meteen weg. Maar vriend was er heel relaxed onder. Later vertelde hij dat hij dit al zo vaak had meegemaakt met zijn hollandse exen. Als donkere man naast een blanke vrouw wordt hij nogal in de gaten gehouden op sommige plekken. Zo raar! Had er zelf nog nooit zo over nagedacht.... Het is ook te belachelijk voor woorden.
Janaa dat herken ik weer niet. Ik heb na de 3e date met ex zijn ouders ontmoet en met anderen ging dat net zo. Ik bedoel het niet lullig maar mijn (en van veel vriendinnen) is echt dat vooral de foute jongens dit soort dingen verbergen van de familie.

Mijn nederlandse vriend is qua geld dan weer zo. Hij is de man en hij moet financieel voor me kunnen zorgen iets betalen dan moet ik 3x zeggen dat ik echt met alle plezier betaalt omdat hij elke keer zegt: maar het hoeft niet he!
quote:Orzoo schreef op 08 november 2012 @ 17:28:

Ik weet nog de 2e keer dat ik bij mijn schoonmoeder en haar vriend op bezoek was.

We zaten in de tuin koffie te drinken met zijn 4en en zijn zusje (25 jaar oud die ik nog niet ontmoet had) komt de tuin inlopen in een héééééél kort paris hilton achtig rokje. Ik schrok me helemaal wild dat ze zo voor haar broer en stiefvader durfde te verschijnen. Mijn moeder had me een smack in the face gegeven daarvoor Dat verbaast me echt, dat je daar van schrok. Je schrijft zo goed Nederlands, hierdoor dacht ik dat je op zijn minst toch wel enige jaartjes in Nederland woonachtig bent en met mooi weer zie je toch wel heel veel korte rokjes en jurkjes op straat. Wat dacht je dan, dat alle vrouwen en meisjes met korte rokjes met mooi weer zich gauw gaan omkleden voor ze naar huis gaan om hun mannelijke familieleden niet onder ogen te komen?
Wow Wereldster, wat erg zeg!
This is not kosher!
quote:Janaa schreef op 08 november 2012 @ 18:03:

Hallo Anthoinius, ik ben ongeveer 8 maanden samen met mijn vriend. Waarom ik zijn familie nog niet ken? Omdat hij, vooral uit respect, daar een tijd mee wacht.

Misschien herkennen anderen dit ook wel? Ik ben niet anders gewend eigenlijk.

Hoe dingen met geld gaan: herkenbaar. Vriend staat er altijd op te betalen. Ex-vriend, die ook niet NL was vond het ook niet meer dan normaal dat hij etentjes ofzo betaalde. Vond ik in het begin lastig, nu snap ik het ook.Ik houd er meer rekening mee dat je vriend daar niet uit respect mee wacht maar om gedonder met zijn familie te voorkomen. Klinkt voor mij niet zo goed.
Hoi Wereldster, wat een rotsituatie op dat strand zeg, daar zou ik echt pissig om worden.

Orzoo, waarom zouden alleen foute mannen dat doen? Het is heel serieus tussen ons en ik snap heel goed dat hij uit respect naar zijn ouders iemand niet snel voorstelt. Ik ken dat ook wel van andere relaties zoals de onze. Als we langer samenzijn, dan kunnen komt het daadwerkelijk serieuzer over. Vooral zijn vader is behoorlijk traditioneel. Ik vind het dan ook wel weer een vooroordeel hoe jij hier tegenaan kijkt

Hij houdt me overigens niet verborgen. Zijn familie weet dat hij een relatie heeft met mij, alleen kennen ze me nog niet.
Netniet: hoi Voor zijn familie is het geen issue dat hij met mij is. Er zijn meerdere familieleden met mensen samen van andere komaf en ook getrouwd.
Man die de rekening betaald,man die het liefst wil dat vrouw thuis bij de kinderen blijft, de familie nog niet ontmoet,tja ik vind dat niet zo heel bijzonder hoor en zie het ook niet als typisch iets voor een mc relatie.!

Al dat soort dingen komt ook gewoon voor bij NL-NL stellen.

Ik krijg het gevoel dat vooral jij Janaa het allemaal reuze interessant en bijzonder vind,maar zo bijzonder is het allemaal echt niet.
Waarom zou ik het extra bijzonder en interessant vinden? Ik ben gewoon heel gelukkig met mijn relatie zoals ie is. Dat heeft niets te maken met de voorbeelden die jij noemt geloof ik, vind je wel?
Je opent er zelfs een topic over..

Ik heb hier nou nog werkelijk niets gelezen dat ik denk 'ja dat kan lastig zijn in een mc relatie' of 'dat is nou typisch iets voor een mc relatie'.
Netniet: lees mijn vorige postings ook ff daar licht ik het toe. Het was geen normaal kort rokje dat je hier in het straatbeeld dagelijks ziet. Schrikken is misschien wel een groot woord maar het verbaasde me wel. Simpelweg omdat ik opgevoed ben met het idee dat dat niet kan.

@janaa, dat geldt niet alleen voor buitenlandse mannen hoor. In mijn ervaring willen oprechte mannen die een serieuze relatie en goede band met hun ouders hebben dat graag met ze delen. Ik kan er natuurlijk naast zitten
quote:gypsygirl-1 schreef op 08 november 2012 @ 19:06:

Je opent er zelfs een topic over..

Ik heb hier nou nog werkelijk niets gelezen dat ik denk 'ja dat kan lastig zijn in een mc relatie' of 'dat is nou typisch iets voor een mc relatie'.

Maar ik heb dit topic ook niet geopend vanwege een probleem, maar wel omdat ik het leuk vind om andermans verhalen te horen. Ik ben er namelijk wel van overtuigd dat sommige dingen in een mc relatie anders zijn (al is het al het oordeel van anderen, waar je soms niet omheen kunt, zie de voorbeelden die hier al genoemd zijn) dan in een andere relatie.

Ik schrijf hier ook trouwens niet om iets te bewijzen ofzo, maar omdat het leuk is.
Maar bestaat zoiets als een typische mc relatie? Denk het eerlijk gezegd niet. De verschillen die ik merk zijn, betreffen voornamelijk de keuken en ietwat ouderwetse m/v opvattingen (die ik overigens beduidend minder tegenkom bij de Nl mannen die ik ken, maar dat kan toeval zijn).

Bepaalde gedragingen/voorkeuren van hem vind ik meer typerend voor zijn afkomst, maar dat is niet iets wat nou echt de relatie beinvloed.
This is not kosher!
Inderdaad Wellhello, zoals ik eerder ook al schreef: ieder heeft toch ook gewoon een eigen karakter. natuurlijk is geen enkele relatie hetzelfde. Maar bepaalde culturen kunnen wel bepaalde opvattingen met zich meebrengen, die merkbaar kunnen zijn in een relatie. Kunnen kleine dingen zijn, of wat duidelijkere dingen.
quote:Janaa schreef op 08 november 2012 @ 19:16:

[...]

Maar ik heb dit topic ook niet geopend vanwege een probleem, maar wel omdat ik het leuk vind om andermans verhalen te horen. Ik ben er namelijk wel van overtuigd dat sommige dingen in een mc relatie anders zijn (al is het al het oordeel van anderen, waar je soms niet omheen kunt, zie de voorbeelden die hier al genoemd zijn) dan in een andere relatie.

Ik schrijf hier ook trouwens niet om iets te bewijzen ofzo, maar omdat het leuk is.

Tja maar ook oordelen van anderen hebben niets te maken met het wel of niet hebben van een buitenlandse man.

Dat heb je ik noem maar wat ook in relaties waar een groot leeftijdsverschil is,of waar de ene al een kind heeft en de ander nog niet of wanneer de ene uit een totaal ander 'milieu' komt dan de ander of wanneer de ene uit Drenthe komt en dan ander uit Brabant
Dat zal allemaal wel gypsy, maar aangezien ik geen veel oudere of jongere man heb, we ons beide nog niet hebben voortgeplant, we qua 'milieu' best uit hetzelfde nest komen en we gewoon uit dezelfde stad komen, tja, daarom een topic geopend over het feit dat we wel verschillende achtergronden hebben wat cultuur en referentiekader betreft. Mag het?

Wat is je punt nu eigenlijk?
Hoewel 'de' interculturele relatie niet bestaat, denk ik zeker dat een het wel 'anders is dan anders', in de zin van dat ik het begrijp waarom Janaa dit topic opent.

Ik kan bijvoorbeeld met vriendinnen die zelf ook een buitenlandse vriend hebben veel beter praten over mijn relatie dan vriendinnen die dat niet hebben. Dat heeft niks met hen te maken, maar het heeft wel te maken met bepaalde dingen waarop je stuit in je relatie, die je in een relatie tussen twee Nederlands niet hebt.

Om een paar voorbeelden te noemen:

1) Familie van hem in het buitenland ontmoeten waar je niet mee kan communiceren.

2) Je in dat buitenland aanpassen aan allerlei dingen waaraan je niet gewend bent.

3) Omgaan met hoe je vriend gediscrimineerd wordt. Zoals Wereldster noemde, en wat ikzelf heb meegemaakt: mensen die hun tas proberen te verbergen als vriend langsloopt, mensen die onophoudelijk 'leuke grapjes' over zijn afkomst/religie maken, werkgevers die hem niet aannemen, opmerkingen van vreemden, mensen die hem uitschelden voor 'kutmarokkaan', mensen die tegen mij zeggen dat ik niet met een marokkaan moet zijn, etc.

Dit zijn dingen die ik doorgaans vooral bespreek met mensen die het begrijpen/hetzelfde meemaken. Dus ja, ik snap wel waarom Janaa dit topic opent hoor.

Verder Janaa, mijn vriend heeft ook ongeveer acht maanden gewacht met mij voorstellen, z'n ouders wisten ook al dat hij een relatie had, maar het is niet gebruikelijk om een vriendin mee naar huis te nemen: hij is de eerste in z'n hele familie die iemand mee naar huis neemt zonder huwelijksplannen op de korte termijn.

Overigens, een paar maanden na de kennismaking zat ik al met z'n ouders in Marokko voor de eerste x.
Mijn lief heeft me juist al heel snel aan zijn ouders voorgesteld, hij kon zo ongeveer niet wachten geloof ik. Vond ik dan wel weer charmant!

Verder is 'ie juist heel geëmancipeerd; ik ben hoger opgeleid dan hij en verdien nu al meer dan hij (en ga in de komende jaren nog meer verdienen) en hij heeft daar totaal geen problemen mee. Hij kan ook net zo goed koken als ik, en doet ook gewoon het huishouden (we wonen nog niet samen). Heerlijk vind ik dat juist, ik zou denk ik absoluut niet samen kunnen zijn met een ongeëmancipeerde man!

Waar hij vandaan komt is het traditioneler dan hier wat betreft trouwen en kinderen krijgen, veel van zijn vrienden van vroeger hebben dus al lang en breed een gezin. Maar dat we daar in Nederland anders mee omgaan vindt hij juist een van de voordelen van dit land.

Hij heeft twee nationaliteiten, allebei niet de Nederlandse. Ik vraag me stiekem wel eens af wat er zou gebeuren als we kinderen zouden krijgen; zouden die dan 3 nationaliteiten krijgen? Of kan je dat kiezen?
Zeg maar Spijker.
quote:Spijk-er schreef op 08 november 2012 @ 19:54:

Hij heeft twee nationaliteiten, allebei niet de Nederlandse. Ik vraag me stiekem wel eens af wat er zou gebeuren als we kinderen zouden krijgen; zouden die dan 3 nationaliteiten krijgen? Of kan je dat kiezen?Mijn kinderen hebben er nu twee en zouden nog een derde (partner is half/half) kunnen aanvragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven