Entertainment alle pijlers

Hoe heurt het eigenlijk?

09-11-2012 00:38 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
De deur open houden voor een vrouw, een gast in de jas helpen, iemand aanspreken met de juiste aanspreektitel, hoe moet je je kleden voor welke gelegenheid? Allemaal zaken die aan de orde kwamen in het programma: "Hoe heurt het eigenlijk?" van Jort Kelder. Basis van het programma is het boek dat Amy Groskamp-ten Haave in 1939 schreef: "Hoe hoort het eigenlijk?". Een boek (standaardwerk) over etiquette en omgangsvormen.

Later, in 1999 heeft Reinildis van Ditzhuyzen hier een nieuwere en modernere boekversie van geschreven: "De dikke Ditz", waarin ook "nieuwerwetse" dingen aan de orde kwamen als het gebruik van de mobiele telefoon en het reizen per vliegtuig (die in de tijd van Amy Groskamp-ten Haave nog niet bestonden).

Dit bracht mij wel tot de vraag: zijn omgangsvormen en etiquette (nog wel) van deze tijd? Moet je je als vrouw/man daar iets aan gelegen laten? Of kun je maar het best doen wat je geest je ingeeft?
quote:ardni schreef op 09 november 2012 @ 09:33:

[...]

Overigens valt mij op dat de vaders altijd aan het hoofdeinde zitten. Ik weet niet of dat etiquette is of non geëmancipeerde familietraditie.

echt?

Ik ga in hoofd even vriendenkring langs, en zie nergens pa aan het hoofd zitten tijdens het eten
Wij hadden een ronde tafel, toppunt van gelijkwaardigheid misschien?

Ik heb overigens weinig met etiquette. Vind het iets conservatiefs hebben. Goede manieren vind ik wel belangrijk, dat is respect voor elkaar.

Maar zoiets als een huwelijkskaart die vanuit de ouders van de bruid en bruidegom geschreven wordt? Nee, dat vind ik echt heel ouderwets.
Van moeders kant is Amy Groskamp-ten Have verre familie van me. Maar etiquette is ons met de paplepel ingegoten, hoef er eigenlijk haast nooit over na te denken.

Ik vind het jammer dat de maatschappij soms zo verpauperd en lomp lijkt te zijn geworden. Ik geef wat ik geleerd heb dan ook zeker weer door aan Feliciaatje
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Ik vind etiquette-regels alleen belangrijk als ik de ratio erachter snap en onderschrijf. En dan kan het inderdaad nog per situatie verschillen.

Boeren en schransen tijdens het eten vind ik vies. Voor mij een duidelijke reden om dat te laten.

Achter sommige regels is de reden mij onduidelijk of vind ik hem gewoon stom. Bijvoorbeeld dat je geen 'toilet' of 'koelkast' zou mogen zeggen.

Voor mij is de enkele reden 'omdat het nou eenmaal zo hóórt' dus niet afdoende.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:lilalinda schreef op 09 november 2012 @ 09:19:

zo vind ik het vies (onbeleefd) als mensen hun neus snuiten in gezelschap. Maar daar sta ik geloof ik alleen in.goh, daar heb ik eigenlijk nooit zo over nagedacht. Hoe doe jij dat dan als je verkouden bent? Loop je dan telkens weg in gezelschap of kom je dan gewoon de deur niet uit?
quote:lilalinda schreef op 09 november 2012 @ 11:06:

[...]

echt?

Ik ga in hoofd even vriendenkring langs, en zie nergens pa aan het hoofd zitten tijdens het etenJa echt, beide families, tijdens de feestdagen is er ook nog een tafelschikking, dus een lekker plekje uitzoeken is er niet bij. De mannen zijn ook verantwoordelijk voor het snijden van het vlees.
Ik hoor veel mensen over: over tafel hoesten, zakdoek volsnuiten, scheten, harde boeren laten enz.

Kom op, er zit nog wel wat tussen etiquette en al rochelend je billen flashen.

Het kan best 'gewoon gezellig' zijn.

Ik zag een keer (ik geloof bij 'Grenzeloos Verliefd') een Nederlands meisje dat verliefd was geworden op een Braziliaan.

Hij kwam kennismaken met haar ouders. Die hadden uitgebreid gekookt, tafel keurig gedekt, heel gezellig gemaakt en alles heel feestelijk volgens de etiquette... en je zág hem opgeprikt zitten, hij keek een beetje uit zijn ooghoeken zo van: 'Wat ís dit?'

Later kon je zien waarom. Toen zij met zíjn ouders ging kennismaken in Brazilië stond er een giga barbeque, er was muziek, er werd gedanst, iedereen was door elkaar aan het praten, er werd hard lachen en de sfeer was warm, los, vrolijk en uitbundig.

Wat een verschil: haar ouders stelden hem steeds vragen. Hij antwoordde keurig. Of ze zeiden iets om het gesprek gaande te houden. Ze staken allemaal keurig hapjes in hun mond.

En af en toe werd er ook een grapje gemaakt..

Later zei hij dat hij dat Hollandse manier van tafelen een beetje stijf vond. En toen je de beelden zo naast elkaar zag, was het zó duidelijk. Mijn god, wat een toneelstukje eigenlijk, dat tafelen 'zoals het hoort'.

Wat zijn we dan eigenlijk ook een harkerig, koel volk, dat erg op elkaar zit te letten en zich best snel stoort aan andermans gedrag. Brr.
@waterplant. Wat is er mis met dialect spreken? Ik vind dat in privesituaties, of in situaties waarin de andere persoon ook het dialect spreekt dat absoluut niet onbeschoft hoor. ik spreek tegen de bakker ook in mijn eigen dialect, ook al staan daar 10 mensen omheen die geen dialect spreken, het is in die situatie toch een gesprek tussen bakker en ondergetekende en daar hebben andere klanten toch geen onderdeel in? In groepen pas je je uiteraard wel aan.
@Twinkle. Het een sluit het andere toch niet uit. Bij een barbecue creeer je gewoon een andere sfeer en daar horen andere etiketten bij. Maar ik vind een beetje cachet tijdens een diner juist wat hebben. Net zoals lachend gezellig barbecuen.
Ik heb dat allemaal niet meegekregen.

Had op 19e een vriendje van goede komaf en moest daar eten voor kerst oid. Lag er een rits bestek.

Heb half in paniek gevraagd wat ik er in godsnaam mee moest.

Wij hadden thuis 1 mes, 1 vork en 1 lepel. Als je iets moest liet je het waaien tot mn ma het zat was en dan wilde je dat wel laten. Heel onvoorspelbaar.

Uit eten gingen we nooit.

En basis op qua kennis heb ik ook niet gehad. Alles wat ik weet heb ik mezelf aan geleerd, een gesprek voeren en op gang houden, tafelmanieren en eigenlijk fatsoenlijk leven.
quote:unlundun schreef op 09 november 2012 @ 12:15:

Ik heb dat allemaal niet meegekregen.

Had op 19e een vriendje van goede komaf en moest daar eten voor kerst oid. Lag er een rits bestek.

Heb half in paniek gevraagd wat ik er in godsnaam mee moest.

Wij hadden thuis 1 mes, 1 vork en 1 lepel. Als je iets moest liet je het waaien tot mn ma het zat was en dan wilde je dat wel laten. Heel onvoorspelbaar.

Uit eten gingen we nooit.

En basis op qua kennis heb ik ook niet gehad. Alles wat ik weet heb ik mezelf aan geleerd, een gesprek voeren en op gang houden, tafelmanieren en eigenlijk fatsoenlijk leven.

Nou wij zijn niet van goede komaf hoor(wat dat ook moge zijn).

Maar basisetiquette als boter met het botermes niet op je broodje maar op je bordje heb ik toch van jongs af aan meegekregen.

Scheten en boeren aan tafel heb ik nooit gedurfd en nooit gedaan.

Ik vind dat stiekem een beetje asociaal, niet dat het weleens gebeurde maar dat het als normaal werd gezien.
Ik vind dat er een verschil is tussen etiquette en fatsoen.

Fatsoen vind ik ter voorkoming van ranzig en bot gedrag. Dus geen boeren, scheten, met je mond vol praten, je mes aflikken; en niet de deur achter je in iemand gezicht laten klatsen, gaan zitten sms'en terwijl je met iemand in gesprek bent.

Etiquette vind ik elitaire regeltjes zoals niet met je ellebogen op tafel, een meter aan bestek aan weerszijden van je bord, met twee woorden spreken.

Fatsoen heb ik wel geleerd, etiquette niet en ik kan me op dat punt prima redden. Heb me nooit een onbeschaafde boer gevoeld in nieuw gezelschap. (nu is het natuurlijk ook niet netjes om te zeggen dat iemand onbeschaafd is, dus misschien was ik het wel )Verkeer dan ook meestal niet in 'hogere kringen' waarbij etiquetteboeken op de letter worden nageleefd.

Om de topicvragen te beantwoorden:

Dit bracht mij wel tot de vraag: zijn omgangsvormen en etiquette (nog wel) van deze tijd? Moet je je als vrouw/man daar iets aan gelegen laten? Of kun je maar het best doen wat je geest je ingeeft?

Goede/beleefde omgangsvormen vind ik zeker wel van deze tijd. Woorden als onbeschoft en vooral asociaal en respect worden veel gebezigd, die laatste(n) ook nog door de jeugd. Ben het er wel mee eens dat het iets aant verschralen is. Zal wel door minder klasseverschil komen.

Doen wat je geest je ingeeft...dat is niet voor iedereen de beste manier denk ik. Als jij nooit geleerd hebt 'hoe het heurt', je eten naar binnen schuift en het normaal vindt om rustig in iemands gezicht te boeren, dan zou ik niet doen wat je geest je ingeeft Dan zou ik voor een belangrijke ontmoeting toch even opzoeken wat de manieren zijn.

Vind het goed dat er een tweede etiquetteboek is, vrees alleen dat het geen gretige aftrek zal vinden. Tenzij het in de media onder de aandacht komt. Als er steeds meer geluiden komen van hoe onbeschoft sommigen tegenwoordig zijn, of dat steeds meer mensen zich ergeren aan bijvoorbeeld het huidige telefoongebruik, dan kan er een tegenbeweging op gang komen.
Im the root of all thats evil but you can call me cookie
quote:ardni schreef op 09 november 2012 @ 12:32:

[...]

.

Maar basisetiquette als boter met het botermes niet op je broodje maar op je bordje heb ik toch van jongs af aan meegekregen.

.Op mijn werk zie ik dat er zóveel mensen zijn die dat niet weten! Voor mij is dat ook de normaalste zaak van de wereld, basis. Maar als ik toch zie wat mensen allemaal met dat bordje links van hun vork doen! Kauwgom op erop leggen, tussen het mes en vork inzetten en dan het brood opeten, het citroentje uit het drinken erop leggen. Mesje van het bordje in de boter, mesje van boter op het brood. Groot bestek voor het voorgerecht, bestek van het bord weer op het linnen om het te 'bewaren' voor de volgende gang. Ga zo maar door. Na werk hebben we altijd genoeg om over te praten
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Ik zie hier toch aardig wat mensen die niet met mij aan tafel zouden willen zitten.

Op m'n werk zit ik in de pauze altijd met mijn telefoon. Tijdens een college ook wel eens.

En ik heb dit topic gelezen terwijl ik aan het eten was.

*burp*

Het Viva forum is papaja.
Oh is het daarom zo'n achterlijk mesje waar je helemaal niet lekker mee . smeren?

Ik zie het niet anders dan dat je met dat mesje smeert.

Een bordje links van je??

Als i kzou weten dat het personeel dat allemaal zo bijzonder vindt dat ze gaan zitten kleppen erover dan zou ik het juist doen. Alsof dat bordje en dat botermesje zo belangrijk zijn
quote:NymphadoraTonks schreef op 09 november 2012 @ 13:38:

Ik zie hier toch aardig wat mensen die niet met mij aan tafel zouden willen zitten.

Op m'n werk zit ik in de pauze altijd met mijn telefoon. Tijdens een college ook wel eens.

En ik heb dit topic gelezen terwijl ik aan het eten was.

*burp*

Maar als je écht aan tafel dineert of in een restaurant, dan zit je toch niet met je telefoon? Ik schrijf dit nu ook terwijl ik aan het eten ben, maar ben als nog een erg gemanierde disgenoot
Ik eet nooit in dure restaurants.

In de pizzeria met pizza's van vijf euro denk ik dat niemand het zal interesseren of ik soms even m'n telefoon check.

En thuis heeft ook niemand er last van als ik op m'n telefoon zit.
quote:NymphadoraTonks schreef op 09 november 2012 @ 13:40:

Oh is het daarom zo'n achterlijk mesje waar je helemaal niet lekker mee . smeren?

Ik zie het niet anders dan dat je met dat mesje smeert.

Een bordje links van je??

Als i kzou weten dat het personeel dat allemaal zo bijzonder vindt dat ze gaan zitten kleppen erover dan zou ik het juist doen. Alsof dat bordje en dat botermesje zo belangrijk zijn Haha zo bijzonder of belangrijk niet. Maar als iemand in een sterrenzaak gaat eten ga ik ervan uit dat die persoon wel een en ander weet van tafelmanieren.
Ik vind etiquette van alle tijden. Ik vind het fijn om te weten hoe je je in gezelschap moet gedragen, en breng dat onze dochter ook bij.

Wat me wel opvalt is dat mensen die etiquette onnodig vinden, wel een mening hebben over je fatsoenlijk gedragen, maar ze vinden etiquette iets elitairs. Etiquette en fatsoen vind ik in elkaars verlengde liggen, het zijn geenszins tegenovergestelde dingen. Gelukkig leven wij in een maatschappij waarin de deur voor iemands gezicht dichtknallen onfatsoenlijk is. Maar daarom is de deur voor iemand openhouden niet opeens heel elitair. De etiquette heeft ons zover gebracht dat wij veel dingen gewoon fatsoenlijk vinden. Ook fijn, toch?

Etiquette vind ik elitaire regeltjes zoals niet met je ellebogen op tafel, een meter aan bestek aan weerszijden van je bord, met twee woorden spreken. Schreef Nora.

Ik vind het dus volstrekt normaal om niet met je ellebogen op de tafel te eten, en om mensen met 2 woorden aan te spreken. Kennis van de etiquette zorgt ervoor dat je weet wat je met 'een meter' bestek moet doen. Dat weten en toepassen vind ik niet elitair, maar een uiting van fatsoen. Etiquette schrijft echter ook voor dat degene die weet hoe het hoort, degene die niet weet hoe het hoort niet terecht zal wijzen.
Ik heb ook van huis uit niks meegekregen over etiquette. Mijn ouders hebben me niet eens geleerd om met mes en vork te eten, en uit eten gingen we nooit. Daar was helemaal geen geld voor. Het is niet zo dat ik uit een tokkiefamilie kom ofzo, meer uit een ouderwets christelijk milieu.

Mensen die dit allemaal wel in hun opvoeding hebben geleerd, mogen daar best blij mee zijn. Maar ik vind niet dat ze anderen kunnen afrekenen als ze minder weet van dat soort dingen hebben. Natuurlijk kun je het zelf allemaal leren, maar je hebt toch een soort 'achterstand'.

Een tijdje terug stonden er in de krant een reeks portretten van selfmade mensen. Deze waren opgegroeid tussen het klootjesvolk en hadden nu hele goede carrieres, ze waren bijvoorbeeld arts of professor. Ondanks dat ze heus wel op niveau konden meepraten en van de etiquette wisten, lukte het ze niet om zich thuis te voelen in zo'n elitaire setting, om het zo te noemen. Ze blijven zich daar ongemakkelijk voelen.

Ik snap dat wel, zou dat ook hebben denk ik. Je weet gewoon dat mensen achteraf over je lullen als je het allemaal niet goed doet, zoals Bladora schrijft. Wat dat betreft heb ik echt geen illusies over hoe mensen zijn.
quote:-Bladora- schreef op 09 november 2012 @ 13:52:

[...]

Haha zo bijzonder of belangrijk niet. Maar als iemand in een sterrenzaak gaat eten ga ik ervan uit dat die persoon wel een en ander weet van tafelmanieren.

Ik eet geregeld in een sterrenzaak maar of ik het botermesje mag gebruiken om mee te smeren of niet, kan me dus echt helemaal niks schelen.

Typisch zo'n regel waar ik de ratio niet van snap, dus dan vind ik het ook niet ongemanierd om me er niet aan te houden.

Echt, anno 2012 is het argument 'omdat het nou eenmaal zo hoort' zo passé voor mij. Als er geen goede reden is waarom het zo hoort, is het voor mij dus ook geen belangrijke regel.

Ik mag toch hopen dat het personeel van een sterrenrestaurant als belangrijkste prioriteit heeft dat de gasten een geweldige avond hebben en heerlijk hebben gegeten en dat of die gasten dan wel of niet het botermesje onoordeelkundig hebben gebruikt van weinig belang is.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Even wat rechtzetten, ik kijk niet neer op mensen die dit soort dingen niet weten. Ik ben ermee opgegroeid, weet niet beter.

In mijn werk zie ik heel veel verschillende soorten mensen. Het belangrijkste is dat de gast geniet van z'n diner en van de service. Toch is het een feit dat je in de horeca praat over de gasten, niet persé over wat men fout doet, maar over de gast an sich. De dame die met 30+ graden warme choco bestelt, de gast die zichzelf zó ontzettend belangrijk vindt, die ontzettend knappe vent op tafel 17 en ja ook over iemand die met z'n side plate loopt te goochelen of z'n voorgerecht eet met het botermes.

Het is dus eigenlijk een ontzettende on-ettiquette gewoonte die plaatsvindt in een omgeving zo hoog in het vaandel staat niet dat de gast zoiets ooit zou merken....
quote:_lupine_ schreef op 09 november 2012 @ 14:11:

Ik heb ook van huis uit niks meegekregen over etiquette. Mijn ouders hebben me niet eens geleerd om met mes en vork te eten, en uit eten gingen we nooit. Daar was helemaal geen geld voor. Het is niet zo dat ik uit een tokkiefamilie kom ofzo, meer uit een ouderwets christelijk milieu.

Mensen die dit allemaal wel in hun opvoeding hebben geleerd, mogen daar best blij mee zijn. Maar ik vind niet dat ze anderen kunnen afrekenen als ze minder weet van dat soort dingen hebben. Natuurlijk kun je het zelf allemaal leren, maar je hebt toch een soort 'achterstand'.

Een tijdje terug stonden er in de krant een reeks portretten van selfmade mensen. Deze waren opgegroeid tussen het klootjesvolk en hadden nu hele goede carrieres, ze waren bijvoorbeeld arts of professor. Ondanks dat ze heus wel op niveau konden meepraten en van de etiquette wisten, lukte het ze niet om zich thuis te voelen in zo'n elitaire setting, om het zo te noemen. Ze blijven zich daar ongemakkelijk voelen.

Ik snap dat wel, zou dat ook hebben denk ik. Je weet gewoon dat mensen achteraf over je lullen als je het allemaal niet goed doet, zoals Bladora schrijft. Wat dat betreft heb ik echt geen illusies over hoe mensen zijn.

Eens, en hier ook afkomstig uit precies zo'n situatie als jij beschrijft. Gewoon niets van meegekregen. Bovendien waren wij met velen en was het vooral zaak om alles zo makkelijk mogelijk te laten verlopen. Voorbeeldje: de lepel waarmee je de soep at, gebruikte je daarna ook gewoon weer voor de vla. Scheelde enorm veel afwas.

Maar goed, heb dus ook alles zelf moeten leren, ervaren en ondervinden. Zo vergeet ik nooit weer één van de eerste keren dat ik in een restaurant uit eten ging met mijn date en vroeg wat een toerneedos was.

Tja... door ervaring wijs geworden dus, maar kon er eigenlijk niet zoveel aan doen dat ik er niets van af wist. Zoiets leerde ik niet op school.
Mijn ouders hebben mijn zus en mij fatsoen en kennelijk ook etiquette bijgeleerd, nooit eerder zo nagedacht over het verschil...

Geen idee of mijn ouders ons expliciet hebben uitgelegd wat je met een meter bestek naast je bord moet doen, maar wij weten beide echt wel hoe het hoort wat dat betreft. Vraag me dan ook wel eens af hoe je nou niet kunt weten wat je met dat bestek moet doen? Zo veel opties zijn er toch niet? Van buiten naar binnen of van binnen naar buiten eten. Nou, wat lijkt je zelf logisch? Volgens mij hoef je in veel situaties echt niet de precieze regels te kennen om te weten wat je hoort te doen. En anders kijk je het toch gewoon af bij de rest.

Ik heb zelf eens het blauwe boekje gekocht, gewoon voor de gein. Er staan een hoop regels in die vandaag de dag ook nog zeer bruikbaar zijn maar er zijn ook regels waarbij ik eigenlijk alleen met mijn ogen rol, zoals de regel dat wanneer een vrouw over een plas heen moet stappen dat een man dan zijn jas erin moet leggen.....

Wat mij trouwens wel regelmatig opvalt is het volgende: Mannen die heel voorkomend zijn en zich helemaal volgens de etiquette lijken te gedragen (meestal krijg ik daar wel erge jeuk van trouwens) laten je overal voorgaan.....ook op de trap. Dat klopt dan niet. Iemand die zo etiquette-achtig bezig is, op een foutje betrappen is lullig, terwijl je zoiets niet eens zou opvallen bij iemand die zich fatsoenlijk maar niet overdreven fatsoenlijk gedraagt.
Het is dan natuurlijk wel weer etiquette om een ander die de etiquetteregels niet toepast daar niet op aan te spreken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven