Dringend; kittenvraag

09-11-2012 19:25 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik heb een vrij dringende kittenvraag.

Heb een kitten van 16wk overgenomen van heeeel verre kennisjes van mijn man, enorm lieve speelse enthousiaste kater is 't.. Ik was al vrij erg in shock toen bleek dat het beestje nog niet ingeënt is en vertrouw ook het ontvlooien/ontwormen niet zo (ze zeggen wel dat het gebeurt is)... Geen man overboord, ga komende week meteen met de kleine langs de DA om hem te laten vaccineren, chippen, ontwormen en ontvlooien.

Ik heb hem nu drie dagen en maak me een beetje zorgen om de voeding/vochtopname. Nat voer gaat er als een trein in, maar brokjes van zowel RC als Hills en zijn waterbakje raakt hij niet/nauwelijks aan (lees: 100ml op 2,5 dag...). Om ervoor te zorgen dat hij toch vocht binnen kreeg, heb ik telkens het natvoer aangelengd met water.

De ontlasting is vrij zacht, stinkt flink en vandaag heeft hij een klein beetje overgegeven (onverteerde brokjes). Hij is echter goed actief, glanzende vacht, niet afgevallen of te dun en verzorgt zichzelf goed..

Ging toch maar eens informeren bij die mensen wat ze dat beestje te eten gaven. Maaltijdzakjes van whiskas 2x per dag een halve en c1000 huismerk brokjes voor VOLWASSEN KATTEN geweekt in wat kattenmelk... Ze hadden er ook totaal geen idee van dat dat niet bepaald goed voor hun beestjes is, doordat ze geen Nederlands spreken en dus de verpakkingen niet goed begrijpen. :(

Ik ben net snel naar de c1000 gegaan voor wat voer en heb c1000 huismerk topkat kitten brokjes gehaald en een klein pakje kattenmelk. De brokken heb ik gewoon droog aangeboden en daar viel hij meteen op aan. Verder heb ik een eetlepeltje kattenmelk gemengd met 100ml water en dat heeft hij ook meteen opgedronken. Helemaal content kwam meneer me bedanken en ligt nu naast me op de bank te maffen.

Maar hoe nu verder? Ik heb begrepen dat supermarktvoer niet zo goed voor katten is, maar dat is op dit moment beter dan niks. Zelfde geldt voor het water met een el kattenmelk.

Hoe krijg ik mijn kat zo ver dat hij beter voer gaat eten en normaal water gaat drinken?
Brokken zijn zelfs helemaal niet zo goed voor katten. In brokken zit maar heel, heel weinig vlees, wist je dat? Het is pure vernachelerij. Informeer eens naar vleesvoer/rauwvoer. Nu heeft hij nog de leeftijd dat hij dat kan leren eten, en nog lekker zal vinden. Het is supervoer. Ik denk dat hij op den duur toch wel water gaat drinken, als hij maar genoeg dorst krijgt.
als je over wilt stappen op ander voer, dan zou je het kunnen gaan mengen met het voer wat hij nu eet en dan steeds iets meer van het voer wat je uiteindelijk wil geven.

Zelfde met drinken, melk steeds met steeds meer water mengen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Nog niet zo heel goed gelezen maar van melk kunnen katten, en zeker kittens diarree krijgen. Zachtvoer bestaat uit 80% uit vocht dus extra water is niet nodig, eerder zou die van het zachtvoer diarree kunnen krijgen. Wat kreeg die eerder te eten?

Ik zou even de DA bellen. Misschien dat wat pap goed is maar wel even overleggen wat de DA vindt.

Van kittensmelk kan je als je het geeft beter die Kittymilk geven wat moederpoezen krijgen, kittens en katten na een operatie.

Maar bel even wat je DA vindt. Zal straks nog even beter lezen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Onze kittens heb ik heel lang babycat brokjes en voer gegeven...

Water steeds vers houden en ik had meerdere bakjes zodat ze het steeds weer tegenkomen...
och van whiskas brokjes voor volwassen katten gaat een kitten niet direkt dood hoor

Als je hem ander voer wilt geven , moet je het mengen met het oude voer, steeds een beetje meer nieuwe voer erdoor.

Mijn ervaring is, wat een kitten te eten krijgt, dat lust hij later ook .

Dus mijn kitten heeft echt alle betere premium kattenvoermerken gehad die er waren.; topkat C1000, die van Lidl topvoer, Hills Royal Canin , Sanabelle van de zooplus.nl etc
Katten willen ook wel uit andere zaken drinken. Toilet, de douche (hier eentje die de douche na gebruik zo'n beetje drooglikt), vazen, vissenkom, ze komen wel aan hun vocht. En natvoer zit ook vocht in.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Kattenmelk kan prima hoor! Daar hebben onze kittens het juist mede door gered ( moederpoes had baarmoederontsteking na het werpen..) En idd aanlengen met wat water is een goede, daarmee kun je helpen de overstap naar water te maken, steeds minder melk en meer water. Betreft brokken mijn katten zijn 8 jaar en doen het prima op gewone supermarkt brokken.. Er zullen heus betere middelen zijn maar mijn portemonnee wil graag ook een beetje gevuld blijven voor mijn eigen boodschappen! ... Daarnaast leven katten er al jaren op, dus beetje gezond verstand helpt aardig relativeren! :-).. Wij halen 10 liter zakken brokken en mengen daar vaak wat whiskas en andere merk brokken door gewoon voor de variatie.. En dat vinden ze heerlijk!

Kattenvlees met brinta en water overigens ook een aanrader als je kat wat dunner blijft! .. Maar goed een kitten idd geleidelijk aan overzetten op ander voer.. Om darm problemen te voorkomen..
Na regen komt zonneschijn!!
Brokjes voor kittens en eens per dag een beetje nat voer.

Brokjes zijn het beste voor de ontwikkeling van kaken en tanden, nat voer is eigenlijk niet nodig.

Je zou ook een beetje witvis kunnen koken en dat kunnen geven naast de brokjes.
Dank jullie voor de reacties tot nu toe.

Meneer is volwassen brokken en veel veel melk gewend sinds 7 weken, en denk dat de overgang van die 'foute' voeding naar 'goede' voeding hem best zwaar valt. De DA beaamde dit en gaf aan dat ik me om een beetje dunne ontlasting en één keertje overgeven niet meteen zorgen hoefde te maken.

Ik wilde zelf gemengd gaan aanbieden, dus 2x per dag een beetje natvoer en voor de rest gewoon brokken aangevuld met afentoe wat vleesvoer om het gevarieerd maar toch makkelijk te houden.

Ik maak me toch een beetje zorgen. Zou het eten van volwassen brokken en al die melk op die leeftijd schade aan zijn gezondheid kunnen veroorzaken?
volgens mij komt dat kittenbeest er wel. Hij heeft nu een smaakje te pakken die hij lekker vind. Heb 10 jaar terug mijn kitten 10 verschillende smaken aangeboden. Ze nam niks, tot ik op t huidige merk aankwam. Ze zit er nog steeds op.

Kattenbrokken kunnen in principe allemaal, totdat je kat ziek wordt en een speciaal dieet moet voeren. Wel staan merken als whiskas en gourmet als pizza/mcdonalds te boek, maar ondanks dat doen een heleboel katten het ontzettend goed op deze harde brokken. Mijn kat had een hoogwaardiger voer en werd alsnog ziek. T zegt in mijn ogen dus niks.

Overigens nam mijn kitten de eerste tijd ook geen harde brokken. Ze kwam binnen nog aan de pap. 2 weken later pas zachte brokjes. veel later pas de harde brok.

Wisselen van brok kan je proberen door te mengen of door gewoon stug vol te houden. Duurde hier 4 dagen bij een volwassen poes! Nee dat is niet goed, maar dit was een MOET vanwege ziekte
100 ml is echt heel veel vocht hoor....zoveel drinken die van mij niet eens per dag en die zijn volwassen en krijgen alleen brokjes...
quote:lorikamin schreef op 09 november 2012 @ 19:43:

Dank jullie voor de reacties tot nu toe.

Meneer is volwassen brokken en veel veel melk gewend sinds 7 weken, en denk dat de overgang van die 'foute' voeding naar 'goede' voeding hem best zwaar valt. De DA beaamde dit en gaf aan dat ik me om een beetje dunne ontlasting en één keertje overgeven niet meteen zorgen hoefde te maken.

Ik wilde zelf gemengd gaan aanbieden, dus 2x per dag een beetje natvoer en voor de rest gewoon brokken aangevuld met afentoe wat vleesvoer om het gevarieerd maar toch makkelijk te houden.

Ik maak me toch een beetje zorgen. Zou het eten van volwassen brokken en al die melk op die leeftijd schade aan zijn gezondheid kunnen veroorzaken?

Nee hoor, Lorikamen, katten kunnen heel wat hebben vaak .En het is niet zo dat hij vergiftigd voer heeft gehad toch

Mijn kat heeft ook weleens gewone melk gehad bij gebrek aan kattenmelk.
Ach wat ben jij een lieverd!

Hier al veel kittens gehad, en die zijn allemaal groot geworden op felix.

Want wat de oudste eet, eet de rest gewoon mee. Ondanks het kittenvoer. En dat heb ik dus uiteindelijk allemaal bij elkaar gegooit. En aten ze allemaal volwassen-kittenvoer.

Ik ben tijd terug moeten overstappen op ander voer omdat 1 kater blaasopvulling kreeg. Ze eten het allemaal, op 1 vrouwtje na, die krijgt van mij nu iets anders.

Maak je niet te druk, natvoer is vocht. En zou reden kunnen zijn van diarree

En zolang hij speels is, is er niets aan de hand.
quote:Fame schreef op 09 november 2012 @ 19:40:

Katten willen ook wel uit andere zaken drinken. Toilet, de douche (hier eentje die de douche na gebruik zo'n beetje drooglikt), vazen, vissenkom, ze komen wel aan hun vocht. En natvoer zit ook vocht in.Hihihi geweldig :D De wc-deur en badkamerdeur blijven hier netjes dicht, daar komt meneer dus niet binnen. Plantenbakken, vazen en vissenkommen zijn ook niet te bespeuren hier dus buiten het natvoer en inimini beetje water heeft hij 3 dagen lang niks van vocht binnengekregen.
quote:lorikamin schreef op 09 november 2012 @ 19:43:

Ik zal je vertelen dat ik mijn eerst kitten kreeg zo'n 35 jaar geleden. Toe bestond er geen kittenvoer, seniorenvoer, kattenmelk oid. En toch is dat beestje bijna 20 geworden.

Maar, je kan het zo gek maken als je zelf wilt.
Regenwater opvangen, hangen ze zich hier voor...

Tja, stomme beesten, die katten!
Dank jullie allemaal, ben al flink gerustgesteld

Jullie willen niet weten hoe ik hier zit sinds woensdag haha, vind het zo eng allemaal. 't Is zo'n enorme lieverd en dan weigert hij z'n eten maar loopt wel de hele dag te schooien als ik in de buurt van de keuken kom.. Hele tijd ook maar kijken of ie niet niest of braakt of andere symptomen van enge kattenziektes vertoont hahaha, ik slaap pas gerust als de DA hem goed heeft gekeurd en hij netjes gevaccineerd is.
Natvoer heeft weinig voedingswaarde.

Whiskas en andere goedkopere supermarktvoer schijnen vaak te zout te zijn, maar lees hierboven dat veel htk katten het er prima op kunnen doen .

Hier alleen Sanabelle gemengd met Royal Canin, maar ik heb dan ook raskatten. Natvoer krijgen ze nooit
quote:iones schreef op vrijdag 09 november 2012 19:28 Brokken zijn zelfs helemaal niet zo goed voor katten. In brokken zit maar heel, heel weinig vlees, wist je dat? Het is pure vernachelerij. Informeer eens naar vleesvoer/rauwvoer. Nu heeft hij nog de leeftijd dat hij dat kan leren eten, en nog lekker zal vinden. Het is supervoer. Ik denk dat hij op den duur toch wel water gaat drinken, als hij maar genoeg dorst krijgt.
quote:eldiabonita schreef op 09 november 2012 @ 19:52:

Natvoer heeft weinig voedingswaarde.Klopt inderdaad, maar ik gun 'm zijn natje wel Hij vindt het zo enorm lekker dat die bak zowat de keuken door schuift tijdens het eten, ik vergelijk het maar met mijn chocolade op de bank of een patatje op z'n tijd
oja ze willen ook wel chips en popcorn, maar daar begin ik niet aan
natvoer is niet nodig, mag wel, en nogmaals, 100 ml in 2 1/2 dag is niet weinig, aangezien je ook nog eens blikvoer met water aanlengt.

stop daar asjebleift mee, brokjes prima, onbeperkt egven, altijd ene gevuld bakje, 1 x per dag beetje blik-voor-de-lekker, ook prima, verder water neerzetten en niet meer kijken hoeveel hij drinkt, dat regelt hij zelf wel.

relax en geniet !!
Natvoer kan dan wel weinig voedingswaarde hebben, het is wel vocht. Je katertje overleeft het allemaal wel hoor. En ook niet zo paranoia over die ziektes. GEwoon een leuk weekend gaan vieren met je nieuwe vriendje.
quote:eldiabonita schreef op 09 november 2012 @ 19:52:

Natvoer heeft weinig voedingswaarde.

Whiskas en andere goedkopere supermarktvoer schijnen vaak te zout te zijn, maar lees hierboven dat veel htk katten het er prima op kunnen doen .

Hier alleen Sanabelle gemengd met Royal Canin, maar ik heb dan ook raskatten. Natvoer krijgen ze nooit

Nou, ik heb 5 europeese kortharen! En 1 langharige, zonder stamboom!

En hier dus struvite-voer en holistisch voer... Dussss

(sanabelle is goed voer? Ja? Bestel ik die volgende keer ns...)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven