Geld & Recht alle pijlers

Hoe hard op de A4?

12-11-2012 14:05 52 berichten
Zijn er al topics geweest over de nieuwe snelheidslimieten? Vast. Voor mij is het nog steeds onduidelijk. Ik neem even een simpel voorbeeld dat veel mensen wel tegenkomen.

A4 vanaf het wegrestaurant (de Wok) richting Den Haag.

Vroeger 120 tot de afslag naar de A44 daarna 100.

Nu 120, dan na de afslag A44 100 tussen 0700 en 1900.

Na 1900 mag je dus 130 op het stuk na de A44.

Waarom ben ik dan de enige die gas geeft?

Of snap ik het nog steeds niet en ligt er binnenkort een stapel boetes in mijn brievenbus?

Waarom mag je nu 130 waar je vroeger maar 100 mocht en waarom rijdt iedereen er nog steeds maar 100?
Alle reacties Link kopieren
quote:qwerttu schreef op 12 november 2012 @ 14:44:

Origami, lekker kort door de bocht. Nog niet meegekregen dat de snelheid tegenwoordig bijkans elke kilometer kan variëren? Heb al ergens een bord "einde snelheidsbeperking" gezien, om een paar honderd meter verder opeens een bord 100 tegen te komen.

Alleen kijken naar de borden die bij de oprit staan heeft alleen zin voor het stuk snelweg tussen dat bord en het volgende bord. Op het volgende bord kan weer heel iets anders staan.Eens.
En ook eens met Donkey.
Waarom is het gevaarlijk om 100 te rijden waar je 130 mag? Alle vrachtwagens kunnen ook daar maar 90, net als de officiële max van auto's met caravans/aanhangwagens.

De maatregel om de max snelheid naar 130 te verhogen was sowieso niet gericht op de verkeersveiligheid. Naast het grotere snelheidsverschil onder voertuigen is de impact van een ongeluk met 130 km/h veel groter. Naast het hogere brandstofverbruik nog een goede reden om geen 130 te rijden.
quote:steenuil schreef op 12 november 2012 @ 14:47:

Waarom is het gevaarlijk om 100 te rijden waar je 130 mag? Alle vrachtwagens kunnen ook daar maar 90, net als de officiële max van auto's met caravans/aanhangwagens.

De maatregel om de max snelheid naar 130 te verhogen was sowieso niet gericht op de verkeersveiligheid. Naast het grotere snelheidsverschil onder voertuigen is de impact van een ongeluk met 130 km/h veel groter. Naast het hogere brandstofverbruik nog een goede reden om geen 130 te rijden.En dit. Vooral dat gedeelte over verkeersveiligheid: heel erg eens.
Speciaal voor Origami:

http://www.telegraaf.nl/i ... oete_door_chaos_A2__.html
quote:qwerttu schreef op 12 november 2012 @ 14:57:

Speciaal voor Origami:

http://www.telegraaf.nl/i ... oete_door_chaos_A2__.html

Dat gaat toch ook nergens over. Doe dan het hele traject 100 ofzo.
Dat is precies wat wij zijn gaan rijden op de A2, toen we op een gegeven moment geen idee meer hadden welke snelheid nou het op die kilometers geldende maximum was.
Ik vind het ook hartstikke onduidelijk. Voordat je weet hoe snel je mag, moet je eerst weten hoe laat het is, of het niet regent, of een spitstrook open is......zo'n bord komt in in glimp voorbij en moet stante pede duidelijkheid geven.
quote:_origami_ schreef op 12 november 2012 @ 14:17:

GreetBilspleet; jij rijdt dus bewust 100 waar je 130 mag. Vind je dat niet gevaarlijk?

Zolang ik niet onnodig links ga rijden niet. Die 130 geldt voor een maximum snelheid. Je mág 130 rijden hè... het moet niet.

quote:Soppie300 schreef op 12 november 2012 @ 14:16:

[...]

100 op de snelweg? Dat is heel irritant voor de rest. Neem dan lekker een provinciale weg.Wat een bullshit. Sinds wanneer is het irritant wanneer men 100 rijdt op de snelweg?
quote:Keetje_Stippel schreef op 12 november 2012 @ 14:26:

Ik blijf gewoon 120 rijden, en op stukken waar 100 aangegeven staat natuurlijk 100. Ik snap er helemaal geen kont van wanneer ik 130 mag.

Als er niks anders staat, mag je 130.

Het is inderdaad op de A4 een beetje raar, maar het is: 100 vanaf schipholtunnel tot het bordje 120 iets verder ( ), dit stuk is ook trajectcontrole, dan is het verder gewoon 120 t/m het 80-stuk als het tussen 6-19 is. Anders is het 130 vanaf het stuk na de splitsing met de A44 en tot het 80-stuk. Na het 80-stuk tot Den Haag is het 100.

Weet iemand of er trajectcontrole oid is bij het 80-stuk, want ik vind mijn medeweggebruikers daar altijd wel heeeeeeuuuul braaf....

Overigens rijd ik altijd ongeveer de maximumsnelheid op de cruisecontrol, krijg je ook geen boetes. Als alle mensen die te langzaam rijden zich inderdaad op de rechterbaan gaan bevinden dan heeft niemand last van elkaar!
quote:qwerttu schreef op 12 november 2012 @ 14:30:

Minimumsnelheid zou ook een beetje absurd zijn hè, met al die files. Zou wel veel boetes opleveren!
quote:toetyfroety schreef op 12 november 2012 @ 15:59:

Ik vind het ook hartstikke onduidelijk. Voordat je weet hoe snel je mag, moet je eerst weten hoe laat het is, of het niet regent, of een spitstrook open is......zo'n bord komt in in glimp voorbij en moet stante pede duidelijkheid geven.

In principe worden de borden herhaald na elke oprit (anders weten de mensen die van de oprit komen niet waar ze aan toe zijn) dus je kunt het later gewoon nog eens checken.

Maarreh... als de borden je niet opvallen, zit je dan niet gewoon te weinig op te letten?
Het is heel onduidelijk vind ik. Op de A6 staat het allemaal nog redelijk aangegeven en rij ik ook 130 als dat mag. Die snelweg leent zich ook echt voor die snelheid. Lekker breed, overzichtelijk. Maar de A28 is alweer lastiger. (En bovendien: op welk onooglijk tijdstip je daar ook rijd, het is altijd druk.)

Ik vraag me trouwens af hoe buitenlanders al die borden interpreteren, als wij het soms al lastig vinden.
quote:GreetBilspleet schreef op 12 november 2012 @ 14:13:

Met de huidige benzineprijzen vind ik 130 te duur rijden. Ik hou me sowieso op elke snelweg aan de 100 kilometer. Ik rij nooit onnodig links en ik heb geen zin in bekeuringen. Die heb ik ook lang niet meer gehad...erg prettig ;)Hier idem dito, 100km is hard genoeg en mijn auto rijdt dan een heel stuk zuiniger dan wanneer ik 130 rijd.
quote:GreetBilspleet schreef op 12 november 2012 @ 16:06:

[...]

Zolang ik niet onnodig links ga rijden niet. Die 130 geldt voor een maximum snelheid. Je mág 130 rijden hè... het moet niet.

[...]

Wat een bullshit. Sinds wanneer is het irritant wanneer men 100 rijdt op de snelweg?Dan moeten mensen die harder willen mij maar passeren, want ook dat mag op de snelweg. Niemand is verplicht om achter mij te blijven rijden.
quote:Captain_Obvious schreef op 12 november 2012 @ 16:12:

[...]

Als er niks anders staat, mag je 130.

Het is inderdaad op de A4 een beetje raar, maar het is: 100 vanaf schipholtunnel tot het bordje 120 iets verder ( ), dit stuk is ook trajectcontrole, dan is het verder gewoon 120 t/m het 80-stuk als het tussen 6-19 is. Anders is het 130 vanaf het stuk na de splitsing met de A44 en tot het 80-stuk. Na het 80-stuk tot Den Haag is het 100.

!

Waarom denk je dat je daar 120 mag, vanaf de afslag A44? Er staat toch alleen een bord met '100 0600-1900'...of heb ik wat gemist?

Op dat 80 stuk werd er een tijdje heel streng gecontroleerd maar heb sindsdien geen boetes meer ontvangen
quote:sitha schreef op 12 november 2012 @ 16:21:

[...]

Hier idem dito, 100km is hard genoeg en mijn auto rijdt dan een heel stuk zuiniger dan wanneer ik 130 rijd.

Hij rijdt nog zuiniger als je 80 rijdt!

130 maakt echt wel een verschil met 120 en zeker met 100.

Ik heb geen enkel probleem met mensen die RECHTS 100 rijden, maar ben wel heel blij met de 130 limiet.
100 rijden op de snelweg is niet gevaarlijk mits je netjes rechts blijft. Dat de maximumsnelheid 130 is betekent niet dat je 130 moet rijden.

De spitsstrook is soms de linkerbaan en soms de vluchtstrook rechts.

Als je de snelweg oprijdt en er helemaal geen bord staat mag je 130.

Op een aantal stukken in de randstad vind ik het nu ook volstrekt onduidelijk, met name wanneer er tig onderborden bij komen en ook op de stukken waar wisselingen waren wat er nu op neerkomt dat je inderdaad een paar honderd meter een bepaalde snelheid mag en dan weer een paar honderd meter iets anders.

130 rijden merk je wel in je portemonnee trouwens.
quote:Captain_Obvious schreef op 12 november 2012 @ 16:14:

[...]

In principe worden de borden herhaald na elke oprit (anders weten de mensen die van de oprit komen niet waar ze aan toe zijn) dus je kunt het later gewoon nog eens checken.

Maarreh... als de borden je niet opvallen, zit je dan niet gewoon te weinig op te letten?

Zelfs als je wel oplet, dan kun je zo'n bord makkelijk missen. Bijvoorbeeld omdat je net met een inhaalmanouvre bezig bent of omdat je net een vrachtwagen passeert of omdat je op het verkeer voor je let. Dan zie je uit je ooghoek weliswaar een bord, maar vroeger wist je dan dat daar óf 100, óf 120 op kon staan en dat het over het algemeen een herhaling was van wat je al gezien had. Hoefde je niet bij na te denken, hoefde je zelfs niet voor op te letten. Nu kan er van álles op staan, met een bord vol uitzonderingen eronder waar je ook nog bij moet nadenken: "bij gesloten spitsstrook 120.. waar is de spitsstrook, is die geopend of gesloten? geopend.. mag ik dan nu... 100? 130?... shit, nieuw bord... 130 behalve bij regen... regent het? Nee. Spitsstrook open? Nee. Hoe hard mag ik dan nu? Geen idee, ik moet NU remmen namelijk."

Dus te weinig opletten? Nee. Maar als het niet in één klap overzichtelijk is, dan let ik liever op het verkeer als ik met 100/120/130 over de snelweg raas dan dat ik in mijn hoofd logisch moet gaan beredeneren wat het bord nou precies zegt dat ik net vanuit mijn ooghoeken voorbij zag flitsen.

En ja, ik ben met vlag en wimpel geslaagd voor mijn rijbewijs en ervaren genoeg als weggebruiker om me niet door een onverwachte situatie van de wijs te laten brengen.
Ha! Hier nog een 100-rijder.

Ik rijd maximaal 110, mijn auto is dan veeeeel zuiniger.

En ja, ik haal ook gewoon een vrachtwagen in. Is dat even jammer voor de 150-rijders achter mij.

Nog erger trouwens, als ik met 110 aan het inhalen ben en ik heb zo'n idioot achter me die gaat lopen seinen en bumperkleven en druk doen dat ik op moet schuiven, gaat Marels mooi van het gas af.

Rot gauw op zeg.

MAXIMUMsnelheid wil niet zeggen dat ik verplicht 120 moet rijden. Ik heb net zoveel recht om met 100 in te halen als om met 140 in te halen.

En als iedereen gewoon oplet is daar niks gevaarlijks aan. Vrachtwagens halen elkaar toch ook in?
668, the neighbour of the Beast
quote:Marels schreef op 12 november 2012 @ 21:12:

Vrachtwagens halen elkaar toch ook in?Behalve als er tussen al die snelheidsborden ook nog eens borden staan met inhaalverboden tussen 6 en 12, of 7 en 19, of 6 en 21, of bij geopende spitsstrook of juist geopende spitsstrook of regen of juist droog weer.
quote:qwerttu schreef op 12 november 2012 @ 21:28:

[...]

Behalve als er tussen al die snelheidsborden ook nog eens borden staan met inhaalverboden tussen 6 en 12, of 7 en 19, of 6 en 21, of bij geopende spitsstrook of juist geopende spitsstrook of regen of juist droog weer.

Mja, maar dan snapt niemand het meer, dus hoe moet ik het snappen?

Vergelijking met vrachtwagens gaat ook niet helemaal op trouwens, want ik rijd harder dan 90 natuurlijk.

Maar het was maar om aan te geven dat roepen dat 100 rijden gevaarlijk zou zijn dikke onzin is natuurlijk
668, the neighbour of the Beast
Het is een onduidelijk rommeltje.
@ Kadanz, tikfout / denkfout, ik bedoel 120 tot splitsing A44 en dan 100.
Op de A10 staat trouwens een dubbel bord. Iets met 80 tussen zo en zo laat en 100 tussen zo en zo laat... Dat duurde wel ff voordat ik die doorhad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven