Ervaringen rijstkoker

13-11-2012 12:30 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met een rijstkoker kun je rijst koken en warm houden. Ik weet dat veel allochtone gezinnen er eentje hebben en dat ze niet duur zijn, vanaf een paar tientjes.

Maar heb je er wel wat aan, ook als je zoals ik alleen woonten dus niet dagelijks grote hoeveelheden maakt.

Of is een pannetje op het vuur een stuk makkelijker en sneller? Graag een input van mensen die er eentje hebben. Ik kook overigens geregeld rijstgerechten voor meer mensen dan alleen ik. Lijkt me daarvoor erg handig.
Mij lijkt het wel een fijn apparaat! Vooral als je hem zo kunt instellen dat hij klaar is als je thuis komt uit je werk.
Als je alleen woont vind ik die rijstbuiltjes erg handig.
Ik vind hem handig. Rijst en water erin, aanzetten en klaar. Rijst blijft ook warm erin.

Je kan er ook meer mee dan alleen rijst koken. Google maar eens rijstkoker recepten.
Ben geen allochtoon maar heb er toch een. Van de tupperware. Ben er blij mee. Bij mij kookte de rijst altijd over in een ketel en dan had ik van die vieze vlekken op mijn kookplaat.
Ik zou een rondje turkse/surinaamse winkel doen.

Daar zijn namelijk rijstkoker te kook voor 2-persoonshuishoudens.

Heb overigens in zo een winkel mijn 1-persoonsfriteuse gehaald.

Heel handig en scheel enorm in de hoeveelheid frituurvet.
Ik kook de rijst altijd in de pan, laagje water op, even aan de kook breng en dan laten staan, stoomt 'ie vanzelf later. Maar ik zou ook niet graag zo'n groot apparaat in de keuken hebben staan.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
quote:missy_Acy schreef op 13 november 2012 @ 12:40:

Ik vind hem handig. Rijst en water erin, aanzetten en klaar. Rijst blijft ook warm erin.

Je kan er ook meer mee dan alleen rijst koken. Google maar eens rijstkoker recepten.Helemaal mee eens. Kook er ook complete rijstgerechten in.
Het allergrootste voordeel van mijn rijstkoker, is dat mijn rijst niet zal aankoeken aan de bodem. In een pannetje koekt mijn rijst altijd aan, heel erg zonde....
Het hoeft geen groot apparaat te zijn hoor! Je hebt ze in alle maten, dus ook voor eenpersoonshuishoudens. Ik weet zelfs dat Chinezen die in het buitenland studeren, gewoon zo'n miniding meeslepen in hun koffer haha!quote:Belle73 schreef op 13 november 2012 @ 12:44:

Ik kook de rijst altijd in de pan, laagje water op, even aan de kook breng en dan laten staan, stoomt 'ie vanzelf later. Maar ik zou ook niet graag zo'n groot apparaat in de keuken hebben staan.
Ik vind 'm ideaal, en veel makkelijker dan in een gewone pan, Je hebt ze in allerlei soorten en maten. Omdat je stroom gebruikt voor het koken van de rijst ipv een pan op het gas te moeten zetten, is het ook nog eens goedkoper, aangezien gas duurder is dan electriciteit.
Ik vind zelf pannetje op het vuur makkelijker, maar dan moet je wel goed de hoeveelheden rijst/water kunnen inschatten, hoe lang het moet koken en hoe lang je het nog even moet laten staan stomen.Dat lukt me goed bij kleine hoeveelheden (2/3 pers), maar bij grotere hoeveelheden gaat het soms mis.

Bij veel bezoek gebruik ik altijd een grote rijststomer. Met een maatbekertje rijst en water erin en je hebt altijd perfecte rijst. Is ook handig omdat ik dan een extra pit op het fornuis kan gebruiken voor een gerecht.
Heel fijn apparaat. gebruik hem vaak. Heerlijk om goede basmatirijst in te koken. Wat over is kan je ook invriezen, en anders maak je er morgen nasi van. Lekker. Lidl heeft ze regelmatig voor 17,95. Ik heb er geen seconde spijt!
Ik zou niet zonder kunnen. Heb er 2, een kleintje voor ons eigen gezin en een grotere voor als we eters hebben. Maar goed je zou ons misschien ook min of meer onder een "allochtoon gezin" kunnen scharen. Iedereen in mijn schoonfamilie heeft er 2, een grote en een kleintje. Ik kan echt geen rijst koken in een normale pan, dan blijft het nat en de onderkant is aangekoekt. Wij eten ca. 3 keer per week rijst, dus dan is het ook wel de moeite waard. Bij de toko's zijn ze niet duur. Ik weet niet of je echt voor 1 persoon rijst kunt maken in de kleinste maat hoor. Maar je kunt ook heel makkelijk de helft in een boterhamzakje doen en in de diepvries gooien voor de volgende keer.
Ik had een rijstkoker, ik vond het ideaal. Maar mijn immer praktische partner zag de toegevoegde waarde niet zo ervan in en toen we gingen samenwonen was het rijstkokertijdperk ten einde. Mis 'm wel
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Ik vond het niet handig. Maar dat lag ook aan het feit dat die rijstkoker achter in de kast stond, en ik een pan zo gepakt had Dus inmiddels is hij hier de deur uit!
Oh jullie klinken wel positief! Overigens lukt het normaal koken van rijst me altijd wel. Maar gas wordt er inderdaad niet goedkoper op.

Hoe lang kan je die rijst in zo'n koker laten staan als íe klaar is?
Bij mij brand de rijst altijd aan/ koekt 't vast in de rijstkoker.
quote:Gisselle schreef op 13 november 2012 @ 13:13:

Bij mij brand de rijst altijd aan/ koekt 't vast in de rijstkoker.Ik heb altijd geleerd 'm helemaal uit te zetten als hij op klaar sprong, dus niet meer op warm houden. Het ding was vanzichzelf al heet genoeg
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Ik vind hem ideaal. Ik heb veel keukengadgets maar de rijstkoker gebruik ik zeker 2-3 keer per week. Bij de toko heb je ook veel keuze. Warmhouden gaat bij mij prima.
Vriend heeft er 1 (want anders kan ie geen rijst maken ) en ik vind het best handig, maar het koekt wel aan altijd, dus daarna is het schoonmaken wel wat werk..
Heeft vriend iets anders dan de bijgeleverde rijstschep gebruikt erin? Dan gaat hij nl krassen op de bodem en aankoeken.
quote:felice71 schreef op 13 november 2012 @ 13:18:

[...]

Ik heb altijd geleerd 'm helemaal uit te zetten als hij op klaar sprong, dus niet meer op warm houden. Het ding was vanzichzelf al heet genoegZo doe ik het ook en de rijst blijft nog lang genoeg warm. Die van mij komt trouwens bij de Action vandaan en kostte (twee jaar geleden) 13 euro.
Nog even een vraag:

welke maat (hoeveel liter inhoud) kan ik het beste nemen voor 2 personen? 0,6 liter? Of 1 liter?
Ik heb voor 2 personen toch een grote familierijstkoker gekocht. Rijst koken voor 2 personen gaat daar ook prima in en ik vind het praktischer met een etentje/verjaardag waar meer personen komen. Het enige nadeel is dat het best een bakbeest in mijn keukenkastje is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven