Gezondheid alle pijlers

Wat blijkt echt effectief bij stopen met roken?

15-11-2012 09:43 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er klaar mee, wil graag stoppen met roken. Ben door ervaringen in het verleden er achter gekomen dat ik dat niet cold Turkey in mijn eentje red.

Maar welke hulpmiddelen zijn echt effectief? Iemand tips??
Échte wil.

Als je het écht wil, dan lukt het. No matter what.
Zorgen dat je fruit in huis hebt wat jij lekker vind.

En elke keer wanneer je sigaret wil opsteken neem je fruit.

En gewoon cold turkey stoppen , is mij ook gelukt. Heb het alleen de 1e week wat zwaarder gehad. Ben daarbij ook gaan hardlopen en fruit eten ipv sigaret opsteken. En ik was een behoorlijke rookster (1pakje marlboro per dag )

En wat mij na 2 weken opviel is dat et eigenlijk heel makkelijk en simpel was. En dat ik vooral enorm goed kon ruiken , rokershoestje was ook vrij vlot verdwenen.. En dat... dat geeft mij zo'n fijn goed gevoel..

Oja mijn huis was ook spik en span schoon elke keer als ik zin had in sigaret na het fruit eten of hardlopen ging ik gewoon mijn huis schoonmaken. Het is zelfs gebeurd dat ik midden in de nacht mijn badkamer en keuken stond te schrobben.. Heerlijk schoon.

Eens met Truffelmania
voor mij voelt het hetzelfde als stoppen met een hopeloze liefde. Aanvankelijk zie je al die 70 jaren voor je dat je "zonder hem" door het leven moet en daardoor lijkt het een onaanvaardbare stap.

Maar op een gegeven moment slaat de realiteit je zo hard om de oren, dat je denkt: "een twee drie in godsnaam" en je springt dan maar een onduidelijke toekomst in zonder hem.

En na een paar dagen lach je weer en na een week ben je hem soms helemaal vergeten. En nu weet ik eigenlijk helemaal niet meer wat ik ooit in die eikels zag (ik zou ze niet meer herkennen) en ik lach erom. Het was ook ontzettend raar.
it's a big club and you ain't in it
Met een e-smoker lijkt me de stap naar een normale sigaret zo klein blijven. Dat je op een feestje zit en de batterij op is. Nou... dan "gun" je jezelf voor deze ene keer toch gewoon even een lekkere sigaret...

Ik vond het afkicken en de lichamelijke verschijnselen juist een enorm duidelijk signaal dat roken echt zoo slecht voor je is..
Zwanger worden! Ik rookte al heel lang en ook veel, maar was er in een klap vanaf, en ben ook niet meer begonnen omdat ik niet wil dat mijn kind me ziet roken of naar rook ruikt.

Succes, als je het echt wilt zal het je lukken!

Een serieuze tip: zorg dat je als eerste de gewoonte doorbreekt, dus bijv eerst even gaan zitten met een sigaretje, jezelf belonen met een sigaretje etc.

Heus, terrasjes, vakanties, het is allemaal ook nog leuk zonder sigaret!
Hier ook zwanger worden maar dat is wel wat rigoureus.

Waar het op neerkomt is dat je het echt wil. Ik had al eerder halfslachtige stoppogingen ondernomen, cold turkey en met kauwgum, maar dat werkte gewoon niet.

Pas toen ik het echt wilde lukte het, zonder medicijnen of andere hulpmiddelen.
Ik ben geen roker, maar wat me opvalt in mijn omgeving dat mensen die zeggen: ": ik stop met roken", echt stoppen en de mensen die een aantal weken van te voren al zeggen: "het is toch wel duur en slecht voor mijn huid, ik ga/wil stoppen met roken na de kerst/als het laatste pakje op is dat bijna nooit doen. Waarschijnlijk is dat de knop omzetten waar mensen het hier eerder over hadden.
Ik zou btw nog even wachten met stoppen tot 1 januari. dan komen hulpmiddelen om te stoppen weer terug in het basispakket.
De goedkoopste manier is van jezelf overtuigd zijn, en volhouden. Dan heb je ook geen hulmiddelen nodig en hoef je ook niet op 1 januari te wachten
Als je stopt met roken, stop dan ook met de gewoontes die er mee sman hangen. Rook je altijd een sigaretje aan tafel na het eten, blijf dan nu niet zitten maar meteen opruimen. Rookte je altijd buiten in de lunchpauze, ga dan nu met andere collega's de kantine in of een flinke wandeling maken. Rook je altijd bij de koffie, drink dan tijdelijk alleen thee. Zo verbreek je de signaalmomenten. Vertel het aan iedereen, dat je gestopt bent. Vraag ze je te helpen. Ga iets met je handen doen zodra je de aandrang voelt te gaan roken. Begin met breien, haken, punniken, een origamiecursus. Hou met een digitaal telletje bij hoeveel sigaretten je al niet gerookt hebt en hoeveel levensjaren en geld je dat heeft opgeleverd. Steek dat geld in een potje om iets moois/leuks van te kopen. Bedenk, als het moeilijk is, dat je alleen de eerstvolgende sigaret niet hoeft te roken. En bovendien, hou jezelf voor dat je het niet meer wilt, niet dat het niet meer mag.
Die "knop" vind je inderdaad pas als je ècht wil stoppen. Bijna een jaar geleden vond ik hem ook ineens Toen zelfs nog 4 sigaretten in de prullenbak gegooid, dat kon ik me eerder echt nooit voorstellen!

Inmiddels heb ik al honderden euro's bespaard, dat is een fijne bijkomstigheid. Ik ben wel aangekomen, maar dan is er alweer af.

Dusssss...als je echt wil, gewoon stoppen!
Sinds 2 maanden ben ik aan het e-roken, ik heb helemaal geen behoefte gehad aan een sigaret. Niks geen afkickverschijnselen. Als je gaat e-roken heb je al een gedeelte van je rookverslaving doorbroken want het lijkt echt niet op "echt roken" zoals veel mensen denken

Ik damp hiermee;

Een collega van mij is overigens zwanger en heeft haar knop niet om kunnen zetten. Zelf zegt ze dat ze minder rookt, niet meer binnen rookt, bla, bla bla. Dit vind ik echt erg...hoe graag wìl je stoppen?
intrinsieke motivatie en Alan Carr..

29 september 2011 laatste sigaret al kokhalzend gerookt en me zó vaak afgevraagd hoe het toch in godsnaam mogelijk was dat ik het niet eens mis! Heb 12 jaar lang een pakje per dag gerookt en ben zoooooo gelukkig dat ik er van af ben, dat kun je je niet voorstellen.

Overigens testte ik 4 dagen later positief van mn dochter, dus de timing was ideaal
life ain't a perfect story, write it while you live it
Het is echt zo, de welbekende knop moet je gevonden hebben.

Vandaag 6 weken geleden +1 dag was ik het roken ineens echt zat! bah, bah, bah!

Ik wilde niet meer, baalde van mijzelf dat ik steeds maar een sigaretje wilde roken, pakje per dag.

Ben wel gestopt met nog sigaretten in huis, de gedachte "stel ik raak in paniek, moet en wil nu een sigaret!" ik ze in huis had geeft mij een flink stuk rust.

Nicotinekauwgom gekocht maar ben eigenlijk cold turkey gestopt.

Derde dag stoppen, 's avonds had ik moeilijk, had een wijntje genomen en miste mijn sigaret, enige wat ik nog maar kon denken was "ik wil een peuk en wel nu!!""

Heb zelfs het nieuwe pakje sigarettren open gemaakt, één eruit gehaald, stiekem aan zitten ruiken (ow wat klinkt dit erg nu ik het zelf terug lees pf hahaha)

Maar heb hem niet opgestoken! zo trots op mijzelf! oké heb toen wel, komkommer, snoeptomaatjes, kaas, worst, drop en chocolade naar binnen zitten werken, gadver zeg ook dit klinkt wel heel erg!

Tot ik mij bedacht, owjaa, heb ook nicotinekauwgom!

Heb er 2 van genomen die avond, smerig zeg die krengen! jak!

Tot ik dacht, mafkees ben je toch, hevig zitten kauwen op die kauwgom met weer nicotine erin, kappen dermee ja!

Gedaan en het gaat goed!

Tuurlijk mis ik mijn sigaretje, terwijl ik het nu typ des te meer.

Maar mis eigenlijk meer de gewoonte om maar even te gaan roken dan de nicotine

Maat doe het dus echt niet meer! helemaal klaar mee!

Heb mijzelf van de week al verwend, het geld wat ik nu al heb bespaard met niet roken, mooi blauw/paars leren jasje gekocht, happy!!
Bij mij hielp ook mee dat ik mijn rookgedrag echt zat was. Zo waren we op vakantie in de VS en daar kon je bijna nergens roken, overal verboden. Toen rookte ik er zo'n twee per dag, wekenlang. Eenmaal thuis pafte ik meteen weer een pakje weg, gewoon omdat het kon. Dat zat me zó dwars.

En trap niet in de val van minder roken. Er zijn maar heel heel weinig mensen die dat kunnen. Bij de meesten wordt het steeds meer, tot je weer aan je gewone 'pakje per dag' zit.

Bovendien, met af en toe een sigaretje houd je het juist in stand, de behoefte. Als je niks rookt is de behoefte ook het snelste weg!
Het fijnste aan niet roken is dat ik niet meer constant bezig hoef te zijn met wanneer kan ik roken?

Dan moest ik anderhalf uur met de trein en dan voor vertrek nog gauw 2 sigaretten wegpaffen, want in de trein kon het niet. Bij aankomst éérst roken, daarna de rest.

's Middags je sigaretten tellen zodat je zeker wist dat je 's avonds genoeg had. Soms had je toch niet genoeg en dan om tien uur 's avonds nog op zoek naar een benzinepomp die open was.

Pfff, wat een gedoe als je daarmee steeds maar bezig moet zijn.

Je bent dan inderdaad een slaaf van de nicotine, heerlijk dat ik daar vanaf ben.
Ja ook herkenbaar, op straat roken, altijd zo'n hekel aan gehad.

Met mijn werk, ergens buiten roken als er tijd voor was, soms was de behoefte zo erg als het lange tijd druk was geweest in de winkel en ik niet kon roken, onrustig gevoel kreeg ik ervan.

Altijd het controleren, heb ik nog genoeg, red ik het wel met deze sigaretten??

Zo heerlijk, ben daar helemaal vanaf!

Merkte al snel dat het irritante kriebeltje in mijn keel verdween, zelfde als veel meer longinhoud, erg diep weer kunnen ademhalen zonder een kriebelhoest te krijgen.

Of dat je dan eerst even moet kuchen voor je diep gaat ademhalen, kan je nagaan net 6 weken gestopt en nu al zoveel verbetering.

Was zo dom geweest om na 12 jaar niet roken weer te beginnen, onder het mom van ach, ééntje kan toch wel.

Niet dus, al snel komt de verslaving weer om de hoek kijken.

Voor mij nu echt nooit meer een sigaret!

Nadeel van niet roken is, kreeg een flinke schoonmaakwoede, de gekste dingen wilde ik schoon gaan maken

En wil nu mijn huis sauzen en schilderen, de kleuren veranderen, nu de tijd nog vinden om dit alles te gaan doen
Alles wat jullie schrijven is zo herkenbaar! Toen ik zwanger was ben ik in een keer gestopt, en die voordelen die ik hier lees had ik ook echt!! Beter ruiken en proeven, niet meer telkens erop te hoeven letten of je nog wel genoeg sigaretten hebt. Enz......
quote:Starshine schreef op 15 november 2012 @ 11:36:

Het fijnste aan niet roken is dat ik niet meer constant bezig hoef te zijn met wanneer kan ik roken?

Dan moest ik anderhalf uur met de trein en dan voor vertrek nog gauw 2 sigaretten wegpaffen, want in de trein kon het niet. Bij aankomst éérst roken, daarna de rest.

's Middags je sigaretten tellen zodat je zeker wist dat je 's avonds genoeg had. Soms had je toch niet genoeg en dan om tien uur 's avonds nog op zoek naar een benzinepomp die open was.

Pfff, wat een gedoe als je daarmee steeds maar bezig moet zijn.

Je bent dan inderdaad een slaaf van de nicotine, heerlijk dat ik daar vanaf ben.

Ja! Heel herkenbaar! Die sigaretten waren altijd een extra zorg, ''heb ik ze, heb ik er genoeg, kan ik daar wel roken etc''

Stom.
en wat te denken van bijvoorbeeld een bioscoopbezoekje met een roker. Voor de film gauw nog buiten roken. IN de pauze niet even wat drinken of in de zaal wat kletsen over de film...nee naar buiten om te roken. Na afloop, weer eerst roken, daarna wat drinken.

Uit eten idem, zit je twee, drie keer alleen te wachten tot de roker terug is. Nee dat is geen halszaak en je moet ook wel eens naar het toilet, het is alleen zo ongezellig en vervelend dat iemand roken boven jouw gezelschap stelt.

(en naar de wc gaan is noodzakelijker dan roken imo)
Kijk hier eens;

Topic Vandaag gestopt met roken
quote:SeptemberGirl schreef op 15 november 2012 @ 09:46:

Je niet zo aanstellen, en gewoon stoppen. Het zit allemaal in je hoofd. Als je niet kan stoppen, wil je het niet graag genoeg.

(ben nu dik 2 jaar gestopt, jaja)

Eens!

Ruim een jaar geleden gewoon van het een op het andere moment gestopt.

Rookte een pakje per dag en was er echt klaar mee

Zonder problemen

Heel dom afgelopen vakantie weer gaan roken, en toevallig van de week ook weer gestopt.

Gewoon niet meer kopen, je hebt het even een paar weken lastig maar dat gaan wel weer over

Alle hulpmiddelen zijn alleen maar uitstelmomenten van de "kater" Of wil je de rest van leven aan de nicoltine pleisters/kauwgom blijven zitten?
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Het geheim: breng geen sigaretten naar je mond en zorg er ook voor dat ze niet in je hand zijn.

Het is heel simpel eigenlijk, je moet alleen willen.
quote:Zespri79 schreef op 15 november 2012 @ 10:19:

Oja mijn huis was ook spik en span schoon elke keer als ik zin had in sigaret na het fruit eten of hardlopen ging ik gewoon mijn huis schoonmaken. Het is zelfs gebeurd dat ik midden in de nacht mijn badkamer en keuken stond te schrobben.. Heerlijk schoon.

Hier ook!!!

Dat was hier het enige bijverschijnsel..

Ik heb bijna 3 weken ontzettend beroerd geslapen, echt maar 4 uur per nacht of zo (maar schoon dat mijn huis was!!)
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven