De vader van mijn kinderen weer opgenomen.

15-11-2012 20:13 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja het is weer zover. Het is weer mis. De vader van mijn kinderen is weer opgenomen. Hij heeft de zoveelste psychose!

Deze keer ging alles vrij rustig en kalm. Althans ik was rustig en kalm. Ik heb hem zelf naar de arts kunnen brengen en hij is daarna opgenomen. Ik vond dat hij dit weekend niet goed reageerde en ben er meteen heen gegaan.

Heb hem het advies gegeven zijn arts te bellen. Dit had hij vervolgens niet gedaan. Toen zelf maar gebeld.

Mijn jongens waren bij hem dit weekend. Toen ging het nog redelijk. Dinsdag zouden ze weer naar hun vader gaan, maar die was inmiddels erger verward. Dus mochten ze er van mij niet meer naar toe. Mijn oudste(16) wilde inmiddels al niet meer er heen. Mijn jongste(13) vond het nog we meevallen. Ik merk dat mijn oudste er behoorlijk van slag van is. Zijn vader te zien in zo'n verwarde toestand. Het is geen prater en hij uit zich ook niet erg makkelijk. Z hebben beide nooit zin om erover te praten. Stellen vaak ook weinig vragen.

Ik ben zo benieuwd wat het met ze doet. Zijn er hier meer mensen die zulke ervaringen hebben gehad met hun ouders. Hoe is het voor een kind. Ik kan me er natuurlijk wel een voorstelling van maken, maar wil eigenlijk wel wat ervarings verhalen horen.

Misschien ook wel tips
Don't worry be happy
Kinderen vinden het vaak lastig hun ouders alles te vertellen en kunnen veel opkroppen. Misschien is het handig de GGZ in te schakelen als je kinderen er echt last van hebben. Verder sterkte, lijkt me heel moeilijk dit mee te maken.
Horen, zien en .... reageren
Het is voor een kind een emotioneel onveilige situatie, kan ik je uit ervaring vertellen. Lijkt mij zeer onwenselijk. Probeer je zelf wel met hen te praten over een dergelijk voorval of dat hun vader deze episodes heeft? Lijkt me wel handig. Via google zou je ook info kunnen vinden over zgn. 'Kopp kinderen'.
Computer says nooooo
Er is een vereniging voor familieleden van mensen met psychoses en schizofrenie (www.ypsilon.org). Missschien dat jou kinderen (en jij) daar aansluiting kunnen vinden. Mijn zoon was nog maar heel klein toen hij zijn psychotische vader voor het laatst zag. Ik denk niet dat hij er heel veel van heeft meegekregen dat zijn vader vaak rare dingen deed.
Google eens op KOPP: Kind van Ouders met Psychiatrische Problematiek. Zoals dit is misschien handig.
Ze hebben al wel vaker met hulpverlening gepraat. Ze weten precies van de hoed en de rand, ze hebben al in een hulp traject gezeten. Maar toen waren ze jonger. Van de Kopp kinderen willen ze niks weten. Ik probeer regelmatig het gesprek aan te gaan, maar ze houden niet van al die vragen.Uit zich zelf vertellen ze over dit onderwerp zo ie zo niks, ook stellen ze geen vragen.

Dus ik laat ze nu maar. Gewoon hun eigen dingen doen. Vertel ze alleen het hoognodige.
Don't worry be happy
En heb JIJ hier al eerder met de hulpverlening over gepraat?
is moeilijk he, om kinderen aan het praten te krijgen, zeker jongens.
wij slapen nooit.
Misschien is er op school iemand die eens met ze kan praten? Iemand waar ze hun verhaal kwijt kunnen? Op de school waar ik werk is er bijvoorbeeld een vertrouwenspersoon, een coordinator, de mentor en ook schoolmaatschappelijk werk. Is de school ook op de hoogte? Bij ons is dat al genoeg om even rekening te houden met wat er gaande is maar vaak ook voor even een extra arm om de schouder van iemand waar ze goed mee kunnen praten. Natuurlijk al naar gelang hier behoefte naar is en ruimte voor is.
Ingewikkeld

Zo te lezen doe je wat je kan door ze buiten schot te houden maar ondertussen wel de ruimte te geven om er over te praten als ze dat willen. Ik begrijp dat je ze het erg gunt dat ze iemand hebben met wie ze er wel over willen/kunnen/durven praten, maar ik kan me ook voorstellen dat een KOPP-groep of hulpverlenerscontact ze op dit moment van hun leven niet voldoende aanspreekt of een te hoge drempel opwerpt. Wat misschien wel werkt is een informeel contact met iemand die in hetzelfde schuitje heeft gezeten en die het contact bij voorkeur opbouwt door praktische dingen met ze te ondernemen; tenslotte praten veel jongens/mannen gemakkelijker tijdens een wandeling of tijdens het knutselen/klussen dan in een gespreks-setting.
Dat zou geweldig zijn @ pavirusco iemand die hetzelfde of ongeveer hetzelfde heeft meegemaakt, maar die nu zelf ook volwassen is. Het liefste een man.En idd samen klussen en dan praten super idee. Maar ja.... waar vind ik die?

Bij de Kopp groep heb ik ook zoveel nare dingen gelezen en gehoord. Ik weet zeker dat mijn jongens daar niet op zitten te wachten. Alhoewel hun vader belachelijk vaak psychotisch is geweest, is hij in zijn goede periodes ook een lieve zorgzame vader voor ze.

Op de scholen van beide jongens weten ze ervan en heeft mijn oudste het wes dat is natuurlijk ook al heel wat.

Ook hebben ze het wel minimaal aan hun vrienden gezegd, maar dan is het goh rot voor je. Volgende onderwerp. En ja.... het zijn mannen.......

Ik vind het zelf ook vaak vreselijk moeilijk om de juiste vragen te stellen,
Don't worry be happy
@Summer jij zegt dat je het kent uit eigen ervaring.

Waar had jij het meeste behoefte aan. Kon jij je verhaal kijt aan je omgeving. Wat had je anders gewild?Misschien alle maal te persoonlijk en dan hoef je ook echt niet te antwoorden. maar ik denk dat ik wel kan leren van ervaringsdeskundigen op dit gebied.
Don't worry be happy
Niet eenvoudig te vinden, maar misschien niet onmogelijk (sprak zij hoopvol :-)). En als je geen zoon-van kan vinden, dan is een broer-van wellicht ook een optie?

Heb je contact met Ypsilon? Zij weten misschien wel iemand die een poging wil wagen. Of via de betrokken ggz-organisatie? In sommige regio's werken familie-ervaringsdeskundigen die wellicht iemand in hun netwerk hebben. Al is het maar iemand die een keer - op informele wijze - kennis wil maken en z'n telefoonnummer of mailadres achter wil laten zodat je zoons weten dat ze gemakkelijk contact kunnen zoeken.
PS: ik weet wel dat mensen die dit willen doen niet voor het oprapen liggen, maar hee... er hoeft maar één man maf genoeg te zijn om daar wat tijd in te willen steken
@pavirusco goede tip. dank je wel. Het hoeft er maar een te zijn. Maar liever niet gek :-)
Don't worry be happy

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven