Hond opeens vals

16-11-2012 16:43 33 berichten
Ik heb een teckel, hij doet het prima met andere honden, kinderen, katten enz.

Ik heb nu ook een oppas teckel. Mijn hond en deze teckel zien elkaar vaak en zijn dikke vrienden.

Ik ging met beiden wandelen en kwamen een mevrouw met een pup tegen.

Allemaal snuffelen! Bijt mijn hond uit het niets die pup.

Schrok me wild!

Doen honden dat eerder als ze samen lopen?

Als hij alleen loopt is hij juist heel onderdanig.
Alle reacties Link kopieren
Sowieso heel apart dat hij de pup bijt, dat hoort echt niet in de hondentaal!
Nee! Daarom snap ik er niks van. De logeer hond is ook een pup en daar gebeurt ook nooit wat mee.
Pff, dat is niet meteen vals joh. En het is ook niet waar dat een hond per definitie niks tegen een pup zal doen. Sommige honden (mensen ook) hebben gewoon een hekel aan pups.

Wat er in deze situatie gebeurt is weet ik natuurlijk niet, maar ik vermoed dat je hier en daar wel wat hondentaal gemist hebt. Pup leeft toch ook nog gewoon? Geen open wonden, geen dierenarts? Daarnaast heb je met een 'nieuwe' hond erbij altijd een andere dynamiek en dan kan je beter dit soort situaties niet opzoeken en dat heb je nu dus geleerd.
Hij is normaal super geduldig met pups en kinderen.

Het enige dat ik kan bedenken is dat samen met een andere hond wandelen.
Wat sjetterboks dus zegt. Samen wandelen is het probleem.

De pup had niks, het was gewoon raar omdat hij normaal altijd met deze pup speelt.
Als de pup niets had, dan heeft hij niet gebeten maar alleen gewaarschuwd. Honden waarschuwen elkaar door van zich af te bijten zonder door te bijten. En misschien was het wel om de pup van de kennis in bescherming te nemen tegen de onbekende pup oid?
@Nummerzoveel: dat zou kunnen maar hij kent de pup die hij beet/nipte ook goed.
Het is logisch dat je erg geschrokken bent, maar er is echt niets aan de hand. Zoals al eerder werd geopperd heb je kennelijk wat hondentaal gemist en / of verkeerd geinterpreteerd.

Ik had het laatst zelf ook met mijn hond. Een puberhond kwam heel enthousiast naar mij toe. Rennen, springen, proberen in mijn gezicht te likken, kortom gewoon overenthousiast. En ik maande die hond tot rust, naar dat had weinig effect. Toen gaf mijn hond de puber ook een knauw. Nu heb ik een hele grote hond en als hij echt agressief / vals was geweest, dan hadden we direct door naar de dierenarts gekund. Maar niets was minder waar. Ik liep door, mijn hond liep door en de puber (een boerderijhond die los loopt) heeft gezellig het rondje met ons meegelopen. Er was verder niets aan de hand, geen agressie of wat dan ook. Mijn hond had het jonge ding alleen maar even gewaarschuwd en in hondentaal uitgelegd waar de grenzen lagen.
Er was een pup bij en die hoort nu bij zijn roedel. Die meent hij nu te moeten beschermen.

Daar ligt het aan.

Heeft hij de pup echt gebeten of was het een storm in een glaasje water?

Ik zou het sowieso niet accepteren van hem, want zulk gedrag kan escaleren. Straks meent hij dat alles van hem is en dat hij dat moet verdedigen. reken hem daar dus wel op af.
quote:NummerZoveel schreef op 16 november 2012 @ 17:14:

Het is logisch dat je erg geschrokken bent, maar er is echt niets aan de hand. Zoals al eerder werd geopperd heb je kennelijk wat hondentaal gemist en / of verkeerd geinterpreteerd.

Ik had het laatst zelf ook met mijn hond. Een puberhond kwam heel enthousiast naar mij toe. Rennen, springen, proberen in mijn gezicht te likken, kortom gewoon overenthousiast. En ik maande die hond tot rust, naar dat had weinig effect. Toen gaf mijn hond de puber ook een knauw. Nu heb ik een hele grote hond en als hij echt agressief / vals was geweest, dan hadden we direct door naar de dierenarts gekund. Maar niets was minder waar. Ik liep door, mijn hond liep door en de puber (een boerderijhond die los loopt) heeft gezellig het rondje met ons meegelopen. Er was verder niets aan de hand, geen agressie of wat dan ook. Mijn hond had het jonge ding alleen maar even gewaarschuwd en in hondentaal uitgelegd waar de grenzen lagen.

+ 1

Niet zoveel paniek om normale hondencommunicatie.. Tital vind ik ook een beetje paniekzaaijen..
quote:iones schreef op 16 november 2012 @ 17:26:

Ik zou het sowieso niet accepteren van hem, want zulk gedrag kan escaleren. Straks meent hij dat alles van hem is en dat hij dat moet verdedigen. reken hem daar dus wel op af.Das wel Teckeleigen toch? Eigen dingen verdedigen?
quote:Nastik schreef op 16 november 2012 @ 17:28:

[...]

Das wel Teckeleigen toch? Eigen dingen verdedigen?Ja maar het kan wel sterk escaleren tot onwenselijk gedrag en daarom moet je het van begin af aan niet toestaan.
Nou volgens mij heeft je hond gewoon de pup gecorrigeerd als ik dit zo lees. Hij nipte zei je .. of een grauw(wat al snel op een beet lijkt)

Mijn hond doet dat ook bij pups , bij pups die drukker dan hij zelf zijn. (kruising teckel/jack russel) Dan corrigeert hij ze door ff te nippen of te grauwen..

Echt bijten ... dat is er dus helemaal niet gebeurd..

Tijd om beter de hondentaal te gaan begrijpen---> cursus met je hond gaan volgen ?!
Sorry maar waar lezen jullie dat, dat de pup zich druk gedroeg? Want dat is mij ontgaan.

Ik lees alleen maar dat ze elkaar besnuffelden en dat haar hondje out of the blue ineens hapte. Wat valt er dan te corrigeren????

Ik denk dat het gewoon bezittersgedrag is en dat hij zijn eigendom (de logeerpup) meende te moeten verdedigen.

[...]

Das wel Teckeleigen toch? Eigen dingen verdedigen?Dat is hondeigen, niet rasafhankelijk.
Pfff, kan gebeuren toch is echt niet direct een valse hond. Ik heb meerdere honden en ze zijn stapelgek op elkaar. Maar momenteel loopt er weer een rond met een gaatje, veroorzaakt door de tand van een ander. Door een spel wat een beetje uit de hand liep ofzo, ze hadden kort even een aanvaring. Geen echte verwondingen, en bij jou ook niet dus dan is je hond echt niet zomaar vals.

Gewoon een kleine hondenruzie.
Zeg maar Spijker.

[...]

Das wel Teckeleigen toch? Eigen dingen verdedigen?Neehoor,heb ook een teckel,maar die doet dat niet.
Last van hondsdolheid?
Misschien had die pup wel een disrespecte houding naar jou hond, waardoor jou hond die volwassen is dat niet pikt van een pup. Hij gaf een snap hij beet niet door. Is gewoon een correctie. Niks om je zorgen over te maken.
Als hij echt vals was en echt had gebeten,had jij nu een dikke dierenarts rekening mogen voorschieten.

Dit knauwtje was gewoon een correctie van volwassen hond naar pup,niks om je zorgen over te maken.

Ik denk dat je gewoon wat honden signalen gemist hebt tussen je hond en de pup.
Waarschijnlijk wel wat gemist. Hond doet dat gewoon nooit vandaar dat ik schrok.

Ook omdat de twee pups met elkaar aan het spelen waren en mijn hond aan de zijlijn stond te kijken en opeens ingreep.
En wij zijn op cursus geweest. Het is geen ongemanierde rot hond.
Het is geen ongemanierde hond, maar het feit dat die pups met elkaar aan het spelen waren stoorde hem. Het is gewoon bezittersgedrag. Niet toestaan dus.
quote:iones schreef op 16 november 2012 @ 18:02:

Sorry maar waar lezen jullie dat, dat de pup zich druk gedroeg? Want dat is mij ontgaan.

Ik lees alleen maar dat ze elkaar besnuffelden en dat haar hondje out of the blue ineens hapte. Wat valt er dan te corrigeren????

Ik denk dat het gewoon bezittersgedrag is en dat hij zijn eigendom (de logeerpup) meende te moeten verdedigen.

Ja maar Iones, ik denk dat jij ook wel weet hoe ontzettend veel hondeneigenaren de subtiele signalen van hun hond missen, waardoor het voor hun lijkt alsof de hond 'ineens' aanviel.

We kunnen niet weten of de correctie die de hond uitvoerde gepast was/is. In zo'n situatie gebeuren stiekem een hele hoop dingen tussen de honden die allemaal niet in de openingspost zijn beschreven. Alleen de informatie: tijdens het wandelen komen ze een pup tegen, de honden snuffelen en de pup wordt gebeten. Meer niet. Daar kun je weinig mee. Later blijkt dat er ineens 2 pups waren i.p.v. 1.

Het ligt natuurlijk het meest voor de hand dat het een gewone correctie was, maar ja....dat is maar giswerk met zo weinig informatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven